فواید و مضرات جوانه حبوبات

مصرف جوانه حبوبات و غلات زیاد است.‌خواص جوانه حبوبات در بدن غیر‌قابل چشم‌پوشی است اما باید حواسمان به مضرات آن نیز باشد.
12 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

جوانه حبوبات یکی از بخش‌های انواع حبوبات است که امروزه مشتاقان بسیار زیادی در بین مصرف کنندگان مواد غذایی دارد. به طور کلی غلات و حبوبات جوانه زده شده نسبت به نمونه حبوبات جوانه نزده دارای مواد مغذی بسیار بیشتری هستند و از خواص آن‌ها بسیار می‌توانید استفاده کنید.

هم‌چنین هضم جوانه حبوبات و غلات بسیار راحت‌تر از دیگر انواع حبوبات انجام می‌شود. از مهم‌ترین خواصشان این است که کمک بسیار زیادی به درمان بیماری‌های خاص و هم‌چنین کمک به کاهش وزن و لاغری خواهد کرد. از این رو در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع جوانه حبوبات آشنا کنیم و انواع فواید و مضرات آن را برای سلامتی شما را به خوبی بیان کنیم. اگر به دانستن خواص بیش تر حبوبات و جوانه آن ها علاقه مندید حتما این مطلب جوانی با جوانه حبوبات را بخوانید.

غلات و حبوبات جوانه زده چی هست؟

ایجاد جوانه حبوبات از مهم‌ترین فرآیندهایی است که برای بهبود قابلیت هضم و ارزش غذایی انواع دانه‌ها، حبوبات، مغزها و غلات کاربرد بسیار زیادی دارد. برای ایجاد انواع جوانه لازم است که دانه‌های حبوبات به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس شوند و پس از آن در مدت چند روز به طور مرتب آبکشی و شست‌وشوی آن انجام شود. حبوبات و غلات جوانه زده می‌توانند به طور مرتب پخته شوند. هم‌چنین می‌توان آن‌ها را به غذا اضافه یا خشک کرد.

هم‌چنین این حبوبات جوانه زده شده را می‌توان به آرد تبدیل کرد و سپس به انواع غذا اضافه نمود. هم‌چنین از آن‌ها می‌توان در محصولاتی مانند نان، چیپس‌ها، پاستا و خمیر پیتزا و… استفاده کنید. جوانه حبوبات و غلات به گونه‌ای هستند که تمرکز مواد مغذی را زیاد می‌کنند و مواد پاد تغذیه‌ای را بسیار کاهش خواهند داد. از خواص جوانه حبوبات این است که کمک زیادی به سلامتی و نشاط شما خواهد کرد.

جوانه حبوبات

فواید جوانه حبوبات

از مهم‌ترین خواص جوانه حبوبات می‌توان به این اشاره کرد که غلات و حبوبات دارای مقدار زیادی فیبر، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی بسیار مهم مانند آهن، روی و منیزیم هستند.هم‌چنین در آن‌ها مقدار زیادی پروتئین وجود دارد و از این رو استفاده از آن کمک بسیار زیادی به رشد بدن و سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن شما خواهد کرد. حبوبات ایرانی به طور کلی دارای مواد مقوی زیادی هستند.

هم‌چنین حبوبات جوانه زده شده می‌توانند مواد مغذی غلات و حبوبات کامل را به مقدار قابل توجهی افزایش دهند. هم‌چنین جوانه زنی حبوبات، می‌تواند اسیدآمینه ماده غذایی را به مقدار بسیار زیادی افزایش دهد. میزان پروتئین تجمع یافته در آن به مقدار بسیار زیادی بیشتر خواهد شد و کیفیت و دسترسی به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز به مقدار قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

در خصوص خواص لوبیا چیتی نکات مهمی وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که لوبیا چشم بلبلی جوانه زده بین ۴ تا ۳۸ برابر ویتامین C. و ۹ تا ۱۲ درصد پروتئین بیشتری نسبت به انواع معمولی لوبیا چشم بلبلی دارد. هم‌چنین قابلیت هضم پروتئین در لوبیا چشم بلبلی جوانه زده به میزان ۲۰ درصد بیشتر از لوبیا چشم بلبلی معمولی خواهد بود.

با استفاده از انواع حبوبات جوانه زده شده و غلات میزان مواد مغذی و خاصیت آنتی اکسیدانی به وسیله فرآیند جوانه زنی حبوبات به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

خرید جوانه حبوبات

مقایسه پروتئین حبوبات و گوشت

مهم‌ترین نکات در جذب پروتئین، حبوبات است. حبوبات غنی از پروتئین هستند اما باید حبوبات دارای پروتئین را شناسایی کنیم. برای شناسایی بیش تر ان ها حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


نکات حبوبات جوانه زده

مواد ضد تغذیه‌ای ترکیباتی هستند که باعث کاهش جذب مواد مغذی خاص در بدن شما خواهند شد. برخی از مواد ضد تغذیه‌ای مانند اسید فیتیک، لکتین‌ها و مهارکننده‌های پروتئین به‌ویژه در غلات و حبوبات زیاد یافت می‌شوند.

گیاه‌خواران و وگان‌ها یا آن دسته از افراد که رژیم غذایی‌شان غلات و حبوبات است، ممکن است به دلیل وجود این مواد ضد تغذیه‌ای دچار کمبود مواد مغذی شوند. بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که جوانه‌زنی می‌تواند میزان اسید فیتیک را تا ۸۱ درصد کاهش دهد.

مطالعات دیگر کاهش ۸۵ درصدی لکتین و کاهش ۷۶ درصدی مهارکننده‌های پروتئین را با عملیات جوانه‌زنی نشان داده‌اند. این به معنای افزایش جذب پروتئین و مواد معدنی مهمی مانند آهن، روی، کلسیم، منیزیم و منگنز با مصرف جوانه حبوبات است.

جوانه حبوبات برای لاغری کاربرد بسیار زیادی دارد و کمک زیادی به کاهش وزن شما خواهد کرد.غلات و حبوبات جوانه زده شده دارای فیبر زیادی هستند و این باعث می‌شود به آرامی در بدن شما حرکت کنند. از این رو احساس سیری شما در مدت زمان طولانی‌تری اتفاق خواهد افتاد و اشتها و ولع شما به خوردن غذا بسیار کاهش خواهد یافت.

میزان بسیار زیاد پروتئین غلات و حبوبات جوانه زده شده نیز کمک زیادی به کاهش اشتهای شما خواهد کرد و از مصرف زیاد غذا در بدن جلوگیری خواهد شد.

بررسی ها و تحقیقات نیز نشان می‌دهند هر چه جوانه حبوبات بیشتر در مواد غذایی مصرف شود، وزن کمتری دارند و اندازه دور کمر آن‌ها نیز بسیار کوچک‌تر است. از خواص جوانه حبوبات این است که احتمال بسیار کم‌تری برای ابتلا به چاقی و بیماری‌های چربی و قند خواهید داشت.

خواص جوانه حبوبات

مواد موجود در جوانه حبوبات

در جوانه غلات مقدار بسیار زیادی از فیبر وجود دارد. به همین جهت این نوع مواد غذایی می‌توانند کمک بسیار زیادی به کنترل قند خون شما کنند. فیبر موجود در جوانه حبوبات باعث می‌شود که جریان خون داخل بدن کند و آهسته شود و از افزایش یا افت ناگهانی سطح قند خون بدن شما جلوگیری خواهد شد. پژوهش‌های علمی نیز ثابت کرده اند که ارتباط قابل توجهی بین مصرف حبوبات جوانه زده و غلات کامل با بهبود کنترل قند خون بدن شما وجود دارد.

به طور مثال برخی بررسی‌ها نشان داده است که اگر از برنج قهوه‌ای دارای جوانه به جای برنج سفید به مدت زمان ۶ هفته استفاده شود، میزان سطح قند خون به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. هم‌چنین برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب حبوبات و جوانه حبوبات را مصرف می‌کنند، دارای قند خون ناشتای بسیار پایین‌تری نسبت به سایر افراد خواهند بود.

از خواص حبوبات جوانه زده شده این است که کمک بسیار زیادی به سلامت قلب شما خواهند کرد. مطالعه‌ای که بر روی برخی افراد بزرگ‌سال انجام شد، نشان داد که آن افرادی که حداقل هفته‌ای ۴ مرتبه غلات و حبوبات جوانه زده شده را مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک‌بار در هفته غلات مصرف می‌کنند، احتمال ابتلایشان به تصلب شرایین ۲۲ درصد کمتر خواهد بود.

خواص و مضرات جوانه حبوبات

نقش جوانه حبوبات در سلامتی

بررسی ۴۵ پژوهش دیگر در همین زمینه به نتایج مشابهی رسیده است. خوردن ۳ وعده حبوبات کامل در روز با کاهش ۱۹ درصدی احتمال ابتلا به تصلب شرایین و کاهش ۱۲ درصدی احتمال سکته‌ی قلبی همراه خواهد بود.

خوردن غلات و حبوبات کامل همچنین کمک زیادی به پایین آمدن سطح کلسترول و چربی خون شما خواهد کرد. این مواد غذایی می‌توانند فشارخون را هم کنترل کنند و در نتیجه فشار را از روی ماهیچه‌های قلب بردارند و آن‌ها را سالم و قوی نگه دارند.

جوانه غلات بسیار غنی هستند و می‌توانند کمک بسیار زیادی به به سلامت عمومی بدن شما بکنند. هم‌چنین به راحتی می‌توانند در انواع رژیم‌های غذایی قرار بگیرند. از انواع آن می‌توانید در پخت غذاهایی مانند سوپ، خورش و مایه‌ی خوراک استفاده کنید یا غلات خام را در انواع سالاد مصرف کنید. هم‌چنین این امکان وجود دارد که غلات و حبوبات جوانه زده شده را خشک و آسیاب کنید و از آرد آن‌ها در انواع غذاهای پخته شده استفاده کنید.

بسیار به شما پیشنهاد می‌شود که از خود غلات و حبوبات جوانه زده به صورت کامل استفاده کنید به جای آن که از فرآورده‌های کارخانه‌ای آن مانند انواع چیپس و بیسکویت استفاده کنید. زیرا این فرآورده‌ها دارای نمک زیادی هستند و بسیاری از مواد مغذی و مفید آن‌ها در فرآیند سوخت و ساز از بین خواهد رفت.

برای لاغری شکم چی بخوریم؟

برای لاغری شکم چه بخوریم؟ گاهی اوقات افراد فکر می‌کنند برای لاغری باید کمتر بخورند اما اینطور نیست. در این مقاله به لیست برنامه غذایی برای لاغری خواهیم پرداخت. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


تاثیر جوانه حبوبات در سلامتی

مضرات جوانه حبوبات

اگرچه جوانه حبوبات دارای خواص و فواید بسیار زیادی است و می‌تواند فواید زیادی به بدن شما برساند، اما در مصرف آن باید دقت داشته باشید تا مضرات جوانه‌های مضر به شما آسیب نرساند. یکی از مشکلاتی که اغلب با خوردن این موارد ایجاد می‌شود، خطر مسمومیت‌های غذایی است. به طوری که جوانه‌ها یا کاملا خام یا فقط کمی پخته مصرف می‌شوند و این به خطر جوانه‌ها بسیار اضافه خواهد کرد.

از این رو جوانه های خام به ویژه خطرناک هستند زیرا لازم است که در شرایط گرم و مرطوب رشد کنند. در این شرایط باکتری‌های بسیار مضر رشد خواهند کرد. شیوع بسیاری از بیماری‌های خطرناک در دهه‌های اخیر مربوط به جوانه حبوبات بوده است و از این رو باید از زیاده روی در مصرف آن خودداری کرد اگر مسمومیت غذایی پس از مصرف حبوبات جوانه زده شده رخ دهد، نشانه‌های بیماری ممکن است ۱۲ تا ۷۲ ساعت پس از خوردنش حبوبات ظاهر شود و این می تواند شامل اسهال، گرفتگی معده و استفراغ باشد.
این نشانه‌های بیماری به ندرت تهدید کننده زندگی شما هستند. با این حال، به کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی به طور کلی ضعیف تر توصیه می شود جوانه ها را به به طور کامل بپزند یا از خوردن آن به صورت خام حتما خودداری کنند. اگرچه برای نوزادخواص زیادی دارد، اما باید از زیاده روی در مصرف آن خودداری کرد. البته حبوبات کودک پکیجی است که در فروشگاه ها موجود است.

برای مصرفش بسیار پیشنهاد می‌شود که سعی کنید جوانه‌های سرد را تهیه کنید. هم‌چنین از خوردن جوانه‌هایی با بوی قوی یا ظاهر لیز خودداری کنید. هم‌چنین جوانه حبوبات را در دمای پایین در یخچال نگه‌داری کنید.

استفاده از جوانه حبوبات

خرید حبوبات

در این جا سعی کردیم شما را به خوبی با انواع جوانه حبوبات موجود آشنا کنیم تا بتوانید خواص بسیار بیشتری از حبوبات را به بدن خود برسانید. زیرا فوایدش بسیار بیشتر از انواع حبوبات عادی موجود در بازار خواهد بود و می‌توانید تجربه بسیار عالی از مصرف مواد غذایی داشته باشید. حال پیشنهاد می‌شود که برای خرید حبوبات در انواع مختلف از فروشگاه بانک طعم اقدام کنید.

بانک طعم امکان تهیه انواع حبوبات را با کیفیت بسیار عالی و قیمت مناسب برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید خرید انواع حبوبات مانند خرید نخود، خرید لوبیا قرمز، خرید عدس، خرید لپه، خرید لوبیا چیتی و… را از فروشگاه بانک طعم با بهترین کیفیت و مناسبت‌ترین قیمت انجام دهید و از انواع جوانه حبوبات در غذای خود لذت ببرید. برای خرید حبوبات و خرید ادویه پیشنهاد می‌شود بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه محصولات شوید. در خدمت شما هستیم.

حبوبات

شما می توانید برای خرید انواع حبوبات با کیفیت و قیمت مناسب به سایت بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید



بانک طعم 12 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید