انواع قهوه به همراه روش دم کردن آنها

قهوه، انواع زیادی در سراسر جهان دارد و به شدت در بین مردم محبوب است. در این مقاله به طور جامع به طرز تهیه انواع قهوه و روش دم کردن قهوه خواهیم پرداخت.
08 فروردین 1402 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

امروزه قهوه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم در بین مردم رواج پیدا کرده است. این نوشیدنی از دانه‌های برشته شده گیاه قهوه درست می‌شود. می‌توان نوشیدن قهوه را بخشی از زندگی افراد موفق و پرمشغله دانست. این نوع از نوشیدنی را می‌توان به‌عنوان سوخت لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه در یک روز پرمشغله و شلوغ دانست. 

قهوه از نوشیدنی‌های انعطاف‌پذیری است که هم به‌صورت ساده و هم با سایر مواد خوراکی ترکیب شده و طعم خوشمزه‌ای خواهد داشت. برای مثال خوردن قهوه ساده، بدون هیچ افزودنی لذت خاص خودش را دارد. 

لبته می‌توان با افزودن کارامل و شکلات لذت خاص آن را زیر دندان حس کرد. خبر خوب برای افرادی که به نوشیدنی‌های سرد علاقه دارند، این است که می‌توان قهوه سرد را با بستنی ترکیب کرده و طعم بی‌نظیر آن را هرگز از یاد نبرد. این مقاله در رابطه با انواع قهوه به همراه روش دم‌کردن آن‌ها منتشر شده است. 

انواع دانه قهوه

قهوه به‌صورت دم‌کردنی استفاده می‌شود. همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد؛ برای تهیه این نوشیدنی از دانه‌های قهوه استفاده می‌شود. این دانه از بودادن دانه‌ اصلی گیاه قهوه به دست می‌آید. بهتر است بدانید که نوع گونه گیاه قهوه و مکان کشت شده در آن و همچنین نحوه درست‌کردن قهوه در طعم و عطر و بوی قهوه تأثیر زیادی دارد. انواع قهوه از لحاظ دانه به دودسته اصلی روبوستا و عربیکا تقسیم می‌شوند. برزیل، ویتنام، کلمبیا، پورتو ریکو، هند، اندونزی و مکزیک از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قهوه هستند؛ اما در مقابل کشورهایی همچون ژاپن، آمریکا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا، عمده واردکنندگان قهوه در جهان هستند.

دانه قهوه عربیکا: دانه قهوه عربیکا محبوب‌ترین نوع قهوه است که طرفداران زیادی دارد. قهوه عربیکا در مقایسه با قهوه روبوستا بسیار باکیفیت‌تر است از این رو قیمت بالاتری نیز دارد. این نوع از قهوه طعم شیرین‌‌تری داشته و درعین‌حال کمی ترش‎تر است. 

دانه قهوه روبوستا: روبوستا یکی دیگر از انواع قهوه است که هزینه‌های کشت آن پایین‌تر بوده و دارای کافئین بیشتری است. قهوه روبوستا از قهوه عربیکا تلخ‌تر است. دانه روبوستا را بیشتر برای تهیه انواع قهوه فوری و همچنین میکس‌های مختلف اسپرسو استفاده می‌کنند. 

هرکدام از این دو نوع قهوه را برای درست‌کردن انواع قهوه سردوگرم به کار می‌برند. قهوه از لحاظ دم‌کردن، انواع مختلفی دارد و در ادامه طرز تهیه انواع قهوه را بررسی خواهیم کرد.

انواع قهوه

قهوه‌ترک Turkish coffee

قهوه‌ترک از انواع قهوه است که طعم و عطر خاصی دارد. این قهوه به‌وسیله آسیاب کاملاً پودر شده و بافت نرمی دارد. برای درست‌کردن قهوه‌ترک از قهوه‌های جوش‌های معمولی که روی شعله گاز قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. قهوه‌ترک همراه با کف زیاد است و در ته فنجان اندکی لرد وجود دارد. روش دم‌کردن قهوه‌ترک در هر شهر و کشوری متفاوت است؛ البته این تفاوت بسیار کم است. 

طرز تهیه قهوه‌ترک به این شکل است که در ابتدا قهوه آسیاب شده و پودر شده را درون جازوه (ظرف کوچکی است که به طور مخصوص برای درست‌کردن قهوه از آن استفاده می‌شود.) ریخته و به آن آب اضافه می‌کنند. سپس آن را روی شعله گاز قرار می‌دهند تا به جوش آید. 

این نوع از قهوه در کشورهای بلغارستان، ترکیه، رومانی و ایران به قهوه‌ترک شهرت دارد. شیوه دم‌کردن قهوه توسط یمنی‌ها برای اولین‌بار ابداع شد. روش دم‌کردن قهوه‌ترک در ایران این‌گونه مرسوم است که ابتدا باید پودر قهوه و آب را داخل قهوه‌جوش با هم مخلوط کرده و خوب هم زد. سپس قهوه‌جوش یا همان جازوه را روی شعله گاز قرار داده و نگه دارید. 

توجه داشته باشید که قهوه نباید بجوشد؛ بلکه تنها لازم است که دمای آن به نقطه‌جوش نزدیک شود در این حالت روی قهوه قوام آمده و کف سطح آن را می‌پوشاند و بالا می‌آید در این زمان وقت برداشتن قهوه از روی حرارت رسیده است. قهوه‌ترک از انواع قهوه تلخ است که می‌توان آن را با شکر ترکیب کرده و از طعم شیرین آن لذت برد.

قهوه فرانسه filter coffee

بافت پودر قهوه‌ای که برای درست‌کردن قهوه فرانسوی از آن استفاده می‌شود، مقداری زبرتر است. این نوع از قهوه که به نام filter coffee معروف است به‌وسیله دستگاه قهوه‌ساز یا فرنچ پرس دم خواهد شد. روش دم‌کردن قهوه فرانسه به‌این‌ترتیب است که قهوه را داخل فیلتر دستگاه می‌ریزند. این فیلتر در دستگاه‌های برقی قهوه‌ساز کاغذی بوده و در فرنچ پرس‌ها از فیلتر توری استفاده می‌شود. 

آب جوشیده شده و گرم دستگاه عصاره قهوه را از قهوه خارج کرده و به داخل مخزن دستگاه می‌ریزد در این حالت قهوه درون فیلترها باقی می‌ماند. این نوع از قهوه بدون کف بوده و در ته لیوان آن لرد باقی نمی‌ماند. برای سرو قهوه فرانسه از لیوان استفاده شده و روی سطح آن خبری از کف نیست. قهوه فرانسه رقیق است و روش دم‌کردن آن‌یکی از ساده‌ترین دستورهای طرز تهیه انواع قهوه است. 

تهیه انواع قهوه

قهوه اسپرسو espresso

آسیاب قهوه اسپرسو نرم‌تر از فرانسه و زبرتر از قهوه‌ترک انجام می‌شود. برای دم‌کردن این نوع قهوه از دستگاه مخصوصی به نام اسپرسو دم استفاده می‌شود. روش دم‌کردن قهوه اسپرسو به این شکل است که دستگاه آب را با فشار بسیار زیادی از قهوه عبور می‌دهد به این طریق عصاره قهوه کامل از آن خارج خواهد شد. برای سرو قهوه اسپرسو از فنجان‌هایی با سایز کوچک‌تر از فنجان‌های قهوه‌ترک استفاده خواهد شد. 

اگر قهوه استفاده شده برای دم‌کردن قهوه اسپرسو از نوع مرغوب باشد، روی سطح قهوه را کف نازک و روشنی می‌پوشاند؛ اما در ته فنجان لرد وجود ندارد. اسپرسو از محبوب‌ترین انواع قهوه در جهان است. 

از اسپرسو به‌عنوان پایه نوشیدنی‌های دیگری مانند آمریکانو، کاپوچینو، لانگو و لاته و نوشیدنی‌های دیگری ازاین‌قبیل استفاده می‌شود. روش درست‌کردن قهوه اسپرسو آسان است و برای دم‌کردن آن از قهوه‌جوش‌های متفاوت در مدل‌های متنوعی استفاده می‌شود. 

موکاپات یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های قهوه جوش برای مصارف خانگی است که قابلیت درست‌کردن یک شات قهوه اسپرسو را در عرض چند دقیقه دارد. یکی دیگر از انواع دستگاه‎های اسپرسوساز، برقی هستند که در مدل‌های متنوعی به بازار عرضه شده‌اند. 

انواع قهوه با شیر

انواع قهوه به سبب برخورداری از درصد بالا کافئین، مستقیماً باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و هوشیاری ذهنی را تقویت کرده و باعث افزایش دقت فرد می‌شود. طبق آخرین آمارها نوشیدن روزانه 3 تا 5 فنجان قهوه از خطر بروز آلزایمر تا 20 درصد جلوگیری خواهد کرد. 

بنابراین، پیشنهاد ما به شما مصرف روزانه انواع قهوه است. البته اگر طعم تلخ قهوه با مزاج شما سازگار نیست، می‌تواند انواع قهوه با شیر را بنوشید. برای درست‌کردن قهوه با شیر ابتدا داخل قهوه جوش، قهوه را ریخته و سپس شیر را به آن اضافه کنید؛ توجه کنید که شیر حتماً باید سرد باشد. 

سپس برای حل‌شدن، آن‌ها را هم بزنید تا محلول یک رنگ شود. بعد شکر را افزوده و روی حرارت بگذارید. بهتر است حرارت شعله کم باشد و مرتب محلول را هم زد تا قهوه در شیر حل شود. پف‌کردن قهوه نشان‌دهنده، آماده‌شدن آن و زمان برداشتن قهوه از روی حرارت و سروکردن است. 

توجه کنید که برای درست‌کردن انواع قهوه با شیر باید برای هر یک نفر یک قاشق مرباخوری، قهوه استفاده کنید. 

تهیه قهوه خوشمزه

قهوه ایتالیایی

قهوه نوشیدنی گرم و خوش طعم و درعین‌حال انرژی‌زا است که فعالیت مغز را تند کرده و حافظه را تقویت می‎کند. طعم و عطر انواع قهوه با هم متفاوت است؛ اما طعم هیچ نوع قهوه‌ای، خوشمزه‌تر از قهوه ایتالیایی نیست. 

قهوه ایتالیایی به نسبت سایر قهوه‌ها غلیظ‌‌‌تر و درعین‌حال خوش‌طعم‌تر است. پس به شما پیشنهاد می‌دهیم حتماً یک‌بار قهوه ایتالیایی را امتحان کنید. قهوه ایتالیایی انواع مختلفی دارد. اسپرسو معروف‌ترین قهوه ایتالیایی است که در یک شات کوچک و به‌صورت بسیار غلیظ سرو می‌شود. اگر می‌خواهید روز پرانرژی را سپری کنید، بهتر است قهوه دوپیو از انواع قهوه ایتالیایی را بنوشید. این قهوه از دو شات اسپرسو تهیه می‌شود. 

کاپوچینو و ریسترتو و ماکیاتو و ماروکینو و اسپرسینو و لانگو از انواع قهوه ایتالیای هستند که محبوبیت زیادی دارند. برای درست‌کردن قهوه لانگو به نسبت اسپرسو از دوبرابر آب بیشتری استفاده می‌شود به همین خاطر غلظت آن به نسبت اسپرسو کمتر است. 

قهوه عربی

قهوه عربی از انواع قهوه است که از دانه قهوه عربیکا درست می‌شود و دارای قدمت زیادی است. در ادامه این مطلب طرز تهیه قهوه عربی را به شما آموزش می‌دهیم. برای درست‌کردن قهوه عربی به یک فنجان آب و 1 تا 2 قاشق چای‌خوری پودر قهوه و یک دانه هل آسیاب شده و مقداری زعفران و نصف قاشق مرباخوری زنجبیل نیاز است. 

ابتدا داخل قهوه جوش یک فنجان آب ریخته و روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. بعد از جوشیدن آب برای 30 ثانیه آن را از روی حرارت برداشته و به آن استراحت دهید تا کمی خنک شود. پس از آن پودر قهوه را به آب افزوده و دوباره روی حرارت ملایم بگذارید.

بعد از تشکیل کمی کف روی قهوه، آن را از روی حرارت برداشته و به مدت یک دقیقه صبر کنید تا سرد شود. بعد از آن ادویه‌های دلخواه، زعفران، هل و میخک را به قهوه اضافه کنید. 
برای این که قهوه خوش طعم و خوش عطری دم کرد لازم است حتماً از قهوه‌های مرغوب و اصیل استفاده کنید. 


مشخصات قهوه

قهوه آمریکانو

این قهوه مشهور از ترکیب آب داغ اسپرسو آماده می‌شود. قهوه آمریکانو (Americano) از نسبت نصف آب با یک‌سوم اسپرسو و دو سوم آب داغ حاصل می‌شود.

این قهوه در ترکیب خود شیر ندارد هرچند افرادی زیادی تمایل به‌اضافه کردن شیر در این قهوه دارند و این کاملاً اشتباه است! هیچ لبنیاتی در آمریکانو وجود ندارد.

برای تهیه قهوه آمریکانو در خانه، باید 1 الی 2 قاشق قهوه رست شده و تازه را با اسپرسوساز آماده کنید و با 2 یا 4 قاشق آب داغ ترکیب کنید. در نظر داشته باشید از انواع قهوه‌ها این نوع نوشیدنی برای کسانی که قهوه غلیظ دوست ندارند گزینه مناسبی می‌تواند باشد.

خرید قهوه و فواید آن

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب جهانی است که صحبت در مورد آن تمامی ندارد. این نوشیدنی برای ما ایرانی‌ها که روزانه با چای نوشیدنی خود را شروع می‌کنیم، می‌تواند به‌عنوان یک جایگزین جا بیفتد و کافئین موردنیاز بدنمان را تأمین کند.
برای خرید قهوه اصل باید از سایت‌های معتبر اقدام کنید و می‌توان تجهیزات و ابزار مخصوص قهوه را نیز تهیه کرد. در نظر داشته باشید با تهیه دستگاه‌های مخصوص قهوه‌ساز می‌توان به بهترین طعم قهوه دست‌یافت و انواع بیشتری از قهوه را در دسترس خواهیم داشت.

خرید عمده قهوه یکی از پرسودترین خریدها برای دوستداران و علاقه‌مندان قهوه می‌باشد هرچند باید با انواع قهوه و میزان تلخی و نوع طعم آن‌ها آشنایی داشته باشید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

بانک طعم 08 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید