طرز تهیه کشک ‌بادمجان خانگی و حرفه‌ای

کشک بادمجان اغلب در شمال ایران سرو می‌شود و دارای طعمی فوق‌العاده و عطری دلنشین است. برای تهیه کشک بادمجان خوشمزه با ما همراه باشید.
19 مهر 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| 1 اظهار نظر

غذاهای ایرانی و سنتی دارای طرفداران زیادی هستند. یکی از انواع آنان، کشک بادمجان می‌باشد. کشک بادمجان اغلب در شمال ایران سرو می‌شود و دارای طعمی فوق‌العاده و عطری دلنشین است. جهت تهیه کشک‌بادمجان لازم است تا شما ابتدا مواد اولیه را تهیه کنید و سپس اقدام به پخت آنان کنید. توجه داشته باشید که ادویه‌هایی که در این غذا استفاده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید با وسواس و دقت بالایی انتخاب شوند. در این گفتار، ما قصد داریم تا طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی با گردو را به شما توضیح دهیم. با ما همراه شوید. 

کشک بادمجان، غذایی لذیذ و محبوب

کشک بادمجان یک غذای محبوب در فرهنگ غذایی ایران است که از ترکیب بادمجان سرخ شده و کشک تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا، بادمجان‌ها ابتدا خرد و سپس سرخ می‌شوند تا به بافتی نرم برسند. در مرحله بعد، کشک ترش یا شیرین (بسته به سلیقه) با اضافه کردن ادویه‌ها و افزودنی‌های گوناگون مانند نعناع، سیر، زردچوبه و فلفل سیاه تهیه و با بادمجان سرخ شده مخلوط می‌شود. برای تزئین این غذا، می‌توان از موادی مثل گردو، ریحان و خیار شور استفاده نمود.

شما می‌توانید ادویه‌های مورد نیاز را از مجموعه بانک طعم با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

بریم برای خرید ادویه

مواد لازم جهت تهیه کشک بادمجان فوق‌العا‌ده خوشمزه:

  • تعداد: برای ۳ الی ۴ نفر
  • زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه
  • زمان پخت: ۴۰ دقیقه
  • زمان مورد نیاز: ۱ ساعت
  • ۵ عدد بادمجان
  • ۲ عدد پیاز
  • ۵ حبه سیر
  • ۲ قاشق غذاخوری نعنا خشک
  • ۵ قاشق غذاخوری کشک
  • ۳ قاشق غذاخوری گردوی خرد شده
  • مقداری نمک و فلفل

طرز تهیه کشک بادمجان کبابی

طرز تهیه کشک بادمجان سرخ شده

برای تهیه کشک‌بادمجان اقدام زیر را طی کنید:

  1. ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به قسمت‌های کوچک برش دهید.
  2. سپس بادمجان‌ها را نمک بزنید و به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها کم شود.
  3. بعد از شستشوی دقیق بادمجان‌ها، آن‌ها را در روغن داغ سرخ کرده و خوب بریزید تا له شوند.
  4. نعنا خشک را به مدت ۱۰ دقیقه در آب خیس کنید و سپس روی حرارت متوسط با کمی روغن تفت دهید.
  5. پیاز و سیر را خرد کرده و در تابه تفت دهید. (می‌توانید سیر را له کنید)
  6. سپس نعناخشک، گردو و بادمجان له شده را به مخلوط سیر و پیاز اضافه کرده و باهم روی حرارت ملایم تفت دهید.
  7. در یک کاسه کشک را با ¼ فنجان آب سرد مخلوط کنید.
  8. بادمجان‌ها را خوب تفت دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.
  9. در ظرف مورد نظر غذا را بریزید و روی آن را با سیر و پیاز یا نعناخشک تزئین کنید.

شایان ذکر است که می‌توانید بادمجان‌ها را به‌جای سرخ‌کردن، کبابی کنید. بادمجان‌ها برشته شده در آتش، طعمی دودی به این غذا می‌بخشند و آب‌لیموی تازه طعم مرکبات وسوسه‌انگیزی به آن می‌دهد.

طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی با گردو

طرز تهیه کشک بادمجان کبابی

برای تهیه کشک بادمجان کبابی این مراحل را دنبال کنید:

  1. کباب کردن بادمجان‌ها: ابتدا اجاق گاز را روشن کرده و بادمجان‌ها را مستقیماً روی شعله قرار دهید. از یک وسیله می‌توانید برای بچرخانیدن بادمجان‌ها هر ۳ تا ۵ دقیقه استفاده کنید تا آنان سیاه و نرم شوند. بادمجان‌ها را از روی شعله برداشته و با فویل آلومینیومی بپوشانید تا مغزپخت شوند. می‌توانید بادمجان‌ها را همچنین در فر برشته کنید، گوشت آن‌ها را با قاشق بیرون بیاورید و از گوشت آن‌ها در این دستور غذا استفاده کنید.
  2. جدا کردن پوست بادمجان‌ها: وقتی بادمجان‌ها به دمای اتاق رسیدند، آن‌ها را زیر آب خنک قرار دهید و به آرامی تا جایی که ممکن است پوست سیاه آن‌ها را جدا کنید. سپس اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پیشخوان بمانند. سپس گوشت بادمجان‌ها را به قطعات کوچک برش دهید و در یک کاسه متوسط قرار دهید.
  3. تهیه مخلوط کشک: در یک کاسه بزرگ، کشک، نمک و فلفل را با همزن هم بزنید تا کرم رنگ شود. سپس با قاشق، کشک آماده را روی برش‌های بادمجان بریزید و با چنگال مخلوط کنید. توجه داشته باشید که تکه‌های بزرگی از بادمجان وجود نداشته باشد و هر تکه بادمجان به طور یکنواخت به کشک آغشته شود. بسته به مقدار بادمجان، ممکن است متوجه شوید که به کشک بیشتر یا کمتری نیاز دارید.
  4. سرو: مخلوط را در ظرف سرو بریزید و کنار چیپس پیتا یا نان پیتا قرار دهید. روی شرف را با جعفری یا کنجد تزئین کنید. حالا کشک بادمجان کبابی آماده میل کردن است.

چنانچه تمایل دارید تا از مغزی‌جات در این غذا استفاده کنید، می‌توانید گردو را پوست بکنید و مغز آن را در آب جوش بریزید. زمانی که گردو‌ها کمی نرم شدند، پوست آنان را بگیرید و به صورت نگینی داخل کشک بادمجان بریزید.

طرز تهیه کشک بادمجان شمالی

نکاتی طلایی درباره طرز تهیه کشک بادمجان شمالی

جهت خوشمزه‌تر شدن کشک‌ بادمجان به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از بادمجان تازه: بهتر است از بادمجان تازه استفاده کنید. بادمجان تازه بافت بهتری دارد و در نتیجه کشک نیز خوشمزه‌تر می‌شود.
  • استفاده از کشک تازه: برای تهیه کشک بادمجان، از کشک تازه و خانگی استفاده کنید تا طعم و عطر غذای خودتان را دو چندان کنید.
  • سرخ کردن بادمجان: بادمجان‌ها را قبل از اضافه کردن به کشک به‌طور کامل سرخ کنید و نرم پزید تا به طعمی دلپذیرتر در کشک برسید.
  • استفاده از ادویه‌های متنوع: برای تهیه کشک بادمجان خوشمزه، از ادویه‌های متنوعی مانند زردچوبه، سیر، نعناع و فلفل سیاه استفاده کنید تا طعم و عطر غذا را تنوع بخشید. مجموعه بانک طعم یکی از برترین مراکز ارائه دهنده ادویه است که می‌توانید سفارش خود را از آن ثبت کنید.

بریم برای خرید ادویه

  • استفاده از گردو: اضافه کردن گردو به کشک بادمجان، باعث افزایش میزان پروتئین و اسیدهای چرب سالم و همچنین افزایش خوشمزه‌تر شدن غذا می‌شود.

طرز تهیه کشک بادمجان سرخ شده

جمع بندی

در متن بالا طرز تهیه کشک بادمجان شمالی ذکر شد. برای تهیه این غذا لازم است تا شما از بادمجان‌های تازه استفاده کنید. سعی کنید حتماً از ادویه‌ها و افزودنی‌های تازه بهره بگیرید تا عطری دلنشین به این غذا بخشیده شود. توجه داشته باشید که شما باید طبق سلیقه شخصی، میزان کشک را تنظیم کنید. چراکه افزایش میزان کشک نه تنها سبب خوشمزه‌تر نشدن غذا نمی‌شود، بلکه ممکن است طعمی را به غذا بدهد که بعد از لقمه اول از آن دل‌زده شوید.

علیرضا خدادادی 19 مهر 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟