طرز تهیه نان شیرمال خوشمزه

این نان با مزه‌ای معتدل از زعفران و ادویه‌های خوش‌عطر تهیه می‌شود. اصالت این نان به ایران قدیم بازمی‌گردد، اما در کشورهای همسایه به‌ویژه هند، به شدت به محبوبیت رسیده است.
04 آبان 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

طرز تهیه نان شیرمال نسبت به طرز تهیه انواع نان خانگی بسیار ساده‌تر بوده و فرایندی لذت‌بخش دارد. این نان با مزه‌ای معتدل از زعفران و ادویه‌های خوش‌عطر تهیه می‌شود. اصالت این نان به ایران قدیم بازمی‌گردد، اما در کشورهای همسایه به‌ویژه هند، به شدت به محبوبیت رسیده است. 

تهیه نان

طرز تهیه انواع نان خانگی

پیشنهاد میکنیم حتما مقاله "طرز تهیه انواع نان خانگی" را مطالعه کنید.

همین الان بخون!

این نمونه از نان خانگی از ورز دادن شیر و آرد حاصل می‌شود و تنها تفاوت در مواد افزودنی آنان است. در ادامه طرز تهیه نان شیرمال ساده را بررسی می‌کنیم و می‌یابیم که مواد افزودنی مورد نیاز در این پروسه را باید از کدام مجموعه ارائه دهنده خریداری کنید. 

طرز تهیه نان شیرمال با توستر

مواد مورد نیاز برای تهیه نان شیرمال با توستر به شرح زیر است:

  • ۳ و ۱/۴ پیمانه آرد چند منظوره
  • ۱/۴ قاشق چای‌خوری زعفران
  • ۱ قاشق چای‌خوری خمیرمایه فوری
  • ۳ قاشق غذاخوری شکر
  • ۲ عدد زرده تخم‌مرغ
  • ۱/۲ پیمانه شیر
  • ۱ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱ قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل
  • ۱/۲ پیمانه روغن گیاهی
  • کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه نان شیرمال ساده

مرحله اول، گرم کردن فر

برای شروع تهیه نان شیرمال با توستر، ابتدا توستر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و به آن اجازه دهید تا داغ شود. سپس به مرحله تهیه خمیرمایه برسید. در یک ظرف، پودر مخمر و یک قاشق چای‌خوری شکر را با نصف پیمانه آب گرم به خوبی مخلوط کنید. 

بهتر است این ترکیب را به مدت چند دقیقه استراحت دهید تا پودر مخمر فعال شود. هنگام تهیه خمیرمایه، حواستان باشد که آب بهتر است صرفاً گرم باشد؛ چراکه داغ بودن آن سبب از بین رفتن باکتری‌های فعال در پودر مخمر خواهد شد.

مرحله دوم، ترکیب مواد نان

در این بخش از پروسه تهیه نان شیرمال با توستر، ابتدا، پودر مخمر را با آب گرم مخلوط کنید. در یک ظرف جداگانه، شکر و زرده تخم‌مرغ را با هم ترکیب کنید؛ توجه کنید که نیازی به هم زدن طولانی نیست. صرفاً تا زمانی که زرده تخم مرغ حل شود باید به هم زدن ادامه دهید. 

سپس به این ترکیب نصف پیمانه شیر گرم (با دمای حدود ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد) اضافه کرده و آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا حجم مواد افزایش یابد.

سپس نمک و پودر زنجبیل را به مخلوط شیر اضافه کنید و مواد را با هم ترکیب نمایید. در انتها، نصف پیمانه روغن گیاهی را به این ترکیب اضافه کرده و کاملا هم بزنید.

مرحله سوم، افزودن مواد به خمیر مایع

در این مرحله از تهیه نان شیرمال، موادی که در مرحله قبل با یکدیگر مخلوط کردیم، به خمیرمایه اضافه می‌شوند. تمام مواد را در یک ظرف بزرگ ترکیب کنید. بعد از اضافه کردن ترکیب شیر، روغن، نمک و پودر زنجبیل به خمیرمایه، مواد را با همزن به دقت مخلوط کنید تا یک ترکیب یکنواخت حاصل شود.

مرحله چهارم، افزودن آرد به موا‌د

حالا نوبت به اضافه کردن آرد است. بهترین روش این است که آرد را طی چند مرحله به مواد خرد شده اضافه کنیم. این کار باعث جلوگیری از سفت شدن آرد و تشکیل حباب می‌شود. بعد از هر مرحله اضافه کردن آرد، مواد را با لیسک یا هم‌زن دستی به آرامی با یکدیگر مخلوط کنید. 

در آخرین مرحله اضافه کردن آرد، بافت خمیر به تدریج سفت‌تر می‌شود. به همین دلیل می‌توانید در انتها، آرد را با دست با سایر مواد ترکیب کنید.

طرز تهیه نان شیرمال با توستر

مرحله پنجم آماده‌سازی رومال نان و قرار دادن بر روی سینی

در این بخش، وقت آن رسیده تا خمیر را به مدت هفت دقیقه ورز دهید. این کار را می‌توانید درون یک کاسه انجام دهید. قبل از انجام این کار، سطح کاری خود را با آرد بپوشانید تا خمیر به آن چسبیده نشود. اگر در طی ورز دادن به خمیر حس کنید که زیادی سفت شده، می‌توانید کمی شیر به آن اضافه نمایید.

پس از مدتی، خمیر را از ظرف خارج کنید و آن را با سلفون پوشش دهید. سپس خمیر را برای یک ساعت رها کنید تا افزایش حجم داشته باشد.

در حین این مدت استراحت، زعفران را دم کنید. پس از گذشتن یک ساعت، خمیر را از ظرف دربیاورید و آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس با دستانتان خمیر ورز دهید تا هوای داخل آن خارج شود. سپس خمیر را به سه تکه مساوی تقسیم کنید و هر یک را به شکل صفحه‌ای درآورید. لازم است تا خمیرهای نان شیرمال، شکل و اندازه یکسانی داشته باشند.

حالا کف سینی توستر را با آرد بپوشانید و تکه‌های خمیر را به فواصل مشابه روی سینی قرار دهید. برای تهیه رومال زعفرانی نان شیرمال، زعفران را که دم کرده‌اید همراه با یک عدد زرده تخم مرغ در یک ظرف ترکیب کنید. 

با یک فرچه مناسب، رومال زعفرانی را روی خمیرها بمالید. سپس می‌توانید کمی کنجد روی خمیرها بپاشید. بعد از انجام این مراحل، خمیرهای نان شیرمال شما آماده سرخ کردن در توستر هستند.

دمای توستر را بر روی ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. بعد از ۳۵ تا ۴۰ دقیقه، نان شیرمال نرم و خوشمزه شما طلایی و آماده سرو کردن است.

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار

در بخش قبل، طرز تهیه نان شیرمال شیرین را مورد بررسی قرار دادیم. حال چنانچه بخواهیم طرز تهیه نان شیرمال مغزدار را برای شما شرح دهیم، لازم است تا در کنار مواد اصلی، از مقداری مغز گردو نیز بهره ببرید. 

طرز تهیه نان شیرمال شیرین

درواقع، زمانی که شما بخواهید مایع نان را درون قالب بریزید، لازم است تا مغز گردو را نیز لابه‌لای مواد قرار دهید. توجه داشته باشید که تمام طعم و عطر دلنشین این نمونه از نان مرتبط به ادویه آن است که شما می‌توانید تمام مواد عطم‌ دهنده را از مجموعه بانک طعم خریداری کنید. 

بریم به فروشگاه بانک طعم

طرز تهیه نان شیرمال با ماست

طرز تهیه نان شیرمال با ماست تفاوت زیادی با دیگر روش‌های تهیه ندارد. صرفاً لازم است تا شما در مراحل ابتدایی تهیه خمیر، مقداری ماست به ترکیبات اضافه کنید. افزودن این ماده به ترکیب سبب می‌شود تا شما بافت بهتری را شاهد باشید. به طور کلی، شما برای تهیه انواع نان خانگی، به جهت داشتن بافتی نرم‌تر قادر خواهید بود تا مقداری ماست کم چرب به مواد بی‌افزایید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

جمع بندی

در متن بالا به طرز تهیه نان شیرمال شیرین پرداخته شد. این نمونه از نان را می‌توانید به راحتی در منزل با کمترین هزینه درست کنید. بهره‌گیری از ماست، انواع مغزی‌جات مانند گردو و بادام و زعفران در این مدل از نان امکان‌پذیر است. همچنین برای افزودن طعمی بی‌نظیر و عطری دلنشین به این نمونه از نان، می‌توانید ادویه و مواد افزودنی را از مجموعه بانک طعم خریداری کنید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

علیرضا خدادادی 04 آبان 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟