طرز تهیه آش ماست خوشمزه

آش ماست، یکی از غذاهای محبوب و سنتی در فرهنگ غذایی ایران است. این غذا با مزه‌ها و طعم‌های منحصر به فردی که دارد، تاریخچه‌ای عمیق در آشپزی ایرانی دارد. این نوع آن نه تنها از لحاظ مزه و عطر بلکه از نظر خواص تغذیه‌ای نیز ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.
28 آبان 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

آش ماست، یکی از غذاهای محبوب و سنتی در فرهنگ غذایی ایران است. این غذا با مزه‌ها و طعم‌های منحصر به فردی که دارد، تاریخچه‌ای عمیق در آشپزی ایرانی دارد. این نوع آن نه تنها از لحاظ مزه و عطر بلکه از نظر خواص تغذیه‌ای نیز ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

در این گفتار، ما به بررسی طرز تهیه آش ماست ساده و اهمیت آن در فرهنگ غذایی ایران خواهیم پرداخت. همچنین، تاریخچه و اصول پایه تهیه این غذا، تنوع در نحوه سرو و مزه‌دهی، و حتی خواص سلامتی آن را بررسی خواهیم کرد. در انتها، می‌توانیم بگوییم که آش ماست تنها یک غذا نیست، بلکه نمایانگر تاریخ، فرهنگ و میراث غذایی متنوع و سرشار از طعم‌ها در دنیای آشپزی ایران می‌باشد.

طرز تهیه آش ماست با عدس

مواد لازم برای تهیه آش ماست و عدس (برای 4 نفر):

  • ۲ پیمانه عدس
  • نیم کیلو سبزی آش
  • ۲ عدد پیاز
  • نصف پیمانه برنج
  • ۲ پیمانه ماست
  • ۵ حبه سیر
  • میزان کافی از نمک، فلفل و زردچوبه 

طرز تهیه:

ابتدا عدس‌ها را در ۵ پیمانه آب پزیدار می‌پزیم. بعد از یک ساعت پخت کامل عدس‌ها، سبزی‌های آش که خرد کرده‌ایم، برنج و پیاز داغ پر زردچوبه را به عدس‌ها اضافه می‌کنیم. سپس اجازه می‌دهیم مواد به مدت یک ساعت با شعله بسیار کم کاملاً پخته شوند. بعد از پخت کامل مواد، سیرهای رنده شده و سرخ‌شده را به آش اضافه می‌کنیم. در آخر، ماست را با کمی آب سرد رقیق کرده و در ظرف مواد در حال جوش می‌ریزیم و نمک آن را به میزان مورد نظر اضافه می‌کنیم. به مواد نیم ساعت اجازه می‌دهیم با شعله کم مزه دار شوند و کاملاً به لعاب بیفتد.

برای خرید عدس باکیفیت اینجا کلیک کن

طرز تهیه آش ماست ساده


طرز تهیه آش ماست شیرازی

مواد لازم برای تهیه آش ماست ساده:

  • گوشت گردن بدون استخوان: 600 گرم
  • برنج: 500 گرم
  • لپه: نصف پیمانه
  • ماست ترش: 1 کیلو
  • شوید و ترخون: 500 گرم
  • پیاز: 1 عدد متوسط
  • پیاز داغ: 6 قاشق سوپخوری
  • نمک: به مقدار کافی

حالا با این موادی که در اختیار داریم، می‌توانیم به تهیه این غذای خوشمزه بپردازیم. البته که شایان ذکر است که آش ماست شیرازی با آش ماست ساده تفاوت زیادی ندارد. 

بخش اول از تهیه آش ماست ساده

پیش از اینکه به اصل مطلب برسیم، باید بدانید که بانک طعم یکی از برترین فروشگاه‌های ارائه دهنده حبوبات و مواد اولیه غذاهای گوناگون است. این مجموعه محصولات باکیفیتی را با مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌کند. مراحل تهیه این غذا به صورت زیر است:

  1. ابتدا لپه را در یک کاسه مناسب قرار دهید و آب را به اندازه کافی به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید تقریباً به مدت 6 ساعت، تا صبح، خیس شود. در طی این مدت، چندین بار آب لپه را تعویض کنید تا نفخ لپه‌ها از بین برود.
  2. در مرحله دوم، ماست را از یخچال بیرون بیاورید و به کل مقدار 1 کیلو ماست 1 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. سپس ماست را مجدداً در یخچال قرار دهید.
  3. پیاز را پوست کنید، بشویید و به دو نصف تقسیم کنید. سپس با گوشت گردن درون یک قابلمه قرار دهید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

آش ماست ترکی


بخش دوم از طرر تهیه آش ماست ساده

مراحل تهیه این غذا به صورت زیر است:

  1. ابتدا به قابلمه ای پیش‌گرم کمی نمک و فلفل اضافه کنید. سپس قابلمه را روی شعله قرار دهید.
  2. حدود 8 لیوان آب را به قابلمه بریزید. سپس گوشت گردن را به آب اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. ابتدا حرارت را بالا ببرید تا آب به جوش بیاید، سپس حرارت را به حداقل کاهش دهید و به مرور زمان، گوشت را بپزید. تقریباً باید 6 لیوان آب از آب گوشت در زمان پخت باقی بماند.
  3. پس از پخت گوشت، آب آن را در یک کاسه بزرگ جدا کنید. سپس قابلمه را مجدداً روی شعله قرار دهید تا گوشت کاملاً خشک شود. بعد از خشک شدن گوشت، شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا گوشت سرد شود.
  4. لپه خیس خورده را داخل آبکش بریزید و بشویید. سپس لپه ها را به قابلمه ای بریزید و روی شعله قرار دهید. آب گوشت را به لپه ها اضافه کنید و همچنین کمی فلفل و نمک. ابتدا حرارت را بالا ببرید تا به جوش بیافتد و سپس حرارت را به حداقل کاهش دهید تا لپه ها پخته شوند.

بخش سوم از تهیه آش ماست

در این بخش، ابتدا ترخون و شوید را پاک کرده و بشویید. سپس آن‌ها را داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافه به طور کامل از آن‌ها خارج شود. سپس ترخون و شوید را روی تخته آشپزخانه با چاقو تیز خرد کنید یا از خردکن استفاده کنید. سپس خرد شده را کنار بگذارید.

هنگامی که لپه‌ها کمی گیر داشته باشند، برنج را بشویید و آب آن را خالی کنید. سپس برنج را به لپه اضافه کنید و فوراً کمی نمک و سبزی‌های خرد شده را نیز به آن اضافه کنید. سپس به مدت 30 دقیقه اجازه دهید تا لپه‌ها و سبزی‌ها به طور کامل پخته شوند.

بریم برای خرید سبزی خشک

ماست را نیز از یخچال بیرون بیاورید و کنار بگذارید تا به دمای اتاق برسد و زمان افزودن به آش نبرد. گوشت پخته و سرد شده را با گوشت‌کوب برقی یا دستی خوب له کنید. سپس زمانی که سبزی و لپه‌ها کاملاً پخته شده‌اند، آن‌ها را به آش اضافه کنید.

بخش آخر

در ابتدا، آش را به مدت 5 دقیقه با توجه به ترکیب مواد تهیه شده، به طور منظم هم می‌زنیم تا یک ترکیب یکنواخت بدست آید. این کار به تضمین این کمک می‌کند که آش به یک غلظت مطلوب برسد و از زیر نسوزد. هنگامی که آش به غلظت دلخواه می‌رسد، از روی حرارت خارج می‌کنیم.

حدود ۵ دقیقه پس از اینکه آش از حرارت خارج شده، ماست را به آرامی به آش اضافه می‌کنیم و آن‌ها را با هم مخلوط می‌کنیم تا ماست به طور کامل به آش ادغام شود.

آش ماست آماده شده را در کاسه‌ای می‌ریزیم و با پیاز داغ تزئین می‌کنیم. سپس می‌توانید از این غذا لذت ببرید.

طرز تهیه آش ماست شیرازی

مواد لازم و طرز تهیه آش ماست ترکی

برای تهیه آش ماست ترکیه‌ای خوشمزه، مواد زیر را نیاز دارید:

  • ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۱ عدد پیاز
  • ۳ قاشق غذاخوری برنج شکسته
  • ۱ لیوان نخود
  • ۲ لیوان ماست
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد
  • ۱ حبه سیر
  • ۱ عدد عصاره گوشت
  • نعنا داغ، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار کافی

برای خرید نخود اینجا کلیک کن!

فرآیند تهیه آش به این صورت است:

  1. نخود را شسته و در آب بریزید. سپس نخود را به مدت یک روز در آب قرار دهید تا نفخ آن گرفته شود.
  2. نخود را آبکشی کنید و در قابلمه با آب بپزید تا نرم شود (حدود ۲-۳ ساعت). سپس آبکشی کنید.
  3. پیاز را رنده کرده و از آب آن خارج کنید. گوشت چرخ کرده و پیاز رنده‌شده را در یک کاسه مخلوط کنید. سپس نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به مخلوط اضافه کرده و مخلوط را ورز دهید.
  4. گوشت را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید.
  5. برنج را به همراه آب در قابلمه بپزید. سپس نخود پخته شده را به برنج اضافه کنید و مخلوط کنید.
  6. در کاسه دیگری، ماست و آرد را مخلوط کرده و سیر رنده‌شده و عصاره گوشت را هم اضافه کنید.
  7. این مخلوط را به برنج و نخود اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.
  8. روغن را در تابه گرم کنید و گوشت‌های قلقلی را سرخ کنید.
  9. گوشت سرخ شده را به همراه عصاره گوشت و نعنا داغ به برنج و ماست اضافه کنید.
  10. آش ماست با نخود و لوبیا را در ظرف مورد نظر ریخته و با نعنا داغ و گوشت‌های قلقلی تزیین کنید. نوش جان!

جمع بندی

در این مقاله، به تهیه و طرز تهیه آش ماست با استفاده از عدس و سبزی‌های تازه پرداخته شد. آش ماست یک غذای محبوب در ایران است که با ترکیب مواد اصلی و انواع ادویه‌ها به یک طعم لذیذ و خوشمزه می‌رسد. نحوه تهیه این غذا به طور دقیق شرح داده شده و ترکیب‌های مختلفی که می‌توانید اضافه کنید به تنوع و طعم غذا افزوده می‌شود. همچنین، فواید سلامتی عدس و ماست در تغذیه بررسی شده و نکاتی برای تهیه آش ماست سالم و خوشمزه آورده شده است. این مقاله به علاقه‌مندان به آش‌های سنتی ایرانی و کسانی که به دنبال یک وعده غذایی سالم و مغذی هستند، توصیه می‌شود.

برای خرید انواع ادویه با کیفیت اینجا کلیک کنید!

علیرضا خدادادی 28 آبان 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟