طرز تهیه کله پاچه حرفه‌ای و خوشمزه

در آشپزی ایرانی، تنوع غذاها بسیار بالا می‌باشد. یکی از انواع غذاهایی که مورد توجه و علاقه ایرانیان است، کله پاچه می‌باشد.  ما قصد داریم تا در این گفتار بیابیم که چگونه می‌توان کله پاچه خوش طعم و لذیذ درست کرد.
08 مهر 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| 1 اظهار نظر

در آشپزی ایرانی، تنوع غذاها بسیار بالا می‌باشد. یکی از انواع غذاهایی که مورد توجه و علاقه ایرانیان است، کله پاچه می‌باشد. کله پاچه یکی از انواع خوراک‌های سنتی بوده که همچنان جایگاه خودش را حفظ کرده است. 


طرز تهیه کله پاچه یکی از مباحث بسیار مهم و مورد توجه آشپزهاست؛ چراکه از بین برد بوی بد این غذا از نکات کلیدی در پروسه پخت به حساب می‌آید.


 ما قصد داریم تا در این گفتار بیابیم که چگونه می‌توان کله پاچه خوش طعم و لذیذ درست کرد. همچنین رازهای خوشمزه شدن این غذا را نیز بیان خواهیم کرد.


مواد اولیه جهت تهیه کله پاچه

پیش از اینکه به طرز تهیه کله پاچه و مواد مورد نیاز آن بپردازیم، باید بگوییم که این غذا، یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب در بسیاری از مناطق از جمله ایران، ترکیه، کردستان و ارمنستان است. این خوراک لذیذ از بخش‌های مختلف داخلی و گوشتی گوسفندان و گاوها مانند کله، پا و چشم تهیه می‌شود.


طرز تهیه کله پاچه ساده خانگی به اینگونه است که شما اول باید مواد مورد نیاز را آماده کنید و سپس اقدام به شروع پروسه پخت نمایید. 


مواد لازم جهت پخت این غذای سنتی عبارت‌اند از:


  • ۴ عدد متوسط پیاز: هرچه مقدار پیاز بیشتر باشد، بوی بد کله پاچه کمتر خواهد بود.
  • کله پاچه: یک دست کامل
  • سیر: ۵ حبه
  • نخود: ۱۰۰ گرم
  • زردچوبه: یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • نمک و فلفل

طرز تهیه کله پاچه و سیرابی


کیفیت مواد افزودنی و طعم‌دهنده‌ها در‌ پروسه پخت کله پاچه بسیار مهم است. از همین رو، بهتر است که مواد مورد نیاز و ادویه‌های ضروری را از یک مرکز معتبر مانند بانک طعم خریداری کنید.

بریم برای خرید ادویه


 این مرکز محصولات ارائه شده را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌نماید.


پاک کردن کله پاچه

پیش از اینکه طرز تهیه کله پاچه و سیرابی را توضیح دهیم، باید بدانید که پاک کردن کله پاچه از مهم‌ترین بخش‌های پروسه پخت می‌باشد. برای این کار، یک قابلمه بزرگ را با آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس کله‌ پاچه را داخل آب جوش قرار داده و چند دقیقه صبر کنید تا موهای آن نرم شوند.


 سپس با چاقو یا با دست‌ خود، موهای کله‌پاچه را بکنید. اگر کله‌پاچه تازه باشد، موها به راحتی از گوشت جدا خواهند شد. این مرحله اهمیت بالایی دارد و باید موها به خوبی از بین بروند.


بعد از جدا کردن موها، مرحله بعدی اسموکت‌کردن کله است. در این مرحله، کله را روی یک اجاق گاز قرار دهید تا از موهای باقی‌مانده و مواد اضافی پاک شود.


پس از اتمام مرحله اسموکت کردن، با یک چاقو سطح کله را بخراشید تا لایه‌های سوخته روی آن از بین برود. سپس کله را از پشت با دست بگیرید و به شدت آن را بر روی یک سطح تمیز بزنید. این کار را چند بار انجام دهید تا کله به درستی تمیز شود.


بعد از این مراحل، گوش‌های گوسفند را از کله جدا کنید، چرا که گوش‌ها قابل خوردن نیستند. سپس با استفاده از یک چاقو، صورت گوسفند را بشکافید و فک بالا را از فک پایین جدا کنید. 


برای اینکه نتایج بهتری حاصل شود، می‌توانید از یک برس یا مسواک برای تمیز کردن زبان و دندان‌های کله استفاده کنید.پ


طرز تهیه کله پاچه بدون نخود


روسوز کردن کله پاچه

برای پاکسازی پاچه‌ها، ابتدا آن‌ها را در آب جوش قرار دهید و با یک چاقو موها را جدا کنید. سپس از یک چاقوی دیگر و تیز برای جدا کردن سم‌ها از پاچه‌ها استفاده کنید. 


سپس پاچه‌ها را روسوز کنید تا موهای اضافی و باقی‌مانده از بین بروند. از یک چاقو برای خراشیدن پاچه‌ها به منظور حذف سوختگی‌ها استفاده کنید.


اولین مرحله از طرز تهیه کله‌ پاچه بازاری

ابتدا یک قابلمه بزرگ برای قرار دادن کله پاچه انتخاب کنید. سپس آب را درون قابلمه بریزید تا کله پاچه به اندازه‌ای غرق در آن شود. منتظر بمانید تا آب به جوش آید. 


بعد از جوش آمدن کله پاچه، مشاهده می‌کنید که روی سطح آب مقداری کف تشکیل شده است، این کف را با یک قاشق جمع‌آوری نمایید.


مرحله دوم از تهیه کله پاچه

در این مرحله از طرز تهیه کله پاچه بازاری، پیازها را پوست‌گیری کرده، به دقت شسته و خرد کنید. همچنین، سیرها را پوست‌ بگیرید و خرد کنید. بهتر است که نخودهای کله پاچه را از شب قبل در آب بریزید تا خوب خیس بخورند تا راحت‌تر هضم شوند.


مرحله سوم از تهیه کله پاچه 

در یک تابه کمی روغن ریخته و پیاز و سیر خرد شده را با نخودهای خیس خورده کمی تفت دهید. سپس به آن فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کرده و همه مواد را به خوبی هم بزنید و تفت دهید. محتویات تابه شامل پیاز، نخود و زردچوبه را به قابلمه کله پاچه اضافه نمایید.

بریم برای خرید فلفل سیاه


 میزان حرارت را کم کنید تا کله پاچه به آرامی بپزد و هر از چند گاهی آن را قاطی کنید و برگردانید تا همه‌ قسمت‌های آن به خوبی پخته شوند. نکته‌ حائز اهمیت این است که نمک را در ابتدا به کله پاچه اضافه نکنید.


طرز تهیه کله پاچه ساده خانگی

 

این کار ممکن است باعث دیرپز شدن آن شود و نهایتاً طعم غذا را تحت تأثیر قرار دهد. بهترین زمان برای اضافه کردن نمک، حدود یک ساعت قبل از پایان پخت آن است.


مرحله چهارم از طرز تهیه کله پاچه

پس از حدود ۴ تا ۵ ساعت از پخت کله پاچه، ابتدا مقداری از چربی روی سطح آن را بردارید. آن را در یک تابه، همراه با چوب دارچین بریزید و آن را روی یک حرارت ملایم قرار دهید. حاصل این عمل را می‌توانید به عنوان سس‌ افزودنی بر روی کله پاچه اضافه کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.


پخت سیرابی در کنار کله پاچه

از آنجایی که اغلب کله پاچه و سیرابی در کنار هم سرو می‌شوند، در ادامه به روش تهیه سیرابی خواهیم پرداخت. 


قبل از آماده‌سازی سیرابی، حتماً سیرابی را به دقت تمیز کنید. سیرابی پس از تمیز شدن رنگ صورتی و سفید خود را آشکار می‌کند.

برای طبخ سیرابی، توصیه می‌شود از زودپز استفاده کنید تا بهترین نتیجه را در کم‌ترین زمان بگیرید.


ابتدا پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و همراه با سیرابی، آب، فلفل، پیاز و گوشت آبگوشتی یا قلم درون زودپز قرار دهید. سپس به مدت دو ساعت منتظر بمانید تا سیرابی به‌طور کامل پخته شود.


 اضافه کردن ادویه‌های باکیفیت، طعم این غذا را محشر می‌کند. بانک طعم مجموعه‌ای برجسته و معتبر در حوزه ارائه برترین طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌هاست. شما می‌توانید به وب سایت اصلی این مرکز مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت نمایید.

بریم برای خرید ادویه


پس از اینکه سیرابی به‌خوبی پخته شد، نمک و دارچین را به آن اضافه کنید. اضافه کردن نمک از ابتدای پخت باعث سفت شدن سیرابی می‌شود. حالا سیرابی آماده است. آن را سرو کرده و از طعمش لذت ببرید.


راز خوشمزه شدن کله پاچه


طرز تهیه کله پاچه بدون نخود

چنانچه قصد دارید کله پاچه را بدون نخود تهیه کنید، باید بگوییم که این کار سبب می‌شود تا آب کله پاچه رقیق باشد و ممکن است بوی زهم آن میهمانان را اذیت کند. اما به طور کلی، شما قادر خواهید بود تا به هنگام پخت، به جای استفاده از نخود، در آن پیاز بیشتری بریزید. 


طرز تهیه کله پاچه با نخود و بدون استفاده از نخود تفاوتی ندارد و به راحتی می‌توانید بخش افزودن این نوع از حبوبات را از دستور پخت حذف کنید.


راز خوشمزه شدن کله پاچه

در کنار اینکه آشپز تاثیر بالایی بر طعم ‌و میزان خوشمزگی کله پاچه دارد، باید این نکته را در نظر بگیرید که برای برخی‌ از غذاهای سنتی ایرانی، رازهایی وجود دارد که سبب بهتر شدن طعم آنان می‌شوند. در‌ این بخش از طرز تهیه کله پاچه و سیرابی به برخی‌ از این‌ رازها می‌پردازیم:

انتخاب درست کله پاچه

قبل از هر چیز، هنگام خرید کله پاچه، باید به نکات زیر توجه داشته باشید: 


انتخاب درست یک دست کله پاچه به معنای حاصل شدن نتیجه‌ای دلچسب خواهد بود. سعی کنید حتماً از کله تازه استفا‌ده کنید.

یه هیچ عنوان کله پاچه بز یا میش نخرید و به جای آن، از کله گوسفند استفاده کنید.


برای تشخیص تازه بودن کله، به وجود حفره کنار چشم‌ توجه کنید. اگر این حفره‌ وجود داشته باشد، تازه بودن کله تضمین خواهد شد.


تمیز کردن کله پاچه به طور کامل

توجه داشته باشید که یکی از راه‌هایی که سبب می‌شود بوی بد کله پاچه از بین برود، این است که آن را به خوبی تمیز کنید و اصطلاحاً کز دهید. 


طرز تهیه کله پاچه بازاری


این کار سبب خواهد شد تا شما دیگر بوی بد را حس نکنید و نتیجتاً غذای خوشمزه‌تری حاصل می‌شود. همچنین هرچه تعداد پیاز و سیر در کله پاچه بیشتر باشد، غذا بوی بد کمتری خواهد داشت. 


کله پاچه را روی حرارت بالا قرار ندهید

نکته‌ای که در طرز تهیه کله پاچه اهمیت بالایی دارد آن است که از حرارت ملایم استفاده کنید و اجازه دهید که مواد باهم به آرامی بپزند.


 معمولاً این غذا از شب قبل پخته شده و برای صبحانه سرو می‌شود. اما هر چه بیشتر پخته شود، طعم و عطر بهتری پیدا می‌کند و استخوان‌ها به راحتی از گوشت جدا می‌شوند.


وقتی کله و پاچه آماده سرو شدند، آب و مخلفات را در یک طرف جدا بریزید. می‌توانید آبلیمو یا آب نارنج همراه با کمی دارچین را به آب اضافه کنید. 


نمک را در همین مرحله به غذا بی‌افزایید و ۱۵ دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت، آبلیمو را هم اضافه کنید. این کار باعث می‌شود آبلیمو به خوبی با غذا ترکیب شود.


جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، کله پاچه یکی از غذاهای لذیذ و سنتی ایرانی است که به راحتی در خانه قابل پخت می‌باشد. تنها نکته حائز اهمیت آن است که شما به هنگام تمیز کردن کله، به خوبی آن را کز دهید و مواد اضافه درون بینی و گوش را خارج کنید.


 همچنین به هنگام پخت، چنانچه قصد ندارید که از نخود بهره بگیرید، میزان استفاده از پیاز درون غذا را افزایش دهید تا بودی بد کله پاچه و سیرابی به خوبی گرفته شود.


 استفاده از ادویه‌ها و طعم دهنده‌های باکیفیت نیز در طرز تهیه کله پاچه از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید ادویه‌های مورد نیاز و همچنین نخود عمده را از مجموعه بانک طعم خریداری نمایید.

بریم برای خرید ادویه

علیرضا خدادادی 08 مهر 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟