نکات مهم در طرز تهیه شله زرد حرفه‌ای

شله زرد یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب ترین دسرهای ایرانی است. در این مقاله به طرز تهیه شله زرد مجلسی و آموزش تزیین شله زرد می‌پردازیم.
31 فروردین 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

شله زرد از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین دسرهای ایرانی است که بیشتر به عنوان نذری و در ماه محرم طبخ می‌شود. شله زرد از دسرهای سنتی و قدیمی است که به عنوان یک دسر مناسبتی در مناسبت‌های مذهبی به دو صورت سرد و گر سرو می‌شود. شله زرد مناسب‌ترین گزینه برای سفره افطاری و سحری در ماه مبارک رمضان است. این دسر اصیل ایرانی به موجب زعفران و گلابی که در پخت آن به کار می‌روند، رنگ و عطر و بوی خاص و بی‌نظیری دارد. تهیه شله زرد بسیار آسان است. اما اگر از فوت و فن‌های خاص ما در پخت شله زرد حرفه‌ای استفاده کنید، نتیجه‌ای فوق‌العاده عالی از طبخ شله زرد خواهید داشت. در ادامه طرز تهیه شله زرد با دستور ویژه را مطالعه خواهید کرد.

مواد لازم برای تهیه شله زرد

  • برنج نیم‌دانه
  • 1 فنجان
  • شکر 
  • 2 فنجان
  • زعفران دم‌کرده 
  • نصف فنجان
  • آب سرد 
  • 6 فنجان
  • گلاب
  • 1.4 پیمانه
  • پودر هل
  • 1.4 قاشق غذاخوری
  • کره 50 گرم
  • دارچین به میزان دلخواه (برای تزیین)
  • خلال پسته به میزان دلخواه (برای تزیین)

تزیین شله زرد

آموزش مرحله به مرحله پخت شله زرد

مرحله اول: برای تهیه شله زرد به روش نذری، اول باید برنج‌ را از شب قبل در یک کاسه بزرگ بخیسانیم. دقت کنید که برنج را تنها با آب بخیسانید و به‌هیچ‌وجه از نمک برای خیساندن برنج استفاده نکنید. 
راز دستور پخت شله زرد: نمک موجب می‌شود دانه‌های برنج حالت خود را حفظ کرده و خرد نشوند در حالی که برنج شله زرد باید کامل خرد شود. 

مرحله دوم: در این مرحله از طرز تهیه شله زرد مجلسی باید برنج خیس‌خورده از شب قبل را داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و به آن 3 لیوان آب اضافه کنیم. حالا قابلمه را روی حرارت می‌گذاریم تا آب بجوشد. هم‌زمان با جوش آمدن آب کف‌هایی که سطح آب را پوشانده‌اند از آب جدا می‌کنیم. گرفتن کف روی آب یکی از ترفندهای خاص تهیه شله زرد است که هم باعث می‌شود شله زرد خوشمزه‌تر شود و هم به شفاف‌تر شدن و خوش‌رنگ‌تر شدن آن کمک می‌کند. 

مرحله سوم: هنگام پختن برنج اصلاً آن را نباید هم زد. پس می‌گذاریم برنج به همان صورت بپزد. پخت برنج باید تا زمانی که برنج کاملاً شفته شود را باید ادامه داد. پس اگر آب داخل قابلمه تمام شد اما برنج هنوز شفته نشده بود، مقداری آب به برنج اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم: پس از پخت کامل برنج و شفته شدن آن، نوبت به اضافه کردن زعفران رسیده است. پس زعفران را که از قبل دم کرده‌ایم، داخل قابلمه می‌ریزیم. حالا برنج را خوب هم می‌زنیم تا زعفران با برنج مخلوط شده و به صورت کامل جذب برنج شود. تا زمانی که همه دانه‌های برنج کامل به رنگ زرد درآیند، هم زدن برنج را ادامه می‌دهیم. 

مرحله پنجم: برای تهیه شله زرد با یک دست شدن رنگ برنج، نوبت به اضافه کردن شکر می‌رسد. مقدار شکری که برای شله زرد استفاده می‌شود، همواره 2 تا 3 برابر بیشتر از برنج آن است. البته اگر میل به شیرینی بیشتر دارید می‌توانید با اضافه کردن نیم پیمانه دیگر شکر، شله زردی شیرین و لذیذ بپزید. با اضافه کردن شکر، برنج را خوب هم بزنید تا شکر کاملاً در برنج حل شود.

تزیین شله زرد

مرحله ششم: بعد از ترکیب شدن شکر با برنج، پودر هل دم‌کرده یا عرق هل را به ترکیب می‌افزاییم. سپس خلال بادام خیسانده شده در گلاب را داخل قابلمه می‌ریزیم. دقت داشته باشید که خلال بادام باید برای یک ساعت در گلاب خیسانده شود. 

مرحله هفتم: طبق دستور شله زرد در این مرحله کره را به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و هم می‌زنیم تا کره کامل در شله زرد حل شود. اکنون با یک دم‌کنی درب قابلمه را می‌پوشانیم و حرارت زیر آن را کم می‌کنیم و می‌گذاریم شله‌زرد روی حرارت بسیار پایین و ملایم به آرامی دم بکشد. به مدت 30 دقیقه بگذارید تا شله زرد دم بکشد. این کار باعث می‌شود تا شله زرد بعد از سرد شدن، آب نیندازد. 

مرحله هشتم: پس از خاموش کردن اجاق‌گاز، بدون آن که دم‌کنی را از روی قابلمه برداریم برای 20 دقیقه می‌گذاریم شله زرد در همان حالت استراحت کند. بعد از گذشت این مدت شله زرد را داخل قابلمه خوب هم زده و داخل ظرف می‌ریزیم. 
حالا که تهیه شعله زرد به پایان رسیده نوبت به تزیین آن می‌رسد. برای تزیین شله زرده از پودر دارچین و خلال پسته استفاده می‌کنیم. در طرز تهیه شله زرد نذری برای تزیین آن با استفاده از دارچین نام امام حسین و امام علی را می‌نویسم و در کنار آن‌ها غنچه گل محمدی می‌گذاریم. پودر پسته را نیز به صورت هلال ماه روی شله زرد می‌ریزیم.

مهم‌ترین نکات برای تهیه شله زرد حرفه‌ای

در این بخش از مقاله نکاتی مهم و کلیدی را برای تهیه شله زرد به شما آموزش می‌دهیم تا مانند یک آشپز حرفه‌ای بهترین شله زرد را بپزید.

پودر هل

بهتر است برای داخل شله زرد از هل سبز استفاده کنید. خرید هل سبز برای شیرینی و دسر مرسوم‌تر و بهتر است. هل سیاه بیشتر در غذا استفاده می‌شود. نکته دیگر در مورد هل، این است که باید دانه‌های آن را کاملاً پودر کنید بعد به شله زرد اضافه کنید. پیشنهاد ویژه ما به شما این است که هل را داخل یک قوری دم‌کرده و سپس آب معطر هل دم شده را داخل شله زرد بریزید.

خیساندن خلال بادام

در تهیه شله زرد باید خلال بادام را از قبل در گلاب بخیسانید. نکته مهم در این مرحله، گلابی است که استفاده می‌کنید. هنگام خرید گلاب دقت داشته باشید که از طریق سایت بانک طعم به نوع ثبت سفارش توجه داشته باشید. خلال بادام و خلال پسته مرغوب استفاده کنید و دقت کنید که بوی نا ندهند. خیساندن خلال بادام در گلاب باید برای 1 الی 2 ساعت باشد تا هم نرم‌تر شود و هم عطر شله زرد را بهتر کند. 

شله زرد

اضافه کردن شکر

یکی از فوت و فن‌های مهم پخت شله زرد، دانستن زمان دقیق و به موقع اضافه کردن شکر است. دقت داشته باشید که اگر شکر زودتر به برنج اضافه شود مانع از باز شدن کامل برنج‌ها می‌شود و در نتیجه مغز برنج خام باقی می‌ماند.

جمع‌بندی

شله زرد از دسرهای سنتی و پرطرف‌دار ایرانی است که به راحتی آماده شده و هیچ پیچیدگی ندارد. تهیه شله زرد بیشتر برای مناسبت‌های مذهبی و افطاری و نذری مرسوم است. شکر و برنج مواد پایه شله زرد هستند که همیشه مقدار شکر از برنج بیشتر است. البته باید دقت کرد که شعله زرد مجلسی نباید زیاد شیرین باشد. به طور میانگین نسبت برنج به شکر در شله زرد 1 به 3 است. برنج شله زرد باید کامل از هم باز شده و شفته شود و بعد شکر را مرحله به مرحله به آن اضافه کرد و ترکیب را مرتب هم زد. دقت داشته باشید که شکر در اثر حرارت آب می‌اندازد؛ بنابراین قبل از اضافه کردن شکر نباید به برنج آب اضافه کرد. از اصلی‌ترین مواد لازم برای تهیه شله زرد، گلاب است. برای خرید عمده گلاب با پایین‌ترین قیمت بازار از طریق سایت بانک طعم اقدام کنید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

علیرضا خدادادی 31 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید