طرز تهیه قهوه ترک عالی و خوشمزه چگونه است؟

قهوه ترک، نوشیدنی محبوب و متفاوتی است که در کافی‌شاپ‌ها  سرو می‌شود. در این مقاله به طرز تهیه قهوه ترک با شیر و درخانه خواهیم پرداخت.
08 فروردین 1402 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

قهوه ترک در سال‌های اخیر در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است و اکنون می‌توان آن را در کافی‌شاپ‌ها و کافه‌های بسیاری از کشورهای مختلف یافت. در برخی از نقاط جهان، مانند ایالات متحده، معمولاً مشاهده می شود که قهوه ترک در کنار دیگر قهوه‌ها مانند اسپرسو یا قهوه قطره‌ای سرو می‌شود. 

یکی از دلایل محبوبیت روزافزون قهوه ترک، ظهور کافی شاپ‌های تخصصی است که به معرفی مردم با طیف وسیع‌تری از 

کمک کرده است. علاوه بر این، طعم غنی و جسورانه قهوه ترک آن را به یک انتخاب محبوب برای علاقه مندان به قهوه تبدیل کرده است که به دنبال چیزی متفاوت از انواع معمولی قهوه هستند. البته برای خرید قهوه ترک مرغوب حتما باید از فروشگاه‌های معتبر مانند بانک طعم خرید خود را انجام دهید.

انواع قهوه ترک

در حالی که روش سنتی طرز تهیه قهوه ترک شامل جوشاندن دانه‌های آسیاب شده قهوه با آب است، تعدادی از انواع قهوه ترک وجود دارد که در در روش تهیه قهوه ترک از آنها استفاده می‌شود. انواع مدل قهوه‌های ترک عبارتند از:

Kahve: این نوع قهوه ترک با استفاده از نوع خاصی از دانه قهوه که در منطقه کونا در هاوایی کشت می‌شود، تهیه می‌شود. کاهوه دارای مشخصات طعمی متمایز است که با قهوه سنتی ترک متفاوت است.

قهوه ایبریک: قهوه ایبریک گونه‌ای از قهوه ترک است که با استفاده از دیگ کوچکی به نام «ایبریک» که شبیه به قهوه است درست می‌شود. ibrik دارای دسته بلندتر و پایه کوچکتر از cezve سنتی است که امکان کنترل دقیق‌تری بر فرآیند دم کردن را فراهم می‌کند.

قهوه ترک ادویه‌دار: این نوع قهوه ترک شامل ادویه هایی مانند دارچین، هل یا میخک است که به مخلوط دانه‌های آسیاب شده قهوه و آب افزوده شده‌اند. این ادویه‌ها یک لایه طعم اضافی و عطری بی نظیر به قهوه می‌بخشند.

قهوه ترک چگونه درست می‌شود؟

تهیه قهوه ترک یک فرآیند ساده است که فقط به چند ماده نیاز دارد: دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه، آب و شکر (اختیاری). دانه‌های قهوه مورد استفاده برای قهوه ترک معمولا طولانی‌تر و ریزتر از سایر انواع دانه‌های قهوه برشته می‌شوند و به محصول نهایی طعمی غنی و قوی می‌دهند.

طرز تهیه قهوه ترک
 
طرز تهیه قهوه ترک روی گاز

برای تهیه قهوه ترک نیاز به یک قابلمه کوچک به نام cezve دارید که به طور خاص برای تهیه قهوه ترک طراحی شده است. شما همچنین به یک منبع حرارتی مانند اجاق گاز یا شعله باز نیاز دارید.

در اینجا یک راهنمای گام به گام برای تهیه قهوه ترک آورده شده است:

• با اضافه کردن آب سرد به قهوه جوش و قرار دادن آن روی منبع حرارت شروع کنید. مقدار آبی که استفاده می‌کنید به تعداد فنجان قهوه‌ای که می‌خواهید درست کنید بستگی دارد. یک قانون کلی این است که برای هر فنجان قهوه‌ای که می‌خواهید درست کنید از یک فنجان آب استفاده کنید.

• به مقدار دلخواه شکر را به آب اضافه کنید. قهوه ترک به طور سنتی بدون شیرینی سرو می‌شود، اما اگر قهوه‌تان را شیرین ترجیح می‌دهید، می‌توانید به آب شکر اضافه کنید.

• پس از گرم شدن آب، دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه را به قهوه جوش اضافه کنید. مقدار دانه‌های قهوه‌ای که استفاده می‌کنید به ترجیح شخصی شما بستگی دارد، اما یک بهترین مقدار برای استفاده یک قاشق غذاخوری دانه قهوه در هر فنجان آب است.

• مخلوط را به آرامی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند. مراقب باشید حباب‌های زیادی ایجاد نکنید، زیرا باعث می‌شود قهوه هنگام جوشیدن سرریز شود.

• اجازه دهید مخلوط به جوش بیاید. همانطور که قهوه شروع به جوشیدن می‌کند، روی آن شروع به تشکیل کف می کند. این فوم در زبان ترکی به نام "کوپوک" شناخته می‌شود و بخش مهمی از تجربه سنتی قهوه ترک است.

• وقتی قهوه به جوش آمد، آن را از روی حرارت بردارید و در فنجان‌های کوچک بریزید. حتما فوم را به طور مساوی بین فنجان‌ها تقسیم کنید.

• قبل از نوشیدن قهوه اجازه دهید چند دقیقه خنک شود. با سرد شدن قهوه، تفاله‌ها در کف فنجان‌ها می‌نشینند، بنابراین حتماً در ته هر فنجان فضای کمی بگذارید تا از نوشیدن تفاله‌ها خودداری کنید.

روش تهیه قهوه ترک روی گاز

سرو و نوشیدن قهوه ترک

قهوه ترک به طور سنتی در فنجان‌های کوچک و بدون دسته به نام «فینجان» سرو می‌شود. هنگام سرو قهوه ترک، مهم است که به خاطر داشته باشید که با سرد شدن قهوه، تفاله‌ها در کف فنجان‌ها می‌نشیند. در نتیجه، معمولاً قهوه ترک با قاشق کوچک سرو می‌شود که می‌توان از آن برای برداشتن تفاله‌های ته فنجان استفاده کرد.

از نظر نوشیدن قهوه ترک، عموماً آن را گرم سرو می‌کنند و باید به آرامی میل شود تا طعم‌های آن کاملاً درک شود. یکی از جنبه های منحصر به فرد قهوه ترک این است که اغلب با یک لیوان آب و یک شیرینی کوچک مانند یک تکه شیرینی ترکی همراه است. آب برای تمیز کردن کام است و شیرینی به متعادل کردن تلخی قهوه کمک می‌کند.

فواید قهوه ترک برای سلامتی

قهوه ترک علاوه بر طعم و مزه غنی و اهمیت فرهنگی آن، دارای تعدادی فواید بالقوه برای سلامتی است. در اینجا چند نمونه را بیان کرده‌ایم:

• انرژی را افزایش می‌دهد: مانند همه انواع قهوه، قهوه ترک حاوی کافئین است که می‌تواند به افزایش سطح انرژی و بهبود هوشیاری ذهنی کمک کند.

• ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد: برخی مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه، از جمله قهوه ترک، ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

• ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد: برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف قهوه، از جمله قهوه ترک، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

• ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قهوه، از جمله قهوه ترک، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون کمک کند.

• البته، مهم است که به یاد داشته باشید که این فواید سلامتی بالقوه قطعی نیستند و تحقیقات بیشتری برای درک کامل رابطه بین قهوه ترک و سلامتی مورد نیاز است.

نگرانی‌هایی در رابطه با مصرف قهوه ترک

در حالی که قهوه ترک دارای تعدادی فواید بالقوه برای سلامتی است، مهم است که توجه داشته باشید که در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی نیز داشته باشد. در اینجا چند مورد از مضرات قهوه ترک برای سلامتی را بیان کرده‌ایم که باید در نظر داشته باشید:

کافئین: همانطور که قبلا ذکر شد، قهوه ترک حاوی کافئین است که در صورت مصرف زیاد می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض جانبی می‌تواند شامل لرزش، اضطراب، بی‌خوابی و ضربان قلب سریع باشد.

اسیدیته: قهوه ترک به طور کلی اسید‌ تر از انواع دیگر قهوه است که می تواند باعث مشکلات گوارشی برای برخی افراد شود. اگر معده حساسی دارید، بهتر است مصرف قهوه ترک را محدود کنید یا یک قهوه با اسیدیته کمتر را جایگزین آن کنید.

کلسترول: برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف قهوه، از جمله قهوه ترک، ممکن است سطح کلسترول را افزایش دهد.

تفاوت قهوه ترک با قهوه معمولی چیست؟

قهوه ترک با استفاده از دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه که با آب جوشانده می‌شود تهیه می‌شود، در حالی که قهوه معمولی معمولاً با استفاده از فیلتر دم می‌شود. قهوه ترک طعمی قوی و غنی دارد و در فنجان‌های کوچک سرو می شود، در حالی که قهوه معمولی معمولاً در مقادیر بیشتری سرو می‌شود و می‌تواند طعم‌های مختلفی داشته باشد.

آیا می‌توانم به قهوه ترک شیر اضافه کنم؟

به طور سنتی قهوه ترک به رنگ سیاه و بدون شیر یا خامه سرو می‌شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند برای کاهش شدت طعم، شیر را به قهوه ترک خود اضافه کنند. برای طرز تهیه قهوه ترک با شیر، بهتر است این کار را پس از دم کشیدن قهوه انجام دهید، زیرا افزودن شیر قبل از جوشاندن ممکن است بر طعم و بافت نهایی قهوه تأثیر بگذارد.

قهوه ترک با کیفیت

چگونه قهوه ترک را نگهداری کنم؟

قهوه ترک را باید در ظرف دربسته در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید و گرما نگهداری کنید. بهتر است قهوه را ظرف چند هفته پس از خرید استفاده کنید تا از تازه ماندن آن اطمینان حاصل کنید.

آیا می‌توانم قهوه ترک را در یک قهوه جوش معمولی درست کنم؟

از نظر فنی، طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش معمولی امکان پذیر است و می‌توان قهوه ترک را در یک قهوه جوش معمولی درست کرد، اما ممکن است نتایجی مشابه با استفاده از جذوه نداشته باشد. یک قهوه جوش معمولی برای رسیدگی به دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه مورد استفاده در قهوه ترک طراحی نشده است و یک قهوه جوش معمولی ممکن است نتواند کف غلیظی را که مشخصه قهوه سنتی ترک است تولید کند. اگر می‌خواهید قهوه ترک را در خانه امتحان کنید، بهتر است از قهوه جوش ترکی یا جذوه استفاده کنید که مخصوصاً برای تهیه قهوه ترک طراحی شده است. بنابراین عملا طرز تهیه قهوه ترک بدون قهوه جوش وجود ندارد و امکان پذیر نیست.

آیا قهوه ترک وگان است؟

بله، قهوه ترک به طور کلی وگان در نظر گرفته می‌شود زیرا فقط با استفاده از مواد گیاهی ساخته می‌شود: دانه‌های قهوه و آب. با این حال، ممکن است برخی از انواع قهوه ترک، مانند قهوه ترک ادویه‌دار، حاوی موادی باشد که گیاهی نیستند، بنابراین بهتر است در صورت داشتن محدودیت‌های غذایی، ترکیبات خاص آن را بررسی کنید.

آیا می‌توانم قهوه ترک بدون شکر درست کنم؟

بله، می توان قهوه ترک را بدون افزودن شکر درست کرد. در واقع، قهوه سنتی ترک معمولاً بدون شیرینی سرو می‌شود. اگر قهوه خود را شیرین ترجیح می‌دهید، می توانید شکر را به آن اضافه کنید یا می‌توانید به جای شکر سفید از شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل یا شهد آگاوه استفاده کنید.

از نظر فنی، می توان قهوه ترک را در مایکروویو درست کرد، اما ممکن است نتایجی مانند استفاده از اجاق گاز یا شعله باز نداشته باشد. ممکن است مایکروویو نتواند کف غلیظی را که مشخصه قهوه سنتی ترک است تولید کند و قهوه صاف یا خامه ای ظاهر نشود. علاوه بر این، استفاده از مایکروویو برای تهیه قهوه ترک ممکن است به اندازه استفاده از اجاق گاز یا شعله باز اجازه کنترل روی فرآیند دم کردن را ندهد. اگر می‌خواهید قهوه ترک را در خانه امتحان کنید، بهتر است از اجاق گاز یا شعله باز استفاده کنید تا بهترین نتیجه ممکن را داشته باشید. طرز تهیه قهوه ترک با موکاپات و یا طرز تهیه قهوه ترک با دستگاه اسپرسوساز نیز امکان پذیر نیست چون فرآیند دم کردن قهوه ترک متفاوت است. 

روش تهیه قهوه ترک
 
طرز تهیه قهوه ترک با قهوه ساز برقی

به هر تعداد فنجانی که می‌خواهید قهوه دم کنید، داخل پارچ قهوه ساز آب بریزید و به آن قهوه ترک را اضافه کنید و کمی هم بزنید. سپس به دلخواه شکر را به آن اضافه کنید. سپس قهوه ساز را روشن کنید و اجازه بدهید قهوه آماده شود. سپس آن را میل کنید. در طرز تهیه قهوه ترک با شیر خشک نیز می‌توانید به دلخواه کمی پودر شیر به قهوه اضافه کنید.

سخن آخر

یکی از چیزهایی که مردم را در سراسر جهان جذب می‌کند و بسیار متمایز است، قهوه ترک است. خرید قهوه ترک به دلیل دستور پخت بی نظیرش و طعم خاص آن سال‌هاست که بسیار محبوب بوده است! برای خرید قهوه و خرید ادویه و حبوبات کافیست به فروشگاه بانک طعم سری بزنید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

بانک طعم 08 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید