طرز تهیه برنج کته و آبکش مجلسی و خوشمزه

در این مقاله آموزش طرز تهیه برنج کته مجلسی با سیب زمینی را به طور کامل قرار دادیم تا بتوانید یک غذای فوق العاده لذیذ و در حین حال ساده را درست کنید.
20 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

برنج، یکی از محصولاتی است که ما ایرانی‌ها، اغلب در وعده‌های غذایی خود از آن استفاده می‌کنیم. طرز تهیه برنج کته به قدری ساده است که می‌توان آن را در‌ هر شرایط و با هر امکاناتی آماده کرد. البته که یکی از مهم‌ترین عوامل برای داشتن یک وعده غذایی خوشمزه، توجه به پروسه خرید برنج است؛ خرید عمده برنج یکی‌ از روش‌هایی‌‌ است که شما می‌توانید از طریق آن برنج مورد نظرتان را با وزن‌های بالا خریداری کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا به طرز تهیه برنج کته بپردازیم و شما را در خرید ادویه‌های مناسب برای پخت غذاهای مجلسی یاری کنیم.

طرز تهیه برنج آبکش

کته کردن، یکی از انواع روش‌های پخت برنج بوده که در کشور ما بسیار مرسوم است؛ اگرچه طرز تهیه برنج کته ساده‌تر از طرز تهیه برنج آبکش است، اما آبکش کردن برنج باعث مجلسی‌تر شدن این ماده غذایی می‌شود. بیشتر روش‌های پخت برنج، باعث می‌شوند که برنج شفته شود و دانه‌های برنج به هم بچسبند. با روش آبکش کردن برنج، پس از پخت، برنجی مجلسی و دانه بلند داریم که برای سرو در مجالس بسیار مناسب است. از برنج‌های بخار پز یا کته نیز می‌توانیم به صورت مجلسی استفاده کنیم، البته که بهتر است آن‌ها را به صورت قالبی درست کنیم تا ظاهر شکیل‌تری به خود بگیرند. برنج آبکش را می‌توانیم به صورت کاملا ساده یا در صورت نیاز، به همراه موادی مانند باقالی و شوید درست کنیم.

برنج آبکش

نحوه پخت برنج آبکش

همانطور که گفته شد، طرز تهیه برنج کته، ساده‌تر‌ از روش آبکش است، اما اگر قصد پخت برنج کته را داشته باشید، ممکن است به راحتی از ته دیگ برای ته قابلمه‌تان استفاده کنید. برای شروع پخت برنج، در مرحله اول باید آب را داخل قابمه بریزید تا جوش بیاید، سپس برنج پاک کرده را داخل آب درون قابلمه می‌ریزید. پس از گذشت ۸ تا ۱۰ دقیقه، به آن نگاهی می‌اندازید و اجازه‌ می‌دهید تا برنج کمی نرم شود؛ سپس زمانی که برنج به مرحله نرم شدن رسید، آن را آبکش می‌کنید. 
پس از اینکه برنج را داخل آبکش ریختید، آن را به آرامی تکان می‌دهید تا برنج به یکدیگر نچسبد. پس از گذشت چند دقیقه، می‌توانید ته دیگ را در کف قابلمه بچینید، روغن بریزید و برنج داخل آبکش را به قابلمه اضافه کنید. توجه کنید که به هیچ وجه نباید برنج را یکباره داخل قابلمه خالی کنید؛ پروسه خالی کردن برنج باید با کفگیر و به آرامی انجام شود. 
اگر در قابلمه شما دارای استاندارد خاص برای آبکش کردن برنج است، نیازی به دم کنی‌ نیست. اما همچنان برای اینکه برنج‌ها به یکدیگر نچسبند، می‌توانید از دم کنی استفاده کنید و قابلمه را روی شعله پخش کن بذارید. حدوداً ۱۰ دقیقه با حرارت بالا، و ۳۰ الی ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم، به برنج اجازه پخت دهید. 

پخت برنج کته

برنج کته، به علت اینکه آبکشی نمی‌شود، ارزش غذایی بالاتری نسبت به برنج آبکش شده دارد. ناگفته نماند که آموزش برنج کته، ساده‌تر از طرز تهیه برنج آبکش شده است و دردسرهای آبکشی را نیز ندارد؛ این حقیقت قابل پنهان کردن نیست! اما طرز تهیه برنج کته با سیب زمینی، فوت و فن‌های خاص خودش را دارد.
در طرز تهیه برنج کته مجلسی باید همه نکات درباره آن را بدانیم تا یک غذای خوشمزه را آماده کنیم. اگر هنوز طرز تهیه برنج کته بدون روغن یا با ته دیگ آشنایی ندارید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

پخت برنج کته

طرز تهیه برنج کته با ته دیگ

طرز تهیه برنج کته همراه با ته دیگ باید به روش زیر عمل کرد:
• برنج را دو الی سه باز بشویید.
• لازم است تا برنج هندی را نزدیک ۲۰ دقیقه و برنج ایرانی را ۱۰ دقیقه با آب ولرم بخیسانید.
• درون یک قابلمه‌ برنج بریزید؛ حجم برنج شما باید یک سوم قابلمه را پر کند.
• انگشت خود را بر سطح برنج بگذارید و آنقدر آب اضافه کنید تا به یک بند انگشت شما رسد، مقدار آب برای برنج هندی باید تا یک الی یک و نیم بند انگشت باشد.
• قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید.
• مقداری نمک به همراه روغن به برنج اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا شروع به جوشیدن کند.
• شعله را کم کنید و در قابلمه را کامل بگذارید تا آی برنج تمام شود.
• به مرحله ته دیگ می‌رسیم.

ته دیگ نان برنج کته

طرز تهیه برنج کته با ته دیگ‌ نان به صورت زیر است:
• زمانی که آب برنج تمام شد، شعله را کاملاً خاموش کنید.
• یک قابلمه دیگر بردارید و مقداری روغن دز آن بریزید و روی حرارت بگذارید.
• برای درست کردن ته دیگ نان، وقتی روغن داغ شد، نان را داخل قابلمه بگذارید و برنج را روی آن بریزید و چند سوراخ ایجاد کرده، دم کنی روی در قابلمه بگذارید و شعله را کم می‌کنیم تا برنج دم بکشد.

طرز تهیه برنج اسپانیایی


ته دیگ سیب زمینی برنج کته

طرز تهیه برنج کته با سیب زمینی به صورت زیر است:
پس از داغ شدن روغن، سیب زمینی‌های ورقه شده را نزدیک هم قرار دهید و روی آن‌ها برنج بریزید. برای خوشمزه‌تر شدن ته دیگ سیب زمینی، می‌توانید قبل از قرار دادن سیب زمینی‌های ورقه‌ای ته قابلمه، بر روی آن‌ها، مقداری کنجد بپاشید؛ به علاوه، می‌توانید سیب زمینی رنده شده را کف قابلمه پهن کنید، برنج را روی آن ریخته، چند سوراخ ایجاد کرده و دم کنی را روی در قابلمه بگذارید و شعله را تا حد امکان کم کنید تا برنج دم بکشد.

ته دیگ برنج کته

ته دیگ زعفرانی برنج کته

طرز تهیه برنج کته با ته دیگ زعفرانی‌ به صورت زیر است:
• برای درست کردن ته دیگ زعفرانی می‌توانید در ظرفی زرده تخم مرغ، ماست و زعفران را مخلوط کنید و مقداری از برنج را به زرده تخم مرغ، زعفران و ماست اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا یک دست و همگون شود، پس از آن ته قابلمه‌ای روغن ریخته و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید برنج مزه‌دار شده را ته قابلمه پهن کنید و یکدست نمایید، بعد مابقی برنج را روی لایه ته دیگ اضافه کنید.
• در قابلمه را با دمکنی به طور کامل بپوشانید و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید تا کته درست شود.

نکات مهم درباره کته برنج

در رابطه با طرز تهیه برنج کته، نکاتی حائز اهمیت است که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم:
• به مقدار آبی که روی برنج برای کته کردن می‌ریزید، توجه کنید.
• آب با میزان بالا، باعث خمیر شدن برنج می‌شود.
• روغن به نچسبیدن دانه‌های برنج به یکدیگر کمک می‌کند اما روغن زیاد سبب شفته شدن و چسبندگی برنج می‌شود. به ازای هر یک پیمانه، نصف قاشق غذاخوری روغن مایع (می‌توانید روغن جامد آب شده نیز اضافه کنید) کافی‌ست.
• برای دو پیمانه برنج، یک قاشق سرخالی نمک اضافه کنید.
• در طول جوشیدن برنج، از هم زدن آن جلوگیری شود؛ چراکه برنج شفته می‌شود.
• بعد از اتمام آب برنج، چند دانه از آن را چک کنید؛ اگر مغز آن هنوز خشک بود، کمی آب گرم (جوش) درون قابلمه بریزید تا باز هم جوش بخورد.
• برای بهتر دم کشیدن برنج‌ها، برنج‌های کنار قابلمه را در وسط قابلمه جمع کنید و با ته قاشق چند سوراخ روی آن درست کنید تا به دم کشیدن بهتر کمک کند.
• برای داشتن برنج به صورت قالب، حتماً از قابلمه نچسب استفاده کنید.

خرید برنج کته

خرید برنج

همانطور که در قسمت طرز تهیه برنج کته گفته شد، نوع برنج ‌و در نظر گرفتن نکات مهم درباره آن، نقش مهمی در نوع پخت و طعم آن دارد. نمی‌توان منکر شد که عطر و بوی برنج دم شده مرغوب، بسیار وسوسه برانگیز است. برنج‌های ایرانی، اغلب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. تنوع در برنج‌های ایرانی بسیار بالاست. همچنین علاوه بر برنج‌های بومی، در سال‌های اخیر انواع برنج‌های خارجی نیز به کشور ما وارد شده اند. یکی از علت‌های استقبال برخی افراد، از برنج‌های خارجی، این است که اغلب خیلی خوب قد می‌کشند اما اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، باید گفت که با پخت این برنج‌ها شاید شکل و شمایل پلو خیلی مجلسی باشد؛ اما عطر و طعم چندان خاصی نداشته، مگر اینکه خرید حبوبات و یا خرید ادویه و اضافه کردن به برنج، آن را مزه دار کنید. نکته قابل توجه آن است که حس این برنج‌ها، زیر دندان نیز بر خلاف برنج ایرانی، شبیه یک تکه لاستیک است! اگر شما هم سر رشته چندانی در تشخیص برنج مرغوب ندارید، با ما همراه باشید تا نکات ارزشمندی در اخیتارتان قرار گیرد.

خرید عمده برنج

پس از کسب اطلاعات درباره طرز تهیه برنج کته، نوبت به خرید برنج می‌رسید. اغلب افراد تازه کاری که وارد تجارت برنج می‌شوند، فکر می‌کنند که اگر برنج را از کشاورز خریداری کنند، برایشان منفعت بیشتری دارد و خرید کردن از کارخانه‌دار باعث بالا رفتن قیمت خرید می‌شود. اما به یک سری نکات که بیان می‌کنیم دقت کنید تا به این نتیجه برسید که خرید برنج از کشاورز، برای شما هزینه‌های جانبی به همراه دارد که باعث می‌شود قیمت تمام شده برنجی که می‌خواهید بخرید، ببرید و در شهرتان بفروشید بالاتر تمام شود. شما وقتی از کارخانه‌دار، برنج را به صورت عمده می‌خرید بارتان کامل الک شده است؛ ولی وقتی از کشاورز خرید کنید، باید برنج را به یک کارگاه بوجار ببرید تا خوب تمیزش کنند که مشتری آن را در نگاه اول، بپسندد.

خرید عمده برنج کته

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، خرید عمده برنج دارای‌ نکات خاصی است؛ چراکه پخت برنج و طعم دلپذیر آن، در گرو کیفیت مناسب برنج می‌باشد. همچنین گاهی افراد بر برخی حبوبات، مانند نخود، در پروسه پخت برنج استفاده می‌کنند؛ به طور کلی، می‌توان گفت که پروسه خرید مواد خوراکی باید توسط فردی با تجربه انجام شود که کیفیت محصول کاملاً قابل قبول و تضمین شده باشد.

سوالات متداول

نکات مهم درباره خرید عمده حبوبات چیست؟
اگر قصد استفاده از حبوبات در برنج را دارید، باید حتما به اندازه محصولات خریداری شده توجه کنید تا در حین پخت در میان دانه‌های برنج، له نشوند. 
قیمت برنج ایرانی چقدر است؟
قیمت برنج بر اساس قیمت تمام شده برای کشاورز تعیین می‌شود و در طول سال می‌تواند دارای نوساناتی باشد.

بریم برای خرید حبوبات

بانک طعم 20 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید