چای ترش چیست؟ و معرفی خواص آن

چای ترش، نوعی چای است که از برگ‌های گیاهانی مانند زردچوبه و زنجبیل تهیه می‌شود و با طعم ترش و ملایمی شناخته می‌شود و ما در این مقاله به خواص آن می پردازیم.
01 اسفند 1402 توسط
چای ترش چیست؟ و معرفی خواص آن
عذری رستم زاد
| هنوز نظری وجود ندارد

چای ترش یکی از چای‌های محبوب بوده و فواید فراوانی برای سلامتی بدن دارد. در این صفحه از سایت بانک طعم در مورد خواص چای ترش و نحوه استفاده آن صحبت خواهیم کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این چای همراه باشید.

چای ترش چیست؟

چای ترش با نام علمی Hibiscus sabdariffa نوعی چای گیاهی بوده که با قرار دادن گل‌های گیاه هیبیسکوس در آب جوش درست می‌شود. این گیاه با نام جامائیکا نیز شناخته می‌شود که در اصل بومی کشور‌های آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی است. گیاه چای ترش در قسمت‌های عربستان نیز کشت می‌شود و برخی افراد آن را با نام چای مکی می‌شناسند. این گیاه در بعضی مناطق دنیا به مالمیر معروف است.

 این گیاه متعلق به آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری است به همین دلیل امکان رشد آن در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و در این منطقه نیز کشت می‌شود. گل‌های هیبیسکوس در ابتدا به رنگ زرد بوده که بعد از رسیدن میوه‌هایش قرمز رنگ می‌شود. این چای قرمز رنگ طعم تارتی شبیه به کرن بری دارد و به صورت گرم و سرد سرو می‌شود. اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما این مطلب خواص چای ترش برای سلامتی هم کاربردی خواهد بود.

چای ترش 

چای سرخ نوعی چای است که از برگ‌های گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود. چای سرخ دارای خواص مختلفی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و افزایش طول عمر است. برای خرید چای ترش با کیفیت و قیمت مناسب می توانید به بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


طبع چای ترش چیست؟

چای ترش طبع سرد و خشکی دارد و نوشیدن آن به افرادی که طبع گرمی دارند پیشنهاد می‌شود. استفاده بیش از حد این چای برای افراد با طبع بلغمی و سوداوی مناسب نیست. به این دلیل که بلغمی‌ها دارای طبع سرد و تر بوده و سوداوی‌ها طبع سرد و خشک دارند. این افراد با مصرف زیاد این چای سردی بدنشان افزایش یافته و دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوند.

کاربرد چای ترش در طب سنتی

در طب سنتی آفریقا از این چای برای درمان سرفه و گلو درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طب سنتی تایلند این گیاه برای دفع سنگ کلیه کاربرد دارد. علاوه بر این، چای ترش به عنوان آنتی باکتری، ضد اسپاسم، از بین برنده صفرا و زرداب مصرف می‌شود.

ارزش غذایی چای ترش

برای اطلاع از مواد مغذی موجود در چای ترش جدول زیر را مطالعه کنید.

مواد مغذی

مقدار در 100 گرم

کالری

37 کیلوکالری

چربی

0.65 گرم

امگا 3

18 میلی‌گرم

امگا 6

18 میلی‌گرم

کربوهیدرات

7.41 گرم

فیبر

0.3 گرم

پروتئین

0.43 گرم

ویتامین A

296 IU

ویتامین C

18.4 میلی‌گرم

ویتامین B2

0.3 میلی‌گرم

ویتامین B3

0.31 میلی‌گرم

آهن

8.64 میلی‌گرم

مس

0.073 میلی‌گرم

خواص جای ترش برای سلامتی

این چای علاوه بر رفع تشنگی و خستگی مزایای زیادی دارد. گیاه هیبیسکوس در کشور‌های مختلف دنیا به عنوان غذا و دارو کاربرد دارد. برای آشنایی با خواص چای ترش مطالب زیر را مطالعه نمایید:

خواص چای ترش برای قلب

طبق تحقیقاتی که در انجمن قلب ایالات متحده آمریکا انجام شده، مصرف چای ترش به کاهش فشارخون و عملکرد بهتر قلب کمک کرده است.

چای ترش اصل

خواص چای ترش برای لاغری

آنتی اکسیدان موجود در چای ترش به افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی بدن کمک می‌کند. مصرف این چای با افزایش مقدار ادرار و مدفوع، بدن را پاکسازی کرده و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. نوشیدن چای قرمز سبب کاهش وزن و بالا رفتن متابولیسم بدن شده و در نتیجه مصرف آن وزن افراد کاهش می‌یابد.

مقدار مصرف چای ترش برای لاغری

برای کاهش وزن باید دو بار در روز چای ترش را مصرف کنید. این دمنوش را به مدت 10 روز متوالی بنوشید.  پس از ایجاد یک وقفه 5 روزه مجددا طبق شیوه قبل یک فنجان صبح و یک فنجان شب آن را میل کنید.

خواص چای ترش با دارچین

با توجه به سرد بودن طبع چای ترش، استفاده از دارچین به همراه این چای توصیه می‌شود. به این دلیل که دارچین طبع گرمی دارد و طبع این چای را متعادل می‌کند. علاوه بر این دارچین خاصیت چربی سوزی دارد و مصرف آن سبب کاهش وزن می‌شود. 

خواص چای برای بهبود عمکرد کبد

مصرف این چای سبب افزایش فعالیت آنزیم‌هایی می‌شود که مسئول تجزیه و متابولیسم چربی هستند که این عمل از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. چای ترش به دلیل داشتن خواص ضد التهابی مانع از ایجاد تورم و آسیب رسیدن به بافت کبد می‌شود.

انواع چای ترش

کاهش کلسترول

چای ترش به دلیل داشتن میزان آنتی اکسیدان بالا، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسرید خون را کاهش می‌دهد.

کاهش فشارخون

یکی از خواص چای ترش کاهش فشارخون است. عدم کنترل فشارخون به مرور زمان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به همراه خواهد داشت. چای قرمز ادرار آور بوده که نوشیدن آن سبب افزایش اوره شده و در نتیجه به کاهش فشارخون کمک می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید افرادی که داروی فشارخون مصرف می‌کنند، به دلیل ایجاد تداخل دارویی، مصرف چای ترش را به آن‌ها پیشنهاد نمی‌کنیم. پس قبل از مصرف این چای حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

درمان دیابت

دمنوش عصاره هیبیسکوس میزان قندخون را تنظیم می‌کند. در صورت کنترل نشدن قندخون کلیه، کبد و بینایی دچار مشکل می‌شود. چای ترش خواصی شبیه به انسولین دارد و برای درمان بیماری دیابت بسیار موثر است. با نوشیدن این چای میزان گلوکز افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌یابد.

دارای خاصیت خنک کنندگی

نوشیدن عصاره هیبیسکوس خاصیت خنک کنندگی داشته و برای رفع عطش و خستگی بسیار موثر است. این چای برای افراد گرم مزاج بهترین نوشیدنی در فصل تابستان محسوب می‌شود.

از چای سفید و خواص فوق‌العاده آن چیزی می‌دانید؟

چای سفید، با رشد در شرایط خاص و جمع‌آوری دستی از برگ‌های جوان گیاه Camellia Sinensis، یک تجربه خوشمزه و ملایم با خصوصیات طعم منحصر به فرد است. این چای نه تنها در حفظ سلامتی بلکه در بهبود وضعیت ذهنی و فیزیکی نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند برای آشنایی با خواص بیش تر حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


کاهش اضطراب

میزان کافئین چای ترش در مقایسه با چای سیاه بسیار ناچیز است. نوشیدن این چای سبب تسکین اعصاب و ایجاد احساس آرامش خواهد شد. مصرف این چای به داشتن خواب راحت کمک می‌کند.

درمان یبوست

فیبر و مواد مغذی موجود در این چای به تنظیم فعالیت روده کمک کرده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

پیشگیری از سرطان

طبق مطالعات انجام شده نوشیدن چای ترش سلول‌های سرطانی معده را تا 52 درجه کاهش می‌دهد. این چای حاوی آنتوسیانین و آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فینون بوده که خاصیت ضد سرطانی دارند. مصرف عصاره گیاه هیبیسکوس از گسترش سلول‌های سرطان معده و پروستات پیشگیری می‌کند.

تسکین علائم قائدگی و یائسگی

ترکیبات موجود در چای ترش به ایجاد تعادل هورمونی در زمان قاعدگی و یائسگی کمک می‌کند. نوشیدن دمنوش داغ این گیاه قبل از دوران پریود میزان درد، گرفتگی عضلات، افسردگی و نوسانات خلقی را کاهش می‌دهد.

درمان بیماری های پوستی

یکی از خواص چای ترش درمان زخم‌های موضعی است. استفاده از عصاره گیاه هیبیسکوس به عنوان پوماد، در ترمیم زخم‌های ایجاد شده روی پوست موثر است.

کاهش غلظت خون

مصرف دمنوش چای ترش سبب کاهش سرعت تولید گلبول‌های قرمز خون شده و از غلظت خون جلوگیری می‌کند.

تقویت موی سر

یکی از خواص چای ترش کمک به رشد مو است. این چای با تغذیه ریشه مو و رطوبت رسانی به آن از خشکی شدید و وز شدن مو‌ها جلوگیری می‌کند. استفاده از گل و برگ‌های گیاه هیبیسکوس به عنوان لایه محافظتی از شکننده شدن تار‌های مو پیشگیری می‌کند.

درمان افسردگی

در این چای مواد مغذی به نام فلاونوئید‌ها وجود دارد. این ماده سبب کاهش علائم افسردگی و اضطراب می‌شود.

درمان فقر آهن

چای ترش منبع غنی آهن بوده و نوشیدن دمنوش آن سبب درمان کم‌خونی (آنمی) می‌شود.

خواص چای ترش برای پوست

چای ترش سرشار از ویتامین C بوده و از این جهت به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند. کلاژن تاثیر زیادی در جوانی، سلامت و شادابی پوست دارد. برخی افراد بر این باورند که خاصیت الاستین و کلاژن سازی این چای با بوتاکس برابری می‌کند. از طرفی مصرف عصاره هیبیسکوس، سبب افزایش گردش خون شده و مواد مغذی بهتر و سریع‌تر جذب بافت‌های پوست شده و به نرمی و لطافت پوست کمک می‌کند. استفاده از پودر این گیاه به عنوان اسکراب و پاک‌کننده طبیعی صورت کاربرد دارد.

خواص چای ترش

تقویت سیستم ایمنی بدن

این چای به دلیل داشتن مقدار بالای ویتامین C از ورود عفونت و ویروس به بدن جلوگیری کرده و سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

خواص چای ترش برای کودکان

این گیاه سرشار ار آنتی اکسیدان و ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان کمک می‌کند. مصرف عصاره هیبیسکوس برای کودکانی که بلغم زیادی دارند یا سرما خورده‌اند، مفید خواهد بود. نوشیدن این چای مانند یک ملین خفیف اثر داشته و نباید بیش از حد استفاده شود.

دارای خواص آبرسانی

یکی دیگر از خواص چای ترش، رطوبت رسانی به پوست و بدن است. افرادی که پوست خشکی دارند، در کنار نوشیدن آب کافی، می‌توانند از فواید این چای بهره‌مند شوند.

درست کردن رژ لب طبیعی با چای ترش

با استفاده از چای ترش و روغن اسطوخوس رژ لب طبیعی درست کنید. چای ترش را پودر کرده و با آب جوش بجوشانید. اجازه دهید آب جوش کاملا بخار شود سپس به آن روغن اسطوخودوس اضافه کنید.

عوارض چای ترش

در صورت مصرف زیاد از حد عصاره هیبیسکوس یا چای این گیاه احتمال بروز سر درد، صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)، حالت تهوع، ادرار دردناک، یبوست، نفخ و درد معده بالا خواهد بود.

 مصرف بیش از حد این چای باعث افت فشارخون، سردرد و سرگیجه خواهد شد.

در صورت مصرف داروی فشارخون از نوشیدن چای ترش امتناع کنید.

قبل از اضافه کردن این چای به برنامه غذایی با پزشک مشورت کنید. نوشیدن چای ترش احتمال باز کردن رگ‌های خونی و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

نوشیدن چای ترش تاثیر دارو‌های ضد بارداری را کاهش می‌دهد.

نوشیدن این چای برای افراد سرد مزاج و کسانی که فشارخون پایین دارند، مناسب نیست.

خانم‌های باردار و شیرده باید از نوشیدن چای هیبیسکوس خودداری کنند.

در صورت مصرف داروی ضد التهابی، دو ساعت بین دارو و چای فاصله بیندازید تا از عواض جانبی آن پیشگیری شود.

افرادی که تحت درمان شیمیایی یا شیمی درمانی هستند، از مصرف این چای خودداری کنند.

معرفی انواع دمنوش گیاهی برای سلامتی همراه با خواص آن‌ها

در این مقاله به معرفی انواع دمنوش گیاهی ترکیبی  و همچنین خواص انواع دمنوش گیاهی و میوه ای به طور کامل خواهیم پرداخت پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


بهترین زمان مصرف چای ترش

نوشیدن چای ترش فشارخون را کاهش داده و ممکن است باعث ضعف و بی‌حالی شود. پس هرگز این چای را ناشتا میل نکنید. بهترین زمان مصرف چای ترش یک ساعت قبل ناهار است به این دلیل که اشتهای شما را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید چای ترش را در وعده عصرانه یا قبل از شام بنوشید.

میزان مجاز مصرف چای ترش چقدر است؟

در صورتی که به چای هیبیسکوس حساسیت ندارید یا پزشک مصرف آن را منع نکرده، روزانه حداکثر 2 تا 3 فنجان از آن می‌توانید بنوشید.

طرز تهیه چای ترش

برای درست کردن چای ترش کافی است یک قاشق از آن برداشته و در قوری بریزید. پس از ریختن آب جوش 5 دقیقه اجازه دهید تا چای دم بکشد. همان‌طور که از نامش پیداست، این چای طعم ترشی دارد. برای شیرین کردن چای بهتر است از یک قاشق مرباخوری عسل یا مقداری نبات به آن اضافه کنید.

نحوه درست کردن چای ترش به صورت سرد

مقدار معینی از چای ترش را به ظرف آب سرد اضافه کرده و آن را به مدت 12 تا 14 ساعت در یخچال بگذارید. چون قدرت جذب آب سرد در مقایسه با آب جوش کم است، زمان بیشتری طول می‌کشد تا آب رنگ و مزه چای را بگیرد. پس از گذشت زمان گفته شده، مخلوط را از صافی رد کرده و به آن یخ و شربت اضافه کنید.

چای ترش

چای سرخ نوعی چای است که از برگ‌های گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود. چای سرخ دارای خواص مختلفی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و افزایش طول عمر است. برای خرید چای ترش با کیفیت و قیمت مناسب می توانید به بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


چه موادی را می‌توان به چای ترش اضافه کرد؟

گیاهانی مثل علف لیمو، برگ نعناع، ریحان، بادرنجبویه رزماری به خوبی با چای ترش ترکیب می‌شوند.

این چای را می‌توانید با آب لیمو ترش، پوست لیمو ترش یا پرتقال سرو کنید.

چای هیبیسکوس را می‌توانید به همراه دارچین، هل، میخک، دانه‌های رازیانه، زعفران یا چند تکه زنجبیل تازه دم کنید.

با اضافه کردن اسطوخودوس، گل رز، گلاب یا آب شکوفه پرتقال چای ترش خوش طعم‌تر و خوش عطر‌تری خواهید داشت.

هنگام نوشیدن این چای می‌توانید از میوه‌هایی مثل انبه، تمشک، توت فرنگی، هلو، زغال اخته، به، تمر هندی، آناناس یا هندوانه استفاده کنید.

وب سایت بانک طعم این فرصت را فراهم کرده تا ضمن دریافت اطلاعاتی در مورد خواص چای ترش، بتوانید این محصول را تهیه کنید. در حال حاضر به دلیل افزایش دغدغه افراد و کمبود وقت سفارش اینترنتی محصولات سبب صرفه جویی در اتلاف وقت و هزینه شده است. با خرید چای ترش از این فروشگاه اینترنتی نگران کیفیت محصول نخواهید بود. برای اطلاع از قیمت چای ترش به قسمت معرفی محصول مراجعه نمایید.

چای ترش چیست؟ و معرفی خواص آن
عذری رستم زاد 01 اسفند 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟