آشنایی با حبوبات حساسیت زا

حبوبات حساسیت زا و حبوبات آلرژی زا نیز از موارد مهمی هستند که سبب تشدید و ایجاد آلرژی و التهاب می شوند. درمان حساسیت غذایی نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.
18 دی 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

در این مقاله بیستر قصد داریم شما را با حبوبات حساسیت زا آشنا کنیم. حساسیت غذایی یا آلرژی غذایی به معنی واکنش های غیر طبیعی بدن در مقابل مصرف غذاهای خاصی است. آلرژی ها بسیار شایع بوده و ممکن است خوردن هر غذایی ایجاد آلرژی نماید. البته بیشتر آلرژی ها در اثر مصرف مواد غذایی معینی رخ می دهند. علائم حساسیت غذایی ممکن است چند دقیقه بعد از مصرف یا قرار گرفتن در مقابل غذاهای آلرژی زا و یا چند ساعت بعد از آن بروز کنند. این علائم شامل:

  • خارش یا سوزن سوزن شدن دهان
  • تورم لب، صورت، زبان، گلو و…
  • ایجاد خس خس در سینه و گرفتگی بینی یا مشکل در نفس کشیدن
  • ایجاد دردهای شکمی، اسهال یا استفراغ
  • ایجاد سرگیجه یا غش کردن
  • آنافیلاکسی که این مورد واکنش آلرژیک شدید بوده و می تواند سبب تنگی و سفت شدن راهای تنفسی، شوک و افت سریع فشار خون، از بین رفتن هوشیاری و… شود. 

درمان اضطراری این مورد بسیار مهم است در غیر اینصورت می تواند سبب اغما یا مرگ شود.

انواع حبوبات حساسیت زا

شایع ترین علت حساسیت غذایی

مصرف حبوبات حساسیت زا موارد زیر از شایع ترین علت های حساسیت های غذایی هستند:

الف) حساسیت به شیر گاو

این مورد بیشتر در خردسالان و کودکان شایع است و قبل از ۶ ماهگی مخصوصا مصرف آن برای نوزادان ممنوع است. در صورت داشتن آلرژی به شیر گاو باید از مصرف هر نوع ماده غذایی دارای آن پرهیز شود.

ب) حساسیت به تخم مرغ

این مورد نیز از شایع ترین آلرژی های دیده شده در کودکان است. البته ۶۸ درصد کودکانی که به تخم مرغ حساسیت داشته اند بعد از ۱۶ سالگی حساسیتشان از بین رفته است.

ج) آجیل های درختی

حساسیت به آجیل هایی مانند آجیل برزیلی، بادام، بادام هندی، پسته، گردو از حساسیت های غذایی بسیار متداول است. افراد دارای حساسیت به آجیل معمولا به کره ها و روغن های ساخته شده از آجیل ها نیز حساسیت دارند.

مشخصات حبوبات حساسیت زا

د) بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی نیز بسیار شایع است. این حساسیت به واکنش های آلرژیک شدید و کشنده منجر می شود. افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، معمولا به آجیل های درختی نیز واکنش نشان می دهند.

ه) حساسیت به صدف

این نوع آلرژی به مرور زمان از بین نمی رود و مبتلایان به حساسیت به صدف باید برای همیشه این ماده را از رژیم غذایی خود حذف کنند. همچنین تشخیص این نوع حساسیت سخت است زیرا در غذاهای دریایی آلودگی ها، انگل ها و ویروس هایی وجود دارند که می توانند مانند حساسیت و آلرژی سبب مشکلات گوارشی شوند.

از خواص و مضرات لپه چقدر می‌دانیم؟

خواص، عوارض و طبع لپه را در این مقاله بخوانید تا به خوبی بتوانید از لپه استفاده کنید.

همین الان بخون!!


و) حساسیت به گندم

این واکنش آلرژیک در کودکان شایع تر بوده و معمولا بعد از ده سالگی این آلرژی در کودکان برطرف می شود.

ز) حساسیت به سویا

این نوع حساسیت در ۰.۴ درصد از کودکان دیده شده و معمولا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به آن پس از مدتی حساسیتشان برطرف می گردد.

ح) حساسیت به ماهی

این نوع آلرژی نیز شایع بوده و دو درصد از بزرگسالان را درگیر کرده است. ممکن است افراد به یک یا چندین نوع ماهی حساسیت داشته باشند.

جهت تشخیص مواد غذایی حساسیت زا بایستی نسبت به آزمایشات خونی و نمونه برداری پوستی اقدام شود. افرادی که دچار کهیرهای مزمن می شوند نیز لازم است از نظر غدد تیروئید مورد بررسی قرار بگیرند و در مورد عدم وجود آنتی بادی های ضد تیروئیدی در این افراد اطمینان حاصل گردد. در افرادی که حالات شدید آلرژی را تجربه می کنند برای پیشگیری از حملات شدید حساسیتی لازم است از داروهای آنتی هیستامین استفاده شود. در ادامه به بررسی حبوبات حساسیت زا خواهیم پرداخت.

دلیل حساسیت به حبوبات

حساسیت به حبوبات

حبوبات حساسیت زا و حبوبات آلرژی زا نیز از جمله مواردی هستند که سبب ایجاد آلرژی می شوند. البته حبوبات آلرژی زا در نظر مردم شامل باقالی و انواع لوبیاست که این موارد سبب ایجاد آلرژی نمی شوند. آلرژی ها به وجود آمده در سن بالای ۱۰ سالگی هیچ گاه برطرف نمی شوند و تا آخر عمر باقی هستند. مثلا کسی که به کره بادام زمینی حساسیت دارد در هر شکلی آن را مصرف کنند مانند خام، بوداده یا کره آن باز هم دچار آلرژی می شود. این آلرژی در برخی موارد ممکن است سبب آنافلاکسی و یا حتی مرگ شود. دو نوع حبوبات داریم:

۱.حبوبات کشاوری مانند لوبیا و سویا: حساسیت به سویا همان طور که گفتیم خیلی مهم است و حتی شیر سویا نیز حساسیت زاست.
۲.حساسیت به حبوبات زیر زمینی مانند بادام زمینی یا کازو یا پسته زمینی و…

انواع حبوبات حساسیت زا

مهم ترین حبوبات حساسیت زا

سویا یکی از مهم ترین و اصلی ترین حبوباتی است که سبب حساسیت می شود. پروتئین این ماده برابر با گوشت بوده و حتی دیده شده است که گرد و غبار آن نیز سبب ایجاد آلرژی می شوند. معمولا افراد دارای حساسیت به سویا به برخی دیگر از حبوبات نیز حساسیت نشان می دهند. البته لازم نیست افراد دارای حساسیت به سویا و بادام زمینی از دیگر حبوبات پرهیز نمایند در صورتی که علائم حساسیت زا نشان ندهند.

۱۰ درصد افراد به سویا حساسیت دارند و درصد کمتری به این نسبت به بادام زمینی حساسیت پیدا می کند. حبوبات غیر خوراکی دیگیری نیز موجود دارند مانند آکاسیا درخت گل ابریشم برهان که در صورت عبور از زیر آن نیز حساسیت ایجاد می کنند. به طور کلی حبوبات حساسیت زا مانند سویا آلرژی زیادی تولید می کنند و حتی گرد و غبار ناشی از آن نیز می تواند علائم حساسیت را پدیدار کند. حبوبات زیر زمینی مانند بادام زمینی بود داده یا خام و یا کره آن نیز امکان ایجاد حساسیت دارند و حساسیت به این حبوبات همیشگی است و سبب آلرژی، کهیر، اگزما، مشکلات تنفسی و در موارد آنافیلاکسی و مرگ می گردد.

از خواص لوبیا چیتی چقدر می‌دانیم؟ ۱۴ خاصیت بی نظیر

لوبیا چیتی یکی از انواع لوبیا است که دارای خواص بی‌نظیری است یکی از خواص لوبیا چیتی برای لاغری است. دیگر خواص این حبوبات را در این مقاله بخوانید.

همین الان بخون!!


چه مواد غذایی برای پیشگیری یا درمان آلرژی ها مفید هستند؟

یکی از بهترین ویتامین ها برای پیشگیری از ترشح هیستامین در گلبول های سفید ویتامین C است که به کاهش علائم بیماری ها نیز کمک می کند. با تجویز پزشک میزان ۲۵۰- ۱۰۰۰ میلی گرم از ویتامین C را می توان به صورت روزانه مصرف نمود.

بیوفلاونوئید نیز مانند ویتامین C عمل کرده و مانع از ترشح هیستامین می شود. از مواد غذایی مفید برای کاهش یا درمان علائم آلرژی می توان به میوه های تازه، مرکبات، سبزی های تازه، آجیل خام، گوشت کم چرب، برنج با سبوس، ذرت، آب هویچ، چقندر، کرفس، خیار، سیر و پیاز و… را نام برد. این مواد به ترشح آنتی بادی به نام IGA در دستگاه گوارش کمک کرده و این آنتی بادی مواد غذایی آلرژی زا را پوشانده و مانع از بروز حساسیت پوستی می گردد.

معرفی حبوبات حساسیت زا

درمان حساسیت غذایی

برای پیشگیری از واکنش های آلرژیک و حساسیت های غذایی، تنها راه مممکن عدم استفاده از غذاهای حساسیت زا و آلرژی زا است که سبب بروز نشانه ها و علائم حساسیت می شوند. اما با وجود همه اینها باز هم ممکن است مواد غذایی مصرف شود که واکنش آلرژیک نشان می دهند.

مصرف آنتی هیستامین های بدون نسخه یا آنتی هیستامین های تجویزی برای کمتر کردن علائم واکنش های آلرژیک مفید هستند. آنتی هیستامین ها همچنین برای مصرف بعد از قرار گرفتن و مصرف مواد غذایی حساسیت زا برای تسکین خارش یا التهاب استفاده می شوند. در هر صورت آنتی هیستامین ها قادر به درمان واکنش های آلرژیک شدید نیستند.

برای درمان واکنش آلرژیک شدید لازم است فرد به اورژانس مراجعه کند و همچنین نیاز به تزریق فوری اچ پی نفرین وجود دارد. این دارو یک سرنگ ترکیبی با سوزن پنهان است که با فشار آن روی ران یک دوز دارو تزریق می گردد. اگر می خواهید اطلاعات کامل تری درباره حبوبات و خواص آن ها داشته باشید حتما این مطلب لیست انواع حبوبات ایرانی را بخوانید.

خرید حبوبات 

چناچه نسبت به حبوبات یا ماده خاصی حساسیت و واکنش های آلرژیک داشتید، کافیست دستورالعمل های فوق را مطالعه کنید. در ضمن برای خرید حبوبات و خرید ادویه از طریق وب سایت ما کافیست روی لینک کلیک کنید.

حبوبات

شما می توانید برای خرید انواع حبوبات با کیفیت و قیمت مناسب به سایت بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 18 دی 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید