طرز تهیه قهوه سبز و خواص شگفت‌انگیز آن

اقهوه سبز که با نام قهوه خام نیز شناخته می‌شود دارای خواص فوق‌العاده‌ای بوده و دومین نوشیدنی محبوب در جهان به شمار می‌آید. با انجام تحقیقات روی این نوع قهوه، فواید فراوانی از آن آشکار می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کمک به کاهش وزن و لاغری شکم است.
13 شهریور 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا پس از آب، قهوه است. مصرف قهوه در سراسر دنیا به میزان قابل‌توجهی افزایش داشته است. قهوه بسیار متنوع بوده و انواع زیادی دارد. یکی از انواع قهوه‌ها، قهوه سبز است. این نوع قهوه که با نام قهوه خام نیز شناخته می‌شود دارای خواص فوق‌العاده‌ای بوده و دومین نوشیدنی محبوب در جهان به شمار می‌آید. با انجام تحقیقات روی این نوع قهوه، فواید فراوانی از آن آشکار می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کمک به کاهش وزن و لاغری شکم است. در ادامه  این مقاله پس از معرفی جامع قهوه سبز، خواص و فواید و همچنین عوارض احتمالی این نوشیدنی بررسی و به طور کلی بیان شده است. در پایان نیز طرز آن به شما آموزش داده می‌شود.  

قهوه سبز چیست؟

به قهوه کال و بو نداده شده، قهوه سبز گفته می‌شود. به عبارتی دانه‌های این نوع قهوه همان دانه‌های قهوه معمولی هستند که کاملاً خام بوده و بوداده نشده‌اند. این قهوه کال به موجب حرارت ندیدن دارای مقادیر بسیار زیادی کافئین و به ویژه پولی فنول، اسیدکلروژنیک، کینیک و کافئیک است که به نسبت قهوه بوداده شده میزان آن‌ها در این نوع قهوه بیشتر است؛ بنابراین به جرئت می‌توان گفت که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی این قهوه برای سلامت بدن، بیشتر از قهوه‌های معمولی است. قهوه سبز به موجب برخورداری از میزان بسیار زیاد پولی فنول‌ها، اثرات مثبت فراوانی روی سلامت و لاغری انسان دارد. 

برخلاف سایر قهوه‌ها که عطری خوش و ته‌مزه‌ای تلخ دارند، این نوع از قهوه طعمی گس مانند، مشابه دم‌نوش‌های گیاهی دارد. عصاره این قهوه از محبوب‌ترین مکمل‌های رژیم غذایی است. همان طور که در بالا به آن اشاره شده این قهوه خام و بو نداده است از این رو طبعی گرم و خشک دارد. قهوه خام یا سبز از انواع نوشیدنی‌های گرم با خاصیت چربی‌سوزی است که با از بین بردن کالری‌های اضافی برای لاغری بسیار مؤثر است. در ادامه خواص قهوه سبز به طور کامل بیان شده است. 

فواید و خواص قهوه سبز

قهوه سبز علاوه بر این که تمامی خواص قهوه معمولی را دارد به سبب آنکه خام است و حرارت ندیده، منبعی سرشار از مواد مغذی است که مقادیر آن‌ها به نسبت حالت رست شده قهوه، بسیار بیشتر است. قهوه خام حاوی مقادیر زیادی اسیدهای کلروژنیک و ترکیباتی با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی است از این رو برای سلامت انسان بسیار مفید خواهد بود. در ادامه اصلی‌ترین خواص و فواید این قهوه را مطالعه خواهید کرد.

تأثیرات قهوه سبز روی کاهش فشارخون و قند خون

قهوه سبز می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند زیرا منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. علاوه بر این به موجب وجود پولی فنول‌ها و اسید کلروژنیک در ترکیبات این نوع قهوه، تأثیرات آن روی کنترل قند خون شگفت‌انگیز است. ترکیبات پولی فنول‌ها و اسید کلروژنیک بر هورمون‌هایی که از لوله گوارش ترشح می‌شوند، تأثیر گذاشته و باعث کاهش جذب گلوکز یا همان قند خواهند شد به این ترتیب نوشیدن این قهوه قند خون بدن را پایین می‌آورد. با نوشیدن روزانه 2 فنجان از قهوه خام یا سبز و داشتن رژیم غذایی سالم و اصولی، قند خون و فشارخون خود را به راحتی کنترل کنید.

قهوه سبز

کاهش وزن و لاغری شکم

یکی از شگفت‌انگیزترین خواص قهوه سبز، خاصیت چربی‌سوزی و لاغری آن است. در ترکیبات قهوه سبز میزان اسید کلروژنیک و پولی فنول زیادی وجود دارد. اسیدکلروژنیک به موجب خواص آنتی‌اکسیدانی، علاوه بر کاهش فشارخون برای کاهش وزن نیز بسیار مؤثر است. پس از نوشیدن قهوه خام یا سبز، متابولیسم بدن افزایش یافته و با سرعت گرفتن فرایند سوخت‌وساز بدن، چربی‌ها اضافی بدن آب شده و به این ترتیب وزن کاهش یافته و فرد لاغر می‌شود. 

با توجه به این که این نوع قهوه باعث کاهش اشتها می‌شود پس باید گفت که قهوه سبز برای لاغری مفید است. هر چند که این قهوه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به چربی‌سوزی کمک می‌کند؛ اما باید دقت کرد که مصرف آن اصولی و همراه با تغذیه مناسب باشد تا تأثیرات شگرف آن را در درازمدت شاهد بود. 

خواص قهوه سبز روی احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب

کبد چرب از بیماری‌های خطرناکی است که در جامعه امروزی احتمال ابتلا به آن، افزایش یافته است. بر اساس یافته‌هایی که از تحقیقات آزمایشگاهی روی موش‌های آزمایشگاهی به‌دست‌آمده، قهوه سبز به موجب برخورداری از اسید کلروژنیک، قابلیت محافظت از کبد در برابر رژیم‌های غذایی نامناسب را دارد. کافستول و کاوئول نیز از دیگر ترکیبات موجود در قهوه خام هستند که روی آنزیم‌های سم‌زدایی کبد تأثیر می‌گذارند و با تحریک آن‌ها به محافظت از کبد کمک می‌کنند. البته لازم به ذکر است که خواص درمانی قهوه خام یا سبز روی احتمال پیشگیری از چرب شدن کبد در انسان هنوز به طور قطع اثبات نشده است.

خواص قهوه سبز روی پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

عامل اصلی ابتلا به آلزایمر تشکیل پلاک آمیلوتید است. پلی‌فنول‌های موجود در قهوه سبز از تشکیل پلاک آمیلوتید ممانعت به عمل می‌آورد؛ بنابراین نوشیدن این قهوه به طور مستقیم روی ابتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل تأثیر می‌گذارد و از ابتلا به این بیماری پیشگیری خواهد کرد. همچنین با وجود کافئین فراوان در قهوه خام یا سبز، احتمال ابتلا به آلزایمر کاهش خواهد یافت. بهتر است بدانید که با مصرف روزانه دو فنجان قهوه سبز و حتی قهوه معمولی، احتمال ابتلای شما به آلزایمر نسبت به افرادی که اصلاً قهوه مصرف نمی‌کنند، 65 درصد کمتر خواهد بود.

قهوه سبز

خواص قهوه سبز بر هوشیاری افراد

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که میزان کافئین موجود در قهوه سبز بیشتر از قهوه معمولی است؛ بنابراین با توجه به میزان 2 تا 4 برابری کافئین موجود در قهوه خام نسبت به قهوه معمولی، افزایش هوشیاری و رفع خستگی و بالابردن تمرکز از خواص درمانی کم‌نظیر قهوه خام است. 

عوارض قهوه سبز روی بدن

قهوه سبز فواید زیادی دارد و تا حدی بی‌خطر است؛ اما همچون هر ماده غذایی و نوشیدنی دیگر، این ماده نیز دارای مضراتی است. یکی از مضرات این قهوه افزایش علائم منفی همچون اختلال در خواب و اضطراب و افزایش فشارخون به دلیل کافئین بالا در صورت استفاده بی‌رویه و ناسالم از این قهوه است. از جمله عوارض قهوه سبز، احتمال کاهش کلسیم در بافت‌های استخوانی و تأثیرات سوء بر سلامت استخوان‌های بدن است. بالارفتن تپش قلب نیز از دیگر عوارض مصرف این قهوه است که در صورت مصرف زیاد آن، بروز خواهد کرد. 

طرز تهیه قهوه سبز

یک قوری و یک قابلمه و یک فنجان دانه قهوه سبز برای دم‌کردن قهوه سبز نیاز است. به جای دانه قهوه می‌توانید از پودر قهوه خام نیز استفاده کنید. در صورت استفاده از دانه قهوه ابتدا دانه‌های قهوه را داخل یک قابلمه با آب خوب بشویید. سپس 3 برابر میزان دانه قهوه (یعنی 3 فنجان آب)، آب به دانه‌ها اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و شعله آن را زیاد کنید تا آب بجوشد. 

بعد از جوش‌آمدن آب، شعله را کم کنید و اجازه دهید محلول آب و دانه‌های قهوه برای 12 الی 15 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد در این مدت باید محلول را مرتب هم بزنید. پس از این مدت شعله را خاموش کرده و محلول را از صافی رد کنید و بگذارید تا کمی خنک شود و بعد میل کنید. البته می‌توانید پودر قهوه سبز آماده را مصرف کنید که طرز تهیه آن سریع‌تر و راحت‌تر است.

قهوه سبز

جمع‌بندی

قهوه سبز منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. پس خاصیت محافظت از سلول‌های پوستی و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها را دارد. این قهوه به موجب ترکیبات خاصی که دارد به آزادشدن گلوکز در جریان خون کمک می‌کند. این امر سبب می‌شود بدن برای رسیدن به سطح اولیه گلوکز، فرایند سوخت‌وساز را افزایش داده و سوزاندن چربی‌های ذخیره شده و اضافی را آغاز نماید در نتیجه روند باعث لاغری شکم خواهد شد. این نوع قهوه با تأثیر روی آنزیم‌ها به پاک‌سازی کبد از کلسترول‌های مضر و سموم کمک می‌کند؛ ازاین‌رو به عنوان یک سم‌زدایی طبیعی برای افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند بسیار مفید خواهد بود. 

وجود ترکیبات گاما - آمینو بوتیریک اسید و اپی گالوکاتچین گالات و تئوفیلین در قهوه سبز، روند پیری پوست را به تأخیر انداخته و به ماندگاری طراوت و شادابی پوست کمک می‌کند. طریقه مصرف قهوه سبز برای لاغری شکم به دو صورت است. روش اول به این صورت است که 10 گرم دانه قهوه را پودر کرده و مانند چای در 100 میلی‌لیتر آب دم‌کرده و میل می‌کنند. روش دوم نیز استفاده از عصاره قهوه سبز است. عصاره این قهوه به صورت قرص فروخته می‌شود.


علیرضا خدادادی 13 شهریور 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟