چگونگی مصرف زردچوبه و خواص زردچوبه را میدانید؟ + فیلم

زردچوبه یکی از پر کاربردترین ادویه‌هاست. خواص زردچوبه و حالت‌های مصرف زردچوبه بسیار زیاد است که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.
08 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

زرد چوبه چیست و چه خواصی دارد؟

زردچوبه یکی از ادویه های خوراکی هست که بسیاری از ما در وعده های غذایی خود استفاده می­کنیم و خواص دارویی و کاربرد بسیار زیادی در مصرف این ادویه گیاهی هست. در واقع زردچوبه نوعی گیاه و ادویه ای است که از آن زردچوبه تهیه می شود. زردچوبه از دسته ی زنجبیلیان هست و ادویه ای معروف محسوب میشود. 

این پودر زردرنگ از ساقه زیرزمینی یا ریشه گیاه کورکومالانگا به دست می­آید. پودر زردچوبه همان طور که دیده ایم به رنگ زرد تیره است که یکی ازپرکاربردترین ادویه ها به شمار می رود. پودر زردچوبه به عنوان طعم دهنده به موادغذایی و هم‌چنین رنگ غذایی در برخی مناطق استفاده می­شود. به همین دلیل مصرف زردچوبه در کشورما بخش گسترده ای از مصرف ادویه جات را تشکیل می­دهد.

خواص مصرف زردچوبه

جالب است بدانیم مصرف زردچوبه خواص بسیار زیادی دارد، از جمله­ این­که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی خود یکی از موثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی شدن سلو های بدن است.

خواص مصرف زردچوبه

مصرف زردچوبه برای لاغری تا بیماری های قلبی و مغزی

همینطور مصرف زردچوبه سبب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در افراد می­شود. و از این جهت است که مصرف زردچوبه برای لاغری کاربرد بسیار زیادی دارد و سبب لاغری افراد و دوری از بیماری چاقی می­شود.

خواص بسیار زیاد دیگری برای مصرف زردچوبه وجود دارد که دلیل تمایل افراد به مصرف این ادویه مفید است. مصرف زردچوبه خام به خوبی می­تواند سطح کلسترول بد معروف به LDL خون را کاهش دهد و به همین جهت مصرف زرد چوبه، از بسیاری از مشکلات مانند بیماری­ های قلبی و سکه مغزی پیشگیری خواهد کرد علاوه براین مصرف زردچوبه می­تواند سیستم ایمنی بدن انسان را به طور قابل توجهی نیز افزایش دهد و از بیماری و بسیاری از مشکلات جسمی نیز جلوگیری نماید.

استفاده از زردچوبه در سمبوسه سبزیجات

کاهش شدت آلزایمر و مسکن درد

یکی از کارهایی که می­تواند شدت بیماری آلزایمر و فراموشی را کاهش دهد مصرف زردچوبه است. علاوه بر این، زردچوبه اثرات ضد التهابی و ضددرد شبیه داروهای مسکّن معمولی را دارد و از این روست که مصرف زردچوبه برای کاهش درد بسیار توصیه شده است.

زردچوبه و سرطان

مصرف زردچوبه خام یا غیرخام در پیشگیری و درمان سرطان کمک میکند و ماده موجود در آن، به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضدالتهاب، خطر تخریب سلول­های بدن را کاهش داده و خطر جهش سلول‌های سرطانی را کم­تر خواهد کرد.

استفاده از زرچوبه برای دستگاه کبد و دستگاه گوارش

به علت وجود ماده کورکومین در زردچوبه که از تخریبات کبد جلوگیری می ­کند، مصرف زردچوبه برای کبد چرب بسیار به افراد توصیه می­شود، و سموم بدن را دفع می کند. استفاده از زرد چوبه خام یا ادویه آن با حفاظت از سلول های کبدی از آسیب هایی که صفرا در بدن ایجاد می­کند، جلوگیری می­نماید. بنابراین از مزایای دیگر مصرف زردچوبه، افزایش تولید مایعات صفراوی گوارشی است.

خواص مصرف زردچوبه

زردچوبه برای ریه و قلب خوب است؟

زرد چوبه برای درمان عوارض ریوی نیز بسیار کاربرد دارد و می­تواند بسیاری از مشکلات مربوط به شش و بیماری­های تنفسی را کاهش دهد و هم­چنین کمک بسیارزیادی نیز به کاهش عوارض مشکلات قلبی-عروقی می­کند.

خوابی آرام با زردچوبه

با مصرف زردچوبه خام یا غیر خام در وعده های غذایی، می­توان خواب بهتر و باآرامش تری داشت و از بیخوابی و خستگی زیاد جلوگیری نمود. علاوه بر آن، مصرف زرد چوبه خواهد توانست باعث روشنی بیشتر پوست شود و بافت پوست را نرم و انعطاف پذیر نماید و از سختی پوست جلوگیری کند.

زردچوبه را چطور مصرف کنیم بهتر است؟

زرد چوبه می­تواند به شکل ها و روش های مختلفی استفاده شود. که یکی از روش های معمول و مرسوم آن، مصرف زردچوبه خام است که در واقع همان شکل آسیاب شده و پودر است. 

می­توان به راحتی صبح ناشتا یا هر زمان دیگری زردچوبه خام را مصرف کرد و از آن استفاده نمود. بنابراین مصرف زرد چوبه خام یکی از روش های مصرف زردچوبه است که به سادگی و سریع انجام می­شود و تمام خواص یادشده در مصرف زردچوبه را دارد. 

تهیه زردچوبه

چای زردچوبه

یکی از روش های معمول تری که خواص بسیار بیشتری از مصرف زردچوبه خام می­تواند داشته باشد، استفاده از چای زردچوبه است. این چای زردچوبه، از زردچوبه خام یا پودری تهیه می­شود. با تحقیقات علمی ثابت شده که محصولات و فرآورده­های تولیدی زردچوبه به شکل چای و یا انواع نوشیدنی دارای مقدار موثرتری از کورکومین قابل جذب در بدن هستند. و می­توانند خواص بیشتری نیز داشته باشند.

برای تهیه چای زردچوبه مراحلی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • ۴ فنجان آب را می جوشانیم.
  • ۱ تا ۲ قاشق چای­ خوری زردچوبه­ ی آسیاب شده، رنده ­شده یا پودری را به آب بیفزاییم.
  • باید صبر کنیم تا ترکیب به دست آمده به مدت ده دقیقه بجوشد.
  • چای را در ظرفی می­ریزیم و به مدت ۵ دقیقه می­گذاریم تا خنک شود.

چیکار کنیم تا طعم چای زردچوبه بهتر شود؟

برای این که جذب بهتر و بهبود طعم چای زردچوبه را داشته باشیم، موارد دیگری هم باید به آن اضافه کنیم. به عنوان مثال مصرف زردچوبه با شیر می­تواند طعم و خواص بسیار بهتری به زردچوبه بدهد و مواد بسیار بیشتری برای جذب بهتر و بهبود طعم چای زردچوبه به آن اضافه می­کنند که عبارتند از:

طعم چای زردچوبه

  • عسل که افزودن آن به چای زردچوبه آن را شیرین تر می­کند و باعث ایمنی بیشتر هنگام مصرف آن می شود.
  • لیمو، لیموترش و زنجبیل باعث افزایش خاصیت ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی چای زردچوبه و باعث خوشمزه تر شدن طعم آن می شوند.
  • فلفل سیاه به عنوان یک افزودنی هم باعث بهبود طعم چای زردچوبه و هم باعث جذب بهتر کورکومین می­شود..
  • استفاده از موادغذایی مانند شیر، خامه، شیربادام، شیرنارگیل، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل،کره مایع برای این که چای زردچوبه بهتر جذب بدن شود توصیه میشود. زیرا ماده کرکمین موجود در زردچوبه برای حل شدن کامل به چربی های مفید و سالم نیازمند است.

طرز تهیه چای زردچوبه

یکی از بهترین مواردی که می­تواند مصرف زرد چوبه صبح ناشتا را دربگیرد، مصرف زردچوبه با شیر هنگام صبح است که طعم و نشاط بسیار بهتری به فرد می­دهد و دارای خواص بسیار بیشتری نیز خواهد بود.

مصرف زردچوبه خام و مصرف چای زردچوبه برای بیشتر سنین مناسب و خوب است و می­توان آن را مصرف کرد و بسته به نیاز فرد و روند درمان بیماری که به آن گرفتار شده است متفاوت است. افراد عادی معمولا می‌­توانند آن را به راحتی مصرف کنند به طوری که مقدار مناسب مصرف روزانه زردچوبه برای بزرگسالان بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم از پودر ادویه خاص و زردچوبه خاک هست.

خواص شیر زردچوبه

مصرف زردچوبه و دقت در میزان استفاده

با وجود همه خواصی که مصرف زردچوبه دارد، برخی افراد باید دقت بیشتری در مصرف آن کنند و برای مصرف آن به پزشک متخصص رجوع کنند تا متعادل تر استفاده شود. از جمله هنگام اتفاقاتی مانند التهاب سنگ کیسه صفرا، انسداد کیسه صفرا، زخم معده و دیابت، مصرف زردچوبه خام یا چای زردچوبه در مقدار کم­تر و متعادل­تری باید باشد. 

علاوه بر آن مصرف بیش از حد زردچوبه می­تواند سبب افزایش اسیدمعده، زخم معده و رقیق شدن خون مان شود و از این روباید در مقدار مصرف زردچوبه دقت لازم را داشته باشیم.

خواص و مصرف زردچوبه در بارداری

زردچوبه، برای برخی افراد و گروه های سنی دارای خواص بیشتری نیز می‌باشد. به طور مثال مصرف زردچوبه برای زنان باردار بسیار مفید است.

از فواید مصرف زردچوبه در بارداری می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • اثرآرامش بخش بر عضله رحم دارد.
  • همچنین مفید در تشکیل اندام های جنسی جنین مانند ریه است.
  • باعث تقویت سیستم ایمنی خانم باردار در برابر عفونت‌­ها می‌­شود.
  • به درمان یبوست زنان حامله کمک می­کند.
  • قند خون را کنترل می­کند و از دیابت در دوران بارداری جلوگیری می­کند.

زردچوبه برای نوزادان

علاوه بر این مصرف زرد چوبه در نوزادان نیز دارای فواید زیادی است که در بالا ذکر شد و برای نوزدان بی خطر است و می­تواند با افزایش سیستم ایمنی نوزادان از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. با این وجود برای مصرف زرد چوبه در نوزادان بهتر است با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

مصرف زردچوبه در حد متعادل بسیار برای نوزاد مفید خواهد بود. مصرف زردچوبه خام یا چای زردچوبه معمولا هیچ آسیبی وارد نمی کند جز در برخی موارد می­تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد، مانند کودکی که عمل جراحی باشد، اختلالات کیسه صفرا داشته باشد، داروهای رقیق کننده خون مصرف کند و یا دیابت داشته باشد. در این موارد باید برای این افراد با احتیاط بسیار زیاد زرچوبه را مصرف کنیم.

مصرف زردچوبه در صبح ناشتا

مصرف زردچوبه در برخی زمان ها می­تواند بسیار بانشاط‌تر و بهتر برای هریک از ما باشد. به ویژه صبح ناشتا که از خواب بلند می­‌شویم و نیاز به خوردن یک صبحانه مقوی و مفید داریم. در این موقع مصرف زردچوبه یک شروع روز خوب با تقویت سالم را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

خواص و مزایا مصرف زردچوبه در ناشتا

از جمله خواص و مزای مصرف زردچوبه در صبح ناشتا می­توانیم به پیشگیری از آلزایمر، جلوگیری از بیماری های قلبی، سلامت پوست، کاهش التهاب، جلویگری از آرتروز و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کنیم. حال که فواید این ادویه و داروی طبیعی را می­دانیم، بسیار با علاقه بیشتری از آن استفاده خواهیم کرد پس چه بهتر حال که خواص و مزایای زیادزردچوبه را می­دانیم، در برنامه غذایی خود حتما مصرف آن را قرار دهیم. به ویژه اگر هنگام صبحانه باشد که انرژی و نشاط بسیار بیشتری نیز به ما خواهد داد.

در این جا سعی کردیم با خواص زردچوبه و شیوه مصرف آن به خوبی آشنا بشوید. بانک طعم با فراهم کردن بستری مناسب و آسان برای تهیه ی زردچوبه امکان خرید این ادویه را فراهم می‌کند و برای خرید زردچوبه می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک بکنید.

برو بریم برای خرید زردچوبه

بانک طعم 08 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید