35 خواص استثنایی کنجد سفید

شگفتی‌هایی از کنجد: ۳۵ خاصیت فوق‌العاده! این دانه‌ی کوچک، منبعی از انرژی، تغذیه و حتی زیبایی است. از تقویت سلامت تا آشپزی خلاقانه و حتی درمان پوست، کنجد همیشه یک جواهر باارزش است.
10 اسفند 1402 توسط
35 خواص استثنایی کنجد سفید
عذری رستم زاد
| هنوز نظری وجود ندارد

کنجد یکی از قدیمی‌ترین دانه‌های خوراکی بوده که در تهیه غذا‌ها و دارو‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. این دانه خوراکی بومی هند و آفریقا بوده و بیش از 3500 سال از زمان کشت آن می‌گذرد. دانه کنجد برای درست کردن ارده و حلوا ارده کاربرد دارد. این دانه گیاهی در پخت نان، کیک، شیرینی، سالاد و سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این صفحه از وب سایت بانک طعم به خواص کنجد سفید اختصاص دارد. خواهشمندیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کنجد سفید

کنجد سفید با طعم خاص و خواص غنی، به عنوان یک منبع عالی از اسیدهای چرب اشباع نشده و مواد معدنی مفید در تغذیه شناخته می‌شود. می توانید کنجد سفید با کیفیت و قیمت مناسب از بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


ارزش غذایی کنجد سفید

کنجد خام و بو داده خواص فراوانی برای سلامتی دارد. مواد مغذی موجود در این دانه خوراکی را در جدول زیر نوشته شده است:

مواد مغذی موجود در کنجد سفید

مقدار در 100 گرم

انرژی

573 کیلوکالری

کربوهیدرات

23.45 گرم

پروتئین

17.73 گرم

چربی

67.49 گرم

فیبر

11.8 گرم

فولاد

97 میکروگرم

پانتوتنیک اسید

0.79 میلی‌گرم

ریبوفلاوین

0.247 میلی‌گرم

تیامین

0.791 میلی‌گرم

ویتامین A

9 واحد بین المللی (IU)

ویتامین E

0.25 میلی‌گرم

سدیم

11 میلی‌گرم

پتاسیم

468 میلی‌گرم

کلسیم

975 میلی‌گرم

مس

4.082 میلی‌گرم

آهن

14.55 میلی‌گرم

منیزیم

351 میلی‌گرم

منگنز

2.460 میلی‌گرم

فسفر

629 میلی‌گرم

سلنیم

34.4 میلی‌گرم

زینک (روی)

7.75 میلی‌گرم

تفاوت کنجد سفید و کنجد سیاه

کنجد سیاه به دلیل داشتن عطر و طعم قوی نسبت به کنجد سفید گران‌تر است. از کنجد سیاه برای تهیه بعضی دارو‌های استفاده می‌شود. میزان آهن و کلسیم موجود در کنجد سیاه از کنجد سفید بیشتر است. کنجد سیاه برای کاهش سطح کلسترول بسیار مفید است. علت تلخی و تندی طعم کنجد سیاه نسبت به سفید به خاطر جدا نشدن پوسته‌‌ است. کنجد سفید طعم بهتر و شیرین‌تری دارد و از این جهت برای تزئین انواع نان و شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبع کنجد سفید چیست؟

در طب گیاهی و سنتی طبع کنجد را گرم و تر تشخیص داده‌اند. برای ایجاد تعادل در غذا‌هایی که طبع سرد دارند، از این دانه استفاده می‌کنند.

خواص کنجد سفید

کنجد یا هر دانه گیاهی یا روغنی فواید و عوارضی دارند که بهتر است قبل از مصرف راجع به آن اطلاعاتی داشته باشیم. در این بخش از مقاله با خواص کنجد سفید آشنا خواهیم شد: 

کنجد سیاه و سفید

درمان خشکی پوست

اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک و اسید استئاریک جزء اسید‌های چرب موجود در کنجد هستند. این مواد مغذی رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند.

تقویت حافظه

کنجد سفید به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی مس و فسفر به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک می‌کند.

ترمیم سلول های آسیب دیده پوست

روغن کنجد به دلیل داشتن بافت ضخیم و چسبنده، سریع جذب پوست شده و به بازسازی سلول‌های آسیب دیده و بهبود گردش خون کمک می‌کند.

منبع غنی پروتئین

میزان پروتئین کنجد سفید بسیار بالا بوده و افراد گیاه‌خوار می‌توانند از آن برای تامین پروتئین روزانه خود استفاده کنند. پروتئین در عضله سازی و کاهش چربی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین 20 درصد این دانه روغنی را اسید‌های آمینه با‌کیفیت تشکیل داده است. مصرف کنجد همراه با سالاد، سبزیجات و نودل پیشنهاد می‌شود.

کاهش کلسترول

مصرف روزانه کنجد سبب کاهش کلسترول و تری گلیرسیرید شده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

بهترین دانه خوراکی برای پیشگیری دیابت

منیزیم موجود در کنجد سفید از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری می‌کند. مصرف روغن کنجد به کاهش فشارخون و گلوکز پلاسما افراد دیابتی کمک می‌کند.

حفظ سلامت قلب

ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این دانه روغنی در افزایش سلامت قلب بسیار موثر است.

دارای خواص ضد سرطانی

دانه کنجد در میان انواع دانه‌ها و مغز‌ها از میزان فیتواسترول بالایی برخوردار است. اسید فیتیک، منیزیم و فیتواسترول موجود در کنجد از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

با خوردن روزانه کنجد، 12 درصد فیبر مورد نیاز بدن دریافت خواهد شد. فیبر به عملکرد درست دستگاه گوارش کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دریابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. 

افزایش سلامت استخوان ها

کلسیم موجود در یک مشت کنجد سفید بیشتر از لیوان شیر است. مصرف کنجد سبب افزایش تراکم استخوان‌ها شده و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. مقدار روی، کلسیم و فسفر کنجد به قدری زیاد است که کمبود‌های بدن را جبران کرده و به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

مهم‌ترین خواص ذرت که نباید از دست بدهید! | مضرات ذرت

طعم سرزندگی و دلپذیری، بانک طعم در این مقاله شما را به دنیای لذت سلامتی با خواص ذرت می‌برد. از طعم گرم و لذیذ تا خواص سلامتی، همه در یک دانه زراعتی به نام ذرت!! پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


درمان آرتروز

یکی از خواص کنجد سفید درمان آرتروز است. این دانه روغنی به دلیل داشتن مقدار آنتی اکسیدان بسیار بالا و خواص ضد التهابی، از غضروف‌ها در برابر صدمات احتمالی محافظت می‌کند. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که از درد زانو رنج می‌برند با مصرف روزانه 5 قاشق غذاخوری پودر دانه کنجد، درد آن‌ها تا 63 درصد کاهش خواهد یافت.

حفظ سلامت دهان و دندان

دانه‌های کنجد سفید باکتری‌هایی را که باعث ایجاد پلاک روی دندان شده‌اند، را از بین می‌برد. برای حفظ سلامت دندان‌ها یک قاشق غذاخوری کنجد را در دهان خود نگه داشته و بین دندان‌ها و لثه به جریان بیاندازید. این روش را به مدت 15 تا 20 دقیقه و 5 بار در هفته انجام دهید تا شاهد تاثیر شگفت انگیز آن باشید.

درمان سیاهی دور چشم

استفاده از روغن کنجد به دلیل آبرسانی قوی و تامین رطوبت پوست سبب بهبود گردش خون در زیر چشم‌ها شده و به روشن شدن پوست این ناحیه کمک می‌کند.

کاهش اضطراب و استرس

یکی از خواص کنجد سفید درمان اضطراب، استرس و افسردگی است. ویتامین B1 موجود در کنجد به عنوان آرام‌بخش طبیعی، به درمان خستگی و افسردگی کمک می‌کند. این دانه حاوی تریپتوفان بوده که سبب افزایش تولید سروتونین و بهبود خلق و خو می‌شود.

کاهش کلسترول خون

این دانه روغنی دارای دو ترکیبی به نام سزامین و سزامولین بوده و به گروهی از لیگنان‌ها تعلق دارند. لیگنان‌ها سرشار از فیبر بوده و میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهند.

کنجد سفید

تقویت بینایی

در حال حاضر استفاده مداوم از لوازم هوشمند مثل موبایل، لپ تاپ و تلویزیون باعث آسیب دیدن چشم‌ها شده است. ریختن دو قطره کنجد در هر سوراخ بینی، به تقویت بینایی، درمان تاری دید و خستگی چشم‌ها کمک می‌کند.

تنظیم فشار خون

متاسفانه این روز‌ها افراد زیادی فشارخون بالا دارند. منیزیم موجود در روغن کنجد در کاهش سطح فشارخون بسیار موثر است.

دارای خاصیت ضد سرطانی

منیزیم موجود در کنجد مانع از بروز سرطان می‌شود. فیتات نوعی ترکیب ضدسرطانی بوده در این دانه وجود دارد. مصرف این دانه گیاهی احتمال تشکیل تومور کولورکتال را کاهش داده و از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

درمان آفتاب سوختگی

استفاده از روغن کنجد سبب درمان آفتاب سوختگی می‌شود. مصرف منظم روغن کنجد از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کرده و از پوست در برابر اثرات مضر کلر موجود در استخر محافظت می‌کند.

درخشان کننده پوست

روغن کنجد با رطوبت رسانی قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند. بریدگی‌ها و خراشیدگی‌ها را ترمیم کرده و بینی را سفت می‌کند. این روغن از بزرگ شدن منافذ جلوگیری کرده و پوست را شفاف و درخشان می‌کند.

خواص کنجد برای پوست

این دانه گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع بوده و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. روغن کنجد حاوی اسید‌های چرب امگا 3، ویتامین B، ویتامین E، کلسیم و منیزیم، آهن و فسفر که برای حفظ زیبایی پوست بسیار مفید است.

درمان ترک کف پا

در صورت ترک خوردن کف پا، هر شب قبل از خواب ناحیه ترک خورده را با روغن کنجد ماساژ داده و جوراب بپوشید. با انجام این کار به صورت متوالی، قسمت ترک خورده نرم و لطیف خواهد شد.

تقویت موی سر

پروتئین‌های مورد نیاز مو به کراتین، کلاژن و الاستین معروف هستند که به حفظ سلامت مو کمک می‌کنند. امگا 3 و امگا 6 نیز جزء چربی‌های مفید محسوب می‌شوند که در کنجد سفید وجود دارد. کنجد سفید منبع غنی ویتامین‌ها است که تاثیر زیادی در تقویت موی سر دارد. ویتامین B5 سبب افزایش انعطاف پذیری و درخشش مو‌ها شده و ویتامین B6 ریزش مو را به حداقل می‌رساند.

 حفظ سلامت پوست سر

کنجد سفید حاوی مقدار زیادی روی بوده که به تولید کلاژن کمک می‌کند. استفاده از این روغن حالت الاستیسیته (ارتجاعی) در پوست ایجاد کرده و سبب ترمیم بافت‌های آسیب دیده می‌شود.

کنجد در کوزه

جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوست

مصرف روغن کنجد مانع از جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید شده و مانع از ایجاد لکه و چین و چروک روی پوست می‌شود.

جلوگیری از سفیدی مو

یکی دیگر از خواص کنجد سفید، تیره کردن مو‌های سفید است. استفاده از روغن کنجد در کنار روغن زیتون و بادام، به تیره شدن مو‌ها کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

ترکیبتی چوت سلنیوم، روی، مس، آهن، ویتامین B6 و ویتامین E سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. میزان روی در توسعه و فعال کردن تعداد گلبول‌هاس سفید موثر است. با کاهش خفیف میزان روی در بدن، سیستم ایمنی دچار آسیب می‌شود. با مصرف روزانه 3 قاشق غذاخوری کنجد، میزان روی مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

دارای خاصیت ضد التهابی

کنجد دارای خاصییت ضد التهابی و ضد باکتریایی است. استفاده از این دانه روغنی برای از بین بردن لکه‌های پوستی، آکنه و جوش‌های پوستی بسیار موثر است.

درمان بیماری های تنفسی

منیزیم موجود در کنجد از ابتلا به اسپاسم مجاری تنفسی، آسم و سایر اختلالات تنفسی پیشگیری می‌کند.

درمان کم خونی

از دیگر خواص کنجد سفید می‌توان به درمان کم‌خونی اشاره کرد. این دانه روغنی سرشار از آهن، مس و ویتامین B6 است که سبب افزایش تولید سلول‌های خونی و گلبول قرمز می‌شود. از این جهت مصرف خرما به همراه کنجد برای مبازه با کم‌خونی بسیار موثر است.

خواص کنجد سفید برای لاغری

کنجد سفید به دلیل ایجاد احساس سیری، برای لاغری مفید است. فیبر موجود در این دانه سبب کاهش احساس گرسنگی شده در نتیجه به کاهش مصرف کالری و کاهش وزن کمک می‌کند.

خواص کنجد سفید برای بارداری

یبوست یا مشکلات گوارشی جزء مواردی است در دوران بارداری به وجود می‌آید. استفاده از مواد غذایی فیبر‌دار سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. مواد مغذی موجود در کنجد سفید به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از ابتلا به برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. نیاز به کلسیم در دوران بارداری افزایش یافته و مصرف کنجد کلسیم مورد نیاز مادران را تامین می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد هر گونه مواد غذایی می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد.

خواص شگفت‌انگیز تخم کتان به‌خصوص برای لاغری

تخم کتان، منبع شگفت‌انگیز اسیدهای امگا-۳، فیبرهای مفید و آنتی‌اکسیدانهای قوی. ارتقاء سلامت، تغذیه عالی و کاربردهای متعدد در صنایع. ما را همراهی کنید در جهانی از خواص بی‌نظیر تخم کتان. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


بهبود عملکرد کبد

مواد مغذی موجود در کنجد به بهبود عمکرد کبد کمک می‌کند. در صورتی که کبدتان چرب است، می‌توانید کنجد را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. با انجام ورزش و تغذیه مناسب، در مدت زمان معینی از خواص این روغن جهت از بین رفتن چربی کبد بهره‌مند خواهید شد.

درمان شوره سر

این دانه گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی از بروز شوره، عفونت‌های قارچی و سایر مشکلات مو جلوگیری می‌کند.

تنظیم عملکرد غده تیروئید

دانه‌های کنجد سبوس‌دار و بدون سبوس منبع عالی سلنیوم هستند. این ماده معدنی نقش مهمی در ساخت هورمون‌های تیروئید ایفا می‌کند. آهن، مس، روی و ویتامین B6 موجود در کنجد به سلامت عملکرد غده تیروئید کمک می‌کند.

عوارض کنجد سفید

کنجد سفید در کنار فواید بسیار، عوارضی نیز دارد. استفاده بیش از حد از این دانه روغنی باعث بروز اخلالاتی در بدن خواهد شد:

  • استفاده بیش از حد مجاز از دانه‌های کنجد، سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد.
  • مصرف زیاد این دانه روغنی باعث کاهش بیش از حد فشارخون خواهد شد.
  • فیبر دانه‌های کنجد با ایجاد لایه‌ای روی آپاندیس، باعث نفخ و درد می‌شود.
  • افراد زیادی به مصرف کنجد حساسیت دارند. از این جهت قبل از اضافه کردن این دانه روغنی به رژیم غدایی خود، با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف بیش از حد کنجد باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

لازم به ذکر این نکته است که افراد مبتلا به نقرس باید از مصرف کنجد خودداری کنند. ترکیبات موجود در این دانه باعث تشدید علائم نقرس خواهد شد.

کنجد وعصاره ان

تفاوت کنجد سیاه با سیاه دانه

شاید از لحاظ ظاهری کنجد سیاه شباهت زیادی به سیاه دانه داشته باشد، اما این دو خواص متفاوتی با هم دارند. برای تشخیص کنجد سیاه از سیاه دانه به عطر، طعم و بافت دانه‌ها توجه کنید.

مقدار مصرف روزانه کنجد چقدر است؟

طبق تحقیقات انجام شده روزانه با خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد 14 درصد کلسیم مورد نیاز بدن تامین می‌شود. در صورت مصرف 50 گرم کنجد در یک روز، 25 درصد اسید فولیک مورد نیاز بدن دریافت خواهد شد.

بهترین روش مصرف کنجد چیست؟

برای این که تمام مواد مغذی موجود در این دانه روغنی را دریافت کنید، بهتر است کنجد خام میل کنید. خوردن ارده در وعده صبحانه یا استفاده از روغن کنجد برای پخت و پز بسیار مفید است. همچنین می‌توانید کنجد را به عنوان میان وعده در کنار نان، دسر و شیرینی و یا به تنهایی در برنامه غذایی خود بگنجانید. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت جویدن و خرد شدن دانه‌های کنجد، مواد مغذی موجود در آن در بدن شما آزاد می‌شود.

با کنجد می‌توان سوهان مغز‌دار و قند و کنجد (شاه پریون) درست کرد. این دانه روغنی برای تزئین تهدیگ نان لواش، شیر دارچینی، شیر خرما و انواع نوشیدنی کاربرد دارد. کنجد عسلی، توپک کنجد و چاشنی کنجد و پودر نارگیل جزء شیرینی‌هایی هستند که در دستور آن‌ها کنجد به کار رفته است. کنجد در تهیه انواع سالاد، نیمرو، حلوا و کیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.  خورشت کنجد، ناگت مرغ و کنجد و کوکوی کنجدی از غذا‌های یزدی به شمار می‌روند. کیک ارده و کنجد، کیک کنجدی، شیرینی کنجدی و کلوچه کنجدی جزء دسر‌هایی هستند که در دستور پخت آن‌ها مقدار زیادی کنجد استفاده می‌شود.اگر از استفاده کنجد در غذای خود لذت می برید حتما این مطلب معرفی غذاهای مختلف با کنجد + دستور تهیه را بخوانید.

کنجد سفید

کنجد سفید با طعم خاص و خواص غنی، به عنوان یک منبع عالی از اسیدهای چرب اشباع نشده و مواد معدنی مفید در تغذیه شناخته می‌شود. می توانید کنجد سفید با کیفیت و قیمت مناسب از بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


وب سایت بانک طعم با گرداوری مطالب بالا قصد دارد خواص کنجد سفید را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. با دانستن مضرات و فواید این دانه، با آگاهی بیشتر نسبت به خرید کنجد سفید اقدام خواهید کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع خوراکی‌ها می‌توانید در این صفحه اینترنتی شروع به جستجو کنید. جهت اطلاع از قیمت کنجد سفید با همکارانمان در بخش فروش در ارتباط باشید

35 خواص استثنایی کنجد سفید
عذری رستم زاد 10 اسفند 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید