خوراکی‌هایی برای سلامت کلیه

بسیاری از افراد متاسفانه در سنین کهن‌سالی مبتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شوند. در این مقاله به تشخیص سلامت کلیه و معرفی مواد غذایی برای سلامت کلیه خواهیم پرداخت.
14 اردیبهشت 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

کلیه‌ها نقش مهمی‌ در سلامت کلی بدن دارند؛ با این حال، اهمیت و نقش حیاتی آنها اغلب نادیده گرفته می‌شود. کلیه‌های خود را به عنوان فیلترهایی در نظر بگیرید که بدن را از شر تمام چیزهای مضر خلاص می‌کنند. این دو اندام لوبیایی شکل خون را فیلتر کرده و سموم و مایعات اضافی را از بدن خارج می‌کنند. اگرچه برخی از عوامل خطر برای بیماری‌های کلیوی ممکن است خارج از کنترل شما باشند، اما می‌توانید با تغییرات سبک زندگی سالم و به خصوص مداخلات غذایی، سلامت کلیه را افزایش دهید.

بهترین غذاها برای سلامت کلیه چیست؟

الگوهای غذایی خاصی که باعث افزایش سلامت کلیه می‌شوند شامل رژیم مدیترانه‌ای و رژیم غذایی با رویکردهایی برای کنترل فشار خون بالا است. هر دوی این رژیم‌ها شامل مصرف کم تا متوسط پروتئین است که موجب به تعویق انداختن پیشرفت بیماری‌های مزمن کلیه می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد که بهترین مواد غذایی برای سلامت کلیه شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است که همگی منابع عالی فیبر رژیمی‌‌ هستند. مهم‌تر از همه اینکه نوشیدن مقادیر کافی آب به صورت روزانه را هرگز نباید فراموش کنید. شما می‌توانید برای خرید حبوبات با بهترین کیفیت و کمترین هزینه به بانک طعم مراجعه کنید.

بریم برای خرید حبوبات

11 خوراکی مفید برای حفظ سلامت کلیه‌ها

بیماری کلیوی همیشه ابتدا به ساکن اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه می‌تواند در کنار سایر بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری قلبی رخ دهد. با تمرکز بر رژیم غذایی که به رفع هر بیماری کمک می‌کند، شانس خود را برای طولانی شدن عملکرد کلیه افزایش می‌دهید. از بهترین مواد غذایی برای افزایش سلامت کلیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ماهی چرب

ماهی پروتئین تولید می‌کند و وقتی ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، سالمون یا قزل آلا را انتخاب می‌کنید، اسیدهای چرب امگا 3 نیز دریافت می‌کنید. طبق گفته بنیاد ملی کلیه، چربی‌های امگا 3 به کاهش سطح چربی (تری گلیسیرید) در خون کمک کرده و همچنین فشار خون را کاهش می‌دهد. اگر به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستید، لازم است سطح فسفر و پتاسیم ماهی انتخابی خود را در نظر داشته باشید. 

سلامت کلیه

2. کلم

این سبزی سرشار از مواد مغذی، هم پتاسیم و هم سدیم کمی ‌دارد، در حالی که حاوی فیبر، ویتامین C و K و غیره است.

3. فلفل دلمه‌ای

مانند کلم، فلفل دلمه‌ای حاوی مقدار زیادی مواد مغذی خوب با سطوح پایین پتاسیم است. با آنها ویتامین‌های B6، B9، C و K به علاوه فیبر و آنتی‌اکسیدان دریافت می‌کنید. ادویه پاپریکا که پودر فلفل دلمه قرمز خشک‌شده است از ادویه‌های بسیار مفید برای حفظ سلامت کلیه‌هاست. اگر برای خرید ادویه‌ خالص و طبیعی مشکل دارید، بانک طعم را امتحان کنید.

بریم برای خرید ادویه پاپریکا

4. زغال اخته

زغال اخته به پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری کمک می‌کند. عفونت‌ها در مثانه می‌مانند و می‌توانند حتی تا کلیه حرکت کرده و باعث بدتر شدن مشکلات کلیوی شوند. خوشبختانه، مصرف منظم زغال اخته می‌تواند به شما در جلوگیری از این وضعیت ناخوشایند کمک کند.

به علاوه، زغال اخته دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کند و می‌تواند سلامت قلب و گوارش شما را تقویت کند.

5. سبزی‌های تیره و برگ‌دار

دلایل زیادی برای روی آوردن به سبزی‌های تیره و برگ‌دار مانند اسفناج یا کلم پیچ وجود دارد؛ آنها مواد مغذی زیادی را ارائه می‌کنند که می‌توانند به شما در دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی و همچنین مزایای تقویت کننده سیستم ایمنی کمک کنند.

البته توجه داشته باشید که سبزی‌ها می‌توانند مقدار زیادی پتاسیم داشته باشند. اگر به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستید، قبل از افزودن بیشتر این موارد به رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید.

مواد غذایی برای سلامت کلیه

6. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب سالم است و می‌تواند سلامت کلی شما را تقویت کند. این روغن سطح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، زوال عقل و برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد. برای دریافت آنتی‌اکسیدان بیشتر، روغن زیتون تصفیه نشده یا پرس سرد را انتخاب کنید که بکر یا فوق بکر است.

7. سیر

یکی دیگر از مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب، سیر است که ترکیب خاصی به نام آلیسین دارد. برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، آلیسین به اندازه یک داروی تجویزی برای محافظت از سلامت کلیه موثر است. اگر به دنبال بهترین غذاها برای سلامت کلیه‌ هستید، سیر حتما باید در لیست باشد.

8. پیاز

پیاز مواد مغذی مهمی‌ مانند ویتامین‌های B6 و C، منگنز و مس را تامین می‌کند. آنها همچنین حاوی کوئرستین هستند که یک ماده شیمیایی است و به بدن در مبارزه با سرطان کمک می‌کند؛ و البته ترکیبات گوگرد آلی که می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، سکته و بیماری قلبی را کاهش دهد.

9. گل کلم

گل کلم مقدار زیادی ویتامین C، B6، B9 و K، همراه با فیبر و همچنین ترکیباتی دارد که بدن می‌تواند برای خنثی کردن برخی از سموم از آنها استفاده کند. بنابراین زمانی که کلیه‌ها کار فیلتراسیون را خوب انجام نمی‌دهند، مصرف گل کلم کمک بزرگی است.

10. سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ به طور خاص برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند توصیه می‌شود. آنها راهی برای افزایش سطح پروتئین در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌تواند در مراحل بعدی بیماری‌های مزمن کلیه مهم باشد؛ به خصوص اگر تحت دیالیز هستید.

11. سیب

سیب حاوی کورستین و فیبر ضد سرطان است که می‌تواند به حفظ کلسترول و قند خون در سطوح سالم کمک کند و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارند.

مواد غذایی برای سلامت کلیه

دمنوش برای سلامت کلیه 

در اینجا با بهترین دمنوش‌های گیاهی برای حمایت از سلامت کلیه آشنا می‌شوید. شاید بیشتر با جعفری به عنوان چاشنی غذاهای خوش طعم آشنا باشید، اما این گیاه ساده تاثیر زیادی در سلامت کلیه‌ها دارد. دمنوش جعفری، دم اسب، زغال اخته و بومادران از مفیدترین دمنوش‌ها حتی در درمان مشکلات مزمن کلیوی هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید چای و خرید دمنوش موثر در سلامتی کلیه‌ها به بانک طعم سر بزنید.

مکمل‌های سلامت کلیه

مکمل‌ها در اشکال، اندازه‌ها و شکل‌های مختلف باشند. برخی بر افزودن تنها یک ماده مغذی به رژیم غذایی خود تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر برای افزودن چندین ماده غذایی به شکل مولتی ویتامین ساخته شده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از محصولات گیاهی وجود دارند که می‌توانند مکمل‌های غذایی در نظر گرفته شوند. در زیر چندین ماده مکمل ذکر شده است که نشان داده شده است مشکلات کلیوی را بهبود می‌بخشد:

  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • نیاسین (B3)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • اسید فولیک
  • کوبالامین (B12)
  • پیریدوکسین (B6)
  • بیوتین
  • ویتامین سی
  • ویتامین A

مواد غذایی برای سلامت کلیه

کلام آخر

بیماری‌های مزمن کلیه معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در نتیجه درمان نمی‌شود. شما می‌توانید با اعمال تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی که در بالا ذکر شد و همچنین تست سلامت کلیه‌ها از عملکرد سالم این عضو مهم بدن حمایت کرده و خطر ابتلا به CKD را کاهش دهید. بنابراین از تاثیر ادویه‌های مفید و دمنوش‌های موثر در حفظ سلامت کلیه‌ها غافل نشوید؛ بهترین محصولات با کمترین قیمت در بانک طعم موجود است.

بریم به فروشگاه بانک طعم

علیرضا خدادادی 14 اردیبهشت 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید