چای زرد چیست ؟ آشنایی کامل با خواص و مصرف آن

یکی از خواص چای زرد باعث کاهش چربی بدن می‌شود و به این ترتیب احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. در این مقاله طرز تهیه و نحوه مصرف چای زرد را بخوانید.
22 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

چینی‌ها یکی از بیشترین مصرف کنندگان چای در جهان هستند. به این ترتیب، جای تعجب ندارد که چندین نوع چای از چین نشأت می‌گیرند. چای زرد یکی از این چای‌ها است. این چای نادرترین نوع چای در جهان است. در هر صورت سوال این است: چای زرد چیست؟ چای زرد از گیاه Camellia Sinensis تهیه می‌شود و نام خود را از رنگ زرد مانند آن گرفته است. طعم این چای شیرین، روشن و گل مانند است و رایحه‌ی ملایم میوه‌ای و گلی دارد. چای زرد جزء چای‌های متوسط است، به این معنی که طعم آن نه خیلی قوی است و نه خیلی ضعیف. گاهی اوقات چای زرد را هوانگ چا می‌نامند.

چای زرد نه تنها از نظر طعم و مزه استثنایی است، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ویژگی‌ها باعث شده که چای زرد برای همه عاشقان چای انتخابی مناسب باشد. اگرچه از نظر علمی ثابت نشده است، اما بسیاری از متخصصان چای بر این باورند که چای زرد فواید سلامتی بیشتری نسبت به سایر انواع چای از جمله چای سبز دارد.

خواص درمانی و عوارض چای اولانگ

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود و طعمی شبیه چای سیاه دارد. خواص چربی سوزی چای اولانگ فوق‌العاده است برای آشنایی بیشتر با این خواص حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


منشا چای زرد

چای زرد از چین و عمدتاً از استان‌های هونان، سیچوان و ژجیانگ سرچشمه می‌گیرد. مناطق دیگری نیز در این کشور وجود دارد که فضای مناسبی برای کاشت چای زرد هستند اما با این حال بیشترین عرضه برگ‌های چای زرد از کوه‌های مرتفع این سه استان انجام می‌شود.

چای زرد دیگری نیز وجود دارد که منشا آن کره است و به آن چای زرد کره‌ای می‌گویند. شاید بتوان آن را چای زرد نامید، اما با چای زرد چینی بسیار متفاوت است. این چای با چای زرد چینی نه تنها از نظر ویژگی و طعم، بلکه در سبک تولید نیز متفاوت است. بنابراین، بسیاری از متخصصان چای معتقدند که تنها چای زرد چین چای زرد اصلی است و بقیه صرفاً انواع چای سبز هستند.

تولید چای زرد یک فرآیند نسبتاً دشوار و زمان بر است. علاوه بر این، به مهارتی نیاز دارد که افراد زیادی نسبت به آن آشنایی ندارند. فرآیند تولید أن کاملاً شبیه به چای سبز است، اما یک مرحله اضافی دارد که عامل منحصر به فرد و متمایز کننده اصلی تولید چای زرد است. بومیان به این مرحله من هوان می‌گویند و این مرحله سبب زرد شدن رنگ چای می‌شود. این مرحله شامل پوشاندن و بخارپز کردن برگ‌های چای است. چای زرد با سرعت کمتری اکسید می‌شود بنابراین طعم ملایمی دارد.

خواص چای زرد

خواص چای زرد

چای زرد فواید متعددی برای سلامتی دارد. برای مثال چای زرد برای سلامت پوست مفید بوده و قادر است از دیابت پیشگیری کند. همچنین به کاهش وزن کمک کرده و برای حفظ سلامت دندان‌ها مفید است. علاوه بر این چای زرد باعث افزایش هوشیاری ذهنی و افزایش طول عمر می‌شود. با توجه به این فواید چای زرد، مصرف منظم آن می‌تواند بیش از هر نوع چای دیگر، حتی چای سبز، برای فرد مفید باشد. بنابراین، می‌توان گفت چای زرد، چای سبز جدید است. تعدادی از این فواید سلامتی در زیر به تفصیل ذکر شده است. با ما همراه باشید.

۱. چای زرد سرشار از آنتی اکسیدان است

چای زرد یکی از بهترین منابع طبیعی آنتی اکسیدان است. به قدری سرشار از آنتی اکسیدان است که نه چای سبز و نه هیچ نوع چای دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد. طبق یک مطالعه، چای زرد در مقایسه با سایر انواع چای بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی را دارد. در واقع، چای زرد تا ۳ برابر بیشتر از چای سبز خواص آنتی اکسیدانی دارد.

سطح بالای آنتی اکسیدان موجود در چای زرد از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن مراقبت می‌کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی برای بدن عمل می‌کند و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

۲. چای زرد به کاهش وزن کمک می‌کند

چای زرد به دلیل توانایی تقریباً جادویی‌اش در کاهش وزن به عنوان چای رژیمی شناخته می‌شود. اگر بدون شکر یا هر شیرین کننده مصنوعی دیگری استفاده شود حتی بهتر عمل می‌کند. چای زرد مانند بسیاری از چای‌های دیگر وزن را به طور موقت کاهش نمی‌دهد. در عوض، سبب کاهش وزن همیشگی می‌شود زیرا به طور همزمان چربی‌ها را می‌سوزاند و سرعت متابولیسم را بهبود می‌بخشد. به این ترتیب فردی که به طور منظم چای زرد مصرف می‌کند، حتی پس از کاهش وزن اولیه، کمتر دچار اضافه وزن می‌شود. نتایج این کاهش وزن معمولاً بعد از چند ماه استفاده مداوم و گنجاندن چای زرد در رژیم غذایی قابل مشاهده است.

چای زرد حاوی نوع و غلظت متفاوتی از کافئین در مقایسه با چای سبز است. از آنجایی که اعتقاد بر این است که کافئین از طریق جذب چربی به کاهش وزن کمک می‌کند، بنابراین، چای زرد می‌تواند در کاهش وزن سریع‌تر از چای سبز یا هر نوع چای دیگر مفید باشد. در ضمن چای زرد دارای ماده‌ای به نام کاتچین است که به چربی سوزی کمک می‌کند.

مصرف چای زرد

۳. چای زرد ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

احتمالاً یکی از مهمترین مزایای سلامتی چای زرد این است که به پاکسازی سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و به همین دلیل، به عنوان یک درمان خانگی موثر برای مبارزه و سرکوب سرطان در مراحل اولیه در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر، تنها مطالعات اندکی در این زمینه وجود دارد، با این حال، چندین تحقیق در این زمینه در حال انجام است تا واقعاً بفهمیم که چای زرد چقدر می‌تواند به عنوان یک ضد سرطان موثر باشد و چه اجزایی در چای زرد به مبارزه با سرطان کمک می‌کند.

اما دوباره، یک باور رایج این است که آنتی اکسیدان‌های منحصر به فرد و بسیار مفیدی که فقط چای زرد حاوی آن است و همچنین پلی فنول‌های خاص در این زمینه اهمیت کلیدی دارند. این باور رایج با توجه به این که میزان سرطان در کشورها یا مناطقی که مردم آن چای زرد مصرف می‌کنند در مقایسه با بقیه کشورها کمتر است، تقویت می‌شود.

۴. چای زرد برای حفظ سلامت کبد مفید است

درمان مشکلات مربوط به کبد می‌تواند بسیار دشوار باشد. برای مدت طولانی، اعتقاد بر این بود که هیچ درمانی برای هپاتیت وجود ندارد. با این حال، با پیشرفت علم و پزشکی، این امر اصلاح شد، اما هنوز برای درمان این بیماری زمان لازم است و داروها به وضوح عوارض جانبی خود را دارند.

چای زرد می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور درمان کبد عمل کند و به درمان هپاتیت و اختلالات مشابه کمک کند. ترکیبات چای زرد به گونه‌ای است که التهاب کبد را مهار می‌کند و بنابراین تأثیر درمانی بر هپاتیت دارد. این کیفیت شگفت انگیز فقط در چای زرد یافت می‌شود و نه در چای سبز یا دیگر چای‌ها. در مقایسه با سایر انواع دمنوش‌ها در صدمات کبدی و درمان کبد چای زرد موثرتر عمل می‌کند. همچنین تحقیقاتی با استفاده از حیوانات برای بررسی اثرات چای زرد بر روی کبد انجام شده است و این مطالعه نشان داده است که چای زرد توانایی کمک به درمان بیماری‌های مرتبط با کبد را دارد.

دم کردن چای زرد

۵. چای زرد به کنترل سطح کلسترول کمک می کند

سطوح بالای کلسترول در بدن می‌تواند باعث تعداد زیادی مشکلات قلبی عروقی شود و حتی می‌تواند منجر به سکته مغزی شود که می‌تواند کشنده باشد. چای زرد یکی از بهترین داروهای خانگی برای کنترل سطح کلسترول است. چای زرد اساساً به دو صورت به این موضوع کمک می‌کند. اول اینکه ترکیبات چای زرد سطح لیپوپروتئین با چگالی کم را که چربی بدی محسوب می‌شود، کاهش می‌دهند. دوم اینکه مانع از جذب کلسترول از غذا در بدن می‌گردند.

۶. چای زرد می‌تواند به پیشگیری و کنترل دیابت کمک کند

امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماری‌ها است. امروزه رژیم غذایی ما معمولاً حاوی مقدار زیادی از موادی است که باعث ابتلا به دیابت می‌گردند. چای زرد از نظر علمی ثابت شده است که به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند. 

مصرف چای زرد باعث کاهش چربی بدن می‌شود و به این ترتیب احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. دانشمندان تایوانی نیز این موضوع را ثابت کرده‌اند و دریافتند کسانی که روزانه چای زرد را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اند، نسبت چربی بدنشان پایین‌تر است. مطالعه برخی از دانشمندان ژاپنی نیز ثابت کرده است که مصرف روزانه تقریباً شش فنجان چای زرد می‌تواند آنقدر مؤثر باشد که احتمال ابتلا به دیابت را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. این بدان معناست که برای عدم ابتلا به دیابت، بهتر است به جای دیگر انواع چای از چای زرد استفاده کنیم.

عوارض مصرف چای زرد

۷. چای زرد برای پوست مفید است

چای زرد نه تنها از سلامتی شما مراقبت می‌کند، بلکه از پوست شما نیز مراقبت می‌کند. چه کسی نمی‌خواهد برای همیشه جوان و شاداب به نظر برسد؟ تمام محصولات ضد پیری و ضد چروک را فراموش کنید. در عوض، چای زرد را در رژیم غذایی خود بگنجانید. چای زرد می‌تواند یک اکسیر برای پوست شما باشد. چای زرد از پیری جلوگیری می‌کند و پوست را شاداب، سالم و جوان می‌کند.

چای زرد حاوی آنتی اکسیدان‌ها و سایر اجزای مغذی است که گردش خون را در اپیدرم پوست افزایش می‌دهند و آن را مرطوب نگه می‌دارند. همچنین چای زرد تولید کلاژن را افزایش می‌دهد که به عنوان یک چسب برای پوست ما عمل می کند و آن را سفت و محکم نگه می‌دارد. این خواص چای زرد از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کنند و زیبایی طبیعی را حفظ می‌کنند. علاوه بر این، چای زرد به از بین بردن لکه‌ها و جای زخم‌ها از روی پوست نیز کمک می‌کند.

۸. چای زرد به تقویت دندان ها و استخوان‌ها کمک می‌کند

این چای معجزه آسا نه تنها به رفع چین و چروک بلکه به استخوان‌ها و دندان‌ها نیز کمک می‌کند. دندان درد، صرف نظر از اینکه به دلیل پوسیدگی یا ضعف دندان باشد، همیشه برای همه ترسناک است. به دلیل وجود فلوراید، چای زرد می‌تواند استخوان‌ها و دندان‌های شما را قوی کند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. به روشی مشابه، چای زرد به کسانی که از درد مفاصل یا پوکی استخوان و سایر بیماری‌های استخوانی مشابه رنج می‌برند نیز کمک خواهد کرد.

چای چه تاثیری بر بیماری قلبی و عروقی دارد؟

در این مقاله به‌طور کامل به فواید چای سبز برای قلب و همچنین به عوارض و مضرات چای برای قلب خواهیم  پرداخت تا مصرف درست‌تری از چای داشته باشیم پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


عوارض چای زرد

زیاده روی در همه چیز بد است و در مورد چای زرد نیز این موضوع صادق است. چای زرد فواید متعددی برای سلامتی دارد، اما استفاده زیاد از یک چیز خوب هرگز ایده خوبی نیست. مصرف بیش از حد چای زرد می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود.

چای زرد حاوی کافئین است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به اعتیاد به کافئین شود که منجر به مشکلاتی مانند بی خوابی و اضطراب می‌شود. علاوه بر این، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند منجر به فشار خون بالا، بی قراری و هوشیاری بیش از حد شود. چای زرد حاوی فلوراید است و طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، مصرف مقدار محدودی فلوراید سالم و مجاز است. با این حال، مصرف بیش از حد چای زرد به معنای تجمع بیش از حد فلوراید است که می‌تواند منجر به بدشکلی استخوان و اسکلت شود.

علاوه بر مقدار چای زرد مصرفی، کیفیت چای زرد نیز می‌تواند بر روی بدن تاثیر بگذارد. چای زرد کم کیفیت ممکن است برای سلامتی مفید نباشد. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود خرید چای زرد را از یک فروشنده معتبر انجام دهید.

خرید چای زرد

طرز تهیه چای زرد

روش دم کردن چای زرد شبیه به چای سفید است. برگ‌های چای باید در دمای آب کمتر از جوش (۷۵ تا ۸۰ درجه سانتی گراد) در مقایسه با برگ‌های چای سیاه دم شوند. ابتدا قوری یا فنجان دم کرده خود را تا حدی با آب داغ پر کنید تا از قبل گرم شود. آب جوش را درون فنجان یا قوری سریع بچرخانید تا ظرف گرم شود. سپس یک قاشق چای خوری پر از برگ‌های چای را اضافه کنید و آب داغ (۷۵ تا ۸۰ درجه سانتی گراد) را روی آن بریزید. روی ظرف را بپوشانید و بگذارید حدود ۳ دقیقه دم بکشد. 

البته به خاطر داشته باشید که این دستورالعمل‌ها و اندازه‌گیری‌ها صرفاً یک دستورالعمل تقریبی هستند. با خیال راحت می‌توانید آنها را کمی تغییر دهید تا با ترجیحات و سلایق شما مطابقت داشته باشند. بسته به اینکه طعم چای را خیلی ضعیف یا قوی می‌بینید، می توانید مقدار چایی را که استفاده می کنید کم یا زیاد کنید. اگر این مطلب برایتان مفید بوده حتما این مطلب معرفی چای پرخواص برگ زیتون هم کمک کننده خواهد بود.

سخن آخر

درست است که قیمت چای زرد کمی گران‌تر است. اما در حقیقت گوهری پنهان است که مزایای چای سبز را چندین برابر بیشتر در خود داراست. برای خرید چای یا خرید چای بهاره می‌توانید از طریق همین فروشگاه اقدام نمایید.

چای و دمنوش 

شما می توانید انواع چای و دمنوش را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب از سایت بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 22 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید