۵ نشانه اعتیاد به قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب افراد بوده که مصرف بیش از حد آن سبب ایجاد اعتیاد می‌شود. اعتیاد قهوه مانند هر نوع اعتیاد دیگری می‌تواند آزاردهنده باشد.
23 شهریور 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| 1 اظهار نظر

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب افراد بوده که مصرف بیش از حد آن سبب ایجاد اعتیاد می‌شود. اعتیاد قهوه مانند هر نوع اعتیاد دیگری می‌تواند آزاردهنده باشد. یکی از سوالاتی که افراد درباره این نوشیدنی می‌پرسند؛ آن است که “آیا قهوه اعتیاد آور است؟” برای پاسخ به این سوال در ادامه به مواد تشکیل دهنده قهوه می‌پردازیم و می‌یابیم که چرا پزشکان مصرف قهوه بیش از اندازه آن را توصیه نمی‌کنند. با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به قهوه و مواد تشکیل دهنده آن

پیش از اینکه به علائم اعتیاد قهوه بپردازیم؛ تعریفی کلی از این نوشیدنی ارائه خواهیم کر‌د. به طور کلی، قهوه یکی از نوشیدنی‌های دم‌کردنی بوده که از دانه‌های رست شده به دست می‌آید. دانه‌های قهوه خود از گیاه این ماده به دست می‌آیند و بیشتر در آسیا و آفریقا کشت می‌شوند. اعتیاد به قهوه از زمانی شروع می‌شود که حس و حال شما قبل از مصرف و بعد از مصرف این ماده متفاوت باشد.

نمونه‌های گوناگونی از دانه‌های قهوه وجود دارند که شما می‌توانید نمونه مد نظر خود را از مجموعه بانک طعم خریداری کنید. کیفیت محصولات ارائه شده توسط این مجموعه بسیار بالا بوده و قیمت تعیین شده برای آنان نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

علائم اعتیاد به قهوه

از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین مواد موجود در قهوه، کافئین است؛ شما با مصرف بیش از حد این نوشیدنی، ممکن است دچار اعتیاد به کافئین می‌شوید. کافئین یکی از متداول‌ترین مواد فعال‌کننده مغز بوده که به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی نیز عمل می‌کند. بدان معنا که کافئین بر فعالیت عصبی مغز تأثیر گذاشته و در کنار کاهش خستگی، مغز را هوشیارتر می‌کند. اعتیاد قهوه درواقع به معنای استفاده بیش از حد این نوشیدنی جهت رساندن کافئین به بدن در طی یک دوره زمانی خاص می‌باشد. چنانچه بدن شما به کافئین وابسته باشد، حذف کامل آن یا کم کردن ناگهانی مصرف آن می‌تواند بدن شما را با مشکلاتی مواجه کند. ترک کافئین باید باتوجه به نظر پزشک انجام شود.

چند نمونه از اصلی‌ترین علائم اعتیاد به قهوه عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • خستگی
  • کاهش تمرکز
  • اضطراب
  • احساس افسردگی

اعتیاد به قهوه

سردرد درنتیجه عدم مصرف قهوه

یکی از اصلی‌ترین علائم اعتیاد قهوه، ایجاد سردرد در پروسه ترک کافئین است. کافئین سبب انقباض رگ‌ها در مغز شده و جریان خون را کند خواهد کرد. درنتیجه یک تحقیق نشان داده شده است که حدوداً ۲۵۰ میلی‌گرم قهوه می‌تواند جریان خون راتا ۲۷٪ کاهش دهد. از آنجایی که مصرف کافئین سبب کم شدن عرض رگ‌های خونی می‌شود، توقف مصرف آن سبب خواهد شد که جریان خون در مغز افزایش پیدا کند. این تغییر ناگهانی سبب ایجاد سردردهای آزاردهنده خواهد شد.

خستگی درنتیجه عدم مصرف قهوه

اغلب افرادی که جهت تقویت انرژی یک فنجان قهوه مصرف می‌کنند؛ چنانچه مصرف قهوه را به حداقل برسانند، دچار خستگی و خوابالودگی خواهند شد. به عنوان مثال، اگر افراد روزانه در ابتدای صبح یک فنجان قهوه مصرف کنند؛ انرژی بالایی را دریافت خواهند کرد و چنانچه در روزهای دیگر مصرف قهوه در ابتدای روز صورت نگیرد، عملاً فرد موفق به انجام فعالیت‌های روزانه نخواهد بود. نتیجتاً باید گفت که اگر کافئین موجود در قهوه تا این حد بتواند عملکرد افراد را تحت شعاع قرار دهد؛ بدان معناست که اعتیاد قهوه ایجاد شده است.

کاهش تمرکز درنتیجه عدم مصرف قهوه

یکی از دلایلی که افراد به مصرف قهوه روی می‌آورند؛ افزایش تمرکز است. نوشیدنی‌هایی که دارای کافئین هستند؛ اغلب پیش از مسابقات ورزشی مصرف خواهند شد. کافئین میزان آدرنالین را در بدن افزایش می‌دهد و تولید هورمونی که توسط غدد فوق کلیه در برابر استرس ایجاد می‌شود را به حداکثر می‌رساند. همچنین افزایش میزان ترشح دوپامین افزایش ضربان قلب را به دنبال خواهد داشت. درنتیجه محدود نمودن میزان مصرف کافئین و قهوه موجب کاهش تمرکز می‌گردد. توجه داشته باشید که مصرف دمنوش می‌تواند یک گزینه عالی برای جایگزینی به عنوان قهوه باشد. شما می‌توانید انواع دمنوش و چای را از مجموعه معتبر بانک طعم با بالاترین کیفیت خریداری نمایید.

اعتیاد به قهوه

ایجاد اضطراب درنتیجه عدم مصرف قهوه

یکی از محرک‌ها و عوامل افزایش دهنده ضربان قلب، فشار خون و هورمون‌های استرس، کافئین می‌باشد. برخی از افرادی که به کافئین حساس هستند؛ با مصرف یک فنجان قهوه دچار لرزش و ایجاد کند. حال این در شرایطی است که با مصرف پی‌در‌پی این نوشیدنی، بدن افراد به کافئین موجود در قهوه عادت خواهد کرد. در این شرایط چنانچه مصرف آن محدود و یا قطع شود؛ اضطراب و لرزش ایجاد خواهد شد. توجه داشته باشید که اعتیاد قهوه صرفاً باید باتوجه به نظر پزشک درمان شود و قطع سرخود آن سبب ایجاد مشکلا جدی خواهد شد.

احساس افسردگی درنتیجه عدم مصرف قهوه

دوپامین یکی از اصلی‌ترین هورمون‌هایی است که سبب فعالیت مغز و نتیجتاً احساس شادابی می‌شود. کافئین نیز یکی از موادی است که مسبب افزایش فعالیت مغز و ایجاد دوپامین بیش از حد طبیعی است. زمانی که شما پس از یک مدت طولانی متوجه شوید که کافئین موجود در نوشیدنی‌هایی مانند نسکافه یا قهوه تغییری در حس و حال شما ایجاد کرده است؛ درواقع دچار اعتیاد به نسکافه شده‌اید. شما می‌توانید در وهله اول دیگر نوشیدنی‌ها مانند چای یا دمنوش را جایگزین قهوه کنید و سپس میزان مصرف آن را مستقیماً کاهش دهید. یکی از برترین مراکز خرید چای و دمنوش بانک طعم بوده که کیفیت محصولات را تضمین می‌کند. همچنین خرید قهوه از این مجموعه امکان پذیر می‌باشد.

جمع بندی

اعتیاد قهوه و کافئین موجود در آن به قدری رواج دارد که حتی اغلب اوقات ممکن است که افراد متوجه آن نشوند. کافئین ماده‌ای محرک بوده که در بیشتر نوشیدنی‌های مورد علاقه افراد، به خصوص جوانان، وجود دارد و می‌تواند علائمی مشابه ترک اعتیاد مواد مخدر صنعتی داشته باشد. ترک کافئین در بدن هرکسی متفاوت بوده؛ اما می‌توان رایج‌ترین نشانه‌های ترک آن را سردرد، خستگی، تحریک پذیری بالا، ایجاد اضطراب، تغییر خلق افسرده دانست. همچنین باید این نکته را در نظر بگیرید که این علائم پس از شروع پروسه ترک قهوه می‌تواند تا ۹ روز ادامه پیدا کند. البته که روش‌هایی وجود دارند که سبب کاهش علائم عذاب‌آور خواهند شد. لازم است تا شما پیش از تصمیم به ترک قهوه با پزشک خود مشورت کنید. همچنین قادر خواهید بود تا نوشیدنی‌هایی مانند چای و دمنوش را جایگزین قهوه نمایید. بانک طعم معتبرترین مرکز ارائه چای و دمنوش‌های گیاهی با بالاترین کیفیت می‌باشد. می‌توانید جهت خرید محصول مورد نظر به سایت اصلی این مرکز مراجعه کنید سفارش خود را به ثبت برسانید.

بریم به فروشگاه بانک طعم
 

اعتیاد به قهوه 
علیرضا خدادادی 23 شهریور 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟