طرزتهیه نان فطیر خوشمزه

خواص نان فطیر به قدری بالاست که مصرف آن توسط پزشکان طب سنتی توصیه شده است. ما قصد داریم تا در این مقاله طرز تهیه فطیر با خمیر نانوایی را برای شما شرح دهیم.
08 آبان 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

فطیر یکی از انواع نان‌های سنتی در ایران است که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. این نمونه از نان اغلب با عنوان نان فطیر اردبیل شناخته می‌شود و امکان پخت آن در قابلمه نیز امکان‌پذیر است. خواص نان فطیر به قدری بالاست که مصرف آن توسط پزشکان طب سنتی توصیه شده است. ما قصد داریم تا در این مقاله طرز تهیه فطیر با خمیر نانوایی را برای شما شرح دهیم. همراه ما باشید تا در انتهای این گفتار، با یکی از برترین ارائه دهندگان مواد اولیه جهت پخت این نان نیز آشنا شوید.

طرز تهیه انواع نان خانگی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "طرز تهیه انواع نان خانگی" را هم بخوانید!

همین الان بخون!

طرز تهیه فطیر با خمیر نانوایی

برای تهیه نان فطیر، به مواد زیر نیاز دارید:

  • حدودا ۲ پیمانه آرد سفید
  • ۱ پیمانه شکر
  • ۱ پیمانه شیر ولرم
  • یک سوم پیمانه روغن مایع
  • نصف قاشق چایخوری نمک

برای تهیه خمیر مایه، مواد زیر لازم است:

  • یک سوم پیمانه آب گرم
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر
  • ۱ قاشق غذاخوری پودر خمیر مایه

و در نهایت، برای تهیه رومال نیاز به مواد زیر دارید:

  • یک سوم پیمانه شیر
  • ۱ قاشق غذاخوری خاک قند
  • ۱ قاشق غذاخوری زرده تخم مرغ
  • نصف قاشق چایخوری وانیل

طرز تهیه فطیر با خمیر نانوایی

مرحله اول

برای تهیه خمیر مایه، ابتدا یک سوم پیمانه آب گرم را با ۱ قاشق غذاخوری شکر ترکیب کرده و آب را به‌خوبی مخلوط کنید تا شکر حل شود. سپس پودر خمیر مایه را اضافه کرده و کاملا در ظرف پخش کنید. این ترکیب را تا۱۰ دقیقه در استراحت دهید. در بخش بعد، شیر ولرم را با تخم مرغ، شکر و روغن مایع در یک کاسه جادار مخلوط کنید. 

سپس خمیر مایه از مرحله قبل را اضافه کرده و به آرامی آرد را به آن اضافه کنید و همزمان با قاشق مخلوط کنید. سپس، خمیر را با دست‌های خود در ظرفی گود و جاداری که چرب کرده‌اید، تا زمانی که چسبندگی خیلی کمی داشته باشد، ورز دهید. توجه داشته باشید که اگر آرد را بیش از حد اضافه کنید، خمیر سفت و خشک خواهد شد.

مرحله دوم

در این بخش از طرز تهیه فطیر پف‌دار، خمیر را به یک ظرف مناسب منتقل کرده و با یک دستمال حوله‌ای پوشش می‌دهیم. سپس، آن را در یک مکان گرم حدود یک تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود. در این مرحله، خمیر را به چونه‌هایی با اندازه بزرگ‌تر از یک گردو تبدیل می‌کنیم. 

سطح کار را با آرد می‌پوشانیم و چونه‌ها را با وردنه باز می‌کنیم. سپس، سینی فر را چرب می‌کنیم یا با کاغذ روغنی پوشش می‌دهیم. سپس، پس از باز کردن تمام چونه‌ها و چیدن آن‌ها در سینی فر، با یک دستمال تمیز سطح آنان را پوشش می‌دهیم تا خشک نشوند.

مرحله سوم

حدود ۳۰ دقیقه بعد، خمیر را در حالت استراحت قرار می‌دهیم. پس از آن، مواد رومال را با هم ترکیب می‌کنیم و روی خمیرها رومال می‌کنیم. اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید کمی کنجد، سیاه دانه یا تخم خرفه را هم روی فطیرها بپاشید. شما قادر خواهید بود تا مواد لازمه را درصورت امکان از مجموعه بانک طعم، یکی از برترین مجموعه‌های ارائه دهنده مواد افزودنی تهیه کنید. 

طرز تهیه فطیر پف دار

در مرحله بعد، فر را ۱۵ دقیقه قبل از پخت روشن می‌کنیم و آن را به دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم می‌کنیم تا به طور کامل گرم شود. سپس فطیرها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در داخل فر قرار می‌دهیم تا بپزند. 

بریم به فروشگاه بانک طعم

طرز تهیه نان فطیر اردبیل بدون فر

برای اینکه طرز تهیه نان فطیر خانگی در قابلمه را توضیح دهیم، باید بدانید که تمامی مراحل یکسان هستند و مراحل تهیه خمیر را که در بالا آمده است باید انجام دهید. سپس یک تابه را بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. 

خمیر را درون تابه بریزید و از شعله پخش‌کن استفاده کنید. به هر طرف نان حدوداً ۱۰ دقیقه فرصت دهید تا بپزد و رنگ طلایی بگیرد. به راحتی و با این روش، بافتی لذیذ از نان فطیر خود را به دست آورید. نوش جان!

خواص نان فطیر

به طور کلی، نان فطیر دارای خواص گوناگونی می‌باشد. همانطور که در بخش مرتبط به تهیه انواع نان خانگی آمده است، درست کردن نان در خانه سبب می‌شود تا مواد مغذی‌تری در آن مورد استفاده قرار گیرد. 

چنانچه شما قصد داشته باشید تا نان فطیر را خودتان مطابق سلیقه شخصی بپزید، می‌توانید از دانه‌ها و مغزی‌جات گوناگون در آن استفاده کنید. گردو، بادام، کنجد و ادویه‌های مختلف می‌توانند خواص این نان را چند برابر کنند.

نکات طلایی جهت تهیه نان فطیر

برای تنوع در فطیرهای خود، هنگامی که خمیر را به شکل چونه‌ها درست کردیم، می‌توانیم با انگشتان وسط چونه‌ها را باز کنیم و به دلخواه مقداری مغزهای گردو، کرم یا هر ماده دلخواه دیگر را وسط چونه‌ها قرار دهیم. سپس چونه‌ها را جمع کنیم و به مراحل بعدی، مشابه مراحل دسترو بالا، ادامه دهیم.

در صورتی که از فر استفاده نمی‌کنید، می‌توانید یک تابه بزرگ را با روغن چرب کنید و چونه‌های فطیر را پس از باز کردن داخل تابه قرار دهید. حالا کمی صبر کنید تا روی فطیر حباب‌هایی بزند و زیر آن رنگ بگیرد، سپس آن را برگردانید تا سمت دیگری نیز رنگ طلایی بگیرد.

خواص نان فطیر

جمع بندی

در متن بالا به طرز تهیه فطیر با خمیر نانوایی با فر و بدون نیاز به فر پرداخته شد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه شود، مواد مورد نیاز و افزودنی‌ها جهت ایجاد طعم دلنشین در نان است. شما قادر خواهید بود تا مواد مورد نیازتان را از مجموعه بانک طعم با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت تهیه کنید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

علیرضا خدادادی 08 آبان 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟