خواص ویتامین C برای پوست

ویتامین cخواص بسیار زیادی برای پوست و زیبایی دارد. در این مقاله به خواص ویتامین سی برای پوست صورت خواهیم پرداخت.
21 فروردین 1402 توسط
بانک طعم
| 1 اظهار نظر

خواص ویتامین C برای پوست دقیقاً مانند معجزه عمل می‌کند. البته خواص ویتامین C فقط، برای پوست نبوده و بر افزایش میزان زیبایی مو نیز، تأثیر مستقیم دارد. مطمئناً به دلیل تأثیرات بسیار زیاد ویتامین C برای پوست است که بسیاری از پزشکان، توصیه به استفاده از آن می‌کنند؛ بنابراین درصورتی‌که سلامتی پوست و مو یا به‌عبارت‌دیگر کل بدن، برای شما دارای اهمیت است؛ باید از منابع غذایی که در آن این ویتامین مؤثر وجود دارد، استفاده کنید.

فواید ویتامین سی روی پوست

در دنیایی پزشکی، پوست اصلی‌ترین بافت دفاعی و همچنین فاکتور زیبایی در بدن، شناخته می‌شود. البته این بخش مهم از بدن، برای ادامه زندگی خود نیازمند ویتامین سی است. البته تأکید پزشکان بر استفاده از ویتامین C به افرادی است که دارای پوست حساسی هستند.
بنابراین، درصورتی‌که پوست شما، حساس است یا اینکه مراقبت از آن برای شما، بااهمیت است؛ حتماً از ویتامین سی برای پوست خود بهره ببرید. اما از اصلی‌ترین خواص ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1) بدون شک از اصلی‌ترین تأثیر ویتامین سی بر پوست، کاهش التهاب خواهد بود. زیرا این ویتامین بدون آسیب رساندن به پوست‌های سالم، باکتری‌های مضر روی سطح پوست دست یا صورت شما را از بین می‌برد.
2) ویتامین سی تأثیر مثبتی در انعطاف‌پذیری شریان‌های خونی و کاهش فشارخون دارد. مطمئناً این تأثیر ویتامین C نقش تعیین‌کننده در جریان بهتر خون در شریان‌ها داشته و در نتیجه با این کار خود، خون کافی را به پوست شما می‌رساند تا زیبایی خود را، از دست ندهد.
3) از مهم‌ترین خواص ویتامین C روی پوست شما، محافظت از آن در برابر انواع عفونت‌ها است. همچنین با کاهش هیستامین خون، از ایجاد جوش‌های پوستی جلوگیری می‌کند.
4) این ویتامین نقش مؤثری را، در زمان تولید پروتئین‌های ساختمانی مانند کلاژن یا الاستین بر عهده دارد. همچنین در صورت استفاده از خواص ژل ویتامین C برای پوست آسیب‌دیده خود، می‌توانید ‌امیدوار باشید که خیلی زود، پوست ترمیم پیدا می‌کند.

5) ویتامین سی را باید یک آنتی‌اکسیدان پرقدرت معرفی کرد؛ بنابراین در صورت استفاده مصرف مواد غذایی مانند ادویه فلفل یا ژل‌های حاوی ویتامین سی، از چین‌وچروک پوست در‌ امان خواهید ماند. همچنین این ویتامین، مانع خشک‌شدن پوست دست یا صورت شما می‌شود.
6) یکی از اصلی‌ترین ویژگی های ویتامین C روی پوست دست یا صورت شما، شادابی و مرطوب نگه‌داشتن آن است.
7) در صورت استفاده‌کردن از ویتامین سی، محافظت از DNA پوست شما در برابر انواع واکنش فتوشیمیایی خواهد بود. نتیجه این محافظت ویتامین سی، جلوگیری از ایجاد انواع سرطان‌های پوستی و ایجاد تومور است.
پزشکان بسیاری باتوجه‌به تاثیر ویتامین C که روی پوست دارد، قراردادن آن در برنامه غذایی به‌صورت روزانه و استفاده از کرم یا سرم‌های حاوی این ویتامین را توصیه کرده‌اند؛ بنابراین اگر سلامتی پوست دست و صورت، برای شما حائز اهمیت است، حتماً به تأمین این ویتامین در بدن توجه نشان دهید.

خواص ویتامین c

منابع غذایی حاوی ویتامین C

بدون شک بهترین راه تأمین ویتامین سی بدن، استفاده از مواد غذایی حاوی آن است. شاید شما نیز مانند بسیاری دیگر، پرتقال را اصلی‌ترین منبع حاوی ویتامین سی بشناسید. درحالی‌که پرتقال، یکی از منابع غذایی سرشار از ویتامین است. از دیگر منابع غذایی حاوی این ویتامین تأثیرگذار بر سلامتی پوست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• فلفل قرمز

محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که نصف فنجان حاوی ادویه فلفل قرمز، معادل ۸/۱۰۷ میلی‌گرم ویتامین C خواهد بود؛ بنابراین استفاده از آن و قراردادن در برنامه غذایی روزانه، به همه توصیه شده است.

• زعفران

ادویه اصیلی ایرانی، زعفران بوده و یک قاشق‌چای‌خوری از این ادویه، معادل ۰/۸۱ میلی‌گرم ویتامین سی است. البته این ادویه تأثیر بسیار خوبی بر درمان بیماری‌های مانند افسردگی، آسم، معده و بی‌خوابی دارد. باتوجه‌به مزیت‌های بسیار زیاد این ادویه، حتماً آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

• پودر میخک

درصورتی‌که طعم و بو میخک را دوست دارید، حتماً از پودر آن هنگام تهیه غذا استفاده کنید. فقط یک قاشق از پودر میخک، معادل ۵/۶۶ میلی‌گرم ویتامین سی خواهد بود.

• فلفل‌دلمه‌ای سبز و قرمز

فلفل دلمه‌های رنگی به‌ویژه سبز و قرمز آن، نقش مؤثری در تأمین ویتامین سی بدن دارند. به طور مثال در صورت استفاده از یک فنجان فلفل‌دلمه‌ای خرد شده قرمز، بدون شک سه برابر میزان استفاده از پرتقال خواص ویتامین C دریافت می‌کنید.

ویتامین c در مرکبات

• میوه آلو کاکادو

میوه آلو کاکادو استرالیایی، از محبوبیت بسیار زیادی در جهان برخوردار است. بر اساس تحقیقات پژوهشگران با مصرف کاکادو، ۱۰۰ برابر بیشتر از پرتقال ویتامین سی بدن تأمین می‌شود. همچنین غلظت این ویتامین در میوه آلو کاکادو، بسیار زیاد‌تر از دیگر منابع غذایی است.
امروزه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این میوه در کنار یک منبع غنی از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان قوی، بر سلامتی چشم نیز تأثیرگذار است.

• گیلاس آسرولا

از غنی‌ترین منابع غذایی ویتامین C، گیلاس آسرولا است که نصف فنجان این میوه، معادل ۸۲۲ میلی‌گرم ویتامین C موردنیاز بدن خواهد بود. البته امروزه پژوهشگران دریافته‌اند که این میوه، خواص ضد سرطانی داشته و همچنین احتمالاً آسیب‌های وارد شده روی DNA را می‌تواند کاهش دهد.

• میوه گل رز یا رز هیپ

این میوه شیرین، سرشار از ویتامین سی بوده و مصرف ۶ عدد از رز هیپ، تقریباً ۱۱۹ میلی‌گرم ویتامین C را وارد بدن شما می‌کند؛ بنابراین در صورت مصرف آن، می‌توانید شدت آسیب‌های که نور خورشید روی پوست خود را کاهش دهید.

• میوه گواوا

در صورت مصرف یک عدد از میوه گرمسیری گواوا، می‌تواند معادل ۱۴۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین سی را برآورده کند.

• انگور سیاه

از اصلی‌ترین منابع غذایی ویتامین سی، انگور سیاه است که ۵۶ گرم آن، معادل ۱۰۱ میلی‌گرم ویتامین سی خواهد بود. البته این میزان ویتامین، حدود ۱۲% از نیاز روزانه شما را برطرف خواهد کرد. البته وجود آنتی‌اکسیدان بسیار در این میوه، در کاهش بیماری‌های مانند سرطان مؤثر است.

• آویشن تازه

اگر در برنامه غذایی شما، استفاده روزانه ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری آویشن تازه قرار بگیرد؛ تقریباً ۵/۳ الی ۷ میلی‌گرم از ویتامین سی روزانه شما تأمین خواهد کرد. همچنین مصرف آویشن تازه یا پودر آن، در تقویت سیستم ایمنی بسیار مؤثر است.

خواص ویتامین c

• کلم‌پیچ

یکی از سبزیجاتی که پزشکان مصرف آن را به شکل خام بسیار توصیه می‌کنند؛ کلم‌پیچ است. در صورت استفاده کامل از کلم‌پیچ، تقریباً ۸۹% نیاز بدن شما به ویتامین C تأمین می‌شود. البته پختن این سبزی، مقدار ویتامین سی آن را کاهش می‌دهد. اما باعث آزاد‌سازی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌شود.

• میوه کیوی

یکی از میوه‌های سرشار از ویتامین سی، کیوی بوده و در صورت خوردن یک کیوی متوسط، تقریباً ۷۹ درصد از این ویتامین در بدن را تأمین می‌کنید.

• لیمو

میزان ویتامین سی موجود در یک عدد لیمو، حدود ۸۳ میلی‌گرم بوده و بدون تردید یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین این ویتامین، در بدن است؛ بنابراین حتماً آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا از تأثیرات ویتامین سی روی پوست خود بهره ببرید.

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین سی

شاید این سؤال در ذهن شما به وجود آید که آیا ویتامین سی، باعث ایجاد عوارض در بدن می‌شود؟ در پاسخ به شما باید عنوان کرد که ویتامین سی در آب محلول بوده و قابل ذخیره‌شدن در بدن نیست. زیرا پس از واردشدن این ویتامین پر از فایده در بدن به‌واسطه مایعات بدن، به تمام بافت‌ها منتقل شده و سپس مابقی از بدن به‌صورت ادرار، خارج می‌شود.
بنابراین، این ویتامین در بدن شما ذخیره نشده و همچنین بدن خود به‌تنهایی، قادر به تولید آن نیست. در نتیجه مصرف منابع غذایی برای تأمین ویتامین سی، لازم است. مصرف بیش از اندازه این ویتامین، می‌تواند باعث سنگ کلیه یا مشکلاتی در سیستم گوارش شما شود.

عوارض مصرف ویتامین c

سخن پایانی

پزشکان خواص ویتامین C روی پوست را، بسیار زیاد معرفی کرده‌اند؛ بنابراین استفاده از منابع غذایی مانند ادویه یا انگور سیاه، باید در برنامه غذایی شما باشد تا این ویتامین، به‌اندازه کافی در بدن شما وجود داشته باشد. البته شما می‌توانید با خرید ادویه یا خرید حبوبات و همچنین مصرف آن، تأثیر ویتامین سی را روی پوست خود ببینید.
بدون شک پوست شاداب و مرطوب، یکی از مهم‌ترین فایده‌های استفاده از این ویتامین است. البته درصورتی‌که هنگام انتخاب منابع غذایی ویتامین سی، مانند فلفل یا زعفران بهتر است که به‌صورت خرید عمده ادویه بپردازید. زیرا این‌گونه به لحاظ اقتصادی برای شما، به‌صرفه‌تر است.

بریم برای خرید عمده

بانک طعم 21 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید