سفری به طعم های شب عید: غذا های ممتاز نوروز در شهر های مختلف

سفری فراتر از طعم و عطر: کاوش در غذاهای ممتاز نوروزی، ازکلم پلو شیراز تا کوفته تبریز
29 اسفند 1402 توسط
سفری به طعم های شب عید: غذا های ممتاز نوروز در شهر های مختلف
عذری رستم زاد
| هنوز نظری وجود ندارد

عید نوروز مثل دیگر عید‌ها و جشن‌ها، مراسمات مخصوص به خود را دارد. در حال حاضر با تلاقی ماه رمضان به عید نوروز، مهمانی‌ها و مراسمات عید نوروز و ماه رمضان با همدیگر برگزار می‌شود. با توجه به باستانی بودن عید نوروز، در شهر‌های مختلف ایران، غذا‌ی ویژه‌ای را به عنوان غذای شب عید درست می‌کنند. در این مقاله از وب سایت بانک طعم مطالبی جهت معرفی غذای شب عید آماده کرده‌ایم. برای آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف ایران در این صفحه همراه ما باشید.

فلسفه شب عید

گذشتگان نوروز را به عنوان رستاخیز طبیعت می‌دانستند که با پایان فصل سرما، موعد رویش طبیعت و زندگی نباتات آغاز می‌شود. در واقع با عبور خورشید از صفحه استوای زمین و حرکت آن به شمال آسمان، سال شمسی شروع می‌شود. برگزاری جشن و مهمانی در اول بهار نشانگر اتحاد و همبستگی بین اقوام است. آغاز سال نو فرصتی تازه‌ای برای شکوفایی و تحول است و برای افراد امکان بررسی در وضعیت خود و جامعه فراهم می‌شود.

طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه چگونه است؟

قورمه سبزی یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که همیشه میهمان خانه‌های ما بوده، در اینجا طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه را خواهید آموخت. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


چه غذایی برای سال تحویل خوب است؟

هر کدام از غذا‌های ایرانی که در شب عید درست می‌شود، نماد خاصی دارد. به عنوان مثال ماهی نماد حیات بود و طبخ آن در کنار سبزی پلو نشان از برکت و زایش دارد. باور پیشینیان در مورد رشته این بود که در آغاز سال نو رشته امور در دست باشد به همین دلیل غذا‌هایی چون آش رشته و رشته پلو درست می‌کردند. این غذا‌ها را نماد طول عمر زیاد نیز می‌دانستند. کوکو سبزی به عنوان غذای گیاهی بیانگر طراوت و تازگی است. دلمه نماد رسیدن به آرزو‌ها در سال نو می‌دانند. در فرهنگ ما با درست کردن خورش سبزی سال خوش و خرمی را در شب عید آرزو می‌کنند. در ادامه غذای شهر‌های مختلف را معرفی می‌کنیم که هر کدام دارای پیام خاصی هستند.

معرفی غذا های شب عید در شهر های مختلف

در این قسمت لیستی از غذا‌ های شب عید را در جدول تهیه کرده‌ایم تا بیشتر با فرهنگ شهر‌های مختلف ایران آشنا شوید.

لیست غذا های شب عید

سبزی پلو با ماهی

خورش خلال کرمانشاهی

کوکو سبزی

قلیه ماهی

کلم پلو با سالاد مخصوص

قیمه

ماهی و ترشی تره

رشته پلو با ماهی

خورش مرغ ترش

آبگوشت

کوفته

ماهی شکم پر

دلمه برگ مو تبریزی

قیمه نثار قزوین

آش سیرابی خانساری

خورش قرمه سبزی

خورش باقلا قاتوق

ته چین مازندرانی

فسنجان

زرشک پلو با مرغ

سوتی پلو

مانی پلو دامغان

یتیمچه دزفولی

کوفته تبریزی

آش عباسعلی کرمانشاهی

زرشک پلو با مرغ

غذای شب عید مازندران

از سال‌های دور در شهر‌های استان مازندران برای شب عید سبزی پلو با ماهی درست می‌کنند. جعفری، تره، گشنیز و سیر تازه برای سبزی پلو استفاده می‌شود. ته چین مازندرانی نیز از غذا‌های معروف شب عید این منطقه محسوب می‌شود. ساکنان این استان جوجه محلی یا مرغ به همراه کشمش، زرشک و زعفران در سال نو طبخ می‌کنند.

سبزی پلو ماهی

غذای شب عید گیلان

ترشی تره با ماهی غذای مخصوص شب عید استان گیلان است. سبزی، تخم‌مرغ، برنج، سیر و نارنج جزء موادی است که برای تهیه ترشی تره مورد استفاده قرار می‌گیرد. باقلا قاتق نیز غذای محبوب رشتی است ک گیلانی‌ها در سال نو آن را درست می‌کنند.

غذای شب عید تبریز

قرمه سبزی یکی از غذا‌های محبوب آذری‌ها در شب عید است. تبریزی‌ها دلمه برگ مو تبریزی با نام محلی یپراخ دلماسی را برای سال نو درست می‌کنند. ساکنان این شهر دلمه را با برنج،لپه، برگ مو، سیر، پیاز، ماست شیرین و سبز‌ی‌هایی چون شوید، ترخون، مرزه، تره و پیازچه درست می‌کنند.

غذای شب عید زنجان

زنجانی‌ها رشته پلو زعفرانی را به همراه ماهی برای سال نو طبخ می‌کنند. شش انداز نیز غذای محلی شب عید زنجان است. اهالی این منطقه شش انداز را با خرمای بدون هسته، گردو، کشمش، پیاز، تخم‌مرغ، دارچین و دیگر ادویه‌ها درست می‌کنند.

غذای شب عید خراسان

خورش قیمه غذای مخصوص شب عید در خراسان است. مشهدی‌ها این غذا را برای شام شب عید به همراه رشته پلو سرو می‌کنند. مردم این منطقه باور دارند قیمه غذای خوش یمنی بوده و برای پخت آن از ادویه‌هایی چون جوز هندی، هل سابیده شده، دارچین، زنجبیل، زردچوبه، فلفل و زعفران استفاده می‌کنند.

غذای شب عید کرمانشاه

غذای مخصوص سال نو در کرمانشاه، خورش خلال است که با روغن کرمانشاهی اصیل طبخ می‌کنند. مواد لازم برای تهیه این خورش گوشت، خلال بادام، زرشک سیاه، زعفران و گلاب است.

غذای سال

غذای شب عید شیراز

کلم پلو شیرازی که یک غذای اصیل و محبوب بوده و پای ثابت سفره مردمان شیرازی است. این غذا با کلم قمری، برنج، گوشت قلقلی و سبزیجاتی چون شوید، تره، ترخون و ریحان طبخ می‌شود.

غذای شب عید همدان

غذای سال نو این منطقه کوفته همدانی است و طعم بی‌نظیری دارد. این غذا با برنج، لپه، نخود، آرد نخودچی و ادویه‌های مخصوص درست می‌شود. سس کوفته همدانی با رب گوجه فرنگی، آلو، آبلیمو، پیاز داغ و ادویه آماده می‌شود.

غذای شب عید اردبیل

اردبیلی‌ها سوتی پلو را برای غذای سال نو و چهارشنبه سوری درست کرده و بر سر سفره می‌آورند. سوتی پلو به معنی برنجی است که با شیر درست می‌شود. این غذای خوشمزه را با برنج، شیر، کره محلی، کشمش و خرما درست کرده و با ماهی دودی یا ماهی دیگری سرو می‌کنند.

غذای شب عید قزوین

شاید تا به الان اسم قیمه نثار به گوشتان خورده باشد یا این غذا را میل کرده باشید. این غذای فوق العاده مخصوص قزوین است که مردمان قزوینی در سال نو و مراسمات خود آن را درست می‌کنند. این خورش با گوشت، پیاز داغ، خلال پسته، خلال بادام و خلال پوست پرتقال آماده شده و با برنج سرو می‌شود.

غذای شب عید شهرکرد

آبگوشت یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که طعم خوشمزه و دلچسبی دارد. آبگوشت شهرکردی با برنج نیم‌دانه و حبوبات درست می‌شود که بسیار لذیذ است.

غذای عید

غذای شب عید شهر های جنوبی ایران

ماهی شکم پر یکی از غذا‌های محبوب ایرانی بوده که معمولا در شهر‌های ساحلی برای شب عید درست می‌کنند. پس از تمیز کردن شکم ماهی، داخل آن را با سیر، پیاز، تمبر هندی و با سبزیجاتی چون گشنیز و شنبلیله پر می‌کنند.

غذای شب عید دزفول

مردم شهر دزفول بر این باورند که غذای سال نو باید سبز رنگ باشد به همین دلیل در شب عید باقالی پلو با ماهی درست می‌کنند. دزفولی‌ها باقالی سبز خرد شده را در روغن سرخ کرده که به صورت لایه لایه داخل برنج می‌ریزند تا دم بکشد. اهالی این منطقه غذای محبوبی به نام یتیمچه دزفولی دارند که در اعیاد و مراسم‌ها آن را طبخ و میل می‌کنند.

22 غذای ساده و سریع ایرانی با کمترین مواد + طرز تهیه

  تهیه غذای ساده و سریع اما خوشمزه کار آسونی نیست. در این مقاله 22 غذای ایرانی که سریع پخته می‌شوند را پیشنهاد می‌کنیم. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


غذای شب عید اصفهان

کال جوش، بریونی، آش سیرابی، پلو ماش قمری جز‌ء غذا‌های محلی اصفهان هستند. حلیم بادمجان، کباب مشتی یا کباب زردک، خورش ماست، شله بریان و یخمه ترش از غذا‌های محبوب این منطقه محسوب می‌شودکه اصفهانی‌ها در عید‌ها و جشن‌ها بر سر سفره‌هایشان می‌آورند.

غذای مخصوص چهارشنبه سوری

آش جز غذا‌هایی است که تاریخ و گذشته کشورمان در شب چهارشنبه سوری، مهمانی‌ها و جشن‌ها با حجم بالا طبخ می‌شد. آش رشته، آش چهل گیاه (آش گزنه) و آش ابودردا از محبوب‌ترین غذا‌ها در این شب‌های عید است. مرصع پلو، پلو هفت رنگ، سبزی پلو با ماهی، قرمه سبزی، شش انداز، سوتی پلو، کوفته از غذا‌های مخصوص در چهارشنبه سوری محسوب می‌شود.

هدف ما از انتشار مطالب بالا معرفی انواع غذا‌های اصیل ایرانی و آشنایی بیشتر با آداب و رسوم و فرهنگ شهر‌های مختلف است. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. اگر به دستور پخت و آشنایی با آن علاقه مندید حتما این مطلب معرفی 255 غذاهای فارسی زبان: معرفی غذاهای ایرانی برای ناهار و شام را بخوانید.


سفری به طعم های شب عید: غذا های ممتاز نوروز در شهر های مختلف
عذری رستم زاد 29 اسفند 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟