طرز تهیه خورش چغاله بادام خوشمزه و مجلسی

در این مقاله به نحوه پختن و طرز تهیه خورشت چغاله بادام با مرغ و ساده به شکل کاملا حرفه ای خواهیم پرداخت.
22 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

طرز تهیه خورش چغاله بادام یکی از دستور پخت ها و رسپی های پرطرفدار در فصل بهار است. پای چغاله بادام تنها در فصل بهار به بازار باز می شود و همزمان با رسیدن چغاله بادام، خورش چغاله بادام و ترشی چغاله بادام نیز مورد توجه قرار می گیرد. برخی از افراد چغاله بادام را فریز می کنند تا بتوانند در فصول دیگر نیز از آن استفاده کنند. البته خورش چاغاله بادام برای همه افراد شناخته شده نیست ولی پیشنهاد می کنیم حتما یکبار آن را بپزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. خورش چغاله بادام را می توان با گوشت و مرغ و حتی به صورت گیاهی نیز پخت. می توانید به خورش چغاله بادام رب گوجه یا گوجه سبز بزنید. در هر صورت در این مقاله تصمیم گرفتیم ۲ روش برای نحوه پختن و درست کردن خورش چغاله بادام یا همان چاقاله بادام را به شما آموزش دهیم و در انتها برخی از خواص چغاله بادام را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورشت چاقاله بادام با سبزی خوشمزه و مجلسی

برای پختن این غذا حدود ۹۰ دقیقه زمان لازم است. همچنین زمان آماده سازی مواد آن نیز حدود ۲ ساعت زمان می برد. هر قاشق غذا خوری از این خورش، ۴۵ کالری دارد. در ادامه طرز تهیه و مواد لازم را مشاهده می کنید.

خورشت چاقاله بادام

مواد لازم برای تهیه خورش چغاله بادام با گوشت گوسفندی

  • گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
  • چغاله بادام: ۳۰۰ گرم
  • نعنا ساطوری و خرد شده: ۵۰ گرم
  • جعفری ساطوری و خرد شده: ۲۰۰ گرم
  • پیاز: یک عدد متوسط
  • آبغوره: ۲ قاشق غذا خوری
  • روغن، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

به‌جز این روش چغاله بادام را بدون سبزی با رب گوجه فرنگی نیز درست می کنند. اما در این روش پخت، چغاله بادام را با استفاده از سبزی درست می شود. ابتدا از شب قبل چغاله بادام را خیس کنید. گوشت را با پیاز بپزید. سپس چغاله بادام را به گوشت اضافه کنید و سبزی های ساطوری شده را نیز به مواد اضافه نمایید. در ادامه مرحله به مرحله نحوه پختن خورش چغاله بادام را بیان می کنیم.

مرحله اول: خیس کردن چغاله بادام

اولین کاری که برای درست کردن و طرز تهیه خورش چغاله بادام خوشمزه باید انجام دهید، شستن چغاله بادام است. چغاله بادام ها را به خوبی بشویید و چوب بالای آن ها را بکنید و سپس از شب قبل یا حداقل دو ساعت قبل از پخت، آنها را در آب خیس کنید تا کمی نرم شوند.

مرحله دوم: خرد کردن و خیس کردن پیاز

پوست پیاز را بکنید و آن را به شکل نگینی یا خلالی خرد کنید. سپس یک قابلمه متوسط روی حرارت گاز بگذارید و مقداری روغن درون آن بریزید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیاز خرد شده و یا خلالی شده را درون قابلمه بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید. تا جایی تفت دادن را ادامه دهید که پیاز ها سبک و طلایی شوند. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را درون قابلمه بریزید و با پیازها تفت دهید تا پیاز خوشرنگ شود و طعم خامی آن گرفته شود.

مرحله سوم: گوشت را سرخ کنید

گوشت را بشویید و به اندازه گوشت قورمه به شکل مکعبی خرد کنید. سپس گوشت را به پیاز داغ درون قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و خوب تفت بخورد. دقت داشته باشید شعله اجاق باید ملایم باشد تا پیاز ها نسوزند.

مرحله چهارم: افزودن چغاله بادام

بعد از سرخ شدن گوشت، نوبت اضافه کردن چغاله بادام هایی است که آبکشی کرده اید. چغاله بادام را به قطعات کوچک خرد کنید. البته می توانید چغاله بادام را به شکل درسته و سالم درون خورش بریزید. بعد از اضافه کردن چغاله بادام اجازه دهید چغاله ها کمی با گوشت و پیاز تفت بخورند.

مرحله پنجم: پختن چغاله و گوشت

در این مرحله باید نعناع و جعفری را تمیز کنید و بشویید و پس از اینکه خشک شد آنها را به صورت ساطوری ریز خرد کنید و به اندازه ای که سبزی قورمه سبزی در آورید. پس از آن سبزی ها را درون یک تابه با کمی روغن تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود و رنگ آن نیز تیره تر گردد. بعد از سرخ شدن چغاله و گوشت و نرم تر شدن آنها، سبزی ها را به قابلمه اضافه کنید. سپس ۲ یا ۳ لیوان فرانسوی دسته دار آب جوش درون قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید. پس از اینکه خورش به جوش آمد، حرارت را کم کنید و یک ساعت به خورش زمان بدهید تا به آرامی بپزد و نرم شود.

مرحله ششم: اضافه کردن چاشنی ها و سرو خورش

پس از آنکه خورش با حرارت ملایم پخت و خوب جا افتاد و روغن انداخت؛ می توانید آبغوره را نیز به خورش اضافه کنید. در واقع باید در ۱۵ دقیقه انتهایی پخت، آبغوره را به خورش اضافه کنید. پس از آن نمک غذا را نیز بسته به ذائقه تان تنظیم کنید. زمانی که خورش طعم چاشنی ها را به خود گرفت می توانید زیر خورش را خاموش کنید و خورش را در ظرف دلخواهتان سرو کنید و در کنار پلو سرو نمایید. این روش یکی از بهترین طرز تهیه خورش چغاله است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

چاغاله

طرز تهیه خورش چغاله بادام با لپه و بدون سبزی

خورش چغاله بادام را همچنین می توانید با لپه و بدون سبزی نیز بپزید. این روش حدودا سه ساعت زمان می برد. با ما همراه باشید تا نحوه درست کردن و طرز تهیه خورش چغاله بادام با مرغ را به شما آموزش دهیم.

  • سینه مرغ: ۱ عدد
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • لپه: دو سوم لیوان دسته دار فرانسوی
  • چغاله بادام: ۳۰۰ گرم
  • آبلیمو یا آبغوره: ۲ قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذا خوری
  • زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و روغن: به مقدار لازم

برای تهیه خورش چغاله بادام با لپه، ابتدا باید از ۸ ساعت قبل لپه را خیس کنید. چغاله بادام را نیز ۲ ساعت جلوتر خیس کنید. در این روش مدت زمان پخت کمتر است چون مرغ به پخت کمتری نیاز دارد اما لازم است اجازه دهید لپه ها به خوبی بپزند. در ادامه روش پخت چاغاله بادام با مرغ را مرحله به مرحله بیان می کنیم.

مرحله اول: پختن مرغ

ابتدا پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و سپس آن را درون قابلمه روغن بریزید تا سبک و طلایی شود. سپس تکه های مرغ را به پیاز و روغن اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید. بعد از آنکه رنگ مرغ تغییر نمود می توانید رب گوجه فرنگی، زردچوبه و فلفل را نیز به مرغ ها بیافزایید. سپس کمی همه مواد را با هم تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله دوم: افزودن لپه و چغاله بادام

در مرحله دوم از نحوه پختن و طرز تهیه خورش چغاله بادام با مرغ، لپه و چغاله بادام را آبکش کنید و سپس آنها را درون قابلمه بریزید. ۲ یا ۳ دقیقه همه مواد را تفت دهید. سپس ۲ لیوان آب جوش درون قابلمه بریزید. پس از آنکه به جوش آمد می توانید درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید.

مرحله سوم: چاشنی را اضافه و خورش را سرو کنید

در نهایت پس از ۴۰ دقیقه در آخرین مرحله باید آبلیمو یا آبغوره را اضافه کنید. پس از آن نیز با توجه به ذائقه تان نمک غذا را نیز تنظیم کنید. در آخر نیز اجازه بدهید خورش غلیظ شود و جا بیفتد و سپس خورش چغاله بادام و لپه را درون ظرف دلخواهتان سرو کنید.

خورش چغاله بادام

نکات کلیدی و فوت و فن های تهیه خورش چغاله بادام

  1. به جای استفاده از نعنا و جعفری ساطوری شده می توانید از کرفس یا دیگر سبزی های دلخواهتان نیز استفاده کنید.
  2. حتما قبل از استفاده سبزی ها را کمی تفت دهید تا بوی خامی آنها گرفته شود. البته لازم نیست سبزی ها را خیلی سرخ کنید.
  3. از انواع گوشت در خورش چغاله بادام می توانید استفاده کنید. مانند گوشت گوسفند، مرغ، اردک، گوشت چرخ کرده، بوقلمون، کوفته قلقلی و…
  4. اگر می خواهید خورش چغاله بادام با کوفته قلقلی بپزید. حتما کوفته قلقلی ها را قبل از ریختن در خورش در روغن تفت دهید و سپس درون قابلمه خورشت بریزید.
  5. اگر می خواهید خورش چغاله بادام را با لپه درست کنید، سبزی را به خورش اضافه نکنید. در این صورت خورش چغاله بادام با لپه و بدون سبزی خوشمزه ای خواهید داشت.
  6. رب آلوچه، رب انار و رب گوجه سبز را می توانید به جای رب گوجه فرنگی استفاده کنید.
  7. آبر نارنج و آب لیمو هم چاشنی مناسبی برای این خورش به جای آبغوره هستند.

روش تهیه خورش چغاله بادام

مواد تشکیل دهنده خورش چغاله بادام چیست؟

انواع گوشت، چغاله بادام، پیاز، نعنا و جعفری و یا لپه از جمله مواد تشکیل دهنده این خورشت هستند. از ادویه ها و چاشنی های دلخواه نیز می توانید برای طعم دار کردن خورش استفاده کنید.

چغاله بادام را خرد کنیم یا درسته استفاده کنیم؟

اگر چغاله بادام ها کوچک بودند می توانید به صورت سالم آنها را درون خورش بریزید. اما اگر بزرگ و درشت هستند، بهتر است که آنها را خرد کنید. در این صورت زودتر می پزند. ولی حتما قبل از پخت چوب بالای آنها را جدا کنید تانحوه درست کردن و طرز تهیه خورش چغاله بادام به درستی انجام شود. 

فواید و خواص چغاله بادام چیست؟

چغاله بادام برای قلب مفید بوده و پوست آن دارای مقادیر زیادی از فلاونوئید و بیوفلاونوئید است که نوعی متابولیت ثانویه به شمار می روند و می توانند به بالا بردن قدرت آنتی اکسیدان ها در بدن کمک کنند. در تحقیقی همچنین ثابت شد که فلاونوئیدها با ویتامین e کار می کنند و از پارگی یا آسیب دیدن دیواره های سلول های خونی بدن پیشگیری می کنند. به همین دلیل با مصرف چغاله بادام می توان از بیماری های قلبی عروقی کشنده پیشگیری نمود.

چغاله بادام همچنین با کلسترول بد یا لیپوپروتئین مبارزه کرده و با استفاده مکرر و منظم از آن می توان سطح کلسترول را کنترل و تنظیم نمود. کمتر غذایی است که این چنین خاصیتی داشته باشد. در کنار این چغاله بادام دارای فسفر است که برای سلامت دندان ها و استخوان ها بسیار مفید است. چغاله بادام با تقویت دندان و لثه به محافظت از سلامت دهان و دندان می پردازد. چغاله بادام می تواند ترشح هورمون انسولین در بدن را افزایش دهد و سطح قند خون در بدن را تنظیم کند.

خورش چغاله بادام

چغاله بادام همچنین سرشار از آنتی اکسیدان بوده و قادر است سموم بدن را دفع نماید و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. به همین دلیل مصرف چغاله بادام می تواند بیماری ها و عفونت ها را برطرف کند. زمانی که بحث حفظ تعادل PH مطرح می گردد، چغاله بادام می تواند یک درمان طبیعی در این موضوع باشد. سیستم کلی بدن گاهی می تواند به دلیل ترشح اسید معده و روده اسیدی شود و این موضوع ممکن است به مشکلات جدی تری منجر شود. زیرا بدن به قلیایی بودن تمایل بیشتری دارد. چغاله بادام یک پروتئین قلیایی محسوب می شود که قادر است به حفظ قلیایی بودن بدن کمک کند.

مصرف چغاله بادام یا خورش چغاله بادام همچنین می تواند برای سیستم عصبی ما نیز مفید باشد زیرا این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ال کارتینین و ریبوفلاوین است. این عنصرها به تغذیه مناسب سلول های مغزی و عصبی کمک می کنند. به همین دلیل مصرف چغاله بادام در رژیم غذایی به شکل منظم سبب بهبود و تقویت عملکرد مغز و ذهن می گردد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم  روش پختن خورش چغاله بادام با سبزی، طرز تهیه خورش چغاله بادام بدون سبزی با لپه و طرز تهیه خورش چغاله بادام با مرغ را بیان کنیم. امیدواریم از این دستور پخت ها استفاده کنید و یک خورش چغاله بادام خوشمزه تهیه کنید. در ضمن برای خرید حبوبات می توانید از طریق همین سایت اقدام نمایید.

بریم برای خرید حبوبات

بانک طعم 22 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید