معرفی خواص شگفت انگیز دانه چیا و تاثیر آن در لاغری

دانه چیا در انواع غذا‌ها، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خواص دانه چیا و نحوه استفاده آن در این صفحه از سایت بانک طعم ما را همراهی کنید.
20 خرداد 1403 توسط
معرفی خواص شگفت انگیز دانه چیا و تاثیر آن در لاغری
عذری رستم زاده
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/11605-af25a353/IMG_20240609_174236_125.jpg
عذری رستم زاده

چیا شبه غلات بوده، دانه ریز و سیاه رنگی است و بومی نواحی مکزیک و گواتمالا محسوب می‌شود. این دانه مغذی در انواع غذا‌ها، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌هایی چون شربت، دسر، اوتمیل، دتاکس واتر (آب سم‌زدا)، پودینگ، اسموتی و انواع نان و سالاد استفاده می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خواص دانه چیا و نحوه استفاده آن در این صفحه از سایت بانک طعم ما را همراهی کنید.

دانه چیا

دانه چیا یکی از انواع دانه‌های گیاهی است که از گیاه سال via hispanica به دست می‌آید. این دانه‌های کوچک با آب جذب شده، یک لطافت ژله‌ای به خود می‌گیرند و به عنوان یک منبع غنی از امگا 3، پروتئین و فیبر مشهور هستند. برای خرید دانه چیا با کیفیت و قیمت مناسب می توانید به فروشگاه بانک طعم مراجعه کنید.

خرید دانه چیا


جدول ارزش غذایی دانه چیا

جهت اطلاع از مواد مغذی موجود در دانه چیا جدول زیر را مطالعه نمایید:

مواد مغذی

در هر 100 گرم

انرژی

486 کالری

آب

5.8 گرم

پروتئین

16.54 گرم (36% نیاز روزانه)

فیبر

34.40 گرم (100% نیاز روزانه)

کربوهیدرات

42.12 گرم (32% نیاز روزانه)

آهن

7.72 میلی‌گرم (43% نیاز روزانه)

فسفر

860 میلی‌گرم (123% نیاز روزانه)

منیزیم

335 میلی‌گرم (108% نیاز روزانه)

سدیم

16 میلی‌گرم (1% نیاز روزانه)

مس

0.92 میلی‌گرم (صفر درصد)

منگنز

2.72 میلی‌گرم (151% نیاز روزانه)

پتاسیم

407 میلی‌گرم (16% نیاز روزانه)

روی

4.58 میلی‌گرم (57% نیاز روزانه)

سلنیم

55.20 میلی‌گرم (100% نیاز روزانه)

کلسیم

631 میلی‌گرم (63% نیاز روزانه)

ویتامین A

54IU (8% نیاز روزانه)

ویتامین C

1.60 میکروگرم (2% نیاز روزانه)

ویتامین E

0.5 میلی‌گرم

ویتامین B1 (تیامین)

0.62 میلی‌گرم (56% نیاز روزانه)

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

0.17 میلی‌گرم (15% نیاز روزانه)

ویتامین B3 (نیاسین)

8.83 میلی‌گرم (63% نیاز روزانه)

ویتامین B9 (فولات)

49 میکروگرم (12% نیاز روزانه)

اسید‌های چرب ترانس

0.14 گرم (100% نیاز روزانه)

اسید‌های چرب اشباع

3.33 گرم (100% نیاز روزانه)

چربی اشباع نشده چندگانه

23.66 گرم (100% نیاز روزانه)

امگا 3

17.83 گرم

امگا 6

5.84 گرم

 

طبع دانه چیا

طبع دانه چیا تر و سرد است و افرادی که دارای مزاج سرد و تر و بلغمی هستند، باید در خوردن آن احتیاط کنند. چیاسید در طب سنتی برای کاهش وزن، کنترل قند خون، کنترل فشار خون، بهبود سلامت قلب، بهبود سلامت گوارش و بهبود سلامت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه همچنین جهت سلامت استخوان‌ها، پیشگیری از سرطان، رفع بی‌خوابی، سلامت پوست و مو، رفع افسردگی و افزایش انرژی کاربرد دارد.

طبع دانه چیا

روش مصرف دانه چیا در طب سنتی

دانه چیا در طب سنتی به صورت خام و پخته استفاده می‌شود. راحت‌ترین روش مصرف این دانه قبل از وعده‌های غذایی است. 40 گرم از دانه چیا را خیس کرده و 20 گرم از خیس شده این گیاه را قبل ناهار و 20 گرم باقیمانده را قبل شام میل کنید. چیاسید را می‌توانید به صورت خیس شده در غذا‌ها، نوشیدنی‌ها و دسر‌ها مثل ماست، سالاد، کیک، آبمیوه، اسموتی، سوپ، سس یا غلات صبحانه کاربرد دارد. این دانه گیاهی پس از خیس شدن ژل تولید می‌کند که به عنوان خامه یا پنیر مصرف می‌شود.

خواص دانه چیا

چیاسید در دو نوع مختلف سیاه و سفید تولید می‌شود اما از لحاظ مواد مغذی تفاوتی بین این دو وجود ندارد. برای دانستن 20 مورد از خواص این گیاه مطالب زیر را مطالعه نمایید:

خواص دانه چیا برای لاغری

دانه چیا سرشار از فیبر و پروتئین بوده که از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می‌کند. این دو ماده مغذی به دلیل کاهش اشتها، احساس سیری افراد را افزایش داده و سبب کاهش وزن می‌شود. لاغری با چیاسید به صورت آهسته و تدریجی امکان پذیر است و باید مصرف آن مستمر باشد تا نتایج مورد نظر حاصل شود.

خواص دانه چیا برای مردان

چیاسید یکی از محبوب‌ترین دانه‌های مغذی بین علاقه‌مندان به تغذیه سالم است. این دانه خوراکی سبب کنترل سطح تری گلیسیرید شده و از فشار خون بالا، افزایش قند خون، بیماریهای قلبی و ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری می‌کند. یکی از خواص دانه چیا برای آقایان کمک به سلامت استخوان‌ها است. این دانه مغذی برای کاهش وزن مفید بوده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

مصرف دانه چیا در بارداری

این دانه سرشار از مواد مغذی و ویتامین بوده و مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. مادران باردار می‌توانند روزانه 2 قاشق غذاخوری دانه چیا مصرف کنند. این حجم دارای 8 گرم فیبر بوده که 32 درصد مقدار مورد نیاز بدن را تامین کرده و از بروز یبوست و هموروئید جلوگیری می‌کند. از طرفی اضافه کردن این ماده مغذی به برنامه غذایی سبب تقویت گلبول‌های قرمز بدن می‌شود. 2 قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی 2 میلی‌گرم آهن بوده که با خوردن آن 11 درصد نیاز روزانه آهن دریافت خواهد شد. استفاده از دانه چیا به مقدار گفته شده 8 درصد از پروتئین و 15 درصد از کلسیم نیاز روزانه مادران از طریق غذا جذب بدن می‌شود. این دو ماده غذایی علاوه بر ایجاد احساس سیری، به تقویت استخوان‌های جنین کمک می‌کند.


پیشگیری از التهابات بدن

طبق تحقیقات انجام شده التهابات مزمن منجر به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود. داخل چیاسید آنتی اکسیدانی به نام کافئیک اسید وجود دارد که از بروز این التهابات جلوگیری می‌کند. اسید کلوژنیک، کافئیک اسید و سایر ترکیبات این گیاه دارای خواص ضد سرطانی بوده و به حفظ سلامت قلب و کبد کمک می‌کند.

دفع رادیکال های آزاد

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلامت بدن آسیب می‌رسانند. دانه چیا حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی بوده که با این مولکول‌ها مبارزه می‌کند.

افزایش سلامت دهان و دندان

دانه چیا حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم، فسفر، روی و ویتامین A است که در سلامت دندان‌ها نقش موثری دارد. روی موجود در این دانه با جلوگیری از ایجاد پلاک روی دندان، مانع از تجمع رسوب در اطراف دندان‌ها و پوسیدگی آن‌ها می‌شود. چیاسید به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی، میکروب‌ها و بوی بد دهان را ازبین می‌برد.

بهبود سلامت اعصاب

دانه چیا دارای مقدار زیادی امگا 3 بوده که موجب تغذیه مغز و افزایش تمرکز می‌شود. ویتامین B موجود در این دانه سبب افزایش آرامش و تمرکز شده و به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند. چیاسید حاوی اسید آمینه تریپتوفان بوده و در بهبود خواب و روحیه نقش موثری دارد.

پیشگیری از آرتروز

امگا 3 موجود در چیاسید به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک می‌کند. این دانه گیاهی دارای مس و زینک بوده و مشکلات مربوط به بیماری‌های التهابی مثل آرتروز و آرتریت را به حداقل می‌رساند.

خواص دانه چیا برای زنان

یکی از خواص دانه چیا برای زنان، ایجاد تعادل هورمونی و کاهش نوسانات خلقی است. با مصرف این دانه گیاهی متابولیسم بدن افزایش یافته و به کنترل وزن کمک می‌کند. اضافه کردن چیاسید به برنامه غذایی روزانه سبب ارتقا سلامت قلب و عروق شده و خطر پوکی استخوان را به حداقل می‌رساند. استفاده از این دانه مغزی در کاهش درد‌های دوران قاعدگی موثر است. دانه چیا با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

20 خواص شگفت انگیز آرد برنج

آیا می دانستید که آرد برنج علاوه بر استفاده در آشپزی دارای خواص بسیاری برای سلامتی است؟ در این مقاله 20 خاصیت شگفت انگیز آرد برنج را برای شما معرفی می کنیم و نشان می دهیم چگونه می توانید از این ماده غذایی مفید بهره ببرید. پس حتما اسن مقاله را بخوانید.

خواص آرد برنج


خواص دانه چیا برای تیروئید

غده تیروئید نقش مهمی در متابولیسم، تولید انرژی و تعادل هورمون‌های بدن دارد. از این جهت کم‌کاری یا پر‌کاری تیروئید در عملکرد سیستم‌های دیگر بدن تاثیر دارد. دانه چیا حاوی روی، منیزیم، سلنیم و ید بوده که در عملکرد تیروئید نقش حیاتی دارند. اسید‌های چرب امگا 3 به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، از ابتلا به بیماری‌هایی مثل تیروئیدیت هاشیموتو پیشگیری می‌کند. فیبر موجود در این دانه گیاهی از یبوست ناشی از کم‌کاری تیروئید جلوگیری می‌کند.

بهبود عملکرد روده

چیاسد حاوی مقدار زیادی فیبر است که در سلامت روده نقش موثری دارد. این دانه باکتری‌های خوب را به روده رسانده و به تنظیم عملکرد روده کمک می‌کند.

خواص دانه چیا برای کبد

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یک مشکل پزشکی بوده و برای درمان آن دارویی معرفی نشده است. امگا 3 موجود در دانه چیا روند این بیماری را معکوس می‌کند. این دانه روغنی حاوی فیبر، آنتی اکسیدان و آلفا لینولیک اسید (ALA) بوده و به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

خواص دانه چیا برای کودکان

یکی از مهم‌ترین خواص دانه چیا برای کودکان، تولید و ترشح هورمون‌های سروتونین و ملاتونین است که با نام هورمون‌های شادی‌بخش شناخته شده و در بهبود کیفیت خواب موثر اند. علاوه بر این چیاسید به تقویت سیستم ایمنی، افزایش کلاژن سازی پوست و تقویت رشد مو و ناخن کودکان کمک می‌کند. از دیگر خواص این دانه روغنی می‌توان به بهبود خلق و خو، افزایش انرژی، ایجاد حس نشاط و مقابله با رادیکال‌های آزاد اشاره کرد.

کاهش التهابات پوستی

التهاباتی ایجاد شده در پوست، منجر به بروز جوش، آکنه و انواع مشکلات پوستی می‌شود. چیاسید به دلیل داشتن خاصیت خنک کنندگی در تسکین التهاب، حفظ سلامت و زیبایی و آرامش پوست موثر است.


کاهش استرس

منیزیم موجود در دانه چیا به کاهش ترشحات هورمون کورتیزول (هورمون استرس) کمک می‌کند. این دانه روغنی سرشار از تریپتوفان و آمینو اسید بوده که سبب افزایش تولید هورمون سروتونین می‌شود. این هورمون با استرس مبارزه کرده و در بهبود خلق و خو اثر مفیدی دارد.

فاقد گلوتن

افراد مبتلا به بیماری سلیاک به مصرف غلات و مواد غذایی گلوتن‌دار حساسیت دارند. چیاسید فاقد گلوتن بوده و استفاده آن برای بهبود این بیماری مفید است.

تقویت گلبول های قرمز خون

با مصرف مواد غذایی دارای آهن تعداد گلبول‌های قرمز خون افزایش یافته از بیماری‌ کم‌خونی پیشگیری می‌شود. 2 قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی 2 میلی‌گرم آهن بوده که 11 درصد نیاز روزانه با مصرف این دانه روغنی تامین می‌شود.

خواص دانه چیا برای پوست

این دانه روغنی منبع غنی پروتئین، 9 اسید آمینه ضروری و اسید‌های چرب است که به رشد و ترمیم سلول‌های خونی، بافت‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. مواد مغذی نامبرده با تولید کلاژن در برابر آسیب‌های اشعه ماوراء بنفش خورشید از پوست محافظت می‌کند.

آبرسانی و افزایش درخشندگی پوست

این دانه گیاهی حاوی فیبر بودن که مصرف آن در مواد غذایی یا به صورت ماسک، رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کند. استفاده از خیس شده دانه چیا (همانند آلوئه‌ورا) برای سلامت پوست مفید است. این دانه مغذی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A، ویتامین C، فولات، آهن و پتاسیم است که در افزایش درخشندگی و خاصیت ارتجاعی پوست موثر است.

خواص دانه چیا برای مو

مس و آهن موجود در چیاسید به افزایش جریان خون در پوست سر کمک کرده و سبب تقویت تار‌های مو می‌شود. این دانه گیاهی حاوی مواد معدنی و اسید آمینه بوده که از ریزش غیر طبیعی مو‌ها جلوگیری کرده و در رشد مجدد مو‌ها تاثیر مثبتی دارد.

عوارض دانه چیا

افرادی که داروی فشار خون یا قند خون مصرف می‌کنند، باید قبل از مصرف دانه چیا با پزشک مشورت کنند. به این دلیل که مصرف بیش از حد این دانه روغنی موجب کاهش شدید قند خون می‌شود.

خانم‌های باردار باید قبل استفاده از این دانه مغذی با پزشک خود مشورت کنند.

بعضی از افراد به دانه کنجد، فندق یا بادام زمینی حساسیت دارند. دانه چیا ساختار مشابهی به این مواد غذایی داشته و احتمال حساسیت این افراد به چیاسید زیاد خواهد بود.

مصرف خشک دانه چیا گلو گیر بوده و ممکن است باعث خفگی شود. بنابراین 5 تا 10 دقیقه قبل از مصرف، این دانه مغذی خیس کنید تا حالت ژلاتینی پیدا کرده و قابل خوردن باشد.

تفاوت دانه چیا با تخم کتان و تخم ریحان

این سه دانه از لحاظ ویژگی‌های تغذیه‌ای شباهت زیادی به همدیگر دارند. تخم کتان حاوی مقدار قابل توجهی کالری، پروتئین و چربی در مقایسه با تخم ریحان و دانه چیا است. دانه چیا و تخم کتان از میزان امگا 3 و امگا 6 بالایی برخوردار است. فیبر موجود در دانه چیا بیشتر از تخم ریحان (تخم شربتی) است. تخم ریحان در مقایسه با چیاسید درصد آب و لعاب کمتری دارد. تخم شربتی سرشار از آهن بوده و دانه چیا از میزان پروتئین بالایی برخوردار است.

مهم ترین خواص بلغور جو که باید بدانید!

بلغور جو دوسر به عنوان صبحانه (اوتمیل)، نان، کیک، مقوی شدن آش و سوپ، دلمه، استفاده می‌شود. برای آشنایی با نحوه استفاده و خواص بلغور جو در ادامه همراه ما باشید.

خواص بلغور جو


تفاوت دانه چیا با کینوا

کینوا و چیاسید دو دانه خوراکی هستند که علاوه بر دارا بودن مقدار بالایی مواد مغذی، در کاهش وزن و لاغری موثر اند. هر کدام از این دو گیاه خوراکی دارای خواص زیادی هستند. اما دانه چیا نسبت به کینوا از پروتئین بیشتری برخوردار است. کینوا کربوهیدرات بالایی دارد و دانه چیا حاوی کالری و چربی بیشتری است. چیاسید در مقایسه با کینوا فیبر بالایی دارد.

نحوه استفاده دانه چیا

با درست اوتمیل (ترکیب دانه چیا و جو دوسر) و اضافه کردن شیر یا آب می‌توانید این مخلوط را در وعده صبحانه میل کنید.

با اضافه کردن یک یا دو قاشق غذاخوری چیاسید و مقداری جو دوسر به ماست، می‌توانید در وعده صبحانه یا میان‌وعده این ترکیب خوشمزه را نوش جان کنید.

برای داشتن یک وعده ناهار سبک می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری چیاسید را روی یک فنجان پنیر کوتاژ پاشیده و میل کنید.

از دیگر موارد مصرف دانه چیا می‌توان به ترکیب آن با ساندویچ مرطوب اشاره کرد. استفاده از این دانه روغنی در سالاد تن ماهی یا سالاد تخم‌مرغ پیشنهاد می‌شود.

نحوه مصرف دانه چیا در غذا

طبق مطالبی در مورد خواص دانه چیا گفتیم، این دانه در انواع غذا‌ها و نوشیدنی‌ها کاربرد دارد. اگر گیاه‌خوار هستید یا از رژیم گیاهی پیروی می‌کنید، چیاسید بهترین جایگزین تخم‌مرغ برای شما خواهد بود. این گیاه در صورت ترکیب با مایعات، 12برابر وزن خود آب جذب کرده و حالت ژلاتینی پیدا کند. کافی است چند دقیقه قبل از مصرف، یک قاشق غذاخوری دانه چیا را با سه قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید تا ژل تولید کند. سپس می‌توانید این ژل را برای هر غذایی که بافت آن نیاز به چسبندگی دارد، استفاده کنید.

طرز تهیه پودینگ چیا

برای درست کردن پودینگ می‌توانید انواع شیر گیاهی (شیر نارگیل، شیر بادام و...) را با مقداری دانه چیا مخلوط و به مدت 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا خیس بخورد. پس از گذشت زمان گفته شده پودینگ غلیظ و خامه‌ای شما آماده است و می‌توانید به عنوان صبحانه یا میان‌وعده آن را میل کنید. برای طعم‌دار کردن پودینگ پیشنهاد می‌کنیم از مقداری آجیل یا میوه استفاده کنید. جهت خوش طعم شدن این استفاده از مقداری دارچین، پودر کاکائو یا پودر زنجبیل پیشنهاد می‌شود.

طرز تهیه اسموتی چیا

یک قاشق غذاخوری چیاسید را با میوه مورد علاقه، سبزیجات برگ‌دار و مایع دلخواه میکس کرده و نوش جان کنید.

نحوه درست کردن ماسک با دانه چیا

تهیه ماسک با دانه چیا به آبرسانی و روشن شدن پوست کمک می‌کند. برای این کار مقداری چیاسید را با کمی ژل آلوئه‌ورا، عسل، شیر نارگیل، آب لیمو، روغن بادام شیرین، روغن زیتون یا شیر ترکیب کرده و به صورت خود بمالید. پس از گذشت 15 دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید. با استفاده مرتب این ماسک شاهد طراوت پوستتان خواهید بود. اگر به خواص مواد غذایی و استفاده از آن برای پوست خود علاقه دارید حتما این مطلب خواص فوق العاده آرد ذرت و فواید آن برای پوست را بخوانید.

در این مقاله از سایت بانک طعم خواص دانه چیا را بررسی کردیم. همچنین ارزش غذایی این گیاه و طبع آن را عنوان کردیم. در ادامه به عوارض و نحوه استفاده چیاسید پرداختیم. جهت خرید دانه چیا می‌توانید از طریق همین وب سایت اقدام به سفارش کنید. همکاران ما با ارئه بهترین محصولات از برند‌های معتبر، امکان خرید و دسترسی راحت به انواع مواد غذایی را فراهم کرده‌اند. برای اطلاع از قیمت دانه چیا به قسمت معرفی محصول مراجعه فرمائید.

دانه چیا

دانه چیا یکی از انواع دانه‌های گیاهی است که از گیاه سال via hispanica به دست می‌آید. این دانه‌های کوچک با آب جذب شده، یک لطافت ژله‌ای به خود می‌گیرند و به عنوان یک منبع غنی از امگا 3، پروتئین و فیبر مشهور هستند. برای خرید دانه چیا با کیفیت و قیمت مناسب می توانید به فروشگاه بانک طعم مراجعه کنید.

خرید دانه چیا

 


معرفی خواص شگفت انگیز دانه چیا و تاثیر آن در لاغری
عذری رستم زاده 20 خرداد 1403


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟