لیست غذاهای مسافرتی به همراه دستور پخت آنها

غذای مسافرتی سالم دغدغه همه ماست. در این مقاله به معرفی غذاهای مسافرتی ساده و آسان و همچنین غذای مناسب برای سفر با قطار خواهیم پرداخت.
08 فروردین 1402 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمان سفر ذهن افراد را مشغول می‌کند، وعده‌های غذایی است. غذای مسافرتی یا غذا در مسافرت اهمیت زیادی دارد زیرا هم انرژی لازم را تأمین می‌کند و هم اینکه خوردن غذاهای سالم سبب سفری امن و خاطره انگیز می‌شود. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند اکثر وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها را در سفر خودشان تهیه کنند. در این صورت مسافرتی مقرون به صرفه خواهند داشت. غذاهایی که در مسافرت مصرف می‌کنید باید حاوی ابتدایی‌ترین مواد مغذی باشد تا انرژی مورد نیاز شما را در طول سفر طولانی فراهم کند. در اینجا انواع غذاهای مسافرتی را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع غذای مسافرتی ساده و فوری

1. نودل: یکی از غذاهایی که به سرعت آماده می‌شود و طبخ آن نیز بسیار راحت است، نودل است. این غذا بسیار مسافر پسند است زیرا هم ارزان است و هم خیلی سریع آماده می‌شود. حمل نودل نیز آسان است زیرا بسیار سبک است و حجم زیادی را اشغال نمی‌کند. همراه داشتن نودل در زمان سفر برای مسافران ضروری است زیرا در مدت زمان سه دقیقه حاضر می‌شود.

2. سوپ فوری: سوپ نیز از دیگر غذاهای فوری است که می‌توانید نوع نیمه آماده آن را تهیه کنید و در زمان سفر برای داشتن یک غذای فوری از آن استفاده کنید. سوپ فوری، درست مانند نودل، یک غذای خوشمزه مسافرتی است که حمل و نگهداری آن آسان است و پخت آن تنها چند دقیقه طول می‌کشد. 

3. غذاهای کنسرو شده: غذاهای کنسرو شده قطعا از جمله غذاهای مسافر پسندی هستند که نه تنها می‌توانند گرسنگی شما را سرکوب کنند، بلکه تنوع بسیار زیادی نیز دارند و می‌توانید هر غذایی که دوست دارید را به صورت کنسرو تهیه کنید. شما می‌توانید هر گونه سبزیجات، قارچ، ذرت، غذاهای دریایی، ماهی تن و بسیاری موارد دیگر را انتخاب کنید.

4. نوتلا: اگرچه ممکن است در نگاه اول انتخاب ناسالمی به نظر برسد، اما نوتلا، یک میان وعده حیاتی و ذخیره کننده انرژی فوق العاده‌ای برای وعده صبحانه است. اگر در طول روز وقت ندارید غذا بخورید، نوتلا نیاز شما به قند و کربوهیدرات را برطرف می‌کند. البته نباید در خوردن نوتلا زیاده روی کنید، اما بهتر است همیشه یک شیشه کوچک در جعبه غذای خود نگه دارید. 

5. انواع آجیل و خشکبار: ایران بهشت انواع آجیل و خشکبار است. در کشورهای خارجی وقتی آجیل و خشکبار را در بسته بندی‌های ریز به قیمت‌های بالا می‌بینید، احتمالا از اینکه همراه خودتان آجیل و خشکبار دارید، خوشحال خواهید شد. آجیل و خشکبار میان وعده‌هایی عالی هستند و بسیار مغذی هستند و انرژی بالایی دارند. خوردن آجیل باعث می‌شود دیرتر گرسنه شود و قند خون شما در طول روز متعادل بماند. میوه خشک نیز بسیار مهم است. زیرا می‌توانید ویتامین‌ها و قندی که در طول سفر از دست می‌دهید را از میوه خشک تامین کنید.

انواع غذای مسافرتی

غذای مناسب برای سفر با قطار

در سفر با قطار نیز تهیه بهترین غذا اهمیت زیادی دارد. حمل و نقل ریلی یکی از پرطرفدارترین انواع حمل و نقل است که مسافران زیادی از آن استقبال می‌کنند. در حمل و نقل با قطار، خانواده‌ها به همراه کودکان سفر می‌کنند. در این صورت تهیه غذای مسافرتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا بدن کودکان و نوجوانان حساس‌تر است و نباید هر غذایی را مصرف کنند. همچنین انتخاب غذای مسافرتی در تابستان و هوای گرم نیز اهمیت زیادی دارد. 

اگر به دنبال غذاهایی هستند که در سفر با قطار یا در تابستان از آنها استفاده کنید، باید حتما ماندگاری غذا را مد نظر داشته باشید. مثلا نان و پنیر و سبزی یکی از ساده‌ترین و سالم‌ترین غذاهایی است که این مواقع می‌توانید از آن استفاده کنید و علی رغم ساده بودن آن، این غذا بسیار مقوی و سرشار از مواد مغذی، کربوهیدرات، انواع ویتامین و پروتئین است. همچنین ماندگاری بسیار بالایی نیز دارد. در اینجا لیست غذاهایی که می‌توانید هنگام سفر با قطار از آنها استفاده کنید را گردآوری کرده‌ایم.

1. پیراشکی گوشت یا سبزیجات: یکی از انتخاب‌های مقوی با پروتئین بالا پیراشکی گوشت است. این غذا را می‌توانید قبل از سفر با قطار تهیه کنید و در قطار نوش جان کنید. البته به دلیل داشتن گوشت این غذا ماندگاری بالایی ندارد و بهتر است هر چه سریع‌تر آن را مصرف کنید.

2. سمبوسه: سمبوسه نیز از دیگر غذاهایی است که به روش‌های مختلفی می‌توانید آن را تهیه کنید. این غذا به صورت سرد نیز قابل سرو است و بسیار خوشمزه است. می‌توانید سمبوسه‌ها را درون فویل یا ظرف درب بسته بگذارید. در این صورت ماندگاری بالاتر خواهند داشت. اما این غذا فاسد شدنی است و بهتر است هر چه سریع‌تر آن را سرو کنید.

3. ماکارونی: این غذا هم بین کودکان و هم بین بزرگتر‌ها بسیار محبوب است. ماکارونی چه به صورت گرم و چه سرد و به روش‌های مختلف سرو می‌شود. در زمان سفر با قطار می‌توانید از قبل ماکارونی تهیه کنید و در طول سفر با قطار آن را میل کنید. این غذای مسافرتی کودک می‌تواند زمان سفر برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب باشد.

لیست غذای مناسب برای سفر به همراه مواد لازم 

ناگت مرغ خانگی: این نوع ناگت را می‌توانید به جای سرخ کردن، درون فر بپزید. در این صورت غذای سالم‌تری خواهید داشت. همچنین ناگت مرغ از جمله غذاهای محبوب برای بچه‌هاست و غذای مسافرتی کودک محسوب می‌شود. برای پخت ناگت مرغ خانگی به سینه مرغ، آرد سوخاری، تخم مرغ و انواع ادویه‌ها مانند فلفل، پاپریکا، زردچوبه، پودر سیر، آویشن و روغن زیتون نیاز دارید. کافیست سینه مرغ را به قطعات مکعبی خرد کنید و به ادویه‌ها آغشته کنید. سپس درون تخم مرغ و آرد سوخاری بغلتانید و درون روغن سرخ کنید.

شامی خانگی: یکی از پرطرفدارترین غذاهای خانگی که زمان سفر نیز می‌توانید همراه خود ببرید، شامی کباب است. معمولا همه افراد این غذا را دوست دارند و بچه‌ها نیز از خوردن آن لذت می‌برند. برای تهیه این غذا کافیست گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی و پیاز رنده شده و ادویه‌های دلخواهتان خوب ورز بدهید. سپس در روغن داغ سرخ کنید. این غذا را می‌توانید با گوجه و سبزی سرو کنید.

غذای شامی خانگی

سالاد الویه: یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه که در طول سفر می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید، سالاد الویه است که به سادگی نیز تهیه می‌شود. معمولا در همه آشپزخانه‌های ایرانی مواد اولیه این غذای مسافرتی سرد پیدا می‌شود و اگر سس سالاد را به آن اضافه نکنید می‌توانید مدت زمان بیشتری آن را نگهداری کنید. برای تهیه سالاد الویه کافیست سینه مرغ پخته شده، نخود فرنگی، سیب زمینی و تخم مرغ آب پز را درون غذاساز بریزید تا خوب مخلوط شوند. سپس خیارشور خرد شده و ادویه‌های دلخواهتان را به آن اضافه کنید و خوب مواد را مخلوط کنید. سپس سس سالاد را مطابق با ذائقه‌تان آماده کنید و موقع سرو روی سالاد الویه بریزید. 

عدس پلو: اگر وقت کمی دارید و در عین حال هوس یک غذای کامل و خوشمزه کرده‌اید، عدس پلو بهترین انتخاب است. می‌توانید عدس پلو را با گوشت چرخ کرده درست کنید و با زغفران و کشمش آن را تزیین کنید. البته کشمش با سلیقه همه جور نیست و می‌توانید آن را حذف کنید. طرز تهیه عدس پلو نیز بسیار ساده است و معمولا از غذاهایی است که همه نحوه پخت آن را بلدند. 

لوبیا پلو: لوبیا پلو نیز از دیگر غذاهایی است که حتما باید در لیستمان آن را بگنجانیم. این غذای ایرانی و جذاب همیشه پای ثابت سفره‌های ایرانی بوده است و جزء غذاهای محبوب همه است. پخت لوبیا پلو و پیچیدن عطر آن در فضا باعث می‌شود، اشتهای همه برای خوردن غذا چند برابر شود. می‌توانید لوبیا پلو را با گوشت و بدون گوشت تهیه کنید.

جوجه کباب: یک غذای مسافرتی آسان که پایه ثابت همه مسافرت‌ها و گشت و گذارهاست، جوجه کباب است. جوجه کباب را می‌توانید مطابق با ذائقه‌تان به روش‌های مختلف تهیه کنید. از جوجه کباب زعفرانی گرفته تا جوجه کباب ترش و تندوری هر کدام خوشمزگی خود را دارند. طبخ جوجه کباب در طبیعت و در مسافرت یک قانون نانوشته است و معمولا چند وعده غذایی در مسافرت این غذای دوست داشتنی سرو می‌شود. برای تهیه جوجه کباب کافیست ادویه مخصوص جوجه کباب با طعم دلخواهتان را از بانک طعم خریداری کنید. 

ماهی کبابی: اگر به شهر‌های شمالی یا جنوبی سفر کرده‌اید و یا به مناطقی که پرورش ماهی وجود دارد، حتما باید غذای مسافرتی ماهی را امتحان کنید. فقط کافیست ادویه ماهی کبابی را تهیه کنید و قبل از گریل کردن ماهی روی منقل و آتش، آن را طعم دار کنید. تنوع ماهی زیاد است و کافیست نوع دلخواه خود را بخرید و آن را طبخ کنید و از خواص بی‌نظیر آن لذت ببرید. 


روش تهیه غذای مسافرتی

نکات مهم در مورد داشتن تغذیه مناسب در طول سفر

1. داشتن برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی
یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از سفر در مورد آن برنامه ریزی کنید، وعده‌های غذایی مسافرت است. حتما قبل از سفر یکی از غذاهایی که به صورت سرد قابل سرو هستند را تهیه کنید. می‌توانید سالاد الویه، انواع کتلت، کوکو یا شامی را آماده کنید و با گوجه و سبزی خوردن سرو کنید. این غذاها برای بین راه عالی هستند و شما را از غذا خوردن در بین رستوران‌های بین راهی بدون کیفیت بی‌نیاز می‌کنند.

2. آماده کردن تنقلات سالم برای طول سفر
مقداری تنقلات مانند انواع میوه، خرما، بیسکویت، آجیل، نان تست، کره آجیل و ... آماده کنید تا اگر در طول سفر احساس گرسنگی کردید، تنقلات سالم داشته باشید. حتی می‌توانید غذاهای ساده‌ای مانند نان و پنیر و سبزی یا گردو یا ساندویچ کره و عسل آماده کنید و به عنوان صبحانه یا میان وعده میل کنید. 

3. تهیه کردن مواد غذایی پروتئینی و فیبردار 
مواد غذایی پروتئینی می‌توانند تا ساعت‌ها شما را سیر نگه‌ دارند و از سالم‌ترین مواد غذایی در طول سفر به شمار می‌روند. مواد غذایی دارای پروتئین انرژی کافی را در طول سفر برای شما فراهم می‌کنند. اگر برایتان مقدور است یک صندوق خنک کننده پر از یخ را از مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی پر کنید. همچنین می‌توانید از انواع پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات و کره بادام زمینی استفاده کنید.

عذای مسافرتی خوشمزه

4. همراه داشتن مقداری آب آشامیدنی خنک
یکی از مهم‌ترین دلایل بیماری‌ در سفر و گرمازدگی، مصرف کمتر آب در طی سفر است. مصرف کم آب باعث مشکلاتی مانند یبوست یا سردرد می‌شود. به همین دلیل بهتر است مقداری آب آشامیدنی در طول سفر همراه خود داشته باشید.

5. انتخاب غذاهای کم چرب در رستوران‌ها
اگر در یک رستوران بین راهی مجبور شدید، غذایی را انتخاب کنید بهتر است حتما انواع غذاهای کم چرب را انتخاب کنید. هر چند رفتن به رستوران‌های جدید و تجربه غذاهای خوشمزه یکی از بهترین لذت‌های سفر است اما بهتر است رستورانی را انتخاب کنید که از کیفیت مواد اولیه و پخت آن مطمئن باشید. 

6. سعی کنید در سفر فست فود را انتخاب نکنید
بهتر است در طول سفر فست فود‌ها را امتحان نکنید اما اگر تصمیم گرفتید ساندویچ بخورید حتما فست فود‌های معروف را انتخاب کنید. همچنین کمتر از سس‌ها استفاده کنید و سعی کنید حتما در کنار خوردن فست فود سبزیجات و سالاد نیز استفاده کنید. اگر نیز قصد دارید کباب بخورید، حتما از سالم بودن گوشت و استاندارد بودن آن مطمئن شوید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم انواع غذاهای مسافرتی را به شما معرفی کنیم. بهتر است قبل از مسافرت، انواع مواد غذایی فاسد نشدنی را تهیه کنید. برای خرید ادویه مسافرتی و خرید پک ادویه مسافرتی کافیست به فروشگاه بانک طعم مراجعه کنید.

خرید پک ادویه مسافرتی


بانک طعم 08 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید