طرز تهیه بولانی خوشمزه و فوق‌العاده

بولانی، غذایی لذیذ، سالم و مغزی که علاوه بر خوشمزه بودن، مزایای زیادی برای سلامتی دارد. در این مقاله با طرز تهیه بولانی افغانستانی آشنا می‌شوید.پس از مطالعه این مقاله، خودتان هم می‌توانید بولانی خوشمزه و با کیفیتی تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
05 شهریور 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| 1 اظهار نظر

در کشور افغانستان، تنوع غذاهای سنتی بالاست و بولانی نیز به عنوان یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار این سرزمین شناخته می‌شود. این غذا به طور معمول در مناطق شمالی افغانستان و حتی پایتخت این کشور تهیه و مصرف می‌شود، به‌ طوری که در فهرست غذاهای خیابانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا به‌ عنوان پیش‌ غذا یا میان‌وعده سرو شده و در مراسم‌ها و مناسبت‌های مختلف جایگاهی ویژه دارد. تهیه این غذای افغانستانی بسیار ساده بوده که قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

مواد اولیه جهت تهیه خمیر بولانی

برای تهیه خمیر بولانی افغانستان، از مواد اولیه زیر استفاده می‌شود:

  • یک پیمانه آب ولرم
  • ۳  پیمانه آرد نان به همراه یک قاشق غذاخوری اضافی باتوجه به بافت خمیر
  • یک‌ و نیم قاشق غذاخوری روغن
  • یک‌ و نیم قاشق چای‌خوری نمک
  • نصف قاشق چای‌خوری مخمر خشک فعال

لازم است تا شما از آب ولرم به میزان یک پیمانه استفاده کنید تا خمیر به خوبی مخلوط شده و مناسب برای آماده‌سازی بولانی شود. سپس با ترکیب ۳ پیمانه آرد نان با یک قاشق غذاخوری اضافی از آن و یک و نیم قاشق غذاخوری روغن، خمیر نرم و کاملاً یکدست می‌شود. برای ایجاد طعمی بی‌نظیر، یک و نیم قاشق چای‌خوری نمک نیز به مواد اضافه کنید.

در نهایت، نصف قاشق چای‌خوری مخمر خشک به مواد اضافه می‌شود تا خمیر به خوبی شکل بگیرد و آماده پخت بولانی گردد.

طرز تهیه بولانی

مواد اولیه جهت تهیه مایع بولانی

برای تهیه مایع میانی بولانی، از مواد اولیه زیر استفاده می‌شود:

  • ۲ عدد سیب‌زمینی بزرگ
  • ۶ ساقه پیازچه
  • یک عدد فلفل سبز تند؛ شما می‌توانید از ادویه تندروی بانک طعم هم استفاده کنید.

بریم برای خرید ادویه تندروی

  • یک پیمانه گشنیز تازه خرد شده
  • یک قاشق غذاخوری تخم گشنیز آسیاب شده
  • یک قاشق چای‌خوری نمک
  • نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
  • نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه
  • روغن سرخ کردنی به اندازه کافی

سیب‌زمینی‌های بزرگ به تعداد دو عدد به صورت پوست‌کنده و خرد شده اضافه می‌شوند. سپس ۶ ساقه پیازچه، پودر ادویه تندروی و یک پیمانه گشنیز تازه و خرد شده به این مایع اضافه خواهند شد تا ترکیبی غنی و انواع طعم‌های مختلف به وجود آید. برای بهتر شدن طعم، یک قاشق غذاخوری تخم گشنیز آسیاب شده و همچنین یک قاشق چای‌خوری نمک به این مواد اضافه می‌شوند. نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه و نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه به مخلوط افزوده خواهند شد تا رنگ و ظاهری جذاب ایجاد گردد.

طرز تهیه بولانی

مرحله اول از تهیه بولانی

مرحله اول در فرآیند تهیه بولانی، آماده‌سازی خمیر است. برای این منظور، ابتدا به یک کاسه بزرگ نیاز دارید. در این کاسه، آب ولرم، روغن، نمک و مخمر را بریزید. سپس تمام مواد را به‌ خوبی مخلوط کنید.

سپس به آرامی و به تدریج آرد را به مخلوط اضافه کنید. در طی این فرآیند، به مرور آرد را به مواد اضافه کنید. تا سه دقیقه مواد را هم بزنید؛ این کار باعث می‌شود تا خمیر نرم و کش‌دار شود. توجه داشته باشید که خمیر نباید به طور زیادی چسبنده باشد. در صورتی که نیاز به آرد بیشتری دارید، به میزان کمی به مخلوط بی‌افزایید تا نهایتاً خمیری مطلوب حاصل گردد.

پس از اتمام فرایند تولید خمیر، بهتر است تا پارچه‌ای نم دار بر روی کاسه بکشید. سپس به آن در دمای اتاق به مدت حدود ۳۰ دقیقه استراحت دهید.

مرحله دوم

مرحله دوم در روند تهیه بولانی، مربوط به پخت سیب‌زمینی می‌شود. ابتدا سیب‌زمینی‌ها را پوست‌ بکنید، آنان را با دقت بشویید و به اندازه مکعب‌های یک سانتی خرد کنید. در ادامه، یک قابلمه را با آب جوش روی اجاق قرار دهید و سیب‌زمینی‌های خردشده را داخل آن بریزید.

حالا، به سیب‌زمینی‌ها اجازه دهید تا به‌خوبی بپزند و نرم شوند. پس از اینکه سیب‌زمینی‌ها پخته و نرم شدند، آنان را از قابلمه خارج کنید.

مرحله سوم

مرحله سوم در تهیه بولانی، مرتبط با آماده‌سازی مایع میانی است. ابتدا یک کاسه بزرگ بردارید و سیب‌زمینی‌های پخته شده را داخل آن بریزید. پیازچه‌ها را با دقت خرد کنید و به همراه گشنیز خرد شده به کاسه حاوی سیب‌زمینی اضافه کنید. توجه داشته باشید که سبزیجات و ادویه‌های گفته شده باید دارای کیفیتی بالا باشند. از همین رو، توصیه می‌شود تا آنان را از مجموعه بانک طعم خریداری کنید.

بریم برای خرید ادویه

سپس فلفل سبز را آسیاب کرده و همراه با نمک، فلفل سیاه، تخم گشنیز و زردچوبه به کاسه حاوی سیب‌زمینی اضافه کنید. با استفاده از یک چنگال، سیب‌زمینی‌ها را له کنید و مواد را با هم مخلوط کنید. در این مرحله، مواد مختلف را به هم مخلوط کنید تا مایع میانی به بافتی یکنواخت برسد.

طرز تهیه بولانی

مرحله چهارم

خمیر آماده شده را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را نیز به صورت توپی شکل درآورید. سپس روی یک سطح صاف، کمی آرد بریزید و توپک‌ها را بر روی آن بگذارید. با استقاده از یک وردنه خمیر را باز کرده تا به شکل یک دایره نازک با قطر حدودا ۲۰ سانتی‌متر درآید. در این مرحله توجه داشته باشید که خمیرتان هرچه نازک‌تر باشد، بولانی شکل بهتری خواهد داشت.

مرحله پنجم

در این مرحله، از مایع سیب‌زمینی به میزان یک سوم پیمانه برداشته و آن را در یک بهش از خمیر بریزید. سپس به اطراف خمیر، حدود یک سانتی‌متر فاصله دهید تا مایع در طی پخت خمیر بتواند به‌ خوبی پخش شود. سپس با دقت مایع را بر روی نیم دایره اولیه خمیر پخش کنید و انگشتان خود را خیس کرده و آنان را به دور این نیم دایره بچرخانید تا خمیر کمی چسبناک شود.

حالا نیم دایره دیگر از خمیر را روی مایع قرار دهید و با استفاده از دست، کمی فشار دهید تا هوای موجود درون آن خارج شود. سپس اطراف نیم دایره را با دست خرد کنید تا خمیر به طور کامل بسته شده و محتوا داخل آن محکم گردد.

مرحله پایانی

یک ماهیتابه بزرگ را بر روی اجاق با حرارت متوسط رو به بالا، قرار دهید. دو قاشق غذاخوری روغن را در ماهیتابه بریزید و منتظر بمانید تا گرم شود. سپس خمیر پر کرده را به آرامی درون ماهیتابه قرار دهید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی حرارت بگذارید تا زیر آن به‌ طور کامل به رنگ طلایی برسد.

سپس یک برس را بگیرید و کمی روغن را روی بولانی بمالید. بولانی را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز به رنگ طلایی سرخ شود. سپس آن را از ماهیتابه خارج کنید. این فرایند را برای تکه‌های دیگر از خمیر نیز تکرار کنید.

بولانی شما آماده است. ابتدا نیم دایره‌ای از بولانی را به شکل مثلث برش دهید و سپس آن را به تعداد تکه‌های مورد نظر تقسیم کنید. درون ظرف مد نظر تکه‌های بولانی را قرار داده و آنان را آماده سرو نمایید. به علاوه، برای تزئین این غذای بی‌نظیر می‌توانید از پیازچه یا گشنیز خرد شده نیز بهره ببرید.

طرز تهیه بولانی

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، تهیه بولانی افغانستانی یک فرآیند لذت‌بخش بوده که نیازمند رعایت نکاتی دقیق می‌باشد. از آماده‌سازی خمیر تا پرکردن و سرخ‌کردن، باید دقت بالایی به خرج دهید. بولانی می‌تواند یک انتخاب عالی برای میان‌وعده‌ها یا وعده‌های اصلی باشد. آماده‌سازی مایع، پخت سیب‌زمینی و پر کردن خمیر از مراحل کلیدی در تهیه بولانی بوده که با رعایت دقیق هر یک، می‌توان به غذایی با طعم فوق العاده دست یافت. توجه داشته باشید که شما باید از فلفل سیاه، قرمز و پودر سیر باکیفیت در پروسه تهیه بولانی بهره بگیرید. شما می‌توانید مواد افزودنی به این غذا را از مجموعه بانک طعم با بالاترین کیفیت خریداری کنید.

بریم برای خرید ادویه


علیرضا خدادادی 05 شهریور 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟