عوارض مصرف عرق نعناع برای سلامتی چیست؟

استفاده از عرقیجات در کشور ما رایج است اما مصرف بیش از حد هر چیزی خطرناک و زیان‌بار است، در اینجا عوارض مصرف عرق نعناع را بررسی می‌کنیم.
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

عرق نعناع دارای خواص بیشماری است و معمول‌ترین روش درمان خانگی برای مشکلات معده در ایران به شمار می‌رود. عرق نعناع دارای خواص ضد نفخ بوده و در کمتر شدن درد معده، دل پیچه و دل درد مؤثر است. عرق نعناع همچنین در برطرف کردن سوء هاضمه مؤثر بوده و برای افرادی که معده و دستگاه گوارش آنها مشکل دارد، عرق نعناع بسیار تأثیرگذار است. اما مصرف بیش از اندازه عرق نعناع کار درستی نیست و عوارضی مانند بالا رفتن فشار خون و برخی از ناراحتی‌های گوارشی را به دنبال دارد. برای آگاهی از عوارض مصرف عرق نعناع بیش از اندازه و خواص استفاده از آن با ما همراه باشید.اگر به دانستن خواص بیش تری از عرق نعناع علاقه دارید حتما این مطلب همه خواص و فواید عرق گیاهی نعناع برای گوارش و درمان را بخوانید.

عرق نعناع

عرق نعناع یک مایع طبیعی است که از گیاه نعناع به دست می‌آید. این عرق با طعم منحصر به فرد و خواص آرامش‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد شما می توانید عرق نعناع با کیفیت و با قیمت مناسب را از بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


عرق نعناع برای رشد مو

مطالعات صورت گرفته روی عصاره نعناع نشان دهنده این است که این ماده روی فولیکول‌های مو مؤثر است و سبب تقویت و افزایش رشد مو می‌گردد. بنابراین برای افزایش رشد مو و تحریک رشد موهای جدید، کافیست دو قطره روغن نعناع را با یک قاشق غذا خوری روغن جوجوبا یا نارگیل مخلوط کنید و سپس آن را روی پوست سر بمالید. اجازه بدهید روغن به مدت ۳۰ دقیقه روی مو باقی بماند. البته از قبل حتما روی ناحیه کوچکی این ماده را تست کنید که به آن حساسیت نداشته باشید.

عوارض مصرف عرق نعناع

عرق نعناع آرام بخش و خوشبو

از دیگر خواص عرق نعنا می‌توان به آرامش بخش بودن آن و نشاط آوری آن اشاره کرد. زمانی که احساس غم و اندوه داشتید مصرف عرق نعناع یا شربت نعناع با زعفران سبب افزایش نشاط و رفع اندوه شما می‌شود. بنابراین در زمان عصبانیت و خشم استفاده از عرق نعناع تسکین دهنده و آرامش بخش است. برای تهیه شربت نعناع کافیست ۲ قاشق پودر نعناع را در ۲ لیوان آب جوش بریزید و اجازه بدهید دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کنید و مقداری شکر یا عسل و زعفران به آن اضافه کنید. این شربت هم به صورت گرم و هم به صورت سرد قابل استفاده است.

عرق نعناع دو آتیشه چه ویژگی دارد؟

رایحه و اسانس عرق نعناع دو آتیشه از نوع معمولی آن بیشتر است و مقدار نعنایی که در این نوع عرق استفاده می‌شود دوبرابر حالت معمولی است. به همین دلیل نیز از خواص بیشتر برخوردار است و بسیار قوی‌تر است. در نظر داشته باشید برای تهیه عرق نعناع دو آتیشه در فرآیند تقطیر به جای آب از عرق نعناع استفاده می‌شود. بنابراین اگر اسانس و رایحه عرق نعناع که ماده مؤثر در عرقیات گیاهی است، بالا باشد، یعنی اسانس بیشتری در مولکول‌های آب وجود دارد و عرق دارای خواص درمانی بیشتری است.

راه‌های تشخیص گلاب اصل از تقلبی

متاسفانه فروش گلاب تقلبی در بازار وجود دارد. افرادناآگاه راه تشخیص گلاب اصل از تقلبی را بلد نیستند. برای همین ما در این مقاله به راه‌های تشخیص گلاب تقلبی می‌پردازیم پس این مقاله را از دست ندهید.

همین الان بخون!!


آیا عرق نعناع خواص ضد درد بودن دارد؟

یکی از مهم‌ترین موادی که در نعناع وجود دارد منتول است که سبب خنکی دهان می‌شود. این ماده اثرات ضد درد داشته اما در عرق نعناع مقدار کمی از این ماده وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید عرق نعناع را برای خواص ضد درد آن مصرف کنید باید از منتول استفاده کنید. پمادهای منتول خواص ضد درد داشته و برای رفع دردهای استخوانی مؤثر هستند. بنابراین عصاره نعناع به شکل پماد و کرم برای دردهای استخوانی مؤثر بوده و مصرف عرق نعناع در دردهای گوارشی مانند دل درد اثر گذار است. عرق نعناع همچنین در رفع خستگی مؤثر است.

خواص عرق نعناع برای سلامتی

عوارض مصرف عرق نعناع

عرق نعناع در کنار خواص بیشماری که دارد اگر به صورت مداوم و طولانی مدت استفاده شود به بالا رفتن فشار خون می‌انجامد. همچنین زیاده روی در مصرف آن سبب برخی از ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. افرادی که نیز به گیاه نعناع حساسیت دارند، باید در مصرف آن احتیاط نمایند. افرادی که زخم معده دارند باید در مصرف نعناع و عرق نعناع احتیاط کنند زیرا زخم معده در محیط اسیدی به وجود می‌آید و بیشتر شدن ترشح اسید معده سبب باز ماندن دهانه معده می‌شود. در دوران بارداری نیز باید مصرف عرق نعناع با احتیاط و نظر پزشک انجام شود.

مصرف عرق نعناع و فرآورده‌های آن برای کودکان و نوزادان نیز در صورتی که زیاده روی شود، مضر است. زیرا بر سیستم گوارشی، حرکات تنفسی و قلب کودک اثر منفی دارد. در ضمن بهتر است عرق نعناع را با کمی آب یا عسل مخلوط کنید و سپس میل کنید زیرا خوردن عرق نعناع باعث می‌شود دهانه معده در اثر افزایش ترشح اسید باز بماند و سریع بسته نشود. مصرف عرق نعناع به کودکان زیر دوسال توصیه نمی‌شود.

آیا عرق نعناع سبب یبوست می‌شود؟

زیاده روی در مصرف عرق نعناع سبب ایجاد یبوست می‌شود. کسانی که رفلاکس معده دارند باید در خوردن عرق نعناع احتیاط کنند زیرا عرق نعناع دریچه تحتانی مری را شل می‌کند و سبب برگشت اسید معده به مری می‌شود.

عوارض مصرف عرق نعناع

عرق نعنا و تپش قلب

یکی از سوالاتی که اکثرا افراد می‌پرسند این است که عرق نعناع سبب تپش قلب می‌شود. در پاسخ باید بگوییم زیاده روی در خوردن عرق نعناع مخصوصا روغن نعناع سبب افزایش فشار خون می‌شود. به تبع ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد. بنابراین اگر داروهای کاهش فشار خون مصرف می‌کنید، برای مصرف عرق نعناع با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف عرق نعنا در بارداری

یکی از نگرانی‌های مادران باردار این است که آیا مصرف عرق نعناع در دروان بارداری مضر است؟ پاسخ به این سوال کاملا به وضعیت مادر وابسته است. در هر صورت محققان عقیده دارند اگر نعنا و فرآورده‌های آن به میزان کم استفاده شود، روی دستگاه گوارش مادر در دوران بارداری اثر مثبتی دارد. همچنین چای نعناع جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای و قهوه است. زیرا مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به این دلیل که مصرف چای و قهوه به دلیل وجود کافئین سبب بالا رفتن خطر احتمال تولد نوزاد با وزن کم می‌شود.

همچنین همان طور که گفتیم نعناع دارای مقادیر زیادی منتول است. این ماده سبب کارکرد بهتر عضلات معده و شل شدن آنها می‌شود. البته این شل شدگی نیز می‌تواند روی عضلات رحم نیز اثرگذار باشد و سبب شل شدن رحم و افزایش خطر سقط جنین شود. بنابراین اگر سابقه سقط جنین دارید، مصرف عرق نعناع اصلا توصیه نمی‌گردد.

عوارض و خواص عرق نعناع

از دیگر مضرات مصرف عرق نعناع احتمال ایجاد خونریزی در دوران بارداری است. زیرا در طب سنتی، نعناع جزء گیاهانی است که با استفاده از آن هورمون‌های زنانه تنظیم می‌شوند و تعادل پیدا می‌کنند. به همین دلیل در دوران قاعدگی از این گیاه به عنوان قاعده آور استفاده می‌شود. بنابراین اگر با خطر خونریزی در دوران بارداری روبه رو هستید، به شما مصرف نعناع و مشتقات آن توصیه نمی‌شود.

از خواص عرق نعناع می‌توان به آرامش بخشی و کاهش استرس در دوران بارداری اشاره کرد. همچنین عرق نعناع خواص ضد التهابی دارد و مصرف آن از این جهت توصیه می‌شود. در ضمن متخصصان طب سنتی عرق نعناع را برای کسانی که میگرن دارند و دچار سردرد می‌شوند، توصیه می‌کنند. اما مصرف زیاد آن برای کسانی که مستعد آلرژی هستند و یا مشکلات فشار خون دارند، اصلا توصیه نمی‌شود. مصرف عرق نعناع در دوران بارداری می‌تواند سبب گیجی، لرزش ناگهانی، درد ماهیچه‌ها و… شود.

لیست عرقیات با طبع سرد + خواص فوق‌العاده آن‌ها

عرقیات با طبع سرد دارای خواص مختلفی مانند رفع گرمازدگی، آرامش اعصاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود هضم غذا هستند برای اشنایی بیش تر با این خواص حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


عوارض مصرف بیش از حد عرق نعناع

  • از عوارض مصرف بیش از اندازه عرق نعناع می‌توان به بالا رفتن فشار خون و افزایش اسید معده اشاره کرد. در حقیقت مصرف بیش از حد عرق نعناع سبب مشکلات گوارشی می‌گردد. مصرف مداوم عرق نعناع بعد از غذا خوردن جهت هضم آسان مواد غذایی سبب ایجاد عادت در معده شما برای هضم مواد غذایی می‌گردد.
  • مصرف مداوم و بیش از اندازه عرق نعناع سبب ایجاد یبوست می‌شود.
  • مصرف مداوم و بیش از حد عرق نعنا سبب رفلاکس معده و ترش کردن می‌شود.
  • افرادی که زخم معده یا زخم روده دارند به هیچ بابت نباید عرق نعناع مصرف کنند.
  • در دوران بارداری برای مصرف عرق نعناع مخصوصا در ماه‌های اول حتما با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف مداوم و بیش از اندازه عرق نعناع برای کودکان مضر بوده و روی دستگاه گوارشی آنها و همچنین حرکات تنفسی و قلب کودک تأثیر منفی دارد.
  • عرق نعناع به هیچ وجه به کودکان زیر دو سال نباید داده شود.
  • معمولا عرق نعنا برای رفع مشکلاتی مانند رفع اسهالی و شلی روده و همچنین به عنوان یک شربت خنک کننده توسط والدین به کودک داده می‌شود. اما فراط در استفاده از عرق نعنا سبب بروز عوارض گوناگونی مانند یبوست و افزایش فشار خون می‌گردد.

مصرف عرق نعناع


سخن آخر

درست است که همه عرق نعناع را به عنوان ضد نفخ و ضد اسپاسم می‌شناسند اما این ماده فوق العاده دارای مصارف درمانی زیادی است. عرق نعناع سرشار از آنتی‌اکسیدان، آهن و ویتامین C است. به علاوه، مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم، منیزیم، فیبر، کربوهیدرات و پروتئین به وفور در آن وجود دارد. اما اگر در مصرف آن زیاده روی کنید به مشکلات و عوارضی که در بالا ذکر شد مبتلا می‌شوید. برای خرید عرق نعناع به فروشگاه بانک طعم سری بزنید.

عرق نعناع 

عرق نعناع یک مایع طبیعی است که از گیاه نعناع به دست می‌آید. این عرق با طعم منحصر به فرد و خواص آرامش‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد شما می توانید عرق نعناع با کیفیت و با قیمت مناسب را از بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید