خواص عرق کاسنی و تاثیر آن بر سلامت و پوست

خواص عرق کاسنی برای سلامتی بسیار زیاد است. کاسنی برای بارداری هم میتواند مفید باشد و هم میتواند عوارضی به دنبال داشته باشد.
16 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

کاسنی معمولی ( Cichorium intybus ) اغلب در کنار جاده ها یا راه آهن در قاره آمریکا به صورت خود رو یافت می‌شود. منشا این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است. در ایران نیز کاسنی در نواحی مختلف و مناطق کوهستانی می‌روید. حداقل ۵۰۰۰ سال است که از برگها، جوانه‌ها و ریشه‌های کاسنی استفاده می‌شود. فواید ریشه کاسنی قبلاً در مصر باستان شناخته شده بود. در آن زمان، مردم از خواص عرق کاسنی به عنوان مدر و ملین، برای سلامت کبد و قلب و برای درمان تب استفاده می‌کردند.

برگ‌های کاسنی را می‌توان مانند کرفس خورد. قهوه کاسنی نیز یک جایگزین برای قهوه بدون کافئین است که از ریشه‌های بو داده آن تهیه می‌شود. کاسنی در طول کمبود شدید قهوه در دهه ۱۸۰۰ محبوب شد.

ریشه کاسنی منبع غنی اینولین است که نوعی فیبر محلول است. فیبر ریشه کاسنی بسیار سالم است. دلیل اصلی این امر این است که اینولین یک پری بیوتیک است. این ماده باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کند. این باکتری های مفید با سلامت گوارش، ایمنی و خلق و خوی بهتر مرتبط هستند. ازآنجایی که پودر اینولین سرشار از فیبر است، حرکات روده را نیز بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، می‌تواند به کاهش سطح قند خون و التهاب کمک کند. اینولین ریشه کاسنی با حمایت از سیستم گوارشی سالم برای سلامت کلی مفید است .

عرق کاسنی

عرق کاسنی از گیاه کاسنی به دست می‌آید و برخی از خواص آن از جمله تاثیرات مثبت بر سیستم گوارش و افزایش اشتها می‌باشد. برای خرید عرق کاسنی با کیفیت و قیمت مناسب می توانید به بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


ظاهر گیاه کاسنی چگونه است؟

کاسنی گیاهی چند ساله است که ارتفاع آن تا ۱۸۰ سانتی متر می‌رسد. کاسنی با وجود ریشه عمیق و برگ‌های پایه دندانه‌دار کمی شبیه قاصدک است. اما برخلاف قاصدک‌ها، ساقه‌های سفت و منشعب زیادی دارد. برگ‌های کوچک این گیاه به طور متناوب روی هر ساقه قرار می گیرند. گیاه کاسنی از تیر تا مهرماه گل می‌دهد. گل‌های آن معمولاً رنگ آبی روشن دارند، اما گاهی صورتی یا سفید هستند. این گل‌ها در خوشه‌های دو یا سه تایی رشد می‌کنند و فقط برای یک روز شکوفا می‌شوند. اینولین در ریشه بلند کاسنی یافت می‌شود. این ماده یک نوع فیبر است و به عنوان یک کربوهیدرات ذخیره در گیاه عمل می‌کند. اینولین کاسنی از ریشه های خشک شده آن استخراج می‌شود.

خواص عرق کاسنی برای سلامتی

تأثیر کاسنی برای سلامت

مدت‌هاست که مشخص شده است که فیبر ریشه کاسنی می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که ریشه کاسنی می‌تواند به تسکین یبوست که یک مشکل سلامتی بسیار رایج است، کمک کند.مصرف روزانه عرق کاسنی در داوطلبان مبتلا به یبوست مزمن نشان داد که ایننولین و فیبر موجود در آن می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد روده‌ها را بهبود ببخشد.

اینولین همچنین یک ماده مغذی برای باکتری‌های سالم در روده است. پری بیوتیک رشد باکتری‌های روده مانند بیفیدوباکتری‌ها و باکتری های اسید لاکتیک را تحریک می‌کند. این باکتری‌های خوب روده در کاهش التهاب نقش دارند. آن‌ها همچنین به مبارزه با باکتری‌های مضر می‌پردازند و به بهبود جذب کلسیم کمک می‌کنند. لازم به ذکر است تحقیقات نشان داده‌اند که سلامت روده با بهبود سیستم ایمنی بدن و بهزیستی کلی ما مرتبط است.

علاوه بر این، برخی از نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ریشه کاسنی ممکن است سطح قند خون و انسولین را بهبود بخشد. این بدان معنی است که عرق کاسنی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا خطر ابتلا به دیابت مفید باشد. برخی از مطالعات انجام شده روی اینولین نشان می‌دهد که فیبر ریشه کاسنی ممکن است بر اشتها و دریافت کالری نیز تأثیر بگذارد. الیگوفروکتوز، زیر گروهی از اینولین، ظاهرا به کاهش سطح «هورمون گرسنگی» گرلین کمک می‌کند و این موضوع منجر به کاهش مصرف غذا و انرژی می‌شد.

استفاده از ریشه کاسنی به عنوان یک پری بیوتیک در حال افزایش است، اما استفاده از آن در غذاهای کاربردی نیز رواج یافته است. ریشه کاسنی علاوه بر اینکه سرشار از فیبر است، حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین است.

آشنایی با ۱۲ خاصیت سرکه سیب که باید حتما بدانید

در این مقاله به خواص شگفت‌انگیز سرکه سیب با عسل برای لاغری، پوست و معده می‌پردازیم. همچنین به توضیح سرکه سیب و کاربردهای آن نیز اشاره کردیم پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


ویژگی‌های مثبت گیاه کاسنی و عرق کاسنی

  • قهوه کاسنی یک قهوه بدون کافئین است
  • منبع انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند بتاکاروتن، ویتامینB6، ویتامینC، منگنز و سلنیوم
  • اثر ملین خفیف
  • تولید صفرا از کیسه صفرا را تحریک می‌کند
  • استفاده موضعی برای تورم، التهاب و آرتروز
  • حاوی اینولین و الیگو فروکتوز است
  • دارای پری بیوتیک
  • فیبر رژیمی
  • شیرین کننده و جایگزینی قند یا چربی در غذاهای کاربردی

تاثیر عرق کاسنی بر سلامت

چه چیزی ریشه کاسنی را متفاوت می‌کند؟

ریشه کاسنی برای قرن ها به عنوان غذا و دارو مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه بدون گلوتن است و فیبرهای پری بیوتیک آن فواید زیادی برای سلامتی دارند. فیبرهای ریشه کاسنی نه تنها سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند بلکه مصرف روزانه فیبر را نیز افزایش می‌دهند.

۶ فایده کاسنی در طب سنتی

۱.حاوی مقدار زیادی پری بیوتیک اینولین

ریشه کاسنی تازه از ۶۸ درصد اینولین با وزن خشک تشکیل شده است. همان طور که گفتیم اینولین نوعی فیبر است که به نام فروکتان یا فروکتولیگوساکارید شناخته می‌شود، کربوهیدراتی که از زنجیره کوتاهی از مولکول‌های فروکتوز ساخته می‌شود که بدن شما آن را هضم نمی‌کند. این ماده به عنوان یک پری بیوتیک عمل می‌کند، به این معنی که باکتری‌های مفید روده شما را تغذیه می‌کند. این باکتری‌های مفید در کاهش التهاب، مبارزه با باکتری‌های مضر و بهبود جذب مواد معدنی نقش دارند. بنابراین، فیبر ریشه کاسنی ممکن است به طرق مختلف سلامت روده را بهبود بخشد.

۲.ممکن است به حرکات روده کمک کند.

از آنجایی که اینولین موجود در فیبر ریشه کاسنی بدون هضم از بدن شما عبور می‌کند و باکتری‌های روده شما را تغذیه می‌کند، ممکن است به هضم سالم کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که به طور خاص اینولین می‌تواند باعث تسکین یبوست شود. یک مطالعه ۴ هفته ای روی ۴۴ بزرگسال مبتلا به یبوست نشان داد که مصرف ۱۲ گرم اینولین کاسنی در روز به نرم شدن مدفوع و افزایش قابل توجه دفعات اجابت مزاج در مقایسه با مصرف دارونما کمک می‌کند.

۳.ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد

فیبر ریشه کاسنی ممکن است کنترل قند خون را به ویژه در افراد مبتلا به دیابت تقویت کند. این موضوع ممکن است به دلیل اینولین موجود در آن باشد که باعث رشد باکتری‌های مفید درگیر در متابولیسم کربوهیدرات – که کربوهیدرات‌ها را به قند تجزیه می‌کند – و حساسیت به انسولین، هورمونی که به جذب قند از خون کمک می‌کند، باشد.

فیبر ریشه کاسنی نیز حاوی ترکیباتی مانند اسیدهای کاسنی و کلروژنیک است که در مطالعات جوندگان نشان داده شده است که حساسیت عضلانی به انسولینش را افزایش می‌دهد. یک مطالعه ۲ ماهه روی ۴۹ زن مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف ۱۰ گرم اینولین در روز منجر به کاهش قابل توجهی در سطح قند خون و هموگلوبین A1c، اندازه گیری میانگین قند خون، در مقایسه با مصرف دارونما می‌شود.

قابل ذکر است که اینولین مورد استفاده در این مطالعه به عنوان اینولین با کارایی بالا شناخته می‌شود و اغلب به عنوان جایگزین شکر به محصولات پخته شده و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود. ترکیب شیمیایی آن کمی متفاوت از سایر انواع اینولین است. بنابراین، تحقیقات بیشتری در مورد فیبر ریشه کاسنی مورد نیاز است.

فواید عرق کاسنی

۴.ممکن است منجر به کاهش وزن شود.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که فیبر ریشه کاسنی ممکن است اشتها را تنظیم کرده و کالری دریافتی را کاهش دهد و احتمالاً منجر به کاهش وزن شود. یک مطالعه ۱۲ هفته ای روی ۴۸ بزرگسال با اضافه وزن مشخص کرد که مصرف ۲۱ گرم در روز اولیگو فروکتوز مشتق شده از کاسنی، که بسیار شبیه به اینولین است، منجر به کاهش قابل توجه ( حدود ۱ کیلوگرم) وزن بدن شد. در حالی که گروه دارونما وزن اضافه کردند. این مطالعه همچنین نشان داد که اولیگو فروکتوز به کاهش سطح گرلین، هورمونی که احساس گرسنگی را تحریک می‌کند، کمک می‌کند. تحقیقات دیگر نیز نتایج مشابهی را به همراه داشته است اما بیشتر این تحقیقات مکمل‌های اینولین یا الیگو فروکتوز را آزمایش کرده‌اند.

۵.به راحتی می‌توانید آن را استفاده کنید.

استفاده از گیاه کاسنی به راحتی و در منزل امکان پذیر است. می‌توانید با خرید عرق کاسنی به راحتی و به صورت روزانه از این گیاه فوق العاده و مزایای آن بهره مند شوید.

۶.تاثیر کاسنی بر پوست

همان طور که گفتیم عرق کاسنی می‌تواند تصفیه و پالایش خون و سم زدایی کبد را انجام دهد. به همین دلیل در درمان جوش‌ها و آکنه‌هایی که به دلیل گرمی و مشکلات کبدی به وجود آمده‌اند، مؤثر است.ممکن است منجر به کاهش وزن شود.


آیا خوردن کاسنی در دوران بارداری بی خطر است؟

تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کاسنی در مقادیر زیاد در زمان بارداری بی‌خطر نیست. با این حال، اگر جایگزینی وجود ندارد، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید و مقدار کمی کاسنی در بارداری مصرف کنید. کاسنی یک محرک قوی رحم است و می‌تواند باعث انقباضات رحمی در دوران بارداری شود و در نتیجه سلامت شما و جنینتان را به خطر بیندازد. مصرف مقدار زیادی کاسنی می‌تواند باعث شروع قاعدگی در دوران بارداری و سقط جنین شود. بنابراین، حتی اگر فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد، باید از مصرف کاسنی بوداده یا نوشیدن چای کاسنی و عرق کاسنی در زمان بارداری خودداری کنید .

مصرف کاسنی در بارداری

عوارض مصرف بیش از حد گلاب + طبع گلاب سرد است یا گرم؟

گلاب خواص بسیار زیادی دارد اما از عوارض مصرف زیاد گلاب نیز نباید غافل شد. در این مقاله به طور کامل به عوارض مصرف گلاب برای پوست و برای کودکان خواهیم پرداخت پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


فواید کاسنی برای سلامتی در دوران بارداری

ارزش غذایی بالا در کاسنی می‌تواند فواید سلامتی و دارویی بسیاری را در دوران بارداری برای شما به ارمغان آورد، البته اگر این گیاه را در مقادیر بسیار کم مصرف کنید.

۱.رفع مشکلات گوارشی

کاسنی حاوی اینولین است که یک پروبیوتیک قوی است. بنابراین خوردن این گیاه به شما کمک می‌کند تا با چندین مشکل گوارشی و روده مانند سوء هاضمه، یبوست، سوزش سر دل، رفلاکس اسید و اسیدیته در دوران بارداری مبارزه کنید.

۲.پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان می دهد که کاسنی برای سرطان و پیشگیری از آن مفید است. عصاره و عرق کاسنی رشد تومور را به حداقل می‌رساند و از خطر ابتلا به انواع سرطان در دوران بارداری و در طول زندگی جلوگیری می‌کند. این گیاه حاوی فروکتان‌هایی است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد توموری آن را فراهم می‌کند. همچنین، فیتوکمیکال‌ها و پلی فنول‌های موجود در این گیاه به پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان پستان کمک می‌کنند.

۳.درد آرتریت را به حداقل می‌رساند.

خواص ضد التهابی کاسنی به کاهش درد ناشی از آرتروز در دوران بارداری و در طول زندگی کمک می‌کند. این گیاه کمک می‌کند تا به طور موثری درد مفاصل و دردهای عضلانی تسکین پیدا کند.

۴.ارتقاء سلامت کلیه

می توانید از عصاره ریشه کاسنی به عنوان یک ادرار آور موثر در دوران بارداری استفاده کنید. این گیاه ادرار را تقویت می‌کند و به دفع سموم از کلیه و کبد شما کمک می‌کند. بنابراین کاسنی از خطر تجمع آب در بدن شما در حین بارداری جلوگیری می‌کند.

۵.تقویت ایمنی

کاسنی به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی در دوران بارداری عمل می‌کند. خواص ضد باکتریایی این گیاه از شما در برابر عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند. فیتوکمیکال‌ها به عنوان آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی از خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سایر بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند.

فواید کاسنی در بارداری

عوارض مصرف کاسنی در دوران بارداری

اگرچه مصرف کاسنی در دوران بارداری فواید متعددی برای سلامتی دارد، اما مصرف بیش از حد این گیاه می‌تواند سبب ایجاد عوارض جانبی خاصی شود. برخی از عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • انقباضات ناگهانی رحم در دوران بارداری
  • قاعدگی در دوران بارداری
  • سقط جنین
  • التهاب پوست
  • خارش
  • سرکوب اشتها
  • کاهش وزن قابل توجه
  • مشکل در تنفس
  • خس خس سینه
  • خستگی
  • نفخ و گاز
  • درد شکم
  • خواب آلودگی

طریقه مصرف عرق کاسنی

توصیه می‌شود افراد عرق کاسنی را با آب در دمای معمولی بنوشند و بهترین زمان برای نوشیدن آن صبح ناشتا است. البته بهتر است برای مصرف عرق کاسنی برای مشکل یا مسأله خاصی که دارید، با پزشک یا متخصص گیاهان دارویی مشورت کنید. برای خرید عرق کاسنی و استفاده از فواید بی‌شمار آن می‌توانید از طریق فروشگاه بانک طعم اقدام کنید.اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما این مطلب راه‌های تشخیص گلاب اصل از تقلبی هم کاربردی خواهد بود.


عرق کاسنی

عرق کاسنی از گیاه کاسنی به دست می‌آید و برخی از خواص آن از جمله تاثیرات مثبت بر سیستم گوارش و افزایش اشتها می‌باشد. برای خرید عرق کاسنی با کیفیت و قیمت مناسب می توانید به بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 16 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید