خواص سیاه دانه و عسل چیست؟

سیاه دانه و عسل خواص فوق‌العاده زیادی دارند که در این مقاله نیز طرز تهیه معجون سیاه دانه و عسل و همچنین به خواص سیاه دانه و عسل برای زنان، لاغری و ... می‌پردازیم.
16 فروردین 1402 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

احتمالاً دیده‌ای که قدیمی‌ترها از سیاه‌دانه در ترکیب بسیاری غذاها استفاده می‌کنند. اگر با آن‌ها هم سفره شده باشید احتمالاً این سؤال برایتان پیش‌آمده که این دانه‌ بی‌مزه چه خاصیتی دارد که تا این حد محبوب دل مادربزرگ‌هاست. بد نیست بدانید که این دانه ریز و سیاه خواص منحصربه‌فرد زیادی دارد و اگر با عسل ترکیب شود که دیگر غوغا به پا می‌کند. در ادامه این مطلب به چند مورد از سیسا اشاره می‌کنیم تا از این به بعد قدر این دانه باارزش را بیشتر بدانید. تا پایان با این مطلب همراه باشید. 

سیاهدانه چیست؟

سیاه‌دانه یا تخمه سیاه، گیاهی است که در گذشته به‌صورت خودرو رشد می‌کرده، اما امروزه کشت آن در بعضی نقاط متداول شده است. این گیاه اولین‌بار در حوزة دریای مدیترانه رشد کرد و رفته‌رفته با گسترش مصارف پزشکی، کشت آن در غرب آسیا و همچنین جنوب اروپا و جنوب کشور‌های حوزة بالکان نیز گسترش یافت. در ایران نیز سیاه‌دانه از قدیم به‌صورت خودرو در برخی مناطق از جمله اصفهان، آذربایجان و اراک رشد می‌کرده است.

ترکیب سیاه‌دانه با عسل

سیاه‌دانه و عسل هرکدام به‌تنهایی خواص بی‌نظیری دارند، اما ترکیب آن‌ها با یکدیگر یک شاهکار است. برخی از افراد به ترکیب عسل طبیعی و سیاه‌دانه نیم‌کوب شده دوسین می‌گویند. در این ترکیب خواص سیاه‌دانه بر عسل غالب است و عسل بیشتر نقش ارسال‌کنندگی دارد.

خواص سیاه‌دانه و عسل

از جمله خواص سیاه دانه و عسل می‌توان به مواردی همچون تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت سیستم گوارش، کاهش وزن، درمان سرماخوردگی، تسکین درد کلیوی، درمان جوش‌های زیرپوستی، افزایش شیر مادران شیرده، خواص سیاه دانه و عسل برای کم کاری تیروئید، افزایش تولید اسپرم و درمان تنبلی تخمدان اشاره کرد. در ادامه به برخی از این خواص خواهیم پرداخت.

خواص سیاه دانه و عسل

خواص سیاه‌دانه و عسل برای تخمدان

یکی از فواید مصرف سیاه‌دانه و عسل درمان تنبلی تخمدان است. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، مصرف منظم و اصولی ترکیب سیاه دانه و عسل، می‌تواند تأثیر به سزایی در رفع و درمان تنبلی تخمدان داشته باشد و همچنین ناباروری ناشی از تنبلی تخمدان را نیز برطرف کند. تقویت تخمک‌گذاری در بدن بانوان و در نتیجه افزایش شانس باروری از دیگر خواص سیاه دانه و عسل برای زنان است. 
این ترکیب پرخاصیت کمبود آهن در بدن بانوان را جبران کرده و به‌این‌ترتیب نقش چشمگیری در رفع تنبلی تخمدان دارد. با مصرف ترکیب عسل و سیاه‌دانه، هم تخمک‌گذاری بهبود پیدا می‌کند و هم قاعدگی منظم می‌شود، در نتیجه هم باروری بهتری در انتظار بانوان است و هم بسیاری از مشکلات هورمونی آن‌ها برطرف می‌شود. درواقع می‌توان گفت استفاده از ترکیب سیاه دانه با عسل یک گزینه مناسب برای جایگزینی داروهای شیمیایی است.

خواص سیاه‌دانه و عسل برای مشکلات گوارشی

حتماً شنیده‌اید که عسل طبیعی برای درمان مشکلات گوارشی مناسب است. حال اگر مشکلات گوارشی ناشی از سردی معده باشند، ترکیب سیاه‌دانه و عسل بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای رفع این مشکل است. سیاه‌دانه و عسل هر دو خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و به ازبین‌بردن میکروب‌های دستگاه گوارشی کمک می‌کنند. برای اینکه از این خواص سیاه دانه و عسل بهره ببرید لازم است این معجون را در برنامه هفتگی خود قرار داده و به طور منظم آن را مصرف کنید.

خواص سیاه دانه با عسل برای پوست

این ترکیب برای پوست هم بسیار مفید است. سیاه‌دانه و عسل هرکدام به‌تنهایی خواص بی‌نظیری برای سلامت و درخشندگی پوست دارند. ترکیب این دو برای درمان جوش‌های بلغمی و بهبود بیماری‌های پوستی مثل پیسی و لک بسیار مفید است. 

خواص سیاه‌دانه با عسل برای لاغری

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین موارد مصرف این ترکیب، خواص سیاه دانه و عسل برای لاغری است. این ترکیب تأثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش چربی‌سوزی بدن دارد. به‌خصوص زمانی که به‌صورت منظم و روزانه از آن استفاده کنید. البته باید هنگام خرید عسل و سیاه‌دانه به کیفیت و طبیعی بودن آن‌ها دقت کنید. 
بهترین شکل مصرف سیاه‌دانه با عسل برای کاهش وزن و لاغری تهیه شربت عسل و آبلیمو به همراه پودر سیاه‌دانه است. دقت کنید که پودر سیاه‌دانه را باید در همان زمانی که قرار است به شربت عسل و آبلیمو اضافه شود، نیم‌کوب کنید؛ چراکه ممکن است آلودگی‌های محیط را به خود جذب کرده و حتی سمی شود.

ترکیب سیاه دانه با عسل

خواص سیاه‌دانه و عسل برای رفع خستگی

یکی دیگر از خواص سیاه دانه و عسل رفع درد و خستگی است. مصرف مقدار مجاز ترکیب سیاه‌دانه با عسل در طول روز همانند استفاده از مسکن، ذهن از دردها رها کرده و باعث نظم سیستم عصبی می‌شود. این ترکیب همچنین برای رفع مشکلات بی‌خوابی، دل‌شوره و آسیب‌های عصبی مفید است. علاوه بر این‌ها ترکیب سیاه‌دانه و عسل سردردهای میگرنی را هم تا حدود زیادی التیام می‌بخشد.

خواص سیاهدانه با عسل برای بیماری‌های قلبی

مطالعات انجام شده نشان داده است که ترکیب سیاه‌دانه با عسل باعث کاهش سطح چربی و کلسترول‌های بد در بدن شده و در نتیجه‌ از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. کسانی که ضعف یا تپش قلب دارند می‌توانند هرروزه به‌صورت ناشتا از این معجون به مقدار یک قاشق مرباخوری مصرف کرده و سپس با انجام نرمش و تمرین‌های سبک ورزشی، به جذب بهتر آن در بدن کمک کنند تا تأثیر آن را به‌مرور مشاهده کنند.

فایده سیاه‌دانه و عسل برای درمان دیابت

از دیگر فواید سیاه‌دانه با عسل می‌توان به درمان دیابت اشاره کرد. مصرف این ترکیب به‌صورت مداوم و در صورت عدم مصرف شیرینی‌های غیرطبیعی می‌تواند یک داروی مؤثر برای درمان بیماری‌های قندی باشد. برای اینکه بدانید سیاه دانه و عسل را چگونه مصرف کنیم که دیابت را بهبود بخشد در ادامه همراه این مقاله باشید. برای ساختن این ترکیب باید مقداری سیاه‌دانه شسته شده و نیم‌کوب شده را با مقداری عسل و یک لیوان دانه انار آسیاب شده را ترکیب کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید. به مدت یک ماه هر شب نیم ساعت قبل از خواب آن را میل کنید. 
علاوه بر این می‌توانید یک لیوان سیاه‌دانه آسیاب شده را با نصف لیوان بذر شاهی، یک لیوان انار آسیاب شده و یک لیوان ریشه کلم خشک آسیاب شده ترکیب کنید و به مدت یک ماه هر شب نصف قاشق از این معجون را قبل از خواب میل کنید.

مشخصات سیاه دانه و عسل

خواص سیاه‌دانه و عسل و دارچین

از جمله خواص سیاه دانه و عسل و دارچین و زنجبیل می‌توان به خاصیت ضدالتهابی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی، چربی‌سوزی، کمک به کاهش وزن، بهبود سرماخوردگی، درمان گلودرد، بهبود مشکلات گوارشی، مبارزه با عفونت‌های قارچی، مبارزه با سرطان، بهبود دیابت، بهبود زخم‌ها، درمان اختلالات قاعدگی و بهبود مشکلات قلبی اشاره کرد.

نحوه مصرف سیاه‌دانه و عسل

طرز تهیه معجون سیاه دانه و عسل کار سختی نیست. تنها کافی است یک قاشق غذاخوری عسل را با نیم کیلو سیاه‌دانه ترکیب کنید. ابتدا سیاه‌دانه را به‌صورت نیم‌کوب آسیاب کنید و سپس آن را به مدت یک ساعت در سرکه سیب خیس کنید. در مرحله بعد عسل را به ترکیب اضافه کنید. 
می‌توانید از این ترکیب صبح‌ها به‌اندازه یک قاشق مرباخوری مصرف کنید و یا آن را با شیر ترکیب کرده و نوش‌جان کنید و از تأثیر آن بر سلامتی آگاه شوید.

جمع‌بندی

اگر هنوز هم سیاه‌دانه در سفره‌های شما جایگاه خود را حفظ کرده و یا در جمع اقوام و خویشان شما، هنوز هم سیاه‌دانه جای ویژه‌ای در کابینت آشپزخانه اطرافیانتان دارد، قدر بدانید و باور کنید که نبض سلامتی در زندگی شما به‌خوبی می‌تپد. از خواص سیاه دانه و عسل غافل نشوید. اگر هم اهل خوردن این نوع گیاهان دارویی نیستید، به طور کامل آن‌ها را نادیده نگیرید و گهگاهی برای خرید سیاه دانه و خرید ادویه سری به عطاری‌های شهرتان بزنید.

بریم برای خرید ادویه

بانک طعم 16 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید