مهم ترین خواص بلغور جو که باید بدانید!

بلغور جو دوسر به عنوان صبحانه (اوتمیل)، نان، کیک، مقوی شدن آش و سوپ، دلمه، استفاده می‌شود. برای آشنایی با نحوه استفاده و خواص بلغور جو در ادامه همراه ما باشید
19 خرداد 1403 توسط
مهم ترین خواص بلغور جو که باید بدانید!
عذری رستم زاده
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/11574-ec61bcb3/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%20%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5.jpg
عذری رستم زاده

جو گیاهی علفی بوده، در دسته غلات قرار گرفته و با نام یولاف در ایران شناخته می‌شود. بلغور یا گمنه در اصل دانه شکسته و خرد شده غلات بوده که آرد نشده است. جو دوسر پرک و جو پرک بلغور این گیاه محسوب می‌شوند. جو بومی کوه‌های زاگرس غرب ایران، آناتولی و جنوب فلسطین می‌دانند. مبدا جو ریش‌دار و غلاف‌دار کشور اتیوپی و شمال آفریقا بوده و مبدا نوع ریشک، ریشک کوتاه و کلاه‌دار این گیاه آسیای جنوب شرقی خصوصا چین، ژاپن و تبت است.

نیم‌کوب و درسته این گیاه برای خوراک دام و فراورده‌های تخمیری کابرد دارد. مصرف بلغور جو برای درمان بیماری‌هایی مختلفی چون چاقی، عروق کرونر، دیابت و آرتروز زانو مفید است. بلغور جو دوسر به عنوان صبحانه (اوتمیل)، نان، کیک، مقوی شدن آش و سوپ، دلمه، کوفته، خورشت و سالاد استفاده می‌شود. برای آشنایی با نحوه استفاده و خواص بلغور جو در ادامه همراه ما باشید.

خواص جو

انواع فراوده های جو

قبل از بررسی خواص و ارزش غذایی این گیاه بهتر است در مورد انواع فراورده‌ها و کاربرد جو اطلاعاتی داشته باشید. دانه جو به سه دسته کلی (پوست کنده، پرک و آرد) تقسیم‌بندی می‌شود. جو پوست کنده ارزش غذایی بالایی داشته و در سوپ، آش، خوراک و سالاد کاربرد دارد. جو دوسر یا یولایف نیز خواص فراوانی داشته و در وعده صبحانه همراه با شیر و یا آب جوش میل می‌شود. این مدل برای تهیه کوکی، گرانولا، کلوچه و سایر خوراکی‌های خانگی کاربرد دارد. جو پرک هم به دلیل دارا بودن مواد مغذی بسیار، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مفید است.

این گیاه به دمای زیر صفر درجه حساس بوده که از لحاظ زمان کاشت و برداشت به دو نوع بهاره و پاییزه تقسیم‌بندی می‌شود. در صورت کشت جو در فصل پاییز، آن را زود‌تر برداشت می‌کنند به این دلیل که در صورت تعویق در برداشت، میزان پروتئین موجود در این دانه کاهش می‌یابد.

جدول ارزش غذایی بلغور جو

در صورت مطالعه جدول زیر، با مواد تشکیل دهنده، مواد معدنی و ویتامین‌های بلغور جو آشنا خواهید شد:

مواد مغذی

مقدار در 100 گرم

قند

0.8 گرم (100 درصد نیاز روزانه)

کربوهیدرات

74.52 گرم (57 درصد نیاز روزانه)

فیبر

10.1 گرم (100 درصد نیاز روزانه)

اسید‌های چرب اشباع

0.34 گرم (101 درصد نیاز روزانه)

چربی اشباع نشده چندگانه

0.77 گرم (100 درصد نیاز روزانه)

پروتئین

10.5 گرم (23 درصد نیاز روزانه)

سلنیم

37.7 میکروگرم (69 درصد نیاز روزانه)

منیزیم

96 میلی‌گرم  (31 درصد نیاز روزانه)

سدیم

4 میلی‌گرم

منگنز

1.3 میلی‌گرم (57 درصد نیاز روزانه)

پتاسیم

309 میلی‌گرم (12 درصد نیاز روزانه)

آهن

2.68 میلی‌گرم (15 درصد نیاز روزانه)

فسفر

296 میلی‌گرم (42 درصد نیاز روزانه)

مس

0.34 میلی‌گرم

کلسیم

32 میلی‌گرم

روی

2 میلی‌گرم (25 درصد نیاز روزانه)

ویتامین B1 (تیامین)

0.37 میلی‌گرم (34 درصد نیاز روزانه)

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

0.11 میلی‌گرم (10 درصد نیاز روزانه)

ویتامین B3 (نیاسین)

6.27 میلی‌گرم (45 درصد نیاز روزانه)

ویتامین B4 (کولین)

37.8 میلی‌گرم

ویتامین B5 (پانتونیک اسید)

0.14 مبلی‌گرم

ویتامین B6

0.4 میلی‌گرم (31 درصد نیاز روزانه)

ویتامین B9

8 میکروگرم

ویتامین K

2.2 میکروگرم

خواص بلغور جو

این غلات برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است. در ادامه به معرفی 15 مورد از خواص بلغور حو می‌پردازیم:

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

مهم‌ترین خواص بلغور جو کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی است. مصرف تمام فراورده‌های این گیاه (جو دوسر پرک، سبوس جو و آرد جو) موجب کاهش بیماری سرخرگ کرونری می‌شود. بتا گلوکان موجود در این گیاه با کاهش کلسترول خون، از قلب در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

معرفی مواد غذایی برای سلامت روان

ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که غذا برای سلامت روان بسیار مهم است و باید غذاهای مضر برای افسردگی را به خوبی بشناسید تا از مصرف آنان پرهیز کنید. برای آشنایی با این نکات حتما این مقاله را بخوانید.

مواد غذایی برای سلامت روان


خواص بلغور جو برای ورزشکاران

استفاده از بلغور جو در برنامه غذایی بدنسازان به عضله سازی کمک می‌کند. این گیاه منبع غنی کربوهیدرات، پروتئین و انرژی است. مصرف مواد غذایی حاوی بلغور جو 45 دقیقه تا یک ساعت قبل از ورزش، سبب عملکرد بهتر متابولیسم بدن می‌شود.

خواص بلغور جو برای لاغری

مواد غذایی حاوی پروتئین نقش مهمی در سیری، کاهش اشتها و مدیرت وزن ایفا می‌کنند. جو دوسر سرشار از فیبر و پروتئین بوده که با برطرف کردن 100 درصد فیبر و پروتئین مورد نیاز روزانه بدن، به کاهش وزن کمک می‌کند. این ماده مغذی به آهستگی در بدن هضم شده و احساس سیری ایجاد می‌کنند. از طرفی جو دوسر به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین، سبب کاهش توده چربی، سلولیت، شاخص توده چربی، کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) می‌شود. بنابراین اضافه کردن این غله به رژیم غذایی روزانه در کاهش وزن موثر است.

 بلغور جو برای لاغری

تقویت سیستم ایمنی

بیشتر ویتامین‌های گروه B در این گیاه وجود دارد که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش موثری دارد. افراد بزرگسال، مسن و کودکان که بر اثر بیماری‌های مختلف دچار ضعف عمومی شده‌اند، مصرف بلغور جو به آن‌ها توصیه می‌شود. برای تهیه این دارو کافی است بلغور جو بدون سبوس را با شیر جوشانده و یک زرده تخم‌مرغ به آن اضافه کرده و میل کنید.

کاهش قند خون

این بلغور غنی از بتا گلوکان بوده که با تنظیم سطح گلوکز خون به کاهش قند خون و درمان و پیشگیری از دیابت نوع دو کمک می‌کند. آب بلغور جو دوسر با ایجاد احساس سیری و بدون افزایش گلوکز در تثبیت قند خون موثر است.

افزایش انرژی

یکی دیگر از خواص بلغور جو افزایش انرژی است. کربوهیدرات‌های موجود در بلغور جو، با سرعت آهسته‌تری نسبت به کربوهیدرات‌های ساده تبدیل به قند شده و وارد جریان خون می‌شود. این روند به آزاد شدن تدریجی انرژی کمک می‌کند.

خواص دارویی بلغور جو

جو پرک و جو دوسر به دلیل داشتن مواد مغذی فراون علاوه بر مصرف در مواد غذایی، به عنوان دارو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این گیاه در درمان بواسیر، یبوست، سنگ کلیه، ضعف عمومی و زخم موثر است.

طریقه مصرف دارویی بلغور جو

مصرف بلغور جو برای رفع یبوست، کاهش قند خون، کاهش یبوست و لاغری مفید است. برای این کار مقداری جو دوسر را به همراه یک قاشق غذاخوری عسل در یک قابلمه ریخته و بجوشانید. سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و بعد از خنک شدن مقداری موز به آن اضافه کنید. این ترکیب را در صبحانه میل نمایید تا علاوه بر افزایش انرژی، به درمان بیماری‌ها و کاهش وزن کمک کند.

طریقه مصرف دارویی بلغور جو

خواص آب بلغور جو

آب بلغور جو با پاکسازی عروق سبب کاهش کلسترول خون می‌شود. ترکیب آب سیب و آب بلغور جو برای کاهش دیس لیپیدمی (اختلالا چربی خون) توصیه می‌شود.

پاکسازی روده

این گیاه دارای مقدار قابل وجهی بتا گلوکان (فیبر موجود در جو دوسر) بوده که با افزایش میکروب‌های معده به بهبود مشکلات گوارشی کمک می‌کند. مصرف آب جو دوسر نیز در جهت پاکسازی مجرای روده و تصفیه خون موثر است. استفاده از این بلغور در سوپ، غذا یا دسر به مدت 12 هفته، همچون داروی ملین عمل کرده و سبب هضم بهتر غذا و رفع یبوست می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به آسم

یکی از خواص جو دوسر پیشگیری از بیماری‌های تنفسی است. گنجاندن فراورده‌های جو در برنامه غذایی کودکان (پس از 6 ماهگی) به درمان مکرر سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس کمک می‌کند.

افزایش کیفیت خواب

ملاتونین و کربوهدیرات موجود در جو دوسر سبب بهبود کیفیت خواب می‌شود. بلغور این گیاه حاوی ویتامین B6 بوده که در تولید افزایش سرتونین در مغز موثر است.

خواص بلغور جو برای پوست

دانه و بلغور جو حاوی نشاسته بوده که برای حفظ رطوبت پوست مفید است. مصرف این گیاه موجب کاهش خشکی، خارش و التهابات پوستی مثل اگزما می‌شود. جو به عنوان یک پاک کننده طبیعی چربی اضافه پوست را گرفته و با از بین بردن سلول‌های مرده، پوست را لایه برداری می‌کند. استفاده جو از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند. توجه داشته باشید که این جو خوراکی با جویی که برای پوست استفاده می‌شود، تفاوت دارد.

درمان نقرس

از دیگر خواص بلغور جو می‌توان به درمان نقرس اشاره کرد. بلغور جو بهترین جایگزین پروتئین حیوانی محسوب می‌شود. افراد مبتلا به نقرس به پروتئین حیوانی حساسیت دارند و می‌توانید پروتئین‌های گیاهی را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

خواص بلغور جو برای کودکان

ترکیبات موجود در جو دوسر برای رشد نوزادان و کودکان مفید است. استفاده از جو دوسر (پرکنده) در سوپ و آش کودکان به هضم راحت غذا و رفع یبوست آن‌ها کمک می‌کند. تهیه فرنی بلغور جو از بروز آلرژی، حالت تهوع، بثورات پوست، درد شکمی و تورم صورت پیشگیری می‌کند.

خواص بلغور جو برای مو

مصرف بلغور جو در تقویت فولیکول مو و جلوگیری از ریزش مو نیز موثر است. برای تقویت و ترمیم تار‌های آسیب دیده مو استفاده ماسک جو دوسر پیشنهاد می‌شود.

خواص بلغور جو برای مو

عوارض بلغور جو

استفاده از بلغور جو را به افرادی که مبتلا به سلیاک هستند، توصیه نمی‌کنیم. جو فاقد گلوتن است اما محل پرورش آن شبیه به مزارع گند بوده و احتمال آلوده شدن این گیاه به گلوتن زیاد است.

افرادی که به خوردن غلات یا مواد غذایی فیبر‌دار عادت ندارند، در صورت مصرف آن ممکن دچار نفخ روده شوند.

ممکن است بعضی از نوزادن به جو و فراورده های آن آلرژی داشته باشند. در صورت بروز علائمی چون درد شکمی، اسهال، استفراغ ناشی از پروتئین غذا (FPIES) به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

تفاوت سبوس جو دوسر با بلغور جو دوسر

در واقع بلغور جو دوسر همان دانه‌های خرد و آسیاب شده دانه‌های جو (Avena sativa) بوده اما سبوس به پوشش فیبر‌دار این گیاه می‌گویند. بلغور فیبر کمی دارد و سرشار از کالری و گلوسید است درحالی که سبوس منبع اصلی فیبر بوده و غنی از بتا گلوکان و پروتئین است.

طرز تهیه بلغور جو برای صبحانه

نحوه پخت این گیاه شباهت زیادی به برنج دارد. یک پیمانه از دانه جو را با 6 پیمانه آب خیسانده و روی حرارت ملایم به مدت 40 دقیقه قرار دهید تا بپزد. جو پرک و جو دوسر پرک نیاز به پختن ندارد فقط کافی است چند دقیقه قبل از مصرف با آب جوش یا شیر خیسانده و یا روی ماست ریخته و میل کنید. با توجه به میل و ذائقه خودتان می‌توانید از میوه‌های مثل توت فرنگی، بلوبری و موز استفاده کنید. اضافه کردن مقداری عسل، مغزیجات، توت خشک و کشمش به مقوی شدن اوتمیل کمک می‌کند.

اوتمیل

طرز تهیه نوشیدنی با بلغور جو

برای تهیه نوشیدنی بلغور جو یک فنجان از جو دوسر پرک را با 6 لیوان آب و دو قاشق غذاخوری جو مخلوط کنید. نحوه ترکیب مواد گفته شده به این صورت است که به آب در حال جوش بلغور جو را اضافه کنید و اجازه دهید ده دقیقه بپزد. پس از گذشت زمان گفته شده قابلمه را از روی حرارت بردارید تا در دمای محیط خنک شود. سپس آب را به بلغور پخته شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از انجام این مرحله روی کاسه را با پارچه بپوشانید و بگذارید یک شب تا صبح بماند. صبح روز بعد محتویات کاسه را داخل مخلوط کن ریخته و میکس کنید. همچنین برای سرو این وعده غذایی می‌توانید از مقداری دارچین، هل یا وانیل برای خوش طعم شدن این نوشیدنی استفاده کنید. آب بلغور جو را می‌توانید با مقدار دلخواه نارگیل رنده شده، موز و توت فرنگی مخلوط کرده و میل کنید.

نحوه استفاده سبوس جو

برای دریافت مواد مغذی موجود در سبوس جو، هر قاشق از آن را در یک لیوان آب ریخته و بخورید. سبوس این گیاه را می‌توانید در سالاد، سوپ و خورشت استفاده کنید. همچنین سبوس جو برای تهیه بیسکویت، کیک، مافین و خمیر پیتزا کاربرد دارد.

معرفی برنج قهوه ای و خواص فوق العاده آن

برنج قهوه ای جواهری از سلامتی که با طعم و رنگش شما را به دنیای خواص فوق العاده اش می برد همراه با انرژی و شادابی.یک راز برای سلامتی به رنگ و طعمی منحصر به فرد. برای آشنایی با این خواص حتما این مقاله را بخوانید.

خواص برنج قهوه ای


طرز تهیه ماسک بلغور جو

یک قاشق غذاخوری جو دوسر، شیر تازه (لبنی) و شیر بادام را ترکیب کرده و به مدت 20 دقیقه روی مو‌های خود قرار داده و به آرامی ماساژ دهید. توجه داشته باشید قبل استفاده از ماسک، مو‌های خود را به خوبی شانه کنید تا هیچ گره‌ای نداشته باشد. پس از گذشت زمان گفته شده، مو‌های خود را با آب ولرم بشویید. در صورت استفاده مداوم از این ماسک شاهد تقویت مو‌های خود خواهید بود. اگر به خواص مواد غذایی علاقه دارید حتما این مطلب 20 خواص شگفت انگیز آرد برنج را بخوانید.

با مطالعه مطالب بالا با خواص بلغور جو و نحوه استفاده از آن آشنا شدید. جدول ارزش غذایی این گیاه اطلاعات دقیقی در مورد خواص آن دریافت کردید. برای خرید بلغور جو می‌توانید از وب سایت بانک طعم اقدام به سفارش کنید. این فروشگاه اینترنتی جهت جلب رضایت مشتریان محصولات با‌کیفیتی ارائه کرده است. برای اطلاع از قیمت بلغور جو در سایت شروع به جستجو نمایید.


مهم ترین خواص بلغور جو که باید بدانید!
عذری رستم زاده 19 خرداد 1403


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟