طرز تهیه برگر نخود خوش طعم و لذیذ

در این مقاله به طرز تهیه برگر نخود گیاهی خواهیم پرداخت تا کسانی که علاقه‌ای به گوشت ندارند، بتوانند این غذای خوشمزه گیاهی را تجربه کنند.
23 مرداد 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

اگر گیاهخوار هستید یا علاقه‌‎ای به مصرف گوشت ندارید؛ حتما انواع خوراکی‌ها و غذاهای گیاهی را امتحان کرده اید؛ و شاید دلتان تغییری اساسی و تجربه یک طعم دلنشین و جدید را بخواهد؛ از این‌رو ما در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه برگر نخود را شرح دهیم. به طور کلی، این غذا با نخود، پنیر، سیر، پیاز و جعفری درست می‌شود و طعم و مزه بسیار دلنشینی دارد. این خوراک لذیذ بیشتر مورد علاقه افرادی است که توسط پزشک از مصرف گوشت منع شده یا رژیم غذایی وجترین و وگن دارند. اگر می‌خواهید شما هم با طرز تهیه برگر نخود آشنا شوید، همراه ما باشید. اگر به استفاده نخود در غذای خود علاقه دارید حتما این مطلب طرز تهیه ۵ غذای راحت با نخود را هم بخوانید.

دانه نخود در برگر گیاهی 

در مرحله اول از طرز تهیه برگر نخود، پیش از هر اقدامی بیایید ببینیم که اصلا این گیاه چه ماهیتی دارد! به طور کلی، باید گفت که نخود از دسته دانه‌های گیاهی خوراکی یکساله می‌باشد و متعلق به خانواده باقالی‌هاست. این نوع دانه سرشار از پروتئین بوده و یکی از ابتدایی‌ترین حبوبات کشت شده توسط انسان است. ضمنا نخود یکی از عناصر اصلی غذاهای آسیای شرقی نیز هست.

همانطور که اغلب ما با طعم «فلافل» آشنا هستیم؛ می‌توان گفت که طعم برگر نخود نیز تا حد زیادی تاثیر پذیر از مزه فلافل است. همچنین وجود جعفری، پونه کوهی و پنیر فتا نیز مزه این غذا را بهتر می‌کنند. به دلیل اینکه نخود دارای مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و پروتئین است، مصرف آن به گیاهخواران نیز توصیه شده است. اما لازم است تا یک شب‌ قبل از پخت، آن را خیس کرده و به دفعات آب آن را تعویض کنید؛ این کار باعث می‌شود تا نفخ نخود تا حد بسیار زیادی گرفته شود.

نخود

یکی از مغذی‌ترین و مفیدترین حبوبات شناخته شده، نخود است. با خرید نخود ارزش و خواص غذایی بسیار زیاد به وعده‌های روزانه خود خواهید داد. پس حتما برای خرید به صفحه محصولات مراجعه کنید.

همین الان کلیک کن


مواد لازم برای تهیه برگر نخود

برای تهیه برگر نخود گیاهی باید تمامی مواد را از قبل آماده کنید؛ مقدار این مواد به ازای ۶ نفر عبارتند از:

  • نخود: برای اینکه بتوان یک برگر نخود گیاهی خوشمزه پخت، باید ۴۳۰ گرم نخود را که اصلی‌ترین عنصر است، از شب قبل خیس کنید. 
  • پیاز: پیشنهاد ما برای نوع پیاز استفاده شده در تهیه برگر نخود، پیاز قرمز به مقدار ۰.۲۵ است. 
  • سیر: اضافه کردن ۴ حبه سیر به مواد باعث خوش طعم شدن و ایجاد عطری دلنشین در غذا می‌شود.
  • جعفری: این عنصر به میزان ۰.۲۵ پیمانه به شکل خرد شده سبب می‌شود تا برگر شما رنگ و عطری باور‌ نکردنی به خود بگیرد. 

طرز تهیه برگر نخود

  • اورگانو (پونه کوهی): لازم است تا حدوداً یک قاشق ارگانو به مواد خود اضافه کنید.
  • جو دو سر پرک: ۰.۵ پیمانه جو دو سر پرک شده را به مواد بیفزایید.
  • آرد: ۰.۲۵ آرد رایج در آشپزی را برای انسجام هرچه بیشتر مواد، به مخلوط نخود اضافه نمایید.
  • پنیر فتا: ۰.۵ پنیر فتا خرد شده از عناصر ضروری تهیه برگر گیاهی می‌باشد. 
  • گوجه فرنگی: ۰.۵ پیمانه گوجه فرنگی خشک شده باید به مواد اضافه شود.
  • روغن زیتون: کمی روغن زیتون باعث ترد شدن مخلوط نخود می‌شود.

طرز تهیه کاسه کباب اردبیلی در فر و منقل

در این مقاله طرز تهیه کاسه کباب اردبیلی خانگی را با دو روش در فر و روی منقل به شکل کامل به شما آموزش خواهیم داد. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


تهیه برگر نخود

طرز تهیه برگر نخود گیاهی دارای سه مرحله اصلی می‌باشد که عبارت‌اند از:

  • در ابتدا باید سیر، جعفری، پیاز قرمز و اورگانو را در یک غذاساز بریزید و دستگاه را به مدت ۲۰ ثانیه روشن بگذارید تا مواد به طور‌ کلی ریز شوند.، آرد، جو دو سر پرک، نخود خیس و آبکشی شده، پنیر و گوجه ‌فرنگی خشک‌ شده را به مخلوط اضافه نماید؛ نتیجتاً مواد شما باید یک بافت خمیری پیدا کند و یک دست شود.
  • یک چهارم پیمانه از مواد مخلوط شده را بردارید و شکلی شبیه برگر به آن بدهید. توجه داشته باشید که ضخامت برگرها باید حدوداً ۱ تا ۱.۵ سانتی متر باشد. در این بخش لازم است تا یک سینی بزرگ بردارید و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. (مواد آماده شده شما می‌تواند تقریباً ۶ برگر به شما تحویل دهد؛ البته که هرچقدر نخود را بیشتر کنید، تعداد برگرهایتان نیز بیشتر خواهد شد)
  • کمی روغن زیتون را درون یک ماهیتابه بریزید. (ماهیتابه شما باید کاملا از روغن پر شده و برگرها کاملا در آن غلطیده شوند. اجازه دهید تا برگرها کاملاً پخته شوند، (۴ تا ۵ دقیقه برای پخت زمان لازم است) برگرهای سرخ‌ شده را بر روی حوله کاغذی بگذارید و روغن اضافی آن‌ها را بگیرید.
  • در مرحله آخر برگر ها را با سس و مواد گفته شده و یا سبزیجات و چاشنی دلخواه سرو کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه برگر نخود

ادویه‌های لازم برای برگر نخود

برای اینکه بتوانیم یک برگر گیاهی خوشطعم و لذیذ درست کنیم باید از ادویه‌ها و موادی به عنوان چاشنی بهره بگیریم. این مواد عبارت‌اند از:

  • فلفل سیاه
  • فلفل پابریکا
  • فلفل قرمز
  • زردچوبه
  • پودر سیر
  • پودر پیاز
  • پودر کاری

آموزش طرز تهیه خوراک لوبیا قرمز

خوراک لوبیا قرمز یکی از غذای لطیف و لذیذی است که هوس یکبار چشیدن را در دل هر فردی می‌اندازد. در این مقاله طرز تهیه خوراک لوبیا قرمز با قارچ و گوشت را آموزش خواهیم داد پس این مقاله را از دست ندهید.

همین الان بخون!!


طرز تهیه سس مایونز وگان

ترکیبات این سس کاملا سالم و گیاهی بوده و از افزایش وزن و کلسترول پیشگیری می‌کند.

مواد لازم:

  • نصف فنجان روغن نباتی، زیتون یا آفتابگردان
  • یک چهارم فنجان شیر گیاهی (ترجیحا شیر سویا)
  • چند قطره آب لیمو
  • مقداری نمک

طرز تهیه:

شیر و آب لیمو را مخلوط کرده و کم کم روغن را اضافه کنید. پس از این که سس به خوبی غلیظ شد، نمک را اضافه کنید. برای مزه دار کردن سس مایونز می‌توانید مقداری سیر، جعفری یا گشنیز اضافه کنید. این سس را می‌توانید به عنوان چاشنی در کنار سیب‌زمینی تنوری و بال مرغ سرخ شده استفاده کنید.

نکات مهم در پخت برگر گیاهی

همانطور که می‌دانید، نخود دارای بافتی خشک و سفت می‌باشد؛ از همین رو زمانی که آرد را به مواد اضافه می‌کنید، مایع به دست آمده ممکن است به دست و ماهیتابه بچسبد و نتیجه کار آنچنان دلچسب نباشد. یکی از اصلی‌ترین راه حل‌‌ها آن است که شما مقداری روغن به مواد بی‌افزایید که این راه ممکن است کالری غذا را بالا ببرد. کاری که شما باید بکنید این است که زمانی که می‌خواهید آب نخود (زمانی که نخود را خیس کرده بودید) را تعویض کنید، آن را درون یک ظرف کنار بگذارید و از آن (در حد چند قاشق غذاخوری) به مواد پخته نشده اضافه کنید. این کار دو مزیت اصلی دارد که عبارت‌اند از:

  1. کالری برگرها پایین می‌آید؛ چراکه روغن استفاده شده در آن بسیار کم است.
  2. اضافه کردن آب به مایع باعث نرم‌تر شدن مایع شده و از چسبناک شدن آن جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه برگر نخود

جمع بندی

همانطور که درباره طرز تهیه برگر نخود گفته شد، درست کردن این غذا بسیار ساده و کم هزینه بوده و زمان زیادی هم از شما نخواهد گرفت. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که برگر نخود یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد گیاهخوار می‌باشد؛ از همین رو می‌توانید از آن برای میهمانی‌های خاص استفاده کنید و نگران کالری آن هم نباشید. همچنین می‌توانید برای خرید نخود باکیفیت به سایت بانک طعم مراجعه کنید.


نخود

یکی از مغذی‌ترین و مفیدترین حبوبات شناخته شده، نخود است. با خرید نخود ارزش و خواص غذایی بسیار زیاد به وعده‌های روزانه خود خواهید داد. پس حتما برای خرید به صفحه محصولات مراجعه کنید

همین الان کلیک کن


علیرضا خدادادی 23 مرداد 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید