لیست عرقیات با طبع سرد + خواص فوق‌العاده آن‌ها

عرقیات با طبع سرد دارای خواص مختلفی مانند رفع گرمازدگی، آرامش اعصاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود هضم غذا هستند.
03 مرداد 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

عرقیات گیاهان، انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آن‌ها، در بهبود بیماری‌های مختلف نقش بسزایی ایفا می‌کنند. شما باید شناخت کاملی از روش مصرف عرقیات و فواید آن‌ها به دست آورید تا بتوانید به درستی از آن‌ها برای بهبود بیماری‌ها بهره بگیرید. انواع عرقیات گیاهی بر اساس طبعی که دارند، می‌توانند به دو دسته طبع سرد و گرم تبدیل شوند. عرقیات با طبع سرد، بیشتر مناسب افرادی هستند که گرم مزاج اند. ما در این مقاله قصد داریم تا به خواص عرقیات با طبع سرد بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

عرق گیاهی چیست؟

عرقیات گیاهی نوشیدنی‌هایی پرطرفدار می‌باشند و برای مصارف دارویی استفاده می‌شوند؛ به گونه‌ای که امروزه ۵۰ نوع گیاه وجود دارد که بعد از عرق گیری، تبدیل به یک نوشیدنی دارویی می‌شوند. عرق‌های گیاهی در واقع دارای رایحه گیاهانی هستند که بعد از ترکیب شدن با آب، عرق گیاهی تولید می‌شود. رایحه عرق‌های گیاهی، در بعضی از موارد با تحریک عصب‌ها، باعث آرام سازی سیستم عصبی می‌شوند. از طرف دیگر، مواد تشکیل دهنده عرقیات گیاهی، برای بهبود تعداد زیادی از مشکلات گوارشی بهره برداری می‌شوند. همچنین عرقیات با طبع سرد، دارای فواید گوناگونی هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش وزن، کاهش غلظت خون، آرامش اعصاب، تقویت قلب و کبد، تقویت معده، دفع کرم و انگل، تصفیه‌کننده کبد و معده و تعدیل خواب اشاره داشت.

انواع عرقیات با طبع سرد

عرقیات با طبع سرد، دارای نمونه‌های گوناگونی هستند که هر یک روش مصرف مشخصی داشته و برای بهبود بیماری‌های خاص مفیدند. چند نمونه از عرقیاتی که طبع سرد دارند عبارت‌اند از:

عرقیات با طبع سرد

۱۵ خواص عرق بیدمشک برای سلامتی بدن

خواص عرق بیدمشک برای پوست و قلب فوق‌العاده زیاد است. در این مقاله می‌توانید طریقه مصرف عرق بیدمشک و خواص بی نظیر آن را بخوانید.

همین الان بخون!!


عرق کاسنی

یک نمونه از عرقیات با طبع سرد، عرق کاسنی است. این عرق، خواص دارویی زیادی دارد که در صورت استفاده به صورت متعادل، فواید بسیار زیادی به بدن خواهد رسید. به طور کلی، کاسنی منبعی است سرشار از منیزیم، منگنز، روی، کلسیم و ویتامین‌های گوناگون که برای سلامت انسان اهمیت بسیار زیادی داراست. مصرف بیش از حد کاسنی، با مشکلاتی همراه است و پیشنهاد می‌شود که برای مصرف، حتماً از پزشک کمک بگیرید. چند نمونه از فواید عرق کاسنی عبارت‌اند از:

  • تصویه خون: عرق کاسنی سبب بهبودی گردش خون شده و به تسریع فرآیند تصفیه خون کمک شایانی می‌کند.
  • دفع سموم بدن: کاسنی ادرارآور است و باعث می‌شود تا سموم و سنگ‌های کلیه راحت‌تر دفع شوند.
  • بالا بردن میل جنسی: عرق کاسنی، هورمون‌های بدنی را تنظیم می‌نماید و میزان تولید اسپرم را بالا می‌برد. این کار باعث می‌شود تا میل جنسی ‌افزایش یابد.
  • افزایش سلامت پوست: عرق کاسنی دارای فسفر و ویتامین سی می‌باشد. این عرق با تقویت کبد، رنگ پوست بدن را روشن کرده و باعث بهبود مشکلاتی مانند جوش و اگزما می‌شود.
  • افزایش سلامت قلب: عرق کاسنی، دارای فنول‌هایی است که خاصیت آنتی‌ اکسیدانی را دارا هستند. این عرق مانع از ایجاد مشکلاتی مانند لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود. ترکیباتی که در عرق کاسنی وجود دارد، کلسترول را کم می‌کند.

عرقیات

شما می توانید انواع عرقیات با کیفیت عالی و قیمت مناسب از سایت بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


عرقیات با طبع سرد

عرق بیدمشک

گیاه بیدمشک، گیاهی است دارویی و دارای طبیعت سرد، بیدمشک درختچه‌ای زینتی بوده که گل‌های زرد کمرنگ را داراست و ارتفاع آن به ۱۰ می‌رسد. عرق بیدمشک درواقع اسانس این گیاه می‌باشد و علاوه بر اینکه برای عطردار کردن شربت از آن استفاده می‌شود، دارای خواص درمانی نیز هست. فواید عرق بیدمشک عبارت‌اند از:

  • کنترل فشار خون: پتاسیم داخل گیاه بیدمشک، به تنظیم فشارخون افراد کمک می‌کند. از همین‌ رو، اگر فشار خون بالایی دارید، خوردن عرق بیدمشک برای شما بهترین نوشیدنی می‌باشد. شما این عرق را به انواع شربت‌های دیگر اضافه نمایید.
  • خواص برای پوست: خوردن عرق بیدمشک، به دلیل داشتن مقدار زیادی کراتولیتیک، دارای خواص زیادی برای بدن می‌باشد. این عرق ضایعات پوستی را ترمیم کرده و سلول‌های مرده پوست را نابود می‌کند. اگر درگیر منافذ باز پوست هستید، می‌توانید عرق بیدمشک را جوشانده و با آب ترکیب کنید و سپس بر روی پوست خود بمالند.

عرق شاهتره

شاهتره، یکی از گیاهان دارویی می‌باشد که از گذشته در طب سنتی مورد توجه بوده است. خواص گوناگون شاهتره برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار فوق‌العاده می‌باشد.

یکی از نمونه‌های عرقیات با طبع سرد، عرق شاهتره است و بیشترین کاربرد طبی نیز برای این گیاه در نظر گرفته می‌شود. برخی از خواص عرق شاهتره عبارت‌اند از:

  • بهبود وضعیت پوست:  پزشکان اصلی‌ترین کاربرد عرق شاهتره را مختص پوست می‌دانند. درمان آکنه توسط عرق شاهتره یکی از روش‌های مناسب در طب سنتی می‌باشد. در صورتی که از عرق شاهتره استفاده کنید، پس از مدتی پوستی شفاف خواهید داشت.
  • خواص برای کبد: عرق شاهتره می‌تواند بیماری‌ها و مشکلات مربوط با کیسه صفرا را درمان نماید. خود گیاه شاه‌تره نیز می‌تواند باعث بهبود عملکرد کبد شود و از ایجاد سنگ‌های کیسه صفرا جلوگیری نماید.
  • افزایش سلامت قلب: یکی دیگر از فواید عرق شاهتره آم است که موجب کاهش فشار خون شدن و همچنین موجب تنظیم ضربان قلب می‌شود.

عرقیات با طبع سرد

عرق خارشتر

عرق خارشتر یکی‌ دیگر از نمونه‌ عرقیات با طبع سرد است که تمام خواص این گیاه را به صورت مستقیم داراست. این عرق خارشتر با نام‌های‌ دیگر نیاز به فروش می‌رسد. چند نمونه از فواید استفاده از این عرق عبارت‌اند از:

  • بهبود وضعیت دستگاه گوارش: عرق خارشتر، سبب تقویت سلول‌های عصبی در معده می‌شود و همین امر نیز موجب دستگاه گوارش شده و غذا بهتر هضم می‌شود.
  • بهبود یبوست بواسیر: عرق خارشتر باعث بهبود پروسه هضم غذا شده و از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.
  • اثر آنتی بیوتیکی دار‌د: عرق خارشتر یک آنتی بوتیک طبیعی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن، از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

عوارض مصرف عرق نعناع برای سلامتی چیست؟

استفاده از عرقیجات در کشور ما رایج است اما مصرف بیش از حد هر چیزی خطرناک و زیان‌بار است، در اینجا عوارض مصرف عرق نعناع را بررسی می‌کنیم پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


عرق خیار

عرق خیار، زیر مجموعه عرقیات با طبع سرد است و می‌تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد. عرق خیار در ماه‌های گرم تابستان باتوجه به اینکه، بدن به میزان آب بیشتری نیاز دارد، استفاده می‌شود. این عرق گیاهی، دارای مواد مغذی بسیار مهم و آنتی اکسیدان‌های ضروری است. برخی از فواید عرق خیار عبارت‌اند از:

  • دارای آنتی اکسیدان است: عرق خیار سرشار است از آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن؛ همین امر خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. این عرق ریز مغذی‌های زیادی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین C را در خود جای داده است.
  • مفید برای پوست: عرق خیار دارای مقادیر زیادی عنصر سیلیس بوده که جزعی اساسی برای رشد بافت‌های پوستی می‌باشد. پزشکان، اغلب عرق خیار را به دلیل محتوای غنی از سیلیس در جهت داشتن پوستی سالم توصیه می‌کنند.
  • پشتیبانی از سلامت استخوان: عرق خیار دارای ۱۹.۹ میلی گرم کلسیم بوده که برای سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است. ویتامین K موجود در این عرق، در‌جذب کلسیوم به بدن کمک زیادی می‌کند. مصرف این عرق برای سلامتی استخوان‌های بدن بسیار تاثیرات مثبتی دارد.

عرقیات با طبع سرد

عرق چنار

متخصصان طب سنتی و پزشکان، معتقدند که عرق چنار یکی از عرقیات با طبع سرد می‌باشد که حاوی ترکیبات شیمیایی مانند آلانتوان، دی آلانتوان، انواع ترکیبات فنلی، املاح و مواد معدنی گوناگون است.

چند نمونه از فواید عرق چنار عبارت‌اند از:

  • بهبود امراض عصبی: رعشه بدن، در افرادی با سن بالا مشاهده می‌شود. عواملی مانند استرس، ترس و عوامل عصبی از دلایل لرزش بدن هستند. عرق چنار یگ گزینه مناسب برای درمان استرس و اضطراب است. با بهره گیری از عرق برگ چنار به عنوان یک داروی آرام بخش می‌توان موجب بهبود سیستم عصبی شد.
  • بالا بردن اشتها: افرادی که مشتاق برای بالا بردن وزن خود هستند می‌توانند این عرق را مصرف کنند.

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، عرقیات با طبع سرد می‌توانند دارای خواص گوناگونی باشند. این محصولات باتوجه به طبع بدن هر فرد، توسط پزشکان طب سنتی تجویز شده و می‌توانند اثرات دارویی از خود در بدن بیمار بر جای بگذارند. شما می‌توانید عرقیات گیاهی را باتوجه به عارضه‌ای که دارید، تهیه و مصرف کنید.


سوالات متداول

بهترین عرق گیاهی با طبع سرد کدام است؟

هرکدام از عرقیات گیاهی ویژگی‌های مخصوص‌ خود را دارند که شما باید باتوجه به نوع عرق و عارضه خود آن را انتخاب کنید.

چگونه می‌توانیم عرقیات گیاهی را خریداری کنیم؟

شما می‌توانید عرق گیاهی مد نظر خود را از مراکز پخش معتبر بخصوص فروشگاه بانک طعم خریداری کنید.

عرقیات

شما می توانید انواع عرقیات با کیفیت عالی و قیمت مناسب از سایت بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


علیرضا خدادادی 03 مرداد 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟