از مضرات زردچوبه چه می‌دانیم؟

زردچوبه ادویه پر استفاده و خوش عطر و طعمی است ولی باید بدانیم که مضرات زردچوبه هم برای بعضی افراد و هم برای بعضی بیماری‌ها وجود دارد.
12 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

درست است که زردچوبه دارای خواص درمانی فوق العاده‌ای است اما زیاده‌روی در مصرف آن سبب ایجاد مشکلاتی در بدن می‌شود. بهتر است برای استفاده از این ادویه پرخاصیت، جانب اعتدال را رعایت کنیم و از مضرات زردچوبه اطلاع داشته باشیم تا دچار عوارض مربوط به مصرف زردچوبه نشویم.

زردچوبه چیست؟

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل با نام علمی کورکاما است که به رنگ زرد بوده و در آشپزی از آن به وفور استفاده می‌شود. این ادویه دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و یک جز فعال به اسم کورکامین است که از بیماری‌هایی مانند سرطان، التهاب در معده و بیماری‌های عصبی پیشگیری می‌نماید. زردچوبه در کنار فواید بیش از اندازه آن دارای مضراتی نیز هست، البته برای افرادی که به شکل روزانه از آن استفاده می‌کنند.

مضرات زردچوبه

یکی از اصلی‌ترین مضرات زردچوبه این است مصرف آن سبب جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود که این موضوع برای افراد دارای اختلالات خونٰریزی و یا افراد مسن که پوست نازکی دارند، أصلا خوب نیست.

از دیگر مضرات زردچوبه برای بدن می‌توان به دل درد یا بیماری‌های معده اشاره کرد زیرا در برخی از پودرهای زردچوبه بازار پودرهایی مانند نشاسته کازاوا یا آرد گندم اضافه می‌شود که برای افراد دارای اختلالات گلوتنی مضر است.

همچنین همان طور که گفتیم زردچوبه مانع از لخته شدن خون می‌شود به همین دلیل قبل از عمل جراحی نباید از آن استفاده کنید. ممکن است زردچوبه به خونریزی شدید در زمان عمل جراحی بینجامد.

زردچوبه

مضرات زردچوبه برای قلب

مضرات زردچوبه برای قلب اثبات نشده است. اما بد نیست بدانید زردچوبه با وجود دارا بودن کورکومین که همان ماده‌ای است که منجر به زرد شدن رنگ این ادویه می‌شود؛ خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کنندگی و ضد سرطانی دارد. به همین دلیل این ترکیب به بدن شما کمک می‌کند تا با التهاب و استرس اکسیداتیو مبارزه کند و از ایجاد بیماری‌های قلبی و یا سکته مغزی پیشگیری نماید.

همچنین زردچوبه خواص آرام بخشی رگ‌های خونی را دارد که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. این موضوع باعث می‌شود بروز سکته‌های مغزی در مصرف کنندگان زردچوبه کاهش یابد. کورکومین در کنار این خواص می‌تواند توانایی کبد در دفع کلسترول بد و کاهش کلسترول را افزایش دهد و نقشی مهم در محافظت از قلب داشته باشد.

زردچوبه برای پوست ضرر دارد؟

معمولا از زردچوبه به عنوان یک ماسک زیبایی استفاده می‌شود و از ترکیب آن با آب یا روغن‌های گیاهی مانند نارگیل یا زیتون می‌توان به درخشان‌تر شدن پوست، ترمیم و بهبود جای زخم و از بین بردن چین و چروک‌های پوستی استفاده کرد. البته مضرات زردچوبه برای پوست صورت برای پوست‌های روشن و سفید این است که باید در مصرف آن جوانب احتیاط را در نظر بگیرید، زیرا زردچوبه روی پوست جذب شده و اثر زردی آن تا چند روز باقی می‌ماند.

این زردی پوست کم کم برطرف شده و کمرنگ می‌شود و نیازی نیست نگران باشید اما برای اشخاصی که می‌خواهند کارهای روزانه خود را انجام دهند و پوستی صاف و تمیز می‌خواهند، ایجاد دردسر خواهد کرد.

انواع زردچوبه

ضرر زردچوبه در طب سنتی

در طب سنتی هر ادویه و هر خوراکی یک مزاج و مصلحی دارد. طبع زردچوبه نیز گرم و خشک است و مصلح آن آب لیمو و آب بالنگ است که عوارض و مضرات آن را کاهش می‌دهند.

زردچوبه برای دندان 

تغییر رنگ دندان‌‌ها و زرد شدن آنها از جمله مشکلاتی است که افراد با آن درگیر می‌شود. از بین بردن این رنگ زرد روی دندان از مشکلات افراد زیادی است و هر کدام از راهی برای درمان و از بین بردن این زردی اقدام می‌کنند. معمولا برای رفع زردی دندان افراد به دندان پزشک مراجعه می‌کنند اما راه‌های طبیعی نیز برای از بین بردن زردی دندان وجود دارد.
بسیاری از افراد سفید کردن دندان با زردچوبه را امتحان کرده‌اند. روشی کاملا طبیعی که باعث می‌شود افراد بیشتر به آن توجه کنند تا روش‌های تجاری و شیمیایی. این روش آسیب‌ها و عوارض استفاده از سفیدکننده‌های شیمیایی را ندارد.
امکان سفید کردن دندان با استفاده از زردچوبه به شکل علمی ثابت نشده است ولی تجارب شخصی افراد نشان دهنده سفید شدن دندان با زردچوبه هستند. البته به طور عملی ثابت شده است که زردچوبه برای سلامت دهان فواید زیادی دارد.

تهیه زردچوبه

خواص ضد میکروبی و ضد التهابی این ادویه سبب مراقبت از محیط دهان و دندان می‌شود. کروکومین موجود در زردچوبه طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد می‌تواند سبب پیشگیری از ورم لثه و یا دیگر بیماریهای مرتبط به لثه شود. زردچوبه به از بین رفتن پلاک‌های دندانی، باکتری و التهابات دهان کمک می‌کند. البته در مصرف این ادویه نیز مانند سایر مواد طبیعی نباید زیاده روی کنید و باید روش استفاده درست از آن را بدانید. ضرر این ادویه برای دندان وقتی مشخص می‌شود که در استفاده از آن زیاده روی کنید. 

ضرر زردچوبه برای پروستات

مطالعات مرتبط به زردچوبه و خواص آن نشان دهنده این است که زردچوبه در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات و یا بهبود آن مؤثر است. البته مضرات زردچوبه زیاد و استفاده بیش از حد از آن نیز وجود دارد.

خواص دارویی استفاده از زردچوبه

  • برای پاکسازی کبد عالی است و گرفتگی و انسداد صدا را از بین می‌برد.
  • برای بهبود درد دندان می‌توانید مقداری گیاه زردچوبه را بجویید.
  • مواد و ترکیبات مفیدی مانند نیاسین، آهن، روی، مس، پتاسیم و منیزیم در زردچوبه وجود دارد.
  • زردچوبه دارای کورکومین است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و سبب سم‌زدایی بدن می‌گردد.
  • برای ترمیم زخم و از بین بردن درد آن از زردچوبه آسیاب شده می‌توان استفاده کرد.
  • جهت از بین بردن ورم مؤثر است.
  • سبب جلوگیری از سرطان می‌شود و خون را تصفیه می‌کند.
  • قند خون را پایین می‌آورد و میزان ترشح انسولین در بدن را بیشتر می‌کند.
  • کلسترول بد خون را کم می‌کند و سبب کاهش چربی خون می‌گردد.
  • ضد صفرا است و خواص تقویت کنندگی کبد را دارد.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص زردچوبه پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چگونگی مصرف زردچوبه و خواص زردچوبه را می‌دانید؟” را بخوانید.

در این مقاله سعی کردیم مضرات زردچوبه و خواص آن را به صورت کلی بیان کنیم. اگر خرید زردچوبه اصل را در اولویت قرار دهید و از زردچوبه به میزان مناسب استفاده کنید دچار ضرر و عوارض احتمالی مصرف آن نخواهید شد. بنابراین لازم است خرید زردچوبه تازه را از سایت‌های معتبر که زردچوبه اصل را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند، انجام دهید. ما در اینجا امکان خرید زردچوبه را فراهم کرده‌ایم و می‌توانید خرید زردچوبه را نیز از فروشگاه بانک طعم انجام دهید.

بریم برای خرید ادویه زردچوبه

بانک طعم 12 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید