حبوبات نفاخ کدامند؟ رفع نفخ حبوبات با سریع ترین روش

حبوبات نفخ دار و نفاخ و رفع نفخ حبوبات با بهترین و سریع ترین روش ها را در این آموزش برای شما جمع آوری کرده ایم تا این مشکل را رفع کنید.
18 دی 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

بسیاری از حبوبات مانند لوبیا، نخود، عدس، لپه، ذرت و … باعث ایجاد گاز زیادی در معده می‌شوند. به همین دلیل این حبوبات از حبوبات نفاخ به شمار می‌آیند. حبوبات از مواد غذایی هستند که ارزش غذایی بسیار زیادی دارند و مصرف آن در غذا فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما یکی از مشکلات حبوبات، دیر هضم بودن و نفاخ بودن آن است. به همین دلیل حبوبات نفخ دار به دلیل این که دیرهضم و نفاخ هستند، افراد با مشکلات گوارشی، دل درد و نفخ روبه‌رو خواهند شد و آسیب زیادی به دستگاه گوارش افراد وارد خواهد شد. از این رو ممکن است برخی افراد نگران مصرف حبوبات نفاخ باشند و رفع نفخ حبوبات برای آن‌ها اهمیت زیادی داشته باشد.

در نتیجه این پرسش می‌تواند برای افراد بسیاری وجود داشته باشد که برای رفع نفخ حبوبات چه کنیم و چه گونه با درمان نفخ حبوبات از دل درد پس از مصرف حبوبات جلوگیری کنید. همچنین به شما کمک می‌کنیم که نفاخ ترین حبوبات را به خوبی بشناسید و رفع نفخ حبوبات قبل از مصرف را به خوبی یاد بگیرید. اگر به دانستن مطالب بیش تر درباره حبوبات علاقه دارید حتما این مطلب آشنایی با حبوبات حساسیت زا را بخوانید.

رفع نفخ حبوبات

نفخ چیست؟

نفخ اتفاقی است که به دلیل تجمع گاز در دستگاه گوارشی اتفاق می‌افتد. از مهم‌ترین نشانه‌های نفخ، باد کردن شکم، احساس پری شکم بعد از خوردن غذا و آروغ زدن است. این حالت می‌تواند در اثر بیماری‌های گوارشی یا در اثر خوردن غذاهای نفاخ مانند حبوبات نفاخ اتفاق بی‌افتد.

از انواع حبوبات نفخ دار می‌توان به عدس، لوبیا، ماش، نخود و …اشاره کرد. بسیاری از حبوبات نفاخ مانند لوبیا پس از هضم در دستگاه گوارش مقدار زیادی گاز تولید می‌کنند. در واقع فیبر کربوهیدراتی نامحلول بنام الیگوساکارید است و در دستگاه گوارش شکسته نمی‌شود و از انرژی آن استفاده‌ای نمی‌شود.

حبوبات نفاخ در واقع دارای سه الیگوساکارید استاکیوز، رافینوز و ورباسکوز هستند. دستگاه گوارش بدن انسان آنزیم خاصی برای متابولیزه کردن الیگوساکاریدهای داخل حبوبات ندارد. از این رو این مواد از دستگاه گوازش و معده بدون تجزیه شدن و شکستن می‌گذرند. در روده بزرگ باکتری‌هایی هستند که دارای آنزیم مورد نیاز برای متابولیزه کردن قندها هستند.

در فرآیند شکستن و تجزیه قندها داخل روده، گازهای زیادی مانند هیدروژن، نیتروژن و … آزاد می‌شوند و این گازها در روده تجمع پیدا می‌کنند و باعث احساس ناخوشایندی داخل روده می‌شوند. در واقع نفخ به همین صورت از حبوبات نفخ دار به وجود می‌آید. در ادامه مهم‌ترین انواع حبوبات نفاخ را بیان می‌کنیم.

جلوگیری از نفخ حبوبات

انواع حبوبات نفاخ

۱- لوبیا

یکی از نفاخ ترین حبوبات در بین مواد غذایی، لوبیا است. لوبیا در واقع یک منبع بسیار غنی از پروتئین گیاهی و کربوهیدرات های سالم است و خواص لوبیا قرمز برای سلامتی شمازیاد است. هنگام درمان نفخ حبوبات یکی از حبوباتی که بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد، در واقع لوبیا است. این نوع از حبوبات دارای کربوهیدرات‌های زیادی است که غیرقابل هضم توسط آنزیم‌های بدن هستند که در واقع این مورد یکی از مضرات لوبیا قرمز محسوب می‌شود. لوبیا همچنین قندهایی به نام آلفا-گالاکتوسید دارد که متعلق به یک گروه از کربوهیدرات‌ها هستند.

این کربوهیدرات‌ها با زنجیره کوتاه در روده افراد قابل هضم نخواهند بود. این مواد در انتهای روده بزرگ با استفاده از باکتری‌های مفید روده تجزیه می‌شوند. از این رو در این فرآیند گازهایی در روده تولید می‌شوند. برای افراد سالم مشکلی در سوخت و ساز ایجاد نمی‌شود اما در افراد با روده تحریک پذیر، گازهایی آزاد می‌شوند و سبب دل درد شدید، نفخ و اسهال می‌شوند.

جهت رفع نفخ خوراک لوبیا و کاهش نفخ آن، بهتر است آن را ۲۴ ساعت قبل از استفاده در آب خیس کنید و چندین بار آب داخل لوبیا را تعویض کنید. البته دقت داشته باشید که لوبیا چیتی و لوبیا سیاه قابل هضم‌‌ترین لوبیاهای موجود هستند. مخصوصا اگر این لوبیاها را قبل از پختن خیس کنید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که لوبیا را با جوانه لوبیا، گوشت و کانولا به راحتی جایگزین کنید. بنابراین برای رفع نفخ حبوبات بسیار اهمیت دارد که اقداماتی مانند خیس کردن لوبیا را انجام دهید و رفع نفخ حبوبات قبل از مصرف به راحتی انجام شود.

طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه چگونه است؟

قورمه سبزی یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که همیشه میهمان خانه‌های ما بوده، در اینجا طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه را خواهید آموخت پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


کاهش نفخ در لوبیا

۲-عدس

یکی از انواع حبوبات نفاخ، عدس است. این نوع از حبوبات دارای مقدار زیادی پروتئین، فیبر و کربوهیدرات ساده است. عدس در واقع دارای املاح زیادی مانند مس، منگنز و آهن است. به دلیل آن که عدس مقدار بسیار زیادی فیبر و فودمپ دارد، مصرف عدس باعث تولید گاز و احساس نفخ بیش از حد در افراد خواهد شد. در نتیجه عدس به عبارتی از نفاخ ترین حبوبات می‌تواند باشد. از خاصیت عدس این است که در غذاهای بسیار زیادی می‌توانید استفاده کنید و بهترین طعم را در غذای خود احساس خواهید کرد. به همین دلیل در رفع نفخ حبوبات اهمیت بسیار زیادی دارد که جوی نفخ عدس را بگیرید.

برای این کار لازم است که عدس را ۲۴ ساعت قبل از پخت در آب خیس کنید و چند بار آب عدس را عوض کنید. برای درمان نفخ حبوبات به این موضوع نیز بسیار دقت داشته باشید که عدس‌های رنگ روشن دارای فیبر کمتری هستند و بسیار کمتر باعث ایجاد نفخ خواهند شد.

نفخ در عدس

۳-لپه

یکی از مهم‌ترین حبوبات نفاخ دیگری که امروزه بسیار استفاده می‌شود و طرفداران زیادی در مصرف غذا دارد، لپه است. از لپه تاکنون حتما بسیار در غذاهای خورشتی مانند قیمه پلو استفاده کرده‌اید. این نوع از حبوبات در واقع دارای زنجیرهایی از قند گالاکتو- الیگوساکارید است. آنزیم تجزیه کننده این قند لپه در بدن انسان وجود ندارد. به همین دلیل مصرف لپه باعث ایجاد نفخ زیادی در شکم شما خواهد شد. لپه یکی دیگر از حبوبات نفاخ است و در مصرف آن باید دقت داشته باشید که در درمان نفخ حبوبات دقت زیادی کنید. البه یکی از نکات مثبت لپه این است که چون پوست لپه گرفته می‌شود، دارای نفاخیت کم‌تری نسبت به سایر حبوبات است.

به عبارتی رفع نفخ حبوبات هنگام پخت و قبل از مصرف آن به راحتی انجام می‌شود. همچنین مدت زمان لازم برای خیساندن لپه نیز بسیار کم‌تر‌ است و راحت‌تر می‌توانید آن را خیس کنید. مانند سایر روش‌هایی که برای رفع نفخ حبوبات وجود دارند، شما می‌توانید برای گرفتن نفخ لپه آن را به مدت ۲۴ ساعت قبل از پخت در آب خیس کنید و آب داخل لپه را چندین بار تعویض کنید. با استفاده از این کار رفع سریع نفخ حبوبات مانند لپه انجام خواهد شد. و می‌توانید به راحتی از خواص لپه استفاده کنید.

رفع نفخ حبوبات به روش مناسب

۴-ماش

یکی از دیگر حبوبات نفاخ موجود در بازار، ماش است که از آن در غذا مانند عدس استفاده می‌شود. اگر چه مصرف ماش باعث نفخ زیاد می‌شود، اما خواص بسیار زیادی نیز دارد. از مهم‌ترین خواص ماش می‌توان به کاهش میزان کلسترول بدن، کاهش میزان فشار خون، مبارزه با سرطان و جلوگیری از گسترش سرطان، جلوگیری از ابتلا به دیانت نوع دو و درمان بیماری قند، افزایش سطح ایمنی بدن، فراهم کردن پروتیین‌های مورد نیاز بدن، فراهم کردن مواد مغذی ضروری در بدن، سلامت و زیبایی بدن، جوان سازی پوست صورت،مبارزه با چاقی و… اشاره کرد.

به همین جهت مصرف ماش به همراه غذا بسیار پیشنهاد می‌شود. البته دقت داشته باشید که برای رفع نفخ حبوبات باید ماش را پیش از پخت در آب قرار دهید و با خیس کردن آن باید جلوی نفخ حبوبات نفاخ را بگیرید.

خواص لوبیا قرمز از لاغری تا بدنسازی

خواص لوبیا قرمز برای کودک، در بارداری، برای دیابت، لاغری و خیلی از چیزهای دیگر چاره ساز است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


۵-باقلا

باقلا یکی دیگر از حبوبات نفخ دار موجود در بازار است که کاربرد بسیار زیادی در انواع غذا دارد. امروزه از باقلا در غذاهای زیادی مانند باقلا پلو، خورشت باقلا، کوفته باقلا و … استفاده می‌شود. از خواص بسیار زیاد باقلا می‌توان به درمان پوکی استخوان و کاهش فشار خون اشاره کرد. از دیگر خواص آن تقویت سیستم ایمنی، افزایش انرژی بدن، درمان یبوست، لاغری و کاهش وزن و…است. با وجود خواص بسیار زیادی که مصرف باقلا برای بدن دارد، بسیار مهم است که رفع سریع نفخ حبوبات مانند باقلا را انجام دهید. این کار با قرار دادن باقلا داخل آب به خوبی انجام خواهد شد.

کاهش نفخ باقلا و ماش

رفع نفخ حبوبات چگونه انجام می‌شود؟

برای رفع نفخ حبوبات و از بین بردن نفخ حبوبات قبل از مصرف باید حبوبات را ۲۴ ساعت قبل از پختن در آب خیس کنید و هر ۲ ساعت یک‌بار آب حبوبات موجود در ظرف را عوض کنید و به خیس کردن آن ادامه دهید. جهت درمان نفخ حبوبات باید حبوبات را پیش از پختن بر روی دستمال نخی بریزید و حبوبات را با دستمال مالش دهید تا پوستشان جدا شود. جدا کردن پوست حبوبات به خوبی باعث رفع نفخ حبوبات خواهد شد.

برای کاهش نفخ حبوبات نفاخ می‌توانید از ادویه‌های با طبع گرم مانند زیره، زنجبیل، دارچین و نعناع خشک در هنگام پخت حبوبات استفاده کنید و میزان نفاخ بودن هر کدام را کاهش دهید. همچنین در هنگام پخت حبوبات بسیار پیشنهاد می‌شود که از هویج، رزماری، کرفس و پیاز استفاده کنید. علاوه بر این، حبوبات را همراه با غذاهای نفاخ دیگر به هیچ عنوان مصرف نکنید.

تاثیر میوه برای نفخ حبوبات

برای رفع نفخ حبوبات به هیچ عنوان ۲ تا ۳ ساعت قبل از مصرف حبوبات از میوه استفاده نکنید. زیرا این کار باعث د‌ل‌درد زیادی در شما خواهد شد و میوه ها جزو مواد غذایی نفاخ به حساب می‌آیند. همچنین به شما پیشنهاد می‌شود که از سرکه سیب و از گوجه فرنگی به همراه حبوبات نفاخ استفاده کنید و جلوی مشکلات زیاد را بگیرید.

حل مشکلات حبوبات

علاوه بر آن خوردن انگور و خربزه میزان نفخ را کاهش خواهد داد. شما می‌توانید خربزه را بلافاصله بعد از غذای دارای حبوبات نفاخ مصرف کنید و از بسیاری از مشکلات دل درد پیشگیری کنید. همچنین از دیگر روش‌های طبیعی برای رفع نفخ حبوبات می‌توان به استفاده از چای نعناع، استفاده از چای بابونه، استفاده از رازیانه، مصرف گشنیز، مصرف بابونه و مصرف زردچوبه در وعده‌های غذایی روزمره اشاره کرد.

برای کاهش نفخ بسیار پیشنهاد می‌شود که از جویدن آدامس و آب‌نبات‌های سخت پیشگیری کنید. در نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار دقت زیادی داشته باشید و زیاده روی نکنید. سعی کنید آهسته‌تر و شمرده‌شمرده‌تر غذا را بخورید.

سعی کنید غذاهایی را مصرف کنید که کم‌تر باعث ایجاد گاز می‌شوند. از جمله این غذاها می‌توان به گوشت و پروتیین‌های بدون چربی، سرکه سیب، چای بابونه، تخم مرغ، ماهی، برخی از سبزیجات مانند کاهو و کدو سبز، میوه‌هایی مانند گوجه فرنگی و انگور و خربزه، برنج و چای نعناع اشاره کرد. همچنین مکمل‌های روغن نعناع می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای جلوگیری از نفخ باشند.

از دیگر روش‌های موثر رفع نفخ حبوبات قبل از مصرف، جوشاندن حبوبات است. استفاده از خیار نیز روش بسیار مناسب دیگر است. راه دیگر استفاده از ادویه و مواد ضد نفخ در هنگام پخت است. بنابراین علاوه بر مصرف حبوبات نفاخ، دقت زیادی در رفع نفخ حبوبات باید داشته باشید.

مقایسه پروتئین حبوبات و گوشت

مهم‌ترین نکات در جذب پروتئین، حبوبات است. حبوبات غنی از پروتئین هستند اما باید حبوبات دارای پروتئین را شناسایی کنیم برای شناسایی بیش تر حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


خرید حبوبات 

حال که به خوبی با انواع حبوبات نفاخ و روش‌های رفع نفخ حبوبات آشنا شدید، پیشنهاد می‌شود که برای خرید حبوبات از فروشگاه بانک طعم اقدام کنید. بانک طعم انواع حبوبات را با کیفیت و قیمت بسیار مناسب در اختیار شما می‌گذارد و می‌توانید بهترین تجربه را از مصرف حبوبات در غذا داشته باشید. در بانک طعم امکان خرید لوبیا قرمز و خرید نخود با کیفیت و قیمت بسیار مناسب وجود دارد. برای خرید حبوبات در انواع مختلف بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه محصولات شوید و خرید خود را انجام دهید .در خدمت شما هستیم.

حبوبات

شما می توانید برای خرید انواع حبوبات با کیفیت و قیمت مناسب به سایت بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 18 دی 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید