معرفی برنج قهوه ای و خواص فوق العاده آن

برنج قهوه ای جواهری از سلامتی که با طعم و رنگش شما را به دنیای خواص فوق العاده اش می برد همراه با انرژی و شادابی.یک راز برای سلامتی به رنگ و طعمی منحصر به فرد.
22 اسفند 1402 توسط
معرفی برنج قهوه ای و خواص فوق العاده آن
عذری رستم زاد
| هنوز نظری وجود ندارد

برنج سفید و قهوه‌ای جزء پر مصرف‌ترین انواع برنج در کشور محسوب می‌شوند. این دو برنج زمان کاشت و برداشت یکسانی دارند. در واقع برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است. برنج قهوه‌ای دارای غلاف بوده و پوسته و سبوس آن جدا نشده است. این غلاف و پوسته بیرونی (شلتوک) علاوه بر افزایش عمر دانه برنج، مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. در این صفحه از سایت بانک طعم در مورد خواص برنج قهوه ای، ارزش غذایی، نحوه نگهداری و طرز پخت آن صحبت خواهیم کرد.

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یک نوع برنج خاص است که به دلیل رنگ تیره‌تر آن با نام قهوه‌ای شناخته می‌شود. این برنج با طعم خاص و دانه‌های لطیف، گزینه‌ای مناسب برای غذاهای اصلی و ترکیب با انواع خوراکی‌هاست. برای تهیه برنج قهوه ای باکیفیت و قیمت مناسب به سایت بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


جدول ارزش غذایی برنج قهوه ای

تشکیل دهنده‌های اصلی، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در برنج قهوه‌ای بیشتر از برنج سفید است. برای درک بهتر این موضوع، توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم:

مواد مغذی

در 100 گرم برنج قهوه ای

در 100 گرم برنج سفید

آب

70.27 گرم

68.44 گرم

انرژی

123 کالری

130 کالری

پروتئین

2.74 گرم

2.69 گرم

لیپید

0.97 گرم

0.28 گرم

خاکستر

0.44 گرم

0.41 گرم

کربوهیدرات

25.58 گرم

28.17 گرم

فیبر

1.6 گرم

0.4 گرم

قند

0.24 گرم

0.05 گرم

نشاسته

24.79 گرم

26.31 گرم

کلسیم

3 میلی‌گرم

10 میلی‌گرم

آهن

0.56 میلی‌گرم

1.2 میلی‌گرم

منیزیم

39 میلی‌گرم

12 میلی‌گرم

فسفر

103 میلی‌گرم

43 میلی‌گرم

پتاسیم

86 میلی‌گرم

35 میلی‌گرم

سدیم

4 میلی‌گرم

1 میلی‌گرم

زینک

0.71 میلی‌گرم

0.49 میلی‌گرم

مس

0.11 میلی‌گرم

0.07 میلی‌گرم

منگنز

0.97 میلی‌گرم

0.47 میلی‌گرم

سلنیم

5.8 میلی‌گرم

7.5 میکروگرم

تیامین (B1)

0.18 میلی‌گرم

0.16 میلی‌گرم

ریبوفلاوین (B2)

0.07 میلی‌گرم

0.01 میلی‌گرم

نیاسین (B3)

2.56 میلی‌گرم

1.48 میلی‌گرم

اسید پانتونتیک (B5)

0.38 میلی‌گرم

0.39 میلی‌گرم

ویتامین B6

0.12 میلی‌گرم

0.09 میلی‌گرم

فولات (B9)

9 میکروگرم

58 میکروگرم

ویتامین B4

9.2 میلی‌گرم

2.1 میلی‌گرم

بتائین

0.5 میلی‌گرم

0.3 میلی‌گرم

ویتامین E

0.17 میلی‌گرم

0.04 میلی‌گرم

انواع گونه‌های توکوفرول

0.7 میلی‌گرم

-

ویتامین K

0.2 میکروگرم

-

اسید‌های چرب

1 گرم

0.25 گرم

اسید‌های آمینه

2.91 گرم

2.68 گرم

طبع برنج قهوه ای در طب سنتی

در مورد سرد و گرم بودن طبع برنج قهوه‌ای اختلاف نظر زیادی وجود دارد. اما این موضوع حقیقت دارد که در صورت پختن این برنج به صورت کته طبعی گرم داشته و در زمان آب‌پز کردن و دم کردن طبعی سردی خواهد داشت. مصرف برنج قهوه‌ای مانع از ریزش و سفیدی مو می‌شود.

پخت برنچ قهوه ای

خواص برنج قهوه ای

این برنج دارای سبوس بوده و در دسته غلات طبقه‌بندی می‌شود. برنج قهوه‌ای طمع خوب و خوشمزه‌ای دارد و به دلیل پر خاصیت بودن اغلب افراد آن را به برنج سفید ترجیح می‌دهند. در ادامه به معرفی 25 مورد از خواص برنج قهوه ای می‌پردازیم:

خواص برنج قهوه ای برای کبد

برنج قهوه‌ای دارای روغن طبیعی بوده که به کنترل سطح کلسترول خون کمک می‌کند. هپیوگلامیسک موجود در این برنج سبب سوخت و سوز چربی و گلوکز می‌شود. مصرف جوانه برنج قهوه‌ای نیز از افزایش چربی کبد جلوگیری می‌کند.

 خواص برنج قهوه ای برای لاغری

برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن سبوس (شلتوک) حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B است. شلتوک پس از وارد شدن به معده آب جذب خود کرده و متورم می‌شود. بنابراین به دلیل افزایش یافتن حجم محتویات داخل معده، احساس سیری به افراد منتقل می‌کند. از طرفی به دلیل زمان بر بودن هضم این برنج و سبوس، مدت زیادی احساس گرسنگی در افراد ایجاد نکرده و به این گونه موجب کاهش وزن می‌شود.

خواص برنج قهوه ای در بدنسازی

مواد مغذی موجود در برنج قهوه‌ای بیشتر از برنج سفید است از این جهت مصرف آن را به بدنسازان توصیه می‌کنیم. فسفر این برنج مواد زاید را تصفیه کرده و به ترمیم سلول‌ها و بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند. ویتامین B نقش اساسی در حرکات بدن و ماهیچه‌ها داشته و موجب درمان کم‌خونی و رشد ترمیم سلول‌های پوست می‌شود. سلنیوم موجود در این برنج از پیری جلوگیری کرده، موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. منگنز اسید‌های چرب را تجزیه کرده و سبب افزایش انرژی می‌شود.

خواص برنج قهوه ای در بارداری

یکی از مواد مغذی در برنج قهوه‌ای و سفید فولات است که در ساخت مواد ژنتیکی و DNA نقش مهمی دارد. میزان فولات مورد نیاز روزانه خانم‌های باردار 600 میکروگرم است. برنج قهوه‌ای دارای مقدار کمی سدیم بوده که مصرف آن موجب تنظیم فشار خون در دوران بارداری می‌شود.

منبع غنی فیبر

برنج قهوه‌ای در مقایسه با برنج سفید فیبر زیادی دارد. این ماده مغذی در درمان یبوست، کاهش کلسترول و کاهش قندخون موثر است. مصرف مواد غذایی فیبر‌دار خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و به تغذیه باکتری‌های روده و مدیریت وزن کمک می‌کند.

خواص برنج قهوه ای

کنترل دیابت

مصرف برنج قهوه‌ای به افراد دیابتی و دارای قند خون بالا توصیه می‌شود. گلایسمی به شاخص اندازه گیری میزان قندخون در اثر مصرف برخی مواد غذایی گفته می‌شود. برنج قهوه‌ای گلایسمی کمتری دارد و میزان قند خون را کاهش داده و به درمان دیابت نوع دو کمک می‌کند. با مصرف این برنج قند خون جذب سلول‌ها شده و مقدار آن در خون کاهش می‌یابد.

افزایش کلسترول خوب

مصرف برنج قهوه‌ای متابولیسم لیپید‌ها و گلوکز بدن را افزایش داده و سبب حفظ چربی‌های مفید بدن می‌شود. این برنج دارای آمینو اسیدی به نام گاما آمینوبوتیریک (کابا) که به کاهش تری گلیسیرید موجود در کبد کمک می‌کند.

فاقد گلوتن

گلوتن نوعی پروتئین است که در غلاتی مثل گندم، جو و گندم سیاه وجود دارد. برنج قهوه‌ای فاقد این ماده پروتئینی بوده و مصرف آن برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، مناسب است.

بهبود عملکرد روده

یکی دیگر از خواص برنج قهوه ای وجود فیبر بالا در این گیاه است که سبب هضم و دفع زایدات بدن می‌شود. فیبر به جذب آب روده کمک کرده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

خواص برنج قهوه ای برای مادران شیرده

گنجاندن برنج قهوه‌ای در برنامه غذایی مادران شیرده، اثر مثبتی در کاهش خستگی، افسردگی و بهبود خلق و خو دارد.

درمان آسم

افرادی که از کودکی دچار بیماری آسم هستند، می‌توانند با مصرف برنج قهوه‌ای همراه با ماهی به درمان این بیماری کمک کنند. سبوس موجود در این برنج خس خس و علائم مربوط به آسم را برطرف می‌کند.

بهبود سلامت استخوان

این برنج حاوی ویتامین D، کلسیم و منیزیم است که مواد معدنی حیاتی برای سلامت استخوان‌ها محسوب می‌شود. مصرف برنج قهوه‌ای از پوکی استخوان‌ها و اختلالات مربوط به سلامت استخوان پیشگیری می‌کند.

جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا بر اثر وجود مقدار زیادی اسید صفرا به وجود می‌آید. برنج قهوه‌ای دارای فیبر نامحلول است که موجب کاهش ترشح صفرا از روده شده و به بهبود حرکت غذا در بدن کمک می‌کند. در نتیجه مصرف این برنج احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان

طبق تحقیقات انجام شده مصرف برنج قهوه‌ای خاصیت ضد سرطانی داشته و از بروز تومور جلوگیری می‌کند. فیبر و آنتی اکسیدان موجود در این برنج همچون سلاحی قوی از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. این برنج حاوی فنول‌هایی چون فرولیک اسید است که رشد کنترل نشده سلول‌های سرطان سینه و روده بزرگ را محدود می‌کند.

خواص فوق العاده آرد ذرت و فواید آن برای پوست

آرد ذرت رازی طبیعی برای پوست زیبا با قدرت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که به شما تازگی و جوانی می بخشد. برای آشنایی با این خواص حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان کلیک کنید


به تاخیر انداختن پیری زودرس پوست

پروتئین‌های موجود در برنج قهوه‌ای به ترمیم سلول‌های آسیب دیده پوست کمک می‎کند. همچنین مصرف این برنج از پوست در برابر چین و چروک، ایجاد خطوط ظریف و شل شدن محافظت می‌کند.

رفع بی خوابی

برنج قهوه‌ای حاوی هورمون ملاتونین است که به کیفیت خواب کمک می‌کند. این هورمون با ریلکس کردن عصب‌ها در بهبود کیفیت خواب موثر است.

درمان جوش و التهاب

برنج قهوه‌ای قابض بوده و خاصیت خنک کنندگی دارد. تهیه کردن ماسک با این برنج به درمان جوش و التهاب کمک می‌کند.

افزایش سلامت قلب

فیبر موجود در مواد غذایی 24 تا 59 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی و سرطان را کاهش می‌دهد. این برنج علاوه بر فیبر، دارای ترکیباتی به نام لیگنان است که به افزایش سلامت قلب کمک می‌کند. لیگنان در مواد غذایی مثل غلات سبوس‌دار، تخم کتان، کنجد و مغز‌ها وجود دارد. مصرف مواد غذایی نامبرده سبب کاهش سطح کلسترول، کاهش فشار خون و کم شدن گرفتگی عروق می‌شود.

درمان آکنه

پس از خوردن برنج سفید انسولین تولید شده در بدن تولید چربی روی پوست را افزایش می‌دهد. این چربی اضافی موجب بروز جوش و آکنه خواهد شد. در صورتی که آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و منیزیم موجود در برنج قهوه‌ای از به وجود آمدن جوش و آکنه روی پوست محافظت می‌کند.

برنج قهوه ای

دارای خواص ضد افسردگی

یکی دیگر از خواص برنج قهوه‌ ای مبارزه با اختلالات ذهنی و افسردگی است. گلیسیرین و گلوتامین موجود در این برنج جزء اسید آمینه‌هایی هستند که در کاهش افسردگی و اضطراب موثر اند.

بهبود عملکرد سیستم مغز

برنج قهوه‌ای حاوی ویتامین B، منگنز و ویتامین E است که مصرف آن به سلامت مغز کمک می‌کند. منگنز با تنظیم فعالیت کلسیم در مغز از تجمع بیش از حد آن و اختلالات مغزی جلوگیری کرده و سبب آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. ویتامین E نیز نقش موثری در مقابله با بیماری‌های مغزی دارد.

جلوگیری از آلزایمر

این برنج حاوی مقدار قابل توجهی اسید گاما آمینو بوتیریک (کابا) است که از بیماری‌های عصبی مثل آلزایمر پیشگیری می‌کند. مصرف جوانه برنج قهوه‌ای در کنترل آنزیم‌های مربوط به آلزایمر، زوال عقل و فراموشی موثر است.

کمک به رشد کودکان

مواد معدنی موجود در این برنج مثل منگنز، کلسیم و سلنیم برای رشد کودکان مفید هستند. از طرفی برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر بوده که به هضم بهتر غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

کنترل عفونت کاندیدا

کاندیدا نوعی عفونت قارچی است و مصرف برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین، برای افراد مبتلا به این بیماری مفید است. افراد مبتلا به عفونت کاندیدا در صورت استفاده از مواد غذایی حاوی نشاسته و قند، ممکن است ابتلا به التهاب نیز شوند. فیبر موجود در این برنج از رشد بیش از حد کاندیدا جلوگیری می‌کند.

معرفی 255 غذاهای فارسی زبان: معرفی غذاهای ایرانی برای ناهار و شام

سفری به دنیای غذاهای فارسی زبان: از آشنایی با دستورالعمل‌های ساده تا لذت بخش‌ترین غذاهای ایرانی و فرهنگ آشپزی خانگی. عطر و طعمی که شما را به سوی خوابگاه تجربه‌های لذت‌بخش آشپزی هدایت می‌کند. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد معدنی و ترکیباتی که در این برنج وجود دارد، در قوی شدن سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. افرادی که در صورت تغییرات آب و هوا مدام مریض می‌شوند، استفاده از برنج قهوه‌ای به آن‌ها توصیه می‌شود. اضافه کردن برنج قهوه‌ای به برنامه غذایی روزانه در مبارزه با عفونت‌ها، تغذیه بدن و سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی موثر است.

روش نگهداری برنج قهوه ای

  • برنج قهوه‌ای به مدت 6 ماه تا یک سال در ظروف دربسته استاندارد و دمای معمولی کیفیت خود را حفظ کرده و قابل نگهداری است.
  • این برنج در صورت پخته شدن نباید در دمای اتاق نگهداری شود و باید آن را در یخچال قرار دهید.
  • به این نکته توجه کنید که نباید بیش از یک بار برنج قهوه‌ای را گرم کنید.
  • در صورت عدم رعایت شرایط نگهداری این برنج به باکتری به نام باسیلوس سرئوس آلوده شده که در صورت گرم کردن هم مسمومیت غذایی ایجاد می‌کند.

راه های تشخیص مرغوبیت برنج قهوه ای

  • دانه‌های برنج باید نیمه بلوری (براق) بوده و نباید کدر یا خیلی خشک باشند.
  • برنج قهوه‌ای عطر و بوی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. در صورتی که حس کردید عطر و بوی این برنج کمتر از برنج سفید است، از خرید آن خودداری کنید.
  • یکی از راه‌های تشخیص برنج مرغوب یکدست بودن آن است.
  • اطلاع از قیمت برنج قهوه ای در کیفیت و مرغوبیت آن تاثیر زیادی دارد. در صورتی که در فروشگاهی قیمت این برنج کمتر از فروشگاه‌های دیگر باشد، احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد.
  • جهت اطمینان از کیفیت محصول، از فروشگاه‌های معتبر برنج را تهیه کنید.

تفاوت برنج قهوه ای و سفید

روش تهیه ماسک صورت از برنج قهوه ای

درست کردن ماسک برنج قهوه‌ای به از بین رفتن آکنه و جوش کمک می‌کند. برای این کار دو قاشق غذاخوری آب برنج قهوه‌ای را با مقداری پنبه ترکیب کنید. صورتتان را با آب و پاک کننده تمیز شسته و این مواد را در قسمت‌هایی که دچار آکنه هستند ماساژ دهید. پس از خشک شدن 10 تا 15 دقیقه صبر کنید سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. استفاده از این ماسک سه روز یکبار موجب برطرف شدن جوش‌های صورت خواهد شد.

روش پخت برنج قهوه ای

برای پخت برنج قهوه‌ای نیاز به آبکش کردن آن نیست به این دلیل که خواص داخل آن از بین می‌رود. کافی است مدتی قبل از درست کردن، این برنج را بخیسانید تا دانه‌های آن به خوبی پخته شود. برای درست کردن برنج قهوه‌ای می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

طرز تهیه پخت برنج قهوه‌ای روی گاز

در این روش به ازای 1 لیوان برنج 2 لیوان آب اضافه کنید و پس از شستن اجازه دهید به مدت 30 دقیقه خیس بخورد. سپس 1.2 قاشق چای‌خوری به آن نمک اضافه کرده و به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت روی شعله کم گاز قرار دهید. پس از دم کشیدن برنج، قابلمه را از روی حرارت برداشته و بعد از گذشت 15 دقیقه آن را میل کنید. در زمان پخت این برنج از افزودن آب اضافی بپرهیزید چون باعث چسبیدن دانه‌های برنج به همدیگر می‌شود. این برنج حاوی نوعی روغن است بنابراین آن را به صورت تازه تهیه کرده و از خرید برنج قهوه‌ای مانده خودداری کنید.

طرز تهیه پخت برنج قهوه‌ای داخل فر

برای پخت برنج قهوه‌ای طبق دستور قبل 1 لیوان برنج را با 2 لیوان آب خیسانده و به آن 1.2 قاشق چای‌خوری نمک و 1.2 قاشق غذاخوری کره اضافه کرده و داخل قالب بریزید. در این مرحله روی قالب را با فویل بپوشانید. به این نکته توجه داشته باشید که قبل از قرار دادن ظرف یا قالب داخل فر، آن را روشن کرده و در دمای 180 درجه تنظیم کنید. سپس قالب را به مدت 1 ساعت در طبقه وسط فر قرار دهید. پس از گذشت مدت زمان گفته شده قالب را از فر خارج کرده و بعد از 10 دقیقه فویل را برداشته و برنج خود را سرو کنید. اگر به دانستن خواص انواع آرد علاقه دارید حتما این مطلب 20 خواص شگفت انگیز آرد برنج را بخوانید.

موارد استفاده برنج قهوه ای

  • این برنج از نوع غلات دانه بلند بوده و به همراه خورشت یا در داخل سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برنج قهوه‌ای شیرین برای درست کردن دسر کاربرد دارد.
  • شربت برنج قهوه‌ای نیز به عنوان شیرین کننده سالم در زمان پختن برخی غذا‌ها و انواع نوشیدنی‌های گرم به کار می‌رود.
  • با ترکیب برنج قهوه‌ای، سبزیجات و منابع پروتئینی می‌توانید ناهار خوشمزه درست کنید.
  • این برنج را با سبزیجات و روغن زیتون مخلوط کرده و به عنوان ساید دیش (خوراک فرعی) در سفره قرار دهید.
  • مخلوط برنج قهوه‌ای، لوبیا و سس سالسا برای وعده صبحانه بسیار مفید است.
  • در وعده صبحانه می‌توانید پوره این برنج را جایگزین جو دوسر کنید.
  • تهیه همبرگر گیاهی با لوبیا و برنج قهوه‌ای، بهترین وعده غذایی برای گیاه‌خواران خواهد بود.
  • در زمان درست کردن پودینگ برنج می‌توانید از این برنج جای برنج سفید استفاده کنید.

برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای یک نوع برنج خاص است که به دلیل رنگ تیره‌تر آن با نام قهوه‌ای شناخته می‌شود. این برنج با طعم خاص و دانه‌های لطیف، گزینه‌ای مناسب برای غذاهای اصلی و ترکیب با انواع خوراکی‌هاست. برای تهیه برنج قهوه ای باکیفیت و قیمت مناسب به سایت بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


هدف ما و همکارانمان در سایت بانک طعم ارائه اطلاعات مفید به شما عزیزان است. حال پس از مطالعه مطالب این صفحه با آگاهی بیشتر می‌توانید برای خرید برنج قهوه ای اقدام کنید. این وب سایت با ارائه محصولات مرغوب و با‌کیفیت امکان خرید غیر حضوری را برای مشتریان فراهم کرده کرده است. جهت اطلاع از قیمت برنج قهوه ای در این فروشگاه اینترنتی جستجو کرده و محصولات مورد نیاز خود را تهیه نمائید.


معرفی برنج قهوه ای و خواص فوق العاده آن
عذری رستم زاد 22 اسفند 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید