برای خواب آرام چه بخوریم؟

نداشتن خواب شب با‌کیفیت و عمیقی مشکل اکثر ما است که می‌توان با دمنوش آرامبخش و خواب آور طبیعی و همچنین رعایت تغذیه آن را برطرف کرد.
21 فروردین 1402 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

اگر شما هم با مشکل عمیق نبودن خواب شب مواجه هستید، بعضی از نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها می‌توانند به یاری شما بیایند. افراد مسن‌تر، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها به خوبی می‌دانند که خوردن شیر گرم چند دقیقه قبل از خواب چقدر می‌تواند در خواب عمیق و راحت شما تاثیرگذار باشد. همچنین می‌توان گفت که نوشیدنی‌های خواب‌آور دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند پاسخی به سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» باشند. برخی از این نوشیدنی‌های خواب‌آور را می‌‌توانید به راحتی در خانه درست کرده و قبل از خواب مصرف کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» را بررسی کنیم و پاسخ دقیقی برای آن بیابیم؛ با ما همراه باشید.

نوشیدنی‌های خواب‌آور

نوشیدنی‌ها می‌توانند پاسخی دقیق به سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» باشند. در این قسمت به برخی از آن‌ها خواهیم پردازیم؛
• انواع شیرها
• انواع چای‌های بدون کافئین
• دمنوش‌ها
• آب نارگیل
• آب آلبالو
• اسموتی موز و بادام
• آب سبزی‌های سبز
• آب گریپ فروت

انواع شیر‌ها

اولین و درست‌ترین پاسخ برای سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟»، «انواع شیرها» می‌باشند. نوشیدن شیر گاو، با دمای بالا، تاثیر بسیار زیادی بر روند و کیفیت خواب شب شما دارد. شیر حاوی تریپتوفان و پپتیدهای زیست فعال بوده که بر الگوی خواب خوب، تأثیر بسیار بالایی دارد. اگر درگیر کم خوابی‌ و کیفیت بد خواب هستید، حتماً قبل از رفتن به رخت خواب، یک لیوان شیر گرم بنوشید. مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، به کاهش وزن نیز کمک خواهد کرد؛ 
همچنین نوشیدن شیر به هنگام شب، احساس سیری را در شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا شما تمایل به خوردن خوراکی‌های شیرین و حاوی قند، پیدا نکنید. یکی دیگر از ویژگی‌های شیر، وجود میزان بالایی از ویتامین «د» می‌باشد که برای جذب کلسیم ضروری است. ویتامین «د» باعث رسیدن مواد مغذی به استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. نکته مهم دیگر درباره شیر گاو آن است که به دلیل اینکه این ماده دارای ویتامین «ب۱۲» است، باعث شفاف‌ شدن پوست شما می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از کرم‌ها یا مواد مراقبتی پوستی، نخواهید داشت.

خواب آرام با مصرف شیر

شیر بادام

یکی از موادی که باعث افزایش رطوبت مغز می‌شود، شیر بادام است. این ما‌ده در کنار تمامی خواصی که دارد، می‌تواند یک داروی مناسب برای افرادی باشد که در‌ جست و جوی پاسخ سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» هستند. همچنین می‌توان گفت که، شیر بادام از مخلوط ۲۱ بادام و ۲ قاشق غذاخوری عسل به همراه یک لیوان آب تهیه می‌شود. لازم است تا بادام‌ها به خوبی با عسل میکس شوند و سپس یک تا دو لیوان آب به آن افزوده شود.

شیر مالت

اگر تا به اینجا نتوانسته‌اید که پاسخی برای سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» بیابید، شیر مالت را امتحان کنید. این ماده منبعی از ویتامین «ب»، زینک، آهن، فسفر و منیزیم بوده که به داشتن خوابی راحت و آرام‎بخش کمک شایانی می‌کند.

انواع چای‌های بدون کافئین

اغلب افراد به سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» پاسخی جز «چای و نوشیدنی‌های بدون کافئین» ندارند. اگر به طور غیر معمول به کافئین داخل چای سیاه حساسیت دارید یا تاثیر بالای آن را بر خواب خود حس ‌می‌کنید، چای‌های فاقد کافئین می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. بهتر است به هنگام شب، چای گیاهی بنوشید. نمونه‌های گوناگونی‌ از چای برای خواب راحت وجود دارد که عبارت‌اند از:
چای سبز: تحقیقات زیادی درباره نوشیدن چای سبز انجام گرفته است. نوشیدن این چای، دقیقاً قبل از خواب، ممکن است سبب بی‌خوابی شود، اما اگر شما این چای را حدوداً ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از خواب مصرف کنید، می‌توانید کیفیت خواب خود را تا حد بالایی بالا ببرید.
چای نعنا: چای نعنا، یک ماده ایده‌آل قبل از خواب بوده که به طور طبیعی دارای کافئین نیست و به‌ عنوان یک ریلکس‌ کننده، در تجربه خوابی آرام به شما کمک می‌کند.
چای اسطوخودوس: چای اسطوخودوس، عملکرد بهتری برای داشتن یک خواب عمیق، نسبت به دیگر چای‌ها دارد. شما با مصرف اسطوخودوس می‌توانید خواب عمیقی را تجربه کنید. این گیاه خاصیت ضد استرسی داشته و میتوان از آن برای بهبود اختلالات خواب بهره گرفت. اگر شب‌ها مدام از خواب بیدار می‌شوید، به کمک اسطوخودوس می‌توانید خواب بهتری را تجربه کنید. البته شایان ذکر است که اگر قصد دارید از اسطوخودوس، به مدت طولانی استفاده کنید، حتما با یک پزشک طب سنتی مشورت کنید.

روش داشتن آرامش در خواب

دمنوش‌ها

پاسخ دیگری که می‌توان به سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟»، داد، «دمنوش» می‌باشد. دمنوش آرامبخش و خواب آور، طرفداران زیادی در بین افرادی دارد که به دلیل استرس و اضطراب‌ نمی‌توانند خواب راحت و عمیق را تجربه کنند. امروزه این نوشیدنی‌ها، در سراسر جهان، به‌ عنوان خواب آور طبیعی استفاده شده‌اند.
نمونه‌هایی از انواع دمنوش‌های آرامبخش عبارت‌اند از:
دمنوش بابونه: دمنوش بابونه دقیقا مانند خوردن شیر گرم عمل می‎کند. این ماده خواب‌ آور بوده و برای افرادی‌ که کن خواب هستند و به سختی به خواب می‌‎روند، تاثیر مثبت بالایی دارد.
بادرنجبویه: از آنجایی که مصرف مواد دارای کافئین، قبل از خواب به هیچ عنوان مناسب نیست؛ به جای خوردن چای، سروقت خوردن دمنوش بادرنجبویه روید. این دمنوش، خاصیت ضد استرسی دارد و برای افرادی‌ که اغلب درگیر استرس می‌باشند، انتخابی بسیار مناسب است.
دمنوش‌ گیلاس زمستانی: این دمنوش برای کاهش استرس و بالاتر رفتن سیستم ایمنی به کار گرفته می‌شود. گیلاس زمستانی می‌تواند استقامت بدن را نیز بالا ببرد. دانه‌های گیاه گیلاس زمستانی، خواص دیورتیک داشته و برگ‌هایش، برای تهیه دمنوش، خواص ضد درد و آرام بخش دارند که به بهبود کیفیت خواب افراد کمک می‌کند.
دمنوش نعناع فلفلی: نام دیگر دمنوش نعنا فلفلی، «منتول» می‌باشد که برای تسکین عوارض کرونا، انفلوانزا، رفع خستگی و ایجاد آرامش به کار برده می‌شود؛ این دمنوش همچنین برای سردرد و دردهای موضعی صورت و گردن مصرف می‌شود.

آب نارگیل

آب نارگیل پاسخ بعدی ما به سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» می‌باشد. آب نارگیل به دلیل خواص ضد استرسی و ویتامین‌هایی که دارد می‌تواند به عنوان یک آرامبخش قبل از خواب مصرف شود. این نوشیدنی دارای خواص‌ دیگری نیز هست که عبارت‌اند از:
• بالا برنده طبیعی انرژی
• خاصیت رفع کنندگی عطش در روزهای گرم سال.
• داشتن «الکترولایت پتاسیم»
• تامین ترکیبات الکترولیتی در بدم
• بهترین جایگزین آب برای تشنگی

آب آلبالو

همانطور که می‌دانید آب آلبالو دارای مزه‌ای ترش بوده که خوردن آن لذت بخش نیز هست. این ماده پاسخ دیگری به سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» می‌باشد. یکی از دلایلی که پزشکان معتقدند که خوردن آلبالو و آب آن به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، این است که این میوه دارای مقادیر بالایی ملاتونین می‌باشد که تاثیر بالایی بر یک خواب مفید و خوب دارد. پس از اگر همچنان درگیر این هستید که «برای بی خوابی چه بخوریم» می‌توانید مصرف آب آلبالو را امتحان کنید.

نوشیدنی برای خواب آرام

اسموتی موز‌ و بادام

میوه موز، ماده دیگری است که دارای مقادیر بالایی منیزیم، ملاتونین و تریپتوفان بوده که جوابی برای سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» می‌باشد. خوردن اسموتی موز در هنگام شب مفید بوده و به مشکل خواب شما کمک خواهد کرد.

آب سبزی‌های سبز

اگر می‌خواهید یک ماده سریع درست کنید تا به سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» پاسخ دهید، می‌توانید آب سبزی‌هایی چون، اسفناج، سیب سبز و کرفس را بگیرید و به همراه یک لیموی ترش تازه، قبل از خواب میل کنید. همچنین یکی از سبزی‌هایی که توسط پزشکان تغذیه برای خوابی راحت توصیه می‌شود، مصرف برگ گیاه کیل می‌باشد. کلم کیل دارای کلسیوم و پتاسیم بوده که هر دو خاصیت خواب‌ آوری دارند. البته اگر تمایلی به مصرف این نوع کلم به صورت خالی را ندارید، می‌توانید آب آن را گرفته و به آب کرفس اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا شما هم مواد طبیعی و ویتامین را به بدنتان برسانید و هم به بهبود سلامت خواب خود کمک کنید.

آب گریپ فروت

آب گریپ‌ فروت، به علت دارا بودن مقادیر بالای از مواد معدنی و مغذی، یکی از آبمیوه‌های طبیعی برای افرادی است که جوابی برای سوال، «برای خواب آرام چه بخوریم؟» نمی‌یابند. شما با خوردن آب این میوه قبل از خواب، می‌توانید کیفیت زمان استراحت خود را به حداکثر برسانید.

روش‌های دیگر برای داشتن خواب راحت

بعد از اینکه به سوال «برای خواب آرام چه بخوریم؟» پاسخ داده شد، لازم تا بدانید که چه کارهایی باید انجام دهید تا کیفیت خوابتان به بالاترین حد خود برسد. این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم:
• خاموش کردن گوشی تلفن همراه
• نخوابیدن طولانی در طول روز
• تنظیم ساعت زیستی
• تنظیم ساعت خواب
• خوردن به موقع و سروقت شام
• کم کردن کافئین موجود در غذا
• استفاده از چراغ‌هایی با نور کم
• عدم مصرف قرص‌های خواب آور
• ایجاد یک اتاق تاریک و آرام
• پایبند بودن به برنامه خواب

روش داشتن خواب راحت

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، گیاهان، چای‌ها و دمنوش‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا خوابی راحت و با کیفیت را در هنگام شب تجربه کنید. مصرف مواد معدنی‌ و ویتامین‌های ضروری بدن، می‌تواند کمک بالایی به کاهش استرس و بالا بردن ارامش شما کند. اگر پس از مصرف مواد گفته شده، همچنان درگیر مشکلات خواب‌ و بی خوابی بودید، حتما سعی کنید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید؛ چراکه روند خواب شب، تاثیر مستقیمی بر خلق و خوی افراد دارد. ممنون که تا اینجا همراه ما بودید و امیدواریم به پاسخ سوال «قبل از خواب چه بخوریم؟» رسیده باشید.

سوالات متداول

آیا خرید چای و مصرف آن برای بی‌خوابی مفید است؟

بله، توجه داشته باشید که مصرف چای‌های بدون‌ کافئین بالاترین تاثیر را برای بهبود کیفیت خواب‌ شما دارند.

خرید ادویه عمده به چه صورتی انجام می‌شود؟

اگر قصد خرید ادویه را دارید، می‌توانید قیمت و ویژگی‌های مربوط به ادویه مورد نظر خود را از قسمت خریده عمده سایت بانک طعم استعلام بگیرید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

بانک طعم 21 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید