طرز تهیه آش رشته مجلسی برای ۱۰ نفر

طرز تهیه آش رشته به روش های مختلفی امکان پذیر است که در این مقاله طرز تهیه آش مجلسی و معرفی حبوبات آش رشته می‌پردازیم.
08 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

حتما در ماه مبارک رمضان در زمان افطار و سحر بسیار این غذای مناسب و محبوب را مصرف کرده‌اید. از این رو افراد بسیار زیادی مایل هستند که طرز تهیه آش رشته را به خوبی یاد بگیرند و این غذای خوشمزه را آماده کنند. هم‌چنین در مناسبت‌های خاص مانند شب یلدا، چهارشنبه سوری و سیزده به بسیار مهم است که طرز تهیه آش رشته را به خوبی بدانید. در میان تمام آش نذری، آش رشته دارای بیشترین میزان محبوبیت در میان مردم است.در طرز تهیه آش رشته نذری خواهید دید که سبزی این آش شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج است. هم‌چنین در پخت آن از انواع حبوبات آش رشته مانند نخود، لوبیا و عدس استفاده می‌شود. در ادامه با همراه باشید تا طرز تهیه آش رشته مجلسی و آش رشته ساده و دیگر انواع آش رشته را برای شما توضیح دهیم.

طرز تهیه آش رشته برای ۱۰ نفر

در این جا می‌خواهیم طرز تهیه آش رشته برای ۱۰ نفر را به دقت توضیح دهیم تا بتوانید تهیه این غذای خوشمزه را به آسانی انجام دهید. ابتدا باید موادا اولیه لازم برای طرز تهیه آش رشته را به خوبی بدانید که در ادامه آورده‌ایم.

  • حبوبات آش رشته شامل یک پیمانه نخود، یک پیمانه لوبیا چیتی، یک پیمانه لویبا قرمز و یک پیمانه عدس
  • ۱.۵ کیلوگرم سبزی آش
  • یک و نیم بسته رشته آش
  • سه تا چهار عدد پیاز بزرگ
  • نمک، زردچوبه و ادویه فلفل سیاه به میزان مورد نیاز
  • نعناع خشک به میزان لازم
  • کشک به میزان لازم
  • سیر به میزان لازم
  • روغن مایع

روش تهیه آش رشته

خیس کردن حبوبات

طرز تهیه آش رشته به این صورت است که باید در ابتدا تمام حبوبات آش رشته به جز عدس را از شب قبل خیس کنید. برای جلوگیری از نفخ حبوبات، در طی شب باید چندین بار آب حبوبات را عوض کنید. با این کار پخت حبوبات آش رشته نیز راحت‌تر انجام خواهد شد. یک ساعت پیش از شروع به پخت آش، عدس را خیس کنید. هم‌چنین لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و نخود را به طور جداگانه بپزید اما عدس را نیم‌پز کنید.

با این کار در طول پختن آش رشته عدس وا می‌رود و کمی خراب می‌شود. در مرحله سوم لازم است که پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و پیازها را همراه با روغن در قابلمه بزرگ تفت دهید. با این کار پیاز شفاف و نرم خواهد شد. پس از این که نرم شدن پیازهای آش رشته انجام شد، باید مقداری فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید و این مواد را با هم تفت بدهید.

تفت دادن

مرحله چهارم طرز تهیه آش رشته به این صورت است که باید حبوبات پخته شده را به قابلمه اضافه کنید و حبوبات آش رشته را با مقداری پیاز تفت دهید. علاوه بر آن به مقدار لازم به قابلمه باید آب جوش اضافه کنید. هم‌چنین پیشنهاد می‌شود که برای لعاب آش رشته، یک قاشق آرد نیز به آن اضافه کنید. هم‌چنین برای دادن طعم و لعاب بیشتر به آش رشته، می‌توانید به جای آب، به آش رشته مقداری آب گوشت یا آب قلم اضافه کنید.

روش تهیه آش رشته

اضافه کردن سبزی

در مرحله بعد طرز تهیه آش رشته تبریزی لازم است که پس از به جوش آمدن آب قابلمه، سبزی آش را که از قبل پاک کرده‌اید، بشورید و سبزی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. سپس شعله گاز را کمی گاهش دهید و مدتی صبر کنید تا سبزی آش با حرارت ملایم بپزد. در مرحله ششم طرز تهیه آش رشته به این صورت است که رشته آشی را به قابلمه اضافه کنید. رشته‌ها را آرام آرام اضافه کنید و رشته‌ها را هم بزنید تا به یک‌دیگر نچسبند و پخت به راحتی انجام شود.

مدتی صبر کنید تا پخت آش رشته به خوبی انجام شود. اگر در هنگام پخت آش دیدید که آش غلیظ شده است، باید یک یا دو لیوان آب جوش به قابلمه آش اضافه کنید. در مرحله آخر باید تزیین آش رشته پخته شده را انجام دهید. برای این کار نعناع را در روغن داغ تفت دهید. سپس سیرها را خرد کنید و تفت دادن آن را در تابه‌ای جداگانه انجام دهید.

مرحله آخر؛ تزیین

حال شما می‌توانید آش رشته بسیار خوشمزه را با نعناع داغ، سیر داغ، پیاز داغ و کشک نیز تزیین کنید. بنابراین خواهید دید که نحوه پخت را می‌توانید به راحتی فرا بگیرید و کار ساده و لذت بخشی برای شما خواهد بود. طرز تهیه آش رشته قرمز، طرز تهیه آش رشته نذری، طرز تهیه آش رشته تبریزی و… نیز به همین ترتیب است و شما می‌توانید به راحتی آش رشته مورد نظر خود را آماده و میل کنید.

آش رشته مناسب

طرز تهیه آش رشته مجلسی و خوشمزه تهرانی

در طرز تهیه آش رشته یکی از انواع روش‌هایی وجود دارد که طرز تهیه آش رشته مجلسی است. مواد اولیه لازم برای تهیه آش رشته مجلسی عبارت هستند از:

  • دو عدد پیاز بزرگ
  • شش حبه سیر
  • یک پیمانه عدس
  • ۵۰۰ گرم سبزی آش
  • یک پیمانه نخود
  • یک پیمانه لوبیا چیتی
  • دو قاشق غذاخوری نعناع خشک
  • کشک به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

گرفتن نفخ حبوبات

طرز تهیه آش رشته به این صورت است که باید ابتدا حبوبات آش رشته را شامل نخود، لوبیا و عدس را از شب قبل پختن خیس کنید. با این کار نفخ حبوبات گرفته می‌شود و پخت آن‌ها نیز بسیار ساده‌تر انجام می‌شود. برای این کار آب حبوبات را چند بار عوض کنید تا از نفخ حبوبات هر چه بیشتر کاسته شود. علاوه بر این در این مرحله لوبیا چیتی و نخود را همراه با آب بر روی حرارت بگذارید تا به خوبی پخته شوند.

هم‌چنین به جای لوبیا چیتی این امکان را دارید که از لوبیا قرمز نیز در طرز تهیه آش رشته مورد نظر خود استفاده کنید. البته عدس به گونه‌ای است که در میان حبوبات نیازی به خیس کردن از یک شب قبل ندارد. بنابراین کافی است در مدت زمان یک ساعت خیس کردن عدس را انجام دهید.

برای رفع نفخ حبوبات پیشنهاد می‌کنم مقاله “رفع نفخ حبوبات با سریع ترین روش ” را حتما بخوانید.

تفت دادن

در مرحله دوم لازم است که هم‌زمان با پخت لوبیا چیتی و نخود‌های آش، پیازها را خرد کنید و در یک قابلمه دیگر با روغن مایع تفت دهید. از این رو پیاز شما نرم و شفاف خواهد شد. در این مرحله باید به پیاز در حال تفت، مقداری ادویه زردچوبه و فلفل سیاه نیز اضافه کنید. این ادویه را با دقت با پیاز مخلوط کنید و تفت دهید. پس از انجام پخت لوبیا چیتی و نخود، این حبوبات آش رشته را به پیاز در حال تفت اضافه کنید و مقداری لوبیا چیتی و نخود را با پیاز تفت دهید.

تهیه آش رشته

اضافه کردن سبزی و عدس

در مرحله سوم لازم است که چند لیوان آب جوش و عدس را به قابلمه اضافه کنید. پس از آن کمی صبر کنید تا پخت حبوبات آش رشته انجام شود. پس از پخت عدس لازم است که سبزی آش را که از قبل پاک کرده‌اید، بشورید و خرد کنید. سپس سبزی آش را به قابلمه آش رشته باید اضافه کنید.

مرحله چهارم پس از اضافه کردن سبزی آش رشته انجام می‌شود. در این مرحله پس از این که سبزی آش رشته را به قابلمه اضافه کردید، نباید در قابلمه را به طور کامل ببندید زیرا این کار باعث خرابی رنگ سبزی خواهد شد. پس از این که پخت سبزی آش به طور کامل انجام شد، لازم است که در این مرحله از طرز تهیه آش رشته مجلسی، رشته آش را به قابلمه آش رشته اضافه کنید. پس از آن رشته آش را به خوبی با مواد دیگر آش رشته مخلوط کنید.

مرحله آخر

هم‌چنین به شما پیشنهاد می‌شود که برای افزایش لعاب آش، مقداری آرد با استفاده از قاشق به آن اضافه کنید. پس از آن لازم است که اندازه نمک آش را پس از افزودن مقداری رشته آش اندازه گیری و تنظیم کنید. با این کار از کم نمک شدن آش رشته و نیز شور شدن زیاد آش رشته جلوگیری می‌توانید بکنید.

در مرحله نهایی طرز تهیه آش رشته لازم است که تزیین آش را انجام دهید. برای این کار نعناع خشک، پیاز باقی مانده و سیرها را به صورت جداگانه تفت دهید. هم‌چنین برای تزیین آش رشته پیشنهاد می‌شود که نعناع داغ، سیر داغ، پیاز داغ و کشک نیز برای زیباتر کردن و خوش طعم کردن آش رشته خود استفاده کنید. با این کار هم خواص بسیار بیشتری به آش رشته شما اضافه خواهد شد و هم طعم بسیار بهتری از مصرف آش احساس خواهید کرد.

روش پخت آش رشته

نکات مهم در تهیه آش رشته

در طرز تهیه آش رشته باید به نکاتی دقت داشته باشید تا این کار را بسیار راحت‌تر انجام دهید.

  • مجموع زمان پخت آش رشته حدود ۳ ساعت خواهد بود. ۱ ساعت آن مربوط به آماده سازی و ۲ ساعت مربوط به پخت آش رشته است.
  • این دقت را داشته باشید که آش رشته نباید خیلی سفت باشد زیرا بعد از خنک شدن سرد خواهد شد.
  • برای دادن لعاب بیشتر به آش رشته می‌توانید یک قاشق غذا خوری آرد را داخل آب حل کنید و در آش رشته بریزید.
  • بهتر است حبوبات آش رشته را با آب ولرم خیس کنید و اگر برای پخت آش رشته عجله داشته باشید، از زودپر برای پخت حبوبات استفاده کنید.
  • عدس زمان زیادی نیاز به خیس کردن ندارد و ۱ ساعت برای خیس کردن آن کافی خواهد بود.
  • از لوبیا سفید یا لوبیا قرمز می‌توانید در طرز تهیه آش رشته استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید آش رشته شما بسیار مقوی باشد، پیشنهاد می‌شود از آب قلم یا عصاره گوشت استفاده کنید.
  • در ریختن نمک در آش رشته دقت زیادی داشته باشید زیرا رشته‌ها شور هستند و باید نمک آش را به دقت اندازه بگیرید.
  • دقت داشته باشید که بیش از حد نعناع داغ به آش رشته اضافه نکنید زیرا طعم تلخی به آش رشته داده خواهد شد.
  • اگر مشاهده کردید که آش رشته کمی سفت شده است، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
  • میزان حبوبات مورد نیاز برای ۴ نفر، یک لیوان است.
  • حتما پیاز داغ به آش رشته اضافه کنید تا طرز تهیه آش رشته را با بهترین طعم انجام دهید.

نعنا داغ

نعنا داغ یکی از اصلی‌ترین طعم‌دهنده‌ها به آش می‌باشد که از آن برای تزئینات در هنگام سرو نیز بهره گرفته می‌شود. جهت تهیه این طعم دهنده عالی، روشی بسیار ساده و سریع وجود دارد. برای آماده‌سازی نعنا مناسب آش ایرانی، به نعنای خشک و روغن نیاز پیدا می‌کنید. همچنین، جهت افزایش رنگ و جذابیت، می‌توانید کمی زردچوبه به آن بی‌افزایید. در فرآیند تهیه نعنا مجلسی نکته اصلی این است که روغن نباید پیش از مخلوط شدن با نعنا دارای حرارتی بالا باشد. پس از اضافه کردن نعنا به روغن، بهتر است بلافاصله ماهیتابه را از روی حرارت بردارید. این اقدام جلوگیری از تلخی، تیره شدن و بوی ناخوشایند در نعنا را به دنبال دارد.

طرز تهیه آش با نعنا داغ

مواد لازم جهت تهیه نعنا داغ باکیفیت و معطر عبارت‌اند از:

  • پودر نعنا باکیفیت، به میزان لازم
  • روغن مایع (روغن زیتون می‌تواند ظاهر نعنا را بهتر کند)
  • زردچوبه، یک قاشق چای خوری
  • پونه کوهی، این ماده سبب خواهد شد تا عطر نعنای تهیه شده برای آش بهتر شود.

بریم برای خرید زردچوبه

دستور تهیه نعنا داغ

ابتدا، میزانی مناسب از روغن را در یک شیرجوش دسته‌دار بریزید و روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید که روغن باید به حدی داغ شود که نعنا در آن آرام آرام بتواند افت کند، بدون آن که بسوزد؛ زیرا حرارت بیش از اندازه منجر به تلخی و سوختن نعنا خواهد شد. پس از آنکه روغن به دمای مطلوب رسید، می‌توانید کمی زردچوبه را به آن اضافه کنید. سپس بلافاصله، پودر نعنا خشک را به روغن افزوده و فوراً ظرف را از روی حرارت بردارید و آن را به واسطه دسته ظرف بچرخانید. (دلیل استفاده از شیرجوش دسته‌دار این است که نعنا را به راحتی و با کنترل بهتری در روغن مخلوط کنید).

 توجه داشته باشید، به جهت اینکه بتوانید نعنایی با طعم و عطر بهتر برای آش تهیه کنید؛ لازم است تا خرید نعنا خشک را از یک مرکز معتبر مانند مجموعه بانک طعم خریداری کنید. کیفیت نعنا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و پیش از هرچیز باید اطمینان داشته باشید که پودر نعنا خشک دارای خلوص مناسبی می‌باشد. 

بریم برای خرید نعنا خشک

نکات حائز اهمیت در پروسه تهیه نعنا داغ عبارت‌اند از:

  1. برای تهیه نعنا مجلسی مناسب آش با کیفیت، نعنایی را انتخاب کنید که مزه خاک ندهد، ساقه‌ها و شاخه‌هاش زمخت نبوده و رنگی زنده را دارا باشد.
  2. رنگ زیبای نعنا شما به طور قابل توجه‌ای به نوع روغن مورد استفاده وابسته است؛ بهتر است از روغن زیتون سبز و درخشان استفاده کنید.
  3. برای تهیه نعنا مجلسی، بهتر است از نعنای خشک و پودری استفاده کنید؛ پس در صورت امکان نعنای تازه را به صورت پودر کوبیده و ذخیره کنید؛ همچنین می‌توانید آن را از مجموعه بانک طعم خریداری نمایید.
  4. افزودن کمی نمک به روغن، رنگ نعنا را بهتر خواهد کرد؛ از همین رو، نباید این مرحله را نادیده بگیرید.

خواص آش رشته

مصرف آش رشته علاوه بر عطر و طعم بسیار خوبی که دارد، دارای خواص بسیار زیادی نیز است . این خواص به دلیل استفاده از انواع سبزیجات و حبوبات در آش رشته است. هم‌چنین آش رشته می‌تواند تا مدت زیادی شما را سیر نگه دارد. از این رو مصرف آن در طول روز یک غذای مقوی و کم کالری به حساب بیاید. از این رو کمک بسیار زیادی به سلامت شما خواهد شد و از افزایش وزن و چاقی و مشکلات بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری خواهد شد. البته با کمک از حبوبات مانند خواص نخود و خواص لوبیا چیتی…. در داخل آش می‌توان رژیم لاغری با حبوبات را نیز تجربه کرد.

تهیه آش رشته خوشمزه

خرید حبوبات

در این جا سعی کردیم شما را با انواع طرز تهیه آش رشته آشنا کنیم تا بتوانید این غذای بسیار خوشمزه و مقوی را هر زمان که بخواهید تهیه کنید و از طعم و بوی آن لذت ببرید. حال که با روش پخت این غذا به خوبی آشنا هستید، پیشنهاد می‌شود که برای خرید حبوبات و خرید ادویه تشکیل دهنده آش رشته از فروشگاه بانک طعم اقدام کنید.

بانک طعم انواع حبوبات و انواع ادویه جات را با کیفیت بسیار عالی و قیمت بسیار مناسب در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید خرید حبوبات و خرید ادویه را در انواع مختلف به راحتی انجام دهید. شما می‌توانید خرید انواع حبوبات آش رشته مانند خرید لوبیا قرمز، خرید لوبیا چیتی، خرید نخود، خرید عدس و… را از بانک طعم با قیمت مناسب انجام دهید.

هم‌چنین این امکان وجود دارد که خرید انواع ادویه جات آش رشته مانند خرید نعناع، خرید پودر سیر، خرید فلفل سیاه، خرید زردچوبه و… را سفارش دهید. برای خرید محصولات مورد نظر بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه محصولات شوید.در خدمت شما هستیم.

خرید ادویه و حبوبات ارگانیک


بانک طعم 08 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید