طرز تهیه نان کماج خوشمزه

تهیه نان کماج بسیار ساده و آسان است و مواد اولیه آن همیشه در دسترس عمومی مردم قرار دارد. ما قصد داریم تا در این گفتار به ارائه طرز تهیه کماج ساده خانگی بپردازیم.
11 آبان 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

نان کماج یک نوع نان محلی است که دارای بافت نرمی می‌باشد و شباهت بالایی به نان شیرمال و نان صبحانه دارد. اینکه نان کماج اصالتاً برای کدام منطقه است، همچنان مشخص نیست. زیرا در اکثر مناطق و محله‌های قدیمی، کماج به همین روش و دستور تهیه می‌شود. تهیه نان کماج بسیار ساده و آسان است و مواد اولیه آن همیشه در دسترس عمومی مردم قرار دارد. ما قصد داریم تا در این گفتار به ارائه طرز تهیه کماج ساده خانگی بپردازیم. همراه ما شوید.

انواع نان خانگی

طرز تهیه انواع نان خانگی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "طرز تهیه انواع نان خانگی" را هم بخوانید!

همین الان بخون!

طرز تهیه کماج پف‌دار

مواد لازم برای تهیه نان کماج پف‌دار:

  • ۲ لیوان آرد
  • ۱ لیوان شیر
  • نصف لیوان روغن مایع
  • ۱ قاشق غذاخوری مایه خمیر خشک
  • ۱ لیوان شکر
  • ۳ عدد تخم مرغ
  • ۲ پنس نمک
  • کنجد به مقدار لازم 

شما می‌توانید موادهای دیگر را با بالاترین کیفیت از مجموعه بانک طعم خریداری کنید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

برای تهیه رومال نیاز به مواد زیر دارید:

  • ۱ عدد زرده تخم مرغ
  • ۲ قاشق غذاخوری شیر
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه کماج ساده خانگی

مرحله اول

در مرحله اول، تخم مرغ را به همراه شیر و روغن مایه در یک کاسه گود بریزید و با استفاده از دستان خود تمام مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. سپس، تمام مواد خشک و آرد را در یک ظرف دیگر با هم مخلوط کنید و آن‌ها را سه بار باهم الک کنید. در بخش بعد، مواد خشک را در یک ظرف گود نسبتاً بزرگ بریزید و در وسط آرد یک حفره ایجاد کنید. سپس مواد مایع را در این حفره بریزید و از وسط شروع به مخلوط کردن و ترکیب کردن خمیر کنید تا تمام مواد به صورت یکدست مخلوط شوند.

مرحله دوم

در این بخش از طرز تهیه نان کماج ساده خانگی باید پس از آماده سازی خمیر نان، بر روی آن کمی روغن اسپری کنید و سپس یک دستمال نخی را روی ظرف قرار دهید. سپس به خمیر یک ساعت وقت دهید تا در یک جای گرم استراحت کند و حجم آن دو برابر شود. خمیر نان را به چند تکه یکسان تقسیم کنید و روی هر تکه خمیر نان با کمک یک چنگال سوراخ بر روی آن ایجاد کنید.

طرز تهیه کماج مازندرانی

مرحله سوم

پیش از شروع به پخت نان کماج، فر را به دمای مورد نیاز گرم کنید. بر روی یک سینی مخصوص پخت و پز (توصیه می‌شود از سینی داخلی فر استفاده نکنید) کاغذ روغنی قرار دهید و سپس تکه‌های خمیر نان کماج را روی سینی بچینید. با استفاده از موادی که برای رومال تهیه کرده‌اید، خمیر را صاف کنید و از کنجد برای تزئین استفاده کنید. در دمای ۱۵۰-۲۰۰ درجه سانتیگراد، خمیر را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر بگذارید و سپس در آخر پخت، به مدت ۱۰ دقیقه از حالت گریل استفاده کنید. پس از پخت، نان کماج آماده سرو است و شما می‌توانید با نوشیدنی مورد علاقه‌تان از آن لذت ببرید.

طرز تهیه کماج با آرد گندم

چنانچه قصد دارید تا با طرز تهیه کماج مازندرانی آشنا شوید، باید بگوییم که این روش صرفا در بخش خمیر با روش پیشین تفاوت دارد. در ابتدا باید یک کاسه آماده کنید و یک لیوان آرد برنج را درون آن بریزید. در ادامه یک لیوان آرد گندم و یک قاشق غذاخوری بکینگ پودر را نیز به آن اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن، نیاز است تا آنان را دو بار الک نمایید.

فوت کوزه‌گری در پخت کمان

برای خوش طعم و عطر شدن نان کماج لازم است تا نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای طرح دادن روی نان کماج، می‌توانید از وسایل آشپزخانه مانند سر آبمیوه گیری، نوک کارد یا حتی یک چنگال بهره ببرید.
  • برای تهیه نان کماج مغزدار، می‌توانید مغزهای خرد شده را به همراه مقداری کره آب شده در وسط خمیر قرار دهید.
  • حین استفاده از آرد، دقت کنید تا از مقدار زیادی استفاده نکنید، زیرا این امر می‌تواند خمیر نان را سفت کند.
  • اگر متوجه می‌شوید که خمیر کمی به دست می‌چسبد، ابتدا باید آن را کمی استراحت دهید و سپس از آرد استفاده کنید.
  • در فصل سرما، برای استراحت دادن به خمیر نان کماج، می‌توانید آن را در یک مکان گرم قرار دهید.

طرز تهیه کماج پف دار

جمع بندی

در متن بالا به طرز تهیه کماج پرداخته شد، لازم است تا شما پیش از اینکه اقدام به تهیه انواع نان خانگی و مخصوصاً نان کماج کنید، مواد مورد نیاز را آماده‌سازی نمایید. یکی از برترین مراکز ارائه دهنده مواد اولیه جهت تهیه غذا بانک طعم بوده که محصولاتی با کیفیت بسیار بالا را ارائه می‌کند. شما می‌توانید وارد وب‌سایت این مجموعه شوید و محصولات مورد نظر خود مانند گردو و بادام جهت تهیه کماج را سفارش دهید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

علیرضا خدادادی 11 آبان 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟