20 خوراک شگفت‌انگیز برای تقویت حافظه

یکی از آسان‌ترین راه‌ها استفاده از تغذیه برای تقویت حافظه است. هر فرد می‌تواند با قراردادن برخی از مواد در برنامه غذایی روزانه، حافظه خود را تقویت کند.
30 شهریور 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| 1 اظهار نظر

افراد بسیاری برای تقویت تمرکز به دنبال یافتن راه‌های ساده هستند. یکی از آسان‌ترین راه‌ها استفاده از تغذیه برای تقویت حافظه است. هر فرد می‌تواند با قراردادن برخی از مواد در برنامه غذایی روزانه، حافظه خود را تقویت کند. البته در کنار استفاده از این موارد، رعایت سبک زندگی سالم، ورزش، خواب کافی و دوری از استرس نیز مهم است. این مقاله قصد دارد فهرستی از بهترین روش‌های تقویت حافظه با استفاده از تغذیه را در اختیار شما قرار دهد. پس تا پایان با این مطلب همراه باشید و این 20 خوراک شگفت‌انگیز را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

نقش تغذیه در تقویت حافظه و سلامت مغز

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سلامت مغز و تقویت حافظه، تغذیه سالم است. تغذیه سالم یک راز تقویت حافظه است که به کمک آن می‌توانید مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز برای عملکرد مغز را تأمین کرده و از این طریق به سلامت عصبی، افزایش هوش و تقویت حافظه خود کمک کنید؛ بنابراین تأثیر رژیم غذایی و تغذیه مناسب برای تقویت حافظه را دست‌کم نگیرید.

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه

زنجبیل و زردچوبه

از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه می‌توان به زنجبیل و زردچوبه اشاره کرد. طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده افراد میان‌سالی که از زنجبیل در خوراک روزانه‌شان استفاده می‌کنند، دیرتر به بیماری‌هایی مثل آلزایمر مبتلا می‌شوند. این افراد انعطاف‌پذیری ذهنی بالاتری نیز خواهند داشت و همچنین عکس‌العمل‌های این افراد نیز نسبت به دیگران سریع‌تر خواهد بود. 

استفاده از زردچوبه نیز یکی دیگر از روش‌های تقویت حافظه است. این ادویه سرشار از انواع مختلف آنتی‌اکسیدان‌هاست که به بهبود سلول‌های مغزی و همچنین عملکرد آن‌ها کمک می‌کنند. باتوجه به این موارد خرید زردچوبه و زنجبیل از واجبات است. شما می‌توانید این محصولات را از بانک طعم خریداری کنید. 

بریم برای خرید ادویه

چغندر

این سبزیجات ریشه‌ای، یکی از مغذی‌ترین گیاهان خوردنی است که جایگاه ویژه‌ای در فهرست غذاهای سالم دارند. چغندر باعث کاهش التهاب شده و به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضدسرطانی بالایی نیز دارد این گیاه مغذی به خروج سم از خون کمک شایانی می‌کند. به این صورت که نیترات طبیعی موجود در آن گردش خون را راحت‌تر کرده و درنتیجه عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. همچنین چغندر از خوراکی‌هایی است که باعث افزایش تمرکز می‌شود. شما می‌توانید چغندر را به‌صورت آب‌پز میل کنید یا به سالادهایتان مقداری چغندر اضافه کنید و ترکیبی بی‌نظیر و خوش‌طعم ایجاد کنید. 

آووکادو

یکی از سالم‌ترین و بهترین انتخاب‌های تغذیه برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز، آووکادو است. این میوه حاوی ویتامین K و اسید‌فولیک است و از لخته‌شدن خون در مغز جلوگیری می‌کند. آووکادو همچنین در بهبود عملکردهای شناختی مغز مانند تقویت حافظه و تمرکز نیز به‌خوبی عمل می‌کند و سرشار از ویتامین‌ برای تقویت حافظه است. ویتامین‌های B و C در آووکادو وجود دارند که در بدن ذخیره نمی‌شوند و باید روزانه آن‌ها را مصرف کنیم.

خوراک برای تقویت حافظه

کندر

یکی از موارد تغذیه مناسب برای تقویت حافظه که استفاده از آن در طب سنتی هم توصیه می‎‎شود کندر است. در طب سنتی از کندر به‌عنوان خوراکی تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی و آلزایمر استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد که این ماده خواص ضدالتهابی داشته و با بهبود گردش خون در مغز خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد. جویدن روزانه کندر تأثیر بسیار زیادی در بهبود حافظه دارد و برای تقویت حافظه بزرگسالان و رفع آلزایمر معجزه می‌کند.

کلم‌بروکلی

کلم‌بروکلی یکی از مغذی‌ترین و مفید‌ترین مواد غذایی برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است. ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را تقویت کرده و هوشیار نگه ‌می‌دارد. می‌توانید بروکلی را خام مصرف کنید یا آن را بپزید و در غذاهای متنوعی استفاده کنید.

کرفس

کرفس از سبزیجات کم‌کالری است و خواص بی‌شماری دارد. هر فنجان از آب کرفس تنها ۱۶ کالری دارد. این سبزیجات کم‌طرف‌دار سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی است. هنگام استفاده از کرفس تنها به ساقه‌ها اکتفا نکنید و از برگ‌هایش هم استفاده کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از پرخاصیت‌ترین مواد ممکن است. این روغن در فهرست بهترین تغذیه برای تقویت مغز نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. روغن نارگیل خاصیت ضدالتهابی داشته و به تقویت حافظه به‌ویژه در سالخوردگی کمک می‌کند.

روغن‌زیتون

این روغن یک ماده مغذی برای مغز و تقویت حافظه است. این مادة غذایی به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر پروتئین‌های سمی معروف به ADDL که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند، محافظت می‌کند.

شکلات تلخ

شکلات‌های تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خاصیت ضدالتهابی بالایی دارند. این شکلات‌ها در کاهش فشارخون و بهبود گردش خون در مغز و قلب نیز نقش مؤثری ایفا می‌کنند. باید دقت کنید که شکلات هر چه تلخ‌تر و تیره‌تر باشد، برای سلامتی مفید‌تر است. در یک‌کلام می‌گوییم شکلات‌های تلخ و تیره تغذیه مناسب برای تقویت حافظه به شمار می‌روند.

خوراک برای تقویت حافظه

زرده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ دارای مقادیر زیادی کولین است که نقش به سزایی در رشد جنین دارد و موجب شکستن پیوند‌های بتان می‌شود. بتان ماده‌ای شیمیایی است که هورمون‌های شادی‌آور تولید می‌کند. وجود هورمون شادی‌بخش برای تقویت حافظه نیز مفید هستند.

گردو

گردو سرشار از ویتامین E و مواد معدنی است. مصرف چند گردو در روز، به افزایش سلامت شما کمک می‌کند و علاوه‌برآن عملکرد مغز و حافظه را بهبود می‌بخشد.

ماهی

ماهی‌ها، به‌خصوص ماهی‌های چرب مانند سالمون، منبع غنی امگا 3 هستند. این اسید چرب به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا آسیب‌های سطحی خود را ترمیم کنند. علاوه بر این مصرف ماهی روی حافظه کوتاه‌مدت نیز تأثیر مثبتی دارد.

قهوه

تأثیر قهوه در لیست تغذیه برای تقویت حافظه کاملاً آشکار است. کافئین موجود در قهوه محرکی است که سلول‌های مغز را تحریک کرده و موجب افزایش فعالیت آن‌ها می‌شود. این افزایش تحرک می‌تواند به‌مرورزمان موجب تقویت حافظه نیز شود. همچنین می‌توان از قهوه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی برای افزایش تمرکز و دقت نام برد.

چای سبز

جالب است بدانید که چای سبز یک خوراکی تقویت حافظه بسیار خوب محسوب می‌شود. چای سبز نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای مغز بسیار مفید هستند. چای سبز همچنین به باعث آرامش مغز می‌شود که این موضوع خود باعث بالارفتن میزان توجه و تمرکز شما نیز خواهد شد. پس خرید چای سبز از بانک طعم را در برنامه‌تان قرار دهید.

بریم برای خرید چای سبز

خوراک برای تقویت حافظه

جمع‌بندی

موادی که در این مطلب معرفی شدند از جمله گزینه‌های تغذیه مناسب برای تقویت حافظه هستند و برخی نیز ممکن است خطر سکته مغزی و بیماری‌های عصبی مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهند؛ بنابراین شما می‌توانید با مصرف هر یک از این مواد و نیز با خرید دم‌نوش، خرید ادویه و... از بانک طعم به تقویت حافظه و عملکرد مغزتان کمک کنید. 

بریم به فروشگاه بانک طعم

علیرضا خدادادی 30 شهریور 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟