ادویه چات ماسالا چیست؟ + معرفی خواص شگفت‌انگیز آن

اگر به دنبال تجربه‌ای تازه و متفاوت در سفر به دنیای طعم و رنگ هند هستید، مقاله ادویه چات ماسالا را از دست ندهید. این مقاله، به شما امکان می‌دهد عمق تری در معرفی و استفاده از این ادویه شگفت‌انگیز داشته باشید و به طعم‌های بی‌نظیری که در غذاهای هندی خلق می‌شود، نزدیک شوید.
05 تیر 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| 1 اظهار نظر

چات ماسالا یکی از انواع ادویه‌های ترکیبی بوده که اغلب در کشور پاکستان و هند مصرف می شود. خواص چات ماسالا در سالیان اخیر سبب شد تا بهره‌گیری از این ادویه مورد توجه پزشکان و متخصصان طب سنتی باشد و سرآشپزهای حرفه‌ای نیز از آن در غذاهای گوناگون استفاده کنند. یکی از مراکز معتبری که امکان خرید ادویه چات ماسالا را فراهم کرده است، بانک طعم بوده و شما می‌توانید با ثبت سفارش از این مرکز از این ادویه استفاده کنید و شاهد تاثیرات آن باشید. ما قصد داریم تا در این مقاله به بررسی خواص چات ماسالا بپردازیم و بیابیم که چرا این محصول تا این حد مورد توجه پزشکان و متخصصان قرار گرفته است.

ادویه چات ماسالا چیست؟

برای اینکه خواص چات ماسالا را بررسی کنیم؛ خوب است در ابتدا به سوال “ادویه چات ماسالا چیست؟” بپردازیم. به طور کلی چات ماسالا، یک نوع ادویه است که ماده اصلی آن پودر انبه خشک شده می‌باشد. چنانچه ذائقه شما به گونه‌ای است که از ترشی‎جات لذت می‎برید، لازم است تا حتما این ادویه را امتحان کنید.
این ادویه را در پاکستان و بخش‌های شمالی هند بر روی میوه، تخم‎ مرغ و سالاد می‎ریزند. این چاشنی به صورت بسته‎ بندی در کشورهای گوناگون وجود داشته و به نام تجاری چات ماسالای میوه معرفی می‌شود.


تاریخچه ادویه چات ماسالا

همچنان توضیحات دقیقی از چگونگی پیدایش چات ماسالا بیان نشده است. برخی معتقد هستند که این ادویه از بنگال آمده است و برخی اعتقادشان بر این است که این ادویه از دهلی کشف شده! با این وجود برترین داستانی که درباره این ادویه گفته شده است آن است که این ادویه از آگرا سرچشمه گرفته؛ آگرا درواقع در ایالت اوتار پرادش قرار دارد و گفته می‌شود که چات از آشپزخانه سلطنتی امپراتور مغول بیرون آمده است.

درواقع داستان این است که امپراطور مغول روزی بیمار شد و مجاز بود که صرفاً غذاهای سبک مصرف کند. آشپزهای وی برای اینکه غذاهای مقوی برای وی طبخ کنند؛ تصمیم به اختراع چات ماسالا گرفتند. 

چات ماسالا

سرانجام زمانی که خواص چات ماسالا را مشاهده کردند، مصرف آن رواج یافت و بر ایجاد انواع سالادها تاثیرگذار شد.


مواد مغذی چات ماسالا کدام‌اند؟

مورد توجه قرار گرفتن خواص چات ماسالا درواقع به علت وجود انواع گوناگونی از مواد مغذی مناسب برای بدن می‌باشد. چندین نمونه از این مواد مغذی عبارت‌اند از:

  • مواد معدنی: پودر آنغوزه و زیره، هر دو موادی تاثیرگذار در چات مسالا بوده و منابع خوبی از آهن و کلسیم می‌باشند. زیره خود به تنهایی منبعی غنی از مواد معدنی منیزیم است.
  • ویتامین‌ها: در چات ماسالا، فلفل‌های خشک شده چیلی موجود هستند که حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A نیز می‌باشند. زیره نیز ویتامین آ داراست؛ در حالی که آنغوزه دارای ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد. نیاسین و ریبوفلاوین هر دو دارای ویتامین ب بوده و تخم گشنیز نیز توانایی آن را دارد که ویتامین سی را تامین کند.
  • آنتی اکسیدان‌ها: آنتی اکسیدان‌هایی که در ادویه چات ماسالا موجود هستند، حاوی اسید فروولیک بوده که از آنغوزه تهیه می‌شوند. زنجبیل نیز دزای انواع روغن‌های اساسی  می‌باشد. ویتامین های آ و سی در ساختار این ادویه، همچنین به عنوان آنتی اکسیدان‌های کاربردی شناخته می‌شوند.

حال که با مواد مغذی موجود در ادویه چات ماسالا آشنا شدید، ممکن است این سوال در ذهنتان مطرح شود که سفارش خرید ادویه چات ماسالا را چگونه می‌توان ثبت کرد. شما می‌توانید به سایت بانک طعم مراجعه کنید و با خیالی آسوده از کیفیت و نوع محصول، ادویه مورد نظر خود را سفارش دهید.

چات ماسالا

اصلی‌ترین خواص چات ماسالا کدام‌اند؟

  • چندین مورد از مهم‌ترین خواص جات ماسالا عبارت‌اند از:
    بهبود شرایط دیابت: مطالعات انجام شده بر روی ادویه چات ماسالا نشان داده است که زیره‌درمانی، یکی از ر‌وش‌های درمان امیدوارکننده برای افراد درگیر دیابت می‌باشد. تعدادی از اجزای زیره قادرند تا اثرات قند خون بالا را کاهش دهند. چات ماسالا دارای مقادیر بالایی زیره است.
  • رفع چالش‌های سیستم گوارش و هضم: فلفل سیاه، زنجبیل و گیاه گشنیز به علت مزایایی که برای سیستم گوارشی دارا هستند، به شهرت بالایی در میان متخصصان طب سنتی رسیده‌اند و وجود آنان در چات ماسالا می‌تواند این ادویه را در دسته مواد غذایی دارویی قرار دهد.
  • فشار خون بالا: پزشکان معتقدند که تخم گشنیز موجود در چات ماسالا تاثیرات بالایی بر کاهش فشار خون می‌گذارد. از همین رو، استفاده از این ادویه توسط پزشکان زیادی توصیه شده است.

خواص ماسالا برای لاغری

یکی از مهم‌ترین خواص چات ماسالا برای لاغری می‌باشد. شما با بهره‌گیری از ادویه چات ماسالا می‌توانید از جذب کالری بیش از حد جلوگیری نمایید. چنانچه شما از این ادویه بر روی سالاد، ماست و درون غذاهای گوناگون بهره ببرید؛ میزان اشتهایتان کاهش می‌یابد و دیگر تمایلی به افزودن کالری نخواهید داشت. نکته مهم آن است که سعی کنید تا از این محصول در نوشیدنی‌ها نیز استفا‌ده کنید؛ چراکه این محصول به طور مایع خاصیت جذب شدگی بالاتری را نسبت به حالت پودری داراست. 

این ادویه همچنین می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی چربی‌های شکم و دور شکم شما بگذارد و مصرف آن در میزان بالا کمک بالایی به روند لاغری شما خواهد کرد.

چات ماسالا

موارد استفاده از چات ماسالا

یکی دیگر از خواص ادویه چات ماسالا ویژگی طعم دهندگی به انواع خوراکی‌هاست مانند سبزی‌های بخارپز، سالاد میوه‌های تازه و سالادهایی بر پایه ماست. شما می‌توانید از این ادویه برای طبخ غذاهایی مانند فلافل، برگر‌ و حتی کباب بهره بگیرید. این کار سبب می‌شود تا مزه اصلی غذا به راحتی آزاد شود. چنانچه قصد بهره‌گیری از این ادویه را دارید، حتما نگاهی به مجموعه بانک طعم بی‌اندازید و برترین محصولات را از این مرکز خریداری کنید.


جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، خواص چات ماسالا سبب شده است تا این ادویه در دسته برترین ادویه‌های گیاهی قرار گیرد و مصرف آن توسط پزشکان توصیه گردد. شما می‌توانید این محصول را از بانک طعم خریداری کنید و خیالتان نیز از بابت کیفیت و خلوص ادویه راحت باشد. شما همچنین قادر هستید تا سفارش خرید عمده ادویه چات ماسالا را نیز از همین مرکز ثبت کنید.

علیرضا خدادادی 05 تیر 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟