در مورد خواص و کاربرد ادویه تندوری چقدر می‌دانید؟

خواص و کاربرد ادویه تندوری به عنوان یک ادویه که ترکیبات آن تعداد زیادی ادویه است بسیار زیاد است و باعث تولد طعمی جدید در غذایتان خواهد شد.
16 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

به طور معمول همه ما در کابینت آشپزخانه خود انواع ادویه‌ها را نگهداری می‌کنیم، اما به محض اینکه اسم ادویه جدیدی را از کسی می‌شنویم، مشتاق می‌شویم حتماً آن را تهیه و امتحان کنیم. یکی از جالب‌ترین ادویه‌ها، ادویه تندوری است که این روزها، نظر خیلی از خانم‌ها را به خود جلب کرده است به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در مورد شرایط نگهداری، ترکیبات، خواص و کاربرد ادویه تندوری صحبت کنیم.

تندوری از ادویه‌های معطر، خوش‌طعم و معروف هندوستان است که از ترکیب ادویه‌های بسیار خوش عطر و پرخاصیتی مثل پاپریکا، پودر زنجبیل، پودر سیر، پودر دارچین و… به دست می‌آید. تندوری هرچند ریشه هندی دارد اما این روزها در بیشتر نقاط جهان طرفدارن زیادی برای خود پیدا کرده است. در مقاله پیش رو، به معرفی کامل ادویه تندوری، موارد استفاده، خواص و طرز تهیه ادویه تنوری می‌پردازیم، تا با شناخت کامل برای خرید اقدام کنید. توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ادویه تندوری چیست؟

تندوری یا تنوری در واقع اسم نوعی تنور استوانه‌ای در کشور هندوستان است که انواع نان و غذا در آن طبخ می‌شود. جالب است بدانید هندی‌ها به ادویه‌ای که در پخت غذاهای تنوری خود استفاده می‌کنند، ادویه تندوری (تنوری) |tandoori می‌گویند. ادویه تندوری در اکثر غذاهای تنوری هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بیشتر به عنوان چاشنی خوراک‌های گوشتی مثل مرغ تنوری استفاده می‌شود.

عطر و طعم بسیار جالب ادویه تندوری سبب شده تا هر سرآشپزی از جاهای مختلف دنیا به منظور ایجاد طعم و عطر متفاوت در غذاهایش آن را انتخاب کند.

ترکیبات ادویه تندوری

قبل از اینکه کاربرد ادویه تندوری را به شما بگوییم، لازم دانستیم ابتدا ترکیبات این ادویه را معرفی کنیم. طبق دستورالعمل‌های سنتی، مواد تشکیل دهنده ادویه تندوری شامل موارد زیر است:

طرز تهیه ادویه تندوری

اگر مشتاق شده‌اید از ادویه تندوری برای مزه‌دار کردن غذاهایتان استفاده کنید، باید بگوییم که این ادویه را به آسانی می‌توانید در خانه درست کنید. برای این کار فقط کافیست لیست ترکیبات بخش قبلی را در خانه داشته باشید، سپس به مقدار مساوی از هرکدام را در ظرفی بریزید و خوب مخلوط کنید. ادویه خانگی تندوری خودتان را می‌توانید در یک ظرف شیشه‌ای در دار، به مدت طولانی نگهداری کنید. فقط فراموش نکنید، ظرف حاوی ادویه را در جای تاریک و خنک بگذارید.

مصرف ادویه تندوری

موارد استفاده ادویه تندوری

قبل از اقدام به خرید ادویه تندوری یا همینطور درست کردن آن در خانه نیاز است با کاربرد ادویه تندوری آشنا شوید. طبع ادویه تندوری، طبعی گرم است، به همین دلیل می‌تواند برای رفع سردی غذاهای گوشتی مناسب باشد. در واقع می‌توانید با استفاده از آن طبع غذاها را متعادل سازید.

از این ادویه اغلب در طبخ انواع گوشت و مرغ به ویژه طبخ جوجه کباب استفاده می‌شود. جالب است بدانید این ادویه در ایران بیشتر به ادویه جوجه کباب شهرت دارد. اگر از طرفداران پر و پا قرص جوجه کباب هستید، توصیه می‌کنیم با استفاده از ادویه تندوری جوجه کباب، جوجه‌ کباب‌های دلپذیرتری امتحان کنید. 

دیگر کابردهای ادویه تندوری شامل: تهیه انواع غذاهای تند، تهیه چیپس، تهیه انواع غذاهای هندی و… می‌شود.

شرایط نگهداری ادویه تندوری

علاوه بر شناختی که نیاز است پیش از خرید، از ادویه‌ها داشته باشید بسیار حائز اهمیت است که شرایط نگهداری از آنها را نیز بدانید. زیرا فرقی نمی‌کند ادویه از ترکیبات تازه تشکیل شده باشد یا خشک شده، در هر صورت پس از مدتی عطر و طعم خود را از دست خواهد داد. برای نگهداری از ادویه تندوری نیز نکاتی لازم است که با رعایت آنها، می‌توان مدت زمان بیشتری از عطر و طعم بی‌نظیر آن بهره‌مند بود.

ادویه تندوری

نحوه مراقبت از ادویه تندوری

این ادویه باید دور از نور خورشید و در مکانی تاریک و خنک قرار داده شود. ادویه را در ظرف در داری که در آن محکم بسته می‌شود نگهداری کنید. چنانچه این اصول رعایت شوند، ادویه بیش از یک سال خوش عطر و طعم باقی می‌ماند.

نحوه استفاده از ادویه تندوری

در کنار کاربرد ادویه تندوری نیاز است طریقه استفاده درست از آن را نیز بدانید. ادویه تندوری برای مرینت کردن مرغ و گوشت، قبل از طبخ استفاده می‌شود. در زمان آماده سازی به روش مرینت نیاز است مقدار کمی از ادویه را در مقداری روغن خوراکی(زیتون، کنجد و…) ترکیب کنید سپس تکه‌های مرغ را به آن آغشته کنید و اجازه دهید چند ساعت بماند.بد نیست بدانید در این روش، مرغ و گوشت‌هایی که به این مواد آغشته می‌شوند را سرخ یا کباب می‌کنند.

خواص ادویه تندوری

همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، ادویه تندوری متشکل از ادویه‌جات مفید و کاربردی است. هر یک از این ادویه‌ها دارای خواص و فواید بیشماری برای سلامتی هستند. از جمله فواید ادویه تندوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خواص ادویه تندوری

  • ویتامین‌ها: در این ادویه مقداری فلفل قرمز تند هندی وجود دارد که مملوء از ویتامین آ است. همچنین ترکیبات دیگری از آن مثل میخک و هل سرشار از ویتامین سی هستند. کسانی که از کمبود ویتامین در بدن خود رنج می‌برند می‌توانند از کاربرد ادویه تندوری در این زمینه کمک بگیرند.
    در مورد خواص فلفل قرمز چقدر میدانید؟ مقاله “خواص فلفل قرمز برای سلامتی که باید بدانم” را بخوانید.
  • فیبر: هل و فلفل سیاه نیز جزء ترکیبات ادویه تندوری هستند. این دو از مقدار زیادی فیبر برخوردار هستند. ناگفته نماند که جوز هندی و میخک هم فیبر بالایی دارند.
  • مواد معدنی: هل و زنجبیل که پایه ثابت این ادویه هستند، منگنز و مس بالایی دارند. به علاوه مواد معدنی دیگر مانند آهن، کلسیم و منیزیم که در تمامی ترکیبات وجود دارند.
  • تندوری با این همه خواص می‌تواند برای درمان عارضه‌هایی مثل چاقی، یبوست، ضعف بدنی، سرماخوردگی و همچنین مبارزه با سرطان و غیره مفید باشد.

خواه به صورت حرفه‌ای آشپزی می‌کنید یا خواه مبتدی، ادویه تندوری بهترین گزینه برای طبخ یک غذای فوق‌العاده خوش عطر و طعم و همینطور متفاوت است. این ادویه را می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف اینترنتی و همچنین عطاری‌های معتبر خریداری کنید. ممکن است هنگام خرید ادویه تندوری، اسم ادویه تندوری ماسالا روی بسته‌بندی ادویه قید شده باشد، این همان ادویه تندوری است می‌توانید با خیال راحت به خرید ادامه دهید.

ادویه تندوری در غذا

امیدواریم از مقاله خواص و کاربرد ادویه تندوری ما لذت و استفاده لازم را برده باشید. ادویه تندوری از ترکیبات معطر و باکیفیتی مثل پودر سیر، پودر تخم گشنیز، پودر دارچین، جوز هندی، پودر هل و میخک و… تشکیل شده است، که در کنار هم عطر و طعمی فوق‌العاده قوی برای غذاهای مختلف به همراه بمبی از ویتامین‌ها و فواید مهم برای سلامتی را به وجود آورده‌اند.

بریم برای خرید ادویه تندوری

بانک طعم 16 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید