درمان کم‌خونی با عدس

در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل و جامع درباره درمان کم خونی با دال عدس و همچنین راجع به عدس برای کم خونی در بارداری توضیح دادیم.
06 اردیبهشت 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

عدس از جمله مفیدترین و پرمصرف‌ترین حبوبات در جهان است که خواص درمانی شگفت‌انگیزی دارد. در کشورهایی همچون پاکستان و هند، عدس از اجزای اصلی رژیم غذایی مردم به شمار می‌آید. عدس طبعی سرد و خشک دارد به همین دلیل در طب سنتی به کرات به مصرف آن اشاره شده است. عدس خواص متعددی دارد از مهم‌ترین خاصیت عدس، خون‌ساز بودن است؛ بنابراین راحت‌ترین و ساده‌ترین راه‌حل درمانی برای افراد مبتلا به کم‌خونی، درمان کم‌خونی با عدس است. مصرف عدس برای افراد گیاهخوار بسیار مهم است؛ چرا که به دلیل پروتئین بالای آن، جایگزینی مناسب برای گوشت به شمار می‌آید. خواص عدس در انواع مختلف آن، تقریباً یکسان است. عدس بیشتر با پوست مصرف می‌شود؛ اما در برخی غذاها از عدس پوست‌کنده که به آن دال عدس گفته می‌شود، استفاده خواهد شد. پوست عدس منبعی سرشار از فیبر است؛ بنابراین دال عدس به دلیل آنکه پوست‌کنده است فاقد فیبر است.

ترکیبات معدنی عدس

این دانه مغذی غنی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی و فیبر است. عدس دارای ویتامین‌های گروه B بوده که با مصرف 100 گرم از آن بخش زیادی از نیاز بدن به این ویتامین برطرف می‌شود. این دانه مغذی سرشار از آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، زینک، مس و منگنز است.

از خواص لوبیا چیتی چقدر می‌دانیم؟ ۱۴ خاصیت بی نظیر

لوبیا چیتی یکی از انواع لوبیا است که دارای خواص بی‌نظیری است یکی از خواص لوبیا چیتی برای لاغری است. دیگر خواص این حبوبات را در این مقاله بخوانید

همین الان بخون!!


معرفی انواع عدس

انواع مختلف و رنگ‌های گوناگون از عدس وجود دارد که همگی آن‌ها دارای خواص درمانی خارق‌العاده‌ای هستند. انواع مختلف عدس حاوی مقادیر فراوان آهن هستند. همان‌طور که می‌دانید بدن برای تولید گلبول قرمز به آهن نیاز دارد تا بتواند روند طبیعی انتقال اکسیژن به اندام‌ها را حفظ کند. کاهش آهن بدن مساوی با کاهش گلبول قرمز و ابتلا به کم‌خونی است. آیا می‌دانید که ساده‌ترین راه درمان کم‌خونی با عدس است؟ هر یک از انواع عدس‌ها از بهترین و طبیعی‌ترین خون‌سازها هستند که با قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی، می‌توان فرایند خون‌سازی را تسهیل و تسریع بخشید. 
یکی از رایج‌ترین انواع عدس، عدس قهوه‌ای است که سرشار از مواد معدنی بوده و بسیار مفید است به‌طوری‌که کلیه خواص خود را پس از پخت حفظ می‌کند.
عدس پوی از دیگر انواع عدس است که در فرانسه کاشت و پرورش داده می‌شود. این نوع عدس دارای طعمی فلفلی بوده و اندازه و سایزی کوچک‌تر از عدس سبز دارد. 
عدس سبز از فراوان‌ترین انواع عدس است و در اندازه‌های مختلف موجود است و قیمتی مناسب دارد.
عدس قرمز از زودپزترین عدس‌ها است و برای تهیه دال عدس استفاده می‌شود.
خوش‌پخت‌ترین نوع عدس، عدس زرد است. عدس زرد شباهت زیادی به عدس قرمز داشته و طعمی بسیار لذیذ و دلچسب دارد.
عدس سیاه یابلوگا با دانه‌هایی سیاه و سفید، ظاهری شبیه به خاویار دارد و برای تهیه سالادهای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عدس برای کم خونی

فواید عدس برای درمان کم‌خونی

آنمی از بیماری‌های است که برخی افراد به طور مادرزادی به آن مبتلا هستند و برخی دیگر بعد از تولد و در جریان زندگی دچار آن خواهند شد. عدم تأمین نشدن چهار گروه اصلی کربوهیدارت‌ها، چربی، پروتئین و ویتامین‌ها، عامل اصلی ابتلا به آنمی یا همان کم‌خونی هستند که به دلیل داشتن رژیم غذایی نادرست و عدم استفاده از مواد غذایی مغذی، انسان با آن مواجه می‌شود. توجه داشته باشید که داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی خون‌ساز، بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
عدس از جمله حبوبات خون‌ساز و مغذی است که به تولید هموگلوبین‌ها کمک می‌کند. بهتر است بدانید که هیچ بیماری به طور کامل قابل درمان نیست و درمان کم‌خونی با عدس تنها راه‌حلی مناسب برای کاهش عوارض بیماری و کند کردن روند صعودی بیماری است.
یکی از مهم‌ترین ترکیبات معدنی عدس، آهن است. خوردن روزانه عدس، 37 درصد از آهن مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و منگنز نیز از دیگر ترکیبات مغذی موجود در عدس هستند که فواید زیادی برای بدن دارند. آهن موجود در عدس، آهن غیر هِم است. این نوع از آهن در تولید گلبول‌های قرمز خون نقش اساسی دارد و همچنین به در حفظ سلامت گلبول‌های قرمز بسیار تأثیرگذار است؛ بنابراین خوردن عدس به پیشگیری از کم‌خونی کمک می‌کند. 
به‌طورکلی با توجه به این که عدس حاوی مقادیر زیاد آهن است، مصرف یک پیمانه عدس در روز، آهن مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند در نتیجه از ابتلا به بیماری کم‌خونی ناشی از فقر آهن پیشگیری می‌شود. همچنین با دریافت آهن موجود در عدس، روند تولید هموگلوبین خون افزایش می‌یابد که در نتیجه به درمان کم‌خونی منجر خواهد شد. از دیگر خواص درمان کم‌خونی با دال عدس، تشکیل سلول‌های خونی و کاهش سطح همو سیستئین است.

عدس

این محصول نسبت به سایر حبوبات بهتر و زودتر پخته‌ می‌شود و یک غذای آماده به شمار می‌آید. کسانی که گیاه‌خوار هستند یا توان خریداری گوشت را ندارند، پیشنهاد می‌شود که به دنبال خرید عدس و استفاده از آن باشندو میتوانید عدس را از این سایت با ارسال سریع بخرید.

همین الان کلیک کنید


خواص عدس در بارداری

پزشکان و متخصصین تغذیه، مصرف عدس در دروان بارداری را لازم و ضروری عنوان می‌کنند. اغلب مادران باردار در طول دوره بارداری خود با بیماری کم‌خونی مواجه می‌شوند که هم برای جنین و هم برای مادر خطرناک است. خوردن عدس برای کم‌خونی در بارداری بسیار مفید است. فقر آهن در مادران باردار از شایع‌ترین معضلات در دوران بارداری است. با توجه به مقادیر کافی آهن در عدس با قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه مادر باردار می‌توان از داشتن زایمان و بارداری سالم اطمینان حاصل کرد. علاوه بر درمان خونی با عدس در بارداری، این ماده غذایی فواید زیاد دیگری برای مادر باردار و جنین دارد که از میان آن‌ها می‌توان به جلوگیری از نواقص و ناهنجاری‌های هنگام تولید مانند اسپینا بیفیدا یا آنسفالیت در کودک، جلوگیری از زایمان زودرس، کنترل فشارخون، کاهش اختلالات گوارشی و جلوگیری از یبوست، تقویت عملکرد بیولوژیکی مغز و جلوگیری از ابتلا به میگرن در دوران بارداری، تنظیم‌کننده میزان کلسترول خون و پشتیبانی از رشد عضلات جنین و کنترل سطح قند خون و کنترل وزن مادر باردار اشاره کرد.

پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های (پروسیانیدین و فلاونول‌ها) موجود در عدس دارای خواص ضد التهابی هستند و از سیستم عصبی محافظت می‌کند. عدس دارای نوهی پروتئین گیاهی به نام است که با سمی کردن سلول‌های سرطانی، از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. ترکیبات فنولیک که در انواع حبوبات یافت می‌شود، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که وظیفه محافظت از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد را دارد. سلنیوم با تقویت سیستم ایمنی بدن سرعت رشد تومور را کاهش می‌دهد. مصرف این ماده مغذی خطر ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ، ریه، مثانه، پوست، مری و معده را کاهش می‌دهد.

فواید عدس برای کنترل وزن

عدس دارای مقدار قابل توجهی فیبر است که خوردن آن باعث پر شدن معده و کاهش پر‌اشتهایی می‌شود. از طرفی مواد غذایی گیاهی کالری کمتری دارند و می‌توانند جایگزین غذا‌های پر‌کالری شوند. پیروی از رژیم غذایی سالم تاثیر مثبتی بر درمان چاقی و جلوگیری از اضافه وزن دارد. مصرف عدس سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سندرم متابولیک می‌شود.

فواید عدس برای کنترل دیابت

زمانی که لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی برای بدن نباشد، بیماری دیابت بروز می‌دهد. در چنین وضعیتی افزایش قند خون زمینه بروز بیماری‌های قلبی، کلیوی و آسیب عصبی را فراهم می‌کند. مصرف حبوبات با کنترل قند خون از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند.

مبارزه با خستگی

کمبود آهن شایع‌ترین علت خستگی شناخته شده است. آهنی که در گوشت و ماهی وجود دارد با آهنی با آهن موجود در غذایی گیاهی متفاوت است. گیاه‌خواران یا افرادی که به دلیل بیماری گوشت مصرف نمی‌کنند، می‌توانند با مصرف حبوباتی چون عدس و مواد غذایی گیاهی، آهن مورد نیازشان را دریافت کنند.

عدس برای درمان کم خونی

خواص عدس برای بدنسازی

پروتئین موجود در عدس به رشد ماهیچه و عضله کمک می‌کند. حبوبات کالری مورد نیاز برای انجام تمرینات سنگین را تامین کرده و مصرفشان برای بدنسازان مفید است. بدنسازان و ورزشکاران آمینو اسید و کربوهیدرات مورد نیاز بدنشان را می‌توانند با مصرف عدس و حوانه عدس دریافت کنند.

فواید عدس برای سرماخوردگی

ترکیبات موجود در عدس به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این گیاه سرشار از ویتامین C بوده که از بروز آنفولانزا و سرماخوردگی پیشگیری می‌کند. مصرف سوپ عدس، عدسی یا عدس پلو در دوران سرماخوردگی انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و به بهبود علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

بهبود سلامت قلب

عدس منبع غنی پتاسیم، فیبر و فولات است که در بهبود سلامت قلب تاثیر مثبتی دارد. مصرف روزانه فیبر با کاهش سطح کلسترول خون، از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

خواص عدس سبز برای کم خونی

عدس سبز سرشار ویتامین A، E و C بوده به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این گروه از حبوبات منبع غنی فولات بوده که نقش موثری در تولید گلبول‌های خونی و درمان کم‌خونی ایفا می‌کند.

تجربه لاغری با حبوبات

حبوبات عضو جدانشدنی وعده غذایی ایرانیان است در این مقاله رژیم لاغری با حبوبات را بررسی کرده‌ایم. مصرف حبوبات برای لاغری تجربه جدیدی است.

همین الان بخون!!


خواص عدس برای پوست و مو

اسید‌های آمینه، ویتامین‌های گروه B، آهن، کلسیم و فسفر برای رشد مو و جلوگیری از ریزش آن ضروری است. استفاده از پودر و پوره عدس در کاهش التهاب پوست، از بین بردن شوره سر و بهبود سلامت پوست و مو موثر است.

فواید جوانه عدس

جوانه عدس نیز مانند عدس برای سلامت پوست و مو، کاهش وزن، کنترل قند خون و فشار خون مفید است. این گیاه به بهبود عمکلرد معده و دستگاه گوارش کمک کرده و در درمان کم‌خونی، کنترل فشار خون، افزایش سلامت قلب موثر است.

کاهش فشار خون

عدس سرشار از پروتئین بوده و می‌تواند جایگزین گوشت شود. مصرف حبوبات به دلیل داشتن پتاسیم، کلسیم و منیزیم روش طبیعی در کاهش سطح فشار خون محسوب می‌شود.

خواص سویق عدس برای کم‌خونی

سویق نوعی خوراکی خیلی مقوی است که از پودر کردن و تفت دادن حبوبات و دانه‌های گیاهان تهیه می‌شود. عدس نیز همچون دیگر حبوبات علاوه بر مصارفی همچون حلیم و عدسی و عدس پلو به صورت سویق نیز مصرف می‌شود. عدس سودا زا است؛ بنابراین خوردن زیاد آن را به شما توصیه نمی‌کنیم چرا سبب رقت قلب شده و تأثیرات زیادی در روحیه افراد دارد. در مقابل سویق عدس خواصی شگفت‌انگیز دارد. سویق عدس برای کم‌خونی بسیار مفید و مؤثر است. در طب سنتی راه طبیعی و ساده درمان کم‌خونی با عدس بیان شده است. روایتی از علی بن مهزیار نقل شده که امام جواد علیه‌السلام به زنی که در حیض یا همان عادت‌ماهانه بوده و خونریزی زیادی داشت که با هیچ درمانی متوقف نمی‌شود، فرموده تا پودر عدس یا سویق عدس مصرف کند تا خون او متوقف شود.اگر به استفاده عدس در غذا خود علاقه دارید حتما این مطلب ۱۰ خاصیت عدس که حتما باید بدانیم را بخوانید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی فواید درمان کم‌خونی با عدس پرداختیم. در طب سنتی از عدس به عنوان یک گیاه مقوی و یکی از مغذی‌ترین حبوبات یاد می‌شود. این ماده غذایی کامل و انرژی‌زا است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. عدس منبعی سرشار از پروتئین گیاهی و حاوی مقادیر بسیار زیاد آهن است. همان طور که اطلاع دارید بدن به منظور تولید گلبول‌های قرمز جدید خون و حفظ روند طبیعی انتقال اکسیژن به تک‌تک سلول‌ها به آهن نیاز دارد. عدس به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع آهن می‌تواند تا حد زیادی به حفظ سلامت گلبول‌های قرمز در خون کمک کرده و از ابتلا به کم‌خونی که رایج‌ترین دلیل آن کمبود گلبول‌های قرمز است، پیشگیری کند. عدس حاوی مقادیر زیاد ویتامین E و C و A است و همچنین به غیر از آن سرشار از ترکیبات معدنی فراوان فسفر و کلسیم است. خوردن عدس برای افرادی که دچار بیماری کم‌خونی هستند، بسیار مفید است؛ بنابراین سعی کنید حتماً هفته‌ای 2 الی 3 بار در وعده صبحانه از عدسی استفاده کنید. خوردن عدس به ویژه برای افراد سالمند و بیماران توصیه می‌شود. علاوه بر این فواید عدس برای کم‌خونی در بارداری نیز بسیار زیاد است. درمان کم‌خونی با دال عدس ساده‌ترین و راحت‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل است. با خرید عدس و خرید حبوبات از بانک طعم سلامت خود را تضمین کنید. زیرا در بانک طعم عدس و سایر حبوبات به صورت تازه و پایین‌تر از قیمت بازار عرضه می‌شود. 

عدس 

این محصول نسبت به سایر حبوبات بهتر و زودتر پخته‌ می‌شود و یک غذای آماده به شمار می‌آید. کسانی که گیاه‌خوار هستند یا توان خریداری گوشت را ندارند، پیشنهاد می‌شود که به دنبال خرید عدس و استفاده از آن باشندو میتوانید عدس را از این سایت با ارسال سریع بخرید.

همین الان کلیک کنید

خواص عدس برای کم خونی

علیرضا خدادادی 06 اردیبهشت 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید