آشنایی با ادویه های پرکاربرد اشپزی

در این مقاله های ادویه‌های پر کاربرد آشپزی که بسیار ادویه‌های پرطرفدار و محبوب در بین ما ایرانیان هست رو معرفی می‌کنیم.
08 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین ملزومات آشپزی در فرهنگ آشپزی ایرانی و فرنگی استفاده از ادویه هاست. ادویه های پرکابرد آشپزی سبب ایجاد عطر و طعم در غذا می‌شوند و بوی ناخوشایند و بد طعمی برخی از مواد غذایی را از بین می‌برند. در زمان پختن گوشت و یا سبزیجات اگر از ادویه های مناسب استفاده نشود، مسلما عطر و بوی غذا اصلا خوب نخواهد بود. در غذاهای ایرانی نیز ادویه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و در خورشت‌ها، کباب‌ها و اکثر غذاها از آنها استفاده می‌شود. در این مقاله تصمیم گرفتیم ادویه های پرکابرد و ادویه های محبوب را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی ادویه های پرکاربرد اشپزی

هل (Cardamom)

این دانه‌های خوش عطر ریز و به رنگ سیاه بوده و دارای پوششی سبز یا سفید هستند. هل‌های سفید بیشتر برای پخت شیرینی هایی که می‌خواهیم رنگ آنها تغییر نکند و سفید باقی بماند استفاده می‌گردد. هل‌های سبز نیز بیشتر جهت طعم دهی به غذا یا نوشیدنی کاربرد دارند. برای استفاده از هل بهتر است آن را درون آسیاب بریزید و پودر نمایید.

فلفل قرمز (cayenne)

فلفل قرمز یکی از ادویه های پرطرفدار در خورشت، کوکو و یا سس است که سبب ایجاد طعم تندی در غذا می‌گردد. برای تهیه پودر فلفل قرمز، کافیست فلفل های تند باریک را خشک کنید و با استفاده از آسیاب آن را پودر نمایید تا پودر فلفل قرمز ارگانیک و تند داشته باشید.

استفاده از ادویه های پرطرفدار در آشپزی

دارچین (Cinnamon)

یکی از ادویه های پرکاربرد آشبزی معطر دارچین است که از آن در انواع غذا، دسر و شیرینی، کرم و پودینگ و… استفاده می‌شود. این ادویه طعم دهنده و عطر دهنده‌ای فوق العاده است. دارچین از پوسته داخلی درخت معطر گرفته می‌شود. بنابراین چوب دارچین معمولا در هم پیچیده است و اصلا صاف نیست. پس اگر چوب دارچین صاف و زیبایی دیدید بدانید که در صنایع غذایی جوشانده شده‌اند و طعم و عطر اولیه آنها جهت مصارف کارخانه جات گرفته شده است و چوب‌ها دوباره خشک شده‌اند.

گشنیز (Coriander)

از بذر یا تخم گشنیز در انواع غذاها و ترشی‌ها یا سس‌ها استفاده می‌شود. این ادویه دارای عطری دلنشین و طعمی دلپذیر است و از پودر آن در انواع خوراکی‌ها استفاده می‌گردد. جهت پودر کردن تخم گشنیز ابتدا آن را روی حرارت ملایم کمی تفت دهید تا عطر و طعم آن آزاد شود. سپس تخم ها را آسیاب کنید.

کاربرد ادویه هل در آشپزی

زیره (cumin)

زیره سبز از ادویه های گرم و پرطرفدار است که از آن در ادویه های مخلوط حتما استفاده می‌گردد. این ادویه سبب ایجاد طعمی دلپذیر و رایحه ای منحصر به فرد در غذا می شود و فواید و خواص بیشماری نیز دارد. از زیره سبز در انواع پلو به خصوص لوبیا پلو و انواع سس استفاده می شود. زیره سبز همچنین در ترشی ها نیز پرکاربرد است. برای استفاده از این ادویه بهتر است ابتدا آن را با حرارت ملایم داخل تابه استیل تست کنید، سپس آن را آسیاب نمایید.

پودر سیر (Garlic)

یکی از طعم دهنده‌های فوق العاده و جدا نشدنی از غذاهای ایرانی سیر است. سیر و پیاز در بیشتر غذاهای سنتی ایرانی در کنار غذا سرو می‌شوند. ادویه پودر سیر نیز از ادویه های پرکابرد آشبزی در غذاهای ایرانی است. پودر سیر هم طعم خوشی به غذا می‌بخشد و هم عطری قوی و دلچسب دارد. در ضمن با استفاده از پودر سیر در غذا می‌توانید از فواید بیشمار آن نیز استفاده کنید. برای تهیه پودر سیر در منزل، ابتدا سیرها را پوست بکنید و آنها را ورقه ورقه کنید و سپس خشک کنید. پس از آنکه سیرها به طور کامل خشک شدند آنها را آسیاب کنید تا پودر سیر خانگی داشته باشید.

پودر زنجبیل (Ginger) 

یکی از ادویه های تند با مزاج گرم است که طعمی دلپذیر داشته و بسیار خوش عطر است. پودر زنجبیل ادویه ای کارآمد برای از بین بردن بوی زهم مرغ، ماهی و گوشت است. البته از نوع تازه زنجبیل نیز می‌توان در تهیه انواع غذا و شیرینی استفاده کرد. اما ماندگاری پودر زنجبیل بسیار بیشتر بوده و در تهیه انواع کلوچه، بیسکوییت یا شیرینی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. جهت تهیه پودر زنجبیل در منزل کافیست زنجبیل‌ها را ورقه ورقه کنید و سپس خشک کنید. با آسیاب خیلی قوی ورقه‌های زنجبیل خشک شده را آسیاب کنید تا پودر شوند. البته می‌توانید زنجیل تازه را رنده کنید و داخل فریزر نگهداری نمایید.

پودر زردچوبه (Turmeric)

پرکاربردترین ادویه در غذاهای ایرانی است که معمولا در همه غذاهایی که در آن پیاز سرخ می شود، مقداری زردچوبه اضافه می شود. زردچوبه رنگی بسیار زیبا به غذا می دهد و همچنین قادر است بوی زهم مرغ را از بین ببرد. غذاهایی که در آن رب گوجه فرنگی استفاده می شوند، اگر زردچوبه در روغن تفت داده شود، طعم و رنگ بهتری به خود می‌گیرند.

زردچوبه نیز شبیه به زنجیبل ریشه یک گیاه است. زردچوبه و زنجبیل همچنین از لحاظ ظاهری نیز شباهت هایی دارند اما بافت زردچوبه سفت تر و ریزتر است. نوع زردچوبه هندی، پررنگ ترین زردچوبه در کل جهان است که عطر و بوی زیادی نیز دارد. رنگ های مختلفی که از زردچوبه می‌بینیم، نشان از کیفیت و کشت‌های متنوع در کشورهای مختلفی است.

مصرف زیره در آشپزی

پودر وانیل (Vanilla Powder) 

یکی از ادویه ها و عطر دهنده‌های ضروری برای پخت انواع شیرینی، کیک و دسر است که می‌تواند بوی زهم تخم مرغ را از بین ببرد. وانیل همچنین سبب ایجاد عطر و طعمی دلچسب در کیک، شیرینی و دسر می‌گردد. اشکال مختلفی از وانیل مانند پودر، اسانس، شکری و خالص در دسترس است که می‌توانید از هر کدام استفاده کنید.

پودر سماق (Sumac)

ادویه ای خوش طعم با طعمی ترش است که معمولا از آن در کنار کباب کوبیده و یا در کوفته استفاده می‌گردد. این ادویه در شکل‌ها و رنگ‌های مختلف در طبیعت رشد می‌کند. البته برخی از آنها خوراکی نیستند. نوع خوراکی سماق دارای دانه‌های ریزی است که روی خوشه بزرگ واقع شده‌اند و پس از آن که چیده شدند، آسیاب می‌‌گردند.

برگ گل سرخ ( Dried Rose Petals )

برگ‌های گل سرخ عطر و رایحه‌ای شبیه به گلاب دارند، زیرا گلاب نیز از آن بدست می‌آید. ادویه برگ گل سرخ در انواع مخلوط برنج و پس از آن در تهیه انواع کیک و شیرینی استفاده می‌گردد. بیشترین مصرف برگ گل سرخ در دوغ ایرانی است. برای تهیه پودر آن نیز کافیست برگ‌های گل سرخ را آسیاب و پودر کنید.

طرز تهیه شنیسل مرغ آسان و جذاب

زعفران ( Saffron )

یکی از مشهورترین و گران قیمت‌ترین ادویه های پرکابرد آشبزی در غذاهای ایرانی است. زغفران در اکثر غذاهای ایرانی، کلوچه و شیرینی استفاده می‌شود. طعم این ادویه بسیار دلنشین بوده و بی نظیر است. جهت پودر کردن زغفران نیز باید از هاون‌های کوچک استفاده شود. جهت نگهداری از آن نیز باید زغفران را درون ظرف تمیز و خشک بریزید. برای استفاده از زغفران نیز کافیست آن را با آب رقیق کنید تا عطر و طعم آن بیشتر شود.

لیمو عمانی (Dried Lime)

لیمو عمانی همان لیمو ترش به شکل خشک شده است. از لیمو عمانی به شکل پودر شده و یا به صورت کامل و سوراخ شده می توان در انواع خورشت و خوراکی ها استفاده کرد. همچنین لیمو عمانی یک طعم دهنده عالی برای اضافه کردن به دمنوش هاست.

ادویه کاری

این ادویه از ادویه های پرکاربرد آشپزی و پر مصرف در آشپزی است. این ادویه ترکیبی از زردچوبه، فلفل سیاه، زیره، فلفل قرمز، برگ بو، هل، دارچین، میخک و گشنیز است.

پرکاربردترین ادویه ها در آشپزی

فلفل سیاه و فلفل سفید (black pepper and white pepper)

از تفاوت‌های فلفل سیاه و فلفل سفید این است که فلفل سیاه دارای عطر جذابی است در صورتی که طعم آن زیاد تند نیست اما فلفل سفید طعم تندی دارد ولی عطر آن قوی نیست. از فلفل سیاه در تهیه انواع غذاها، سوپ، خورشت و آش و… می‌توان استفاده کرد. اما فلفل سفید برای سس ها یا سوپ هایی استفاده می شود که رنگ آنها سفید است و نمی خواهیم با اضافه کردن فلفل رنگ آن را تغییر بدهیم.

جوز هندی (Nutmeg)

جوز هندی از ادویه‌های با طعم قوی و دارای کمی تند و تیزی است که از آن در تهیه انواع کیک و کلوچه و شیرینی استفاده می‌گردد. جوز شبیه به گردویی کوچک بوده و به دلیل سفت بودن جوز هندی جهت پودر کردن آن باید از آسیاب‌های صنعتی استفاده شود. جهت طعم دهی به انواع ترشی یا برخی از خوراکی‌ها می‌توانید از پودر جوز هندی بهره بگیرید.

ستاره انیسه (star anise)

این ادویه خاص بوده و شکلی شبیه به یک ستاره دارد. ستاره انیسه هشت پر داشته و درون هر پر دانه‌هایی وجود دارند که گرم بوده و عطری قوی و خاص دارند. از این ادویه بیشتر برای سس‌های پر مزه و طعم‌های قوی استفاده می‌شود.

میخک (Cloves)

میخک نیز از ادویه های گرم است که طعم آن تقریبا تند محسوب می‌شود. از پودر میخک معمولا برای تهیه انواع ترشی استفاده می‌شود. معمولا ادویه های مخلوط نیز دارای مقادیری پودر میخک هستند تا عطر و طعم عالی آن وارد غذا شود‌.

مصرف زعفران در آشپزی

خرید ادویه

در این مقاله سعی کردیم انواع ادویه های پرکابرد که همه ما از آنها در غذاها استفاده می‌کنیم را معرفی کنیم. با ترکیب کردن ادویه های گرم مثل دارچین، جوز هندی، میخک، هل و زنجبیل می‌توانید یک طعم دهنده بی نظیر برای اضافه کردن به چای یا دمنوش بسازید.

همچنین سبزیجات تازه و مختلفی مانند ترخون، مرزه، نعناع، پونه و ریحان نیز می‌توانند به عنوان یک طعم دهنده به غذا استفاده شوند. می‌توانید این سبزیجات را بشویید و خشک کنید و سپس از آن در غذاها استفاده کنید. برای خرید ادویه و خرید انواع ادویه برای غذاهای مختلف کافیست از طریق همین سایت اقدام نمایید.

بریم برای خرید ادویه

بانک طعم 08 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید