ویژگی‌های تغذیه مناسب کودکان در مدرسه

باید خوراکی‌های سالم برای تغذیه مناسب کودکان در مدرسه انتخاب شوند.در مقاله تغذیه سالم برای کودکان، به ایده‌هایی برای تغذیه مدرسه کودکان‌مان خواهیم پرداخت.
17 فروردین 1402 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

بخش مهمی از برنامه غذایی کودکان شامل همان چیزهایی است که در مدرسه می‌خورند؛ پس انتخاب تغذیه مناسب کودکان در مدرسه تأثیر مهمی در روند رشد و سلامتشان دارد. بسیاری از کودکان در سنین 6 تا 12 سالگی تمایل زیادی به خوردن غذاهای رستورانی دارند به همین دلیل داشتن یک برنامه غذایی درست و عادت‌دادن کودکان به بردن تغذیه خانگی برای مدرسه اهمیت زیادی دارد. 
اگر شما هم کودک مدرسه‌ای دارید و تغذیه فرزندانتان در مدرسه برایتان مهم است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا هم از اهمیت این بخش از تغذیه کودکان بگوییم و هم چندین مورد از بهترین تغذیه‌ها برای مدرسه را به شما معرفی کنیم. 

اهمیت انتخاب تغذیه مناسب کودکان در مدرسه

همان‌طور که می‌دانید تغذیه مناسب نقش به سزایی در سلامتی دارد. تغذیه مناسب مخصوصاً برای کودکان درحال‌رشد بسیار حائز اهمیت می‌باشد. تغذیه کودکان در مدرسه باید مقوی و سالم باشد.
به‌خصوص برای کودکان و در سنین مدرسه که زمان زیادی از روز را در مدرسه می‌گذرانند. به‌هرحال تغذیه می‌تواند در روند سلامت، انرژی و حتی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد. 
کودکان در اثر تغذیه‌های نامناسب می‌توانند رفتارهایی مانند عدم تمرکز، خستگی، پرخاشگری و حتی اضافه‌وزن داشته باشند. یکی از اصلی‌ترین علت‌های این رفتارها تأمین‌نشدن مواد مغذی در بدن کودکان می‌باشد که در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

تأمین مواد مغذی موردنیاز

در دوران مدرسه رشد کودکان در حالت یکنواختی قرار دارد و در سال‌های اخر با رشد ویژه‌ای در قد و وزن همراه خواهد بود؛ بنابراین تأمین انرژی و مواد مغذی بدن بسیار ضروری است.
اگرچه میزان تحرک و فعالیت بدنی کودکان با هم متفاوت است؛ ولی باید در نظر داشته باشید که کودکان با تحرک بیشتر به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند.
تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن یکی از اولویت‌های سلامت در دوران تحصیل است. به‌خصوص برای کوچک‌ترها که برای رشد سالم بیشتر از بزرگسالان به مواد مغذی نیاز دارند؛ بنابراین انتخاب یک میان‌وعده سالم و مغذی به‌عنوان تغذیه مناسب کودکان درحال‌رشد تأثیر زیادی بر سلامت دانش‌آموزان دارد.


مواد معذی مورد نیاز کودکان

کمک به موفقیت تحصیلی

دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند به نتایج خوب تحصیلی دست پیدا کنند باید در شرایط سلامت روحی و جسمی قرار داشته باشند. 
لازمه این سلامت روحی و جسمی، انرژی است. انرژی‌ای که از خوردن مواد غذایی سالم به دست می‌آید می‌تواند در فعالیت‌های فکری به کمک دانش‌آموزان بیاید و راندمان ذهنی آن‌ها را بالا ببرد؛ بنابراین اگر می‌خواهید مغز فرزندتان به‌خوبی کار کند و انرژی و اشتیاق کافی برای حل مسائل را داشته باشد، باید انتخاب تغذیه مناسب کودکان را جدی بگیرید.

تأمین انرژی و ایجاد حس رضایت 

طبق مطالعات انجام شده، مصرف میان‌وعده سالم می‌تواند اضطراب و ناراحتی را کاهش دهد و همچنین باعث بهبود خلق‌وخوی افراد شود. از طرفی، خوردن تنقلات ناسالم نتیجه برعکس خواهد داشت؛ بنابراین تدارک‌دیدن تغذیه خانگی برای مدرسه فرزندان نه‌تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روانی آن‌ها را نیز تأمین می‌کند. 

ویژگی‌های تغذیه مناسب کودکان در مدرسه

یکی از مواردی که مادران باید به آن توجه کنند این است که بهتر است تغذیه مدرسه کودکان شامل انواع متنوعی از مواد مغذی و خوردنی‌های مفید باشد تا بتواند تمام نیازهای تغذیه‌ای این دوران را تأمین کند. 
درواقع تغذیه مناسب شامل موادی مثل سبزی‌ها، حبوبات، کربوهیدرات‌ها، گوشت و پروتئین و... است. علاوه بر این‌ها یادتان باشد که چربی‌های اشباع شده، نمک زیاد و قند زیاد هم در تغذیه فرزندانتان جایگاهی نداشته باشند؛ چراکه این مواد برای سلامت جسم و روان کودکان مضرند.
ویژگی تغذیه کودکان

اهمیت لقمه صبحانه برای مدرسه

ازآنجایی‌که بسیاری از کودکان ممکن است صبح‌ها به‌سختی از خواب بیدار شوند و یا حوصله و وقت کافی برای صبحانه خوردن نداشته باشند، بهتر است همیشه یک لقمه صبحانه در برنامه تغذیه‌ای مدرسه باشد. 
صبحانه اولین وعده غذایی است و به دانش‌آموزان کمک می‌کند که با تمرکز بیشتری سر کلاس درس حاضر شوند و عملکرد بهتری داشته باشند. 
سعی کنید بخش اصلی صبحانه را به کربوهیدرات‎‌هایی مثل نان، غلات، فرنی، آجیل و... اختصاص دهید. کره بادام‌زمینی، تخم‌مرغ و پنیر هم می‌توانند گزینه‌های خوبی برای ترکیب با کربوهیدرات‌ها باشند. 

اهمیت ناهار در تغذیه کودکان

گرسنگی در هر سنی خلق‌وخوی انسان را عوض کرده و باعث کاهش تمرکز و بازدهی پایین می‌شود. برای دانش‌آموزان که بخش زیادی از روز خود را در مدرسه می‌گذرانند، وعده ناهار باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که هم انرژی باقی روز را فراهم کند و هم باعث سنگینی و خستگی نشود. 

اهمیت میوه و فیبر در تغذیه مدرسه

کمبود آب و فیبر در بدن باعث به‌وجودآمدن مشکلات گوارشی می‌شود. یکی از بهترین راهکارها برای رفع این مشکل مصرف میوه و فیبر به مقدار لازم است؛ بنابراین جادادن مقادیری از میوه و مواد غرایی فیبردار در تغذیه مناسب کودکان یک راه خوب برای رفع مشکل کم‌آبی و کمبود فیبر است. از جمله مواد غذایی حاوی فیبر می‌توان به غلات کامل، جو، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها، عدس و لوبیا اشاره کرد.

اهمیت کلسیم در تغذیه مدرسه کودکان

کودکان برای رشد استخوان‌ها و دندان‌ها، تقویت سیستم عصبی و ماهیچه‌ها و همچنین بهبود عملکرد قلب به مصرف مقادیری کلسیم در روز نیاز دارند. علاوه بر این‌ دریافت ویتامین D در کنار کلسیم می‌تواند از پوکی‌استخوان در سنین نوجوانی جلوگیری کند.
شما می‌تواند در برنامه تغذیه مناسب کودکان برای مدرسه مواد حاوی کلسیم مثل شیر و پنیر و همچنین ویتامین‌های گروه A و B را جای دهید.

تغذیه مدرسه کودکان

بهترین میان‌وعده‌ها برای تغذیه مناسب کودکان در مدرسه

حالا که از اهمیت مواد غذایی مختلف صحبت کردیم وقت آن است تا بهترین میان‌وعده‌ها برای تغذیه در مدرسه را معرفی کنیم. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
• شیر و لبنیات
لبنیات اولین گزینه به‌عنوان بهترین میان‌وعده برای دانش‌آموزان است. انواع شیرهای ساده و طعم‌دار، انواع پنیرها و ماست‌های میوه‌ای و... گروهی از لبنیات هستند که به دلیل طعم خوشمزه در بین دانش‌آموزان طرف‌داران زیادی دارند.
• میوه
میوه‌ها همیشه میان‌وعده‌های جذاب و خوشمزه‌ای هستند که علاوه بر تأمین مواد مغذی باعث شادابی و نشاط در تغذیه مناسب کودکان می‌شوند. همچنین میوه، نسبت به دیگر تنقلات، کالری کم‌تری داشته و می‌تواند از چاقی و اضافه‌وزن کودکان جلوگیری کند.
• نوشیدنی‌های طبیعی
آب‌میوه‌های طبیعی، ‌ ویتامین و مواد معدنی بسیار زیادی دارند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای میوه باشند. اما دقت کنید که آبمیوه‌های صنعتی، به دلیل داشتن قند بالا و مواد نگهدارنده، اصلاً گزینه مناسبی برای میان‌وعده نیستند. 
• تنقلات و آجیل
آجیل یک گزینه بسیار عالی و مغذی در برنامه تغذیه کودکان است. تنها چند دانه از مغزیجات مقوی می‌تواند انرژی زیادی را تأمین کند. شما می‌توانید مغزها را به‌صورت بوداده یا آب‌پز و یا هر شیوه‌ دیگری که کودکتان می‌پسندد تهیه کرده و در کیفش بگذارید تا در زنگ‌های تفریح مدرسه انرژی خود را تأمین کند.
• ساندویچ‌های سالم خانگی
این گزینه یک گزینه کامل و دوست‌داشتنی برای کودکان است. برای تهیه یک ساندویچ خانگی مقوی شما می‌توانید با ترکیب چند گروه غذایی متفاوت یک میان‌وعده سالم برای فرزندتان آماده کنید. ساندویچ نان و پنیر و گردو، ساندویچ مرغ، ساندویچ تخم‌مرغ، ساندویچ سیب‌زمینی و پنیر و... چند مورد از ساندویچ‌های خانگی هستند که به‌راحتی تهیه می‌شوند و برای دانش‌آموزان هم دلپذیر هستند.

میان وعده برای تغذیه کودکان

• ساندویچ نان و پنیر و گردو
• ساندویچ تخم‌مرغ آب‌پز و مایونز
• ساندویچ کوکوسبزی
• سمبوسه خانگی
• ساندویچ مرغ و سیب‌زمینی
• کیک‌های خانگی
• ظرف میوه‌های رنگارنگ
• توپک‌های خرمایی 
• آبمیوه‌های طبیعی

جمع‌بندی

دیدیم که تغذیه کودکان در مدرسه اهمیت زیادی در سلامت جسمی و روانی آن‌ها و همچنین تأثیر به سزایی در رشد کودکان دارد. ما در این مقاله تغذیه سالم برای کودکان علاوه بر اهمیت مواد غذایی متفاوت سعی مردیم چندین مورد از بهترین مواد غذایی سالم برای تغذیه کودکان را هم به شما معرفی کنیم. 
شما می‌توانید بعد از خواندن این مقاله برای خرید حبوبات لازم برای تغذیه کودکانتان تصمیم بگیرید. البته فراموش نکنید خرید ادویه مناسب هم تأثیر مهمی در طعم و مزه غذاهای شما دارد و می‌تواند کودکانتان را به تغذیه‌هایشان علاقه‌مند کنند.

بریم به فروشگاه بانک طعم

بانک طعم 17 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید