خواص غذایی باقلا سبز چیست؟

باقلا سبز که در فصل بهار وارد بازار می‌شود، سرشار از ویتامین و پروتئین است اما از مضرات باقلا نباید قافل شد. در این مقاله علاوه بر مضرات، به نگهداری باقلا هم خواهیم پرداخت.
22 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

باقلا سبز چیست و چه خواصی دارد؟

باقلا سبز یکی از مهم‌ترین انواع حبوبات است که افراد بسیار زیادی از آن در وعده‌های غذایی ناهار و شام استفاده می‌کنند. در باقلا سبز، ویتامین‌ها و موادمعدنی بسیار زیادی به همراه منابع فیبر و پروتئین وجود دارد. به همین جهت فواید باقلا زیاد است. در هر ۱۰۰ گرم باقالا سبز شما می‌توانید ۲۶ میلی‌گرم پروتئین و ۲۸ میلی‌گرم فیبر را پیدا کنید. از مهم‌ترین فواید باقلا می‌توان به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی اشاره کرد. هم‌چنین باقلا سبز یکی از موادی است که بیشترین مقدار فولات در آن وجود دارد. از فواید باقلا این است که شما با خوردن فقط یک لیوان باقلای پخته می‌توانید ۱۷۷ میکروگرم معادل با ۰/۱۷۷ میلی‌گرم فولات به بدن خود برسانید

. به طور کلی فولات برای سوخت ساز و انرژی در بدن شما بسیار مفید است و سیستم عصبی بدن شما را می‌تواند تقویت کند. علاوه بر آن، باقلا سبز کمک زیادی به تولید گلبول‌های قرمز سالم‌تر در بدن شما خواهد کرد و حتی نگهداری باقلا و مصرف آن برای خانم‌های باردار نیز می‌تواند دارای خواص قابل توجهی باشد. علاوه بر آن، مصرف باقلا سبز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، سرطان و افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره خواص باقلا سبز و فواید بسیار زیاد آن برای سلامت بدن توضیح دهیم. با دانستن فواید باقلا می‌توانید نگهداری باقلا را بسیار بهتر و باعلاقه بیشتر انجام دهید.

۱-جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

مصرف باقلا سبز می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از اختلالات پوکی استخوان در شما کند. مصرف یک لیوان باقلا می‌تواند ۳۶ درصد از میزان منگنز مورد نیاز بدن شما را به راحتی تامین کند. افراد بزرگ‌سال روزانه باید ۱۱ میلی‌گرم منگنز به بدن آن‌ها برسد. از فواید منگنز برای بدن این است که کمک زیادی به سلامت استخوان‌ها می‌کند و کمک زیادی به افزایش حجم استخوان‌ها خواهد کرد. هم‌چنین منگز می‌تواند از کمبود کلسیم در بدن جلوگیری نماید. به همین جهت فواید باقلا برای سلامتی زیاد خواهد بود. 

بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که حدود ۹۹ دصد کلسیم در استخوان‌ها و دندان ذخیره شده است. از این رو منگنز امکان محکم شدن استخوان‌های شما را افزایش خواهد داد و جلوی پوکی استخوان را به خوبی خواهد گرفت. کتابخانه‌ی ملی علوم‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند، استفاده از انواع منگنز به‌همراه کلسیم، زینک (روی) و مس می‌تواند «زوال استخوان ستون فقرات در زنان مسن» را به تاخیر اندازد.

فواید باقلاسبز

۲-کاهش خطر اختلالات مادرزادی

مصرف فولات موجود در باقلا سبز، انرژی بسیار زیادی به شما خواهد داد. هم‌چنین فواید باقلا برای زنان باردار بسیار زیاد است. فولات می‌تواند خطر اختلالات مادرزادی را در فرزندان جدید به طور قابل توجهی کاهش دهد. یکی از تحقیقات علمی نشان می‌دهد که همه زنان بین ۱۵ تا ۴۵ ساله بهتر است روزی ۰.۴ میلی‌گرم فولیک اسید، دریافت کنند تا سلامت آن‌ها هر چه بیشتر در سنین بالاتر حفظ شود. فولیک اسید موجود در باقلا سبز می‌تواند خطر ابتلای نوزاد به اختلالات مادرزادی را کاهش دهد. 

مصرف این ماده بسیار سفارش می‌شود، زیرا اختلالات مادرزادی در هفته‌های اول بارداری به وجود می‌ایند و ممکن است خانم‌ها در اوایل بارداری اطلاع نداشته باشند که باردار شده‌اند. برخی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که بین مصرف اسید فولیک و کاهش احتمال ابتلا به نارسایی قلبی مادرزادی رابطه مستقیم و دقیقی وجود دارد. از این رو مصرف باقلا سبز می‌تواند خطر بیماری‌های نارسایی قلبی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهد. 

۳-کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و درمان فشار خون بالا

از فواید باقلا، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. منیزیم یکی از مواد معدنی است که بسیار مورد توجه پزشکان و دانشمندان قرار گرفته است. منیزیم موجود در باقلا سبز هم‌چنین می‌تواند کمک زیادی به سلامت قلب شما کند و از بروز بیماری‌های قلبی در بدن جلوگیری نماید. یکی از عوامل بسیار خطرناک در بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، بروز فشار خون بالا است که مشکلات بسیار زیادی برای سلامتی شما به دنبال خواهد داشت. 

استفاده از منیزیم خواهد توانست که شدت فشار خون را در بدن شما کاهش دهد. ۱۲ آزمایش بالینی در این مورد انجام شده‌ است. در این آزمایشات ۵۴۵ شرکت‌کننده‌ی مبتلا به فشار خون بالا برای ۲۶ هفته از مکمل منیزیم استفاده کردند. نتیجه این شد که فشار خون سیستولیک این افراد کمی کاهش پیدا کرد. برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهند که استفاده از مکمل منیزیم به مدت ۳ تا ۲۴ هفته می‌تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را مقداری کاهش دهد.

مصرف باقلا سبز

۴-تقویت سیستم ایمنی

نگهداری باقلا برای شما بسیار مناسب است زیرا از مهم‌ترین فواید باقلا، تقویت سیستم ایمنی بدن است. در باقلا سبز مقدار زیادی مس وجود دارد. مس کمک زیادی به سلامت سلول‌های خونی شما خواهد کرد. گلبول‌های سفید می‌توانند مولکول‌های بیماری‌زا را از بین ببرند و رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را نابود کنند. مصرف باقلا سبز می‌تواند گلبول‌های سفید داخل بدن را تقویت کند. استفاده از مکمل‌های غذایی یا غذاهای سرشار از مس مانند باقلا سبز می‌تواند عملکرد گلبول‌های سفید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

کمبود مس در بدن بسیار خطرناک خواهد بود زیرا مس برای داشتن گلبول‌های سفید بسیار ضروری است و بدون این گلبول‌ها، بدن با بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف مواجه شد.تحقیقی درمورد توانایی مس برای ازبین بردن رادیکال‌های آزاد در کشور ژاپن انجام گرفت. این پژوهش بعدها در «ژورنال سلامت محیطی و علم پیشگیری» منتشر شد. این تحقیق نشان می‌دهد عصاره‌ی متانولیک به‌دست‌آمده از باقلا سبز با بالا رفتن سن باعث قوی‌تر شدن آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن خواهد شد.

۵-دادن انرژی به بدن

از دیگر فواید باقلا می‌توان به افزایش انرژی بدن اشاره کرد. در باقلا سبز مقدار زیادی آهن وجود دارد و از این رو، انرژی بسیار زیادی به بدن شما می‌رسد. یک لوبیا باقلا سبز پخته شده می‌تواند ۱۴ درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را فراهم کند. آهن مقدار زیادی هموگلوبین در بدن شما تولید می‌کند و هموگلوبین نیز انرژی زیادی به بدن شما خواهد داد. هموگلوبین اکسیژن را به تمام نقاط بدن می‌برد و در بین سلول‌ها توزیع می‌کند. مصرف باقلا سبز میتواند میزان آهن را در بدن شما افزایش دهد و خستگی و بسیاری از علایم بی‌حالی را از بین ببرد. 

البته دقت داشته باشید کهاگر به فاویسم یا G6PD مبتلا هستید، خوردن باقلا سبز می‌تواند برای شما خطر داشته باشد و این یکی از مضرات باقلا به حساب می‌آید. دیویسین، کان‌ویسین و ایزورامیل موادی هستند که در باقلا سبز وجود دارند؛ این مواد شیمیایی خاصیت اکسیدکنندگی‌ دارند. برای همین هم افراد مبتلا به فاویسم باید از خوردن باقلا سبز دوری کنند.

فواید و خواص مصر باقلا سبز

۶-تقویت اندام‌های حرکتی

از دیگر فواید باقلا این است که می‌تواند علایم بیماری پارکسینون را کاهش دهد و به پیشگیری از این بیماری خطرناک در کهن‌سالی کمک کند.تحقیقی در این مورد در «ژورنال تحقیقات تشخیصی و بالینی» منتشر شد. این پژوهش بر روی باقلا سبز و پوست آن، باقلای حل‌شده در آب و الکل و باقلای جوانه‌زده‌ی خشک‌شده متمرکز بود. باقلا سبز باعث می‌شود مقدار لوودوپا و سی‌دوپا در خون افزایش پیدا کند. این افزایش باعث می‌شود بیماران مبتلا به پارکینسون حرکت‌ راحت‌تری داشته‌باشند و کم‌تر نگران سلامتی خود باشند.

مضرات باقلا

با وجود این‌که فواید باقلا برای سلامتی بسیار مناسب است، مضرات باقلا نیز در صورت مصرف بیش از حد آن، می‌تواند زیاد باشد. دانشمندان بر این باور هستند که باقلا سبز در این بردن علایم بیماری افسردگی مناسب است. این به دلیل وجود لوودوپا در این باقلا است.بدن می‌تواند لوودوپا را به دوپامین تبدیل کند. دوپامین انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که می‌تواند روی خلق‌وخو تأثیر بگذارد. میزان لوودوپا در دانه‌های باقلا سبز تفاوت دارد. از این رو فواید انواع باقلا یکسان نیست. بر اساس باور برخی محققان، مقدار زیاد لوودوپا باعث کمبود میزان ویتامین B6 در بدن خواهد شد. این کمبود ویتامین باعث برورز بیماری‌های افسردگی خواهد شد. این یکی از مهم‌ترین مضرات باقلا شمرده می‌شود.

باور برخی پزشکان این است که اگر از داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز یا MAIO برای درمان افسردگی استفاده کنید، بهتر است از مصرف باقلا سبز خودداری نمایید. هم‌چنین اگر مبتلا به مشکل فاویسم هستید، از خوردن باقلا سبز خودداری نمایید.از دیگر مضرات باقلا این است که برخی افراد ممکن است به باقلا سبز حساسیت داشته باشند. البته پیشنهاد می‌شود که باقلا را به خوبی بپزید تا حساسیت شما علایم و مشکلات کم‌تری در بدن ایجاد کند.

خواص و مضرات باقلا سبز

طرز تهیه باقلا سبز

دانه‌های تازه و سبز باقلا سبز به قدری دارای نرمی هستند که می‌توانید آن را خام مصرف کنید و از فواید باقلا استفاده نمایید. البته دقت داشته باشید که باقلای رسیده را حتما باید پوست کنید. دانه‌های باقلا سبز را از پوست خارج کنید و در آب جوش بریزید. سپس این دانه‌ها را در آب سرد بریزید. با این کار به راحتی می‌توانید پوسته سفت را از آن جدا نمایید. شما می‌توانید از باقلای پوست کنده در غذاهای مختلف استفاده نمایید. مواد لازم برای تهیه مخلوط باقلا سبز و آووکادو عبارت هستند از:۲/۵ کیلو باقلا سبز با پوست، یک آووکادو رسیده، روغن زیتون بدون بو، ۱ قاشق چای خوری آب‌لیمو، ۵ حبه سیر خرد شده، فلفل قرمز له شده، ریحان، جعفری خرد شده، نمک دریایی و فلفل.

برای تهیه باقلا سبز پیشنهاد می‌شود که دستورالعمل زیر را دنبال نمایید.

  • باقلاها را از پوست بیرون بیاورید.
  • بعد باقلاهای بدون پوست را در آب‌جوش و کمی نمک بریزید و صبر کنید تا ۹۰ ثانیه بماند.
  • بعد آنها را آبکش کنید و زیر آب سرد بگیرید.
  • پوسته‌ی سفید باقلا سبز را جدا کنید. بعد در ماهیتابه بریزید و کمی آن را با روغن زیتون تفت بدهید. سپس فلفل‌قرمز را اضافه کنید. مواد را با کمی نمک و فلفل مزه‌دار کنید. بعد اجازه دهید سرد شوند.
  • حالا پوست آووکادو را با دقت بِکَنید. آن را خرد کنید و در یک کاسه‌ی کوچک بریزید.
  • مخلوط باقلا را به آووکادو اضافه کنید و با گوشت‌کوب، له‌ کنید.
  • آب‌لیمو و جعفری تازه را اضافه کنید.
  • می‌توانید این چاشنی خوشمزه را روی نان تست بمالید و سرو کنید. یا اینکه می‌توانید آن را با کمی روغن زیتون، ریحان و نمک تزیین نمایید.

طرز تهیه باقلا سبز

خرید باقلا

در این جا سعی کردیم شما را با ویژگی‌های باقلا سبز و فواید باقلا آشنا کنیم. مشاهده کردید که باقلا دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی شما است. از این رو بسیاری از افراد هنگام خرید حبوبات به دنبال خرید باقلا نیز هستند. با خرید باقلا می‌توانید انواع غذای بسیار خوشمزه را تهیه کنید و خواص بسیار زیادی به بدن خود برسانید. 

بریم برای خرید حبوبات

خرید باقلا سبز

بانک طعم 22 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید