طرز تهیه شربت تخم شربتی خوشمزه و زعفرانی

شربت تخم شربتی و زعفرانی از محبوبترین شربت‌ها بین ایرانیان است و در این مقاله شما با طرز تهیه شربت تخم شربتی به طور کامل آشنا خواهید شد.
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| 1 اظهار نظر

روزهای گرم تابستانی، از آن روزهایی هستند که تنها نوشیدن یک شربت خنک می‌تواند عطش و گرمازدگی را برطرف کند. ایرانی‌های از دیرباز شربت‌های تابستانی مخصوص و اصیلی مانند شربت خاکشیر، آلبالو و تخم شربتی را برای مبارزه با عطش و گرمازدگی در تابستان تهیه می‌کرده‌اند. این شربت‌ها هنوز هم در بین ایرانیان محبوب هستند. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه شربت تخم شربتی را به روش‌های گوناگون توضیح دهیم. همچنین در این مقاله می‌توانید همه نکات و ترفندهای مرتبط با تهیه تخم شربتی را آموزش ببینید. شربت تخم شربتی مخلوطی از آب، تخم شربتی، شکر، گلاب، یخ، زعفران و … است. پس از آنکه تخم شربتی درون آب قرار می‌گیرد، شبیه به ژله می‌شود و این ماده برای رفع عطش بسیار مؤثر است.

در حقیقت تخم شربتی یک نوع گیاه خود رو است که در مناطق مدیترانه و هند می‌روید. این گیاه شبیه به ریحان بوده ولی برگ‌ها و تخم‌های ریزتری دارد. ساقه‌های گیاه تخم شربتی شبیه به مربع بوده و رنگی متمایل به قرمز و صورتی دارند. رنگ این گیاه سیاه و شفاف بوده و زمانی که در آن ریخته می‌شود لعاب دار و لغزنده می‌شود.

تهیه تخم شربتی

از دیگر اسم‌های تخم شربتی می‌توان به بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض اشاره کرد. برخی از افراد گمان می‌کنند تخم شربتی، تخم ریحان و یا دانه چیا یکی هستند. اما این سه تخم با یکدیگر متفاوت هستند و خواص و ویژگی‌های مختلفی نیز دارند. تنها وجه مشترک آنها لعاب دار شدن است. زیرا در هر سه این مواد موسیلاژ وجود دارد که سرشار از پلی ساکارید است و زمانی که در مایعات حل می‌شود، ماده‌ای لزج و ژلاتین مانند از خود آزاد می‌کند.

طرز تهیه شربت تخم شربتی مخصوص تابستان

مواد لازم برای ۴ نفر

۴ لیوان آب (برای تهیه شهد)

۴ قاشق غذاخوری تخم شربتی

۲ قاشق غذاخوری شکر

یک عدد لیمو ترش تازه

ابتدا تخم شربتی را درون یک صافی بریزید و مقداری آب سرد روی آن بریزید. ۲ یا ۳ بار این کار را تکرار کنید. بعد از آن تخم شربتی را درون یک ظرف بریزید و روی آن به اندازه ۲ بند انگشت آب بریزید و ۲ یا ۳ ساعت به آن زمان بدهید تا لعاب دار و حجیم شود. سپس تخم شربتی را درون یک پارچ بریزید.

درون یک قابلمه شکر و آب را بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید و خوب هم بزنید تا شکر درون آب حل شود. بعد از اینکه شهد کمی غلیظ شد آن را از روی اجاق بردارید. بعد از خنک شدن شهد، تخم شربتی را به آن اضافه کنید و شربت را درون یخچال بگذارید تا خوب خنک شود.

سپس مقداری یخ و کمی آب لیموی اضافه به شربت تخم شربتی اضافه کنید. می‌توانید یک برش از لیمو و چند برگ نعنا را درون لیوان سرو بریزید.

طرز تهیه شربت تخم شربتی زعفرانی

اگر به تخم شربتی مقداری زعفران اضافه کنید، ظاهر شربت شما بسیار زیباتر و عطر آن فوق العاده خواهد شد. تهیه این نوع تخم شربتی نیز بسیار راحت است. کافیست مقداری زعفران را دم کنید و پس از آن با شهد، تخم شربتی و یخ و دیگر مواد مخلوط کنید. می‌توانید کمی آب لیمو نیز به آن اضافه کنید

شربت تخم شربتی

طرز تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی

یکی دیگر از شربت‌های محبوب تابستانی تلفیقی از شربت تخم شربتی و خاکشیر است. این شربت دو رنگ بوده و برای تهیه آن کافیست ابتدا خاکشیر را به خوبی بشویید و با شهد و یخ شربت خاکشیر درست کنید. سپس درون یک لیوان تا نصفه شربت خاکشیر بریزید. سپس از آن تخم شربتی را روی شربت خاکشیر بریزید. به شکل طبیعی بین این دو شربت وسط لیوان خالی می‌ماند. البته نباید تخم شربتی درون آب زیاد خیس بخورد زیرا سنگین می‌شود و با شربت خاکشیر تلفیق می‌شود.

طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری

برای تهیه این نوع شربت کافیست به شربت تخم شربتی، مقداری گلاب اضافه کنید. در زمان سرو درون پارچ یا لیوان تخم شربتی مقداری گلاب بریزید. گلاب عطر و رایحه فوق العاده‌ای به شربت می‌بخشد. همچنین می‌توانید به جای گلاب، از عرق بیدمشک یا بهار نارنج نیز استفاده نمایید. در طرز تهیه شربت تخم شربتی نذری هم می‌توانید از گلاب و هم از زعفران دم کرده استفاده کنید. کافیست بعد از غلیظ شدن شهد به آن گلاب و زعرفان اضافه کنید و اجازه بدهید یک مقدار دیگر بجوشد. سپس تخم شربتی را درون شهد بریزید.

شربت تخمه شربتی با آبلیمو

اضافه کردن آبلیمو به تخم شربتی هم جلوی عطش و گرمازدگی را می‌گیرد و هم طعمی دلچسب‌تر به آن می‌بخشد. برای یک پارچ شربت تخم شربتی باید یک چهارم پیمانه آب لیمو اضافه کنید. البته مقدار آبلیمو کاملا بستگی به ذائقه شما دارد و می‌توانید متناسب با ذائقه‌تان آن را کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه شربت تخم شربتی مجلسی

برای تهیه تخم شربتی مجلسی می‌توانید شربت را رنگی کنید. برای رنگی کردن شربت می‌توانید از عرقیجات مختلف مانند بیدمشک، نسترن، گلاب، انواع آبمیوه، اسموتی، سبزیجات، گل‌ها و… استفاده نمایید. برای تهیه تخم شربتی آبی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

شربت تخم شربتی در تابستان

  • از گل پنیرک استفاده کنید و آن را در آب سرد بریزید تا رنگ آن تغییر کند. سپس بعد از آماده شدن تخم شربتی به جای آب در مرحله سرو از آب پنیرک استفاده کنید.
  • پودر ژله بلوبری را در دو لیوان آب جوش بریزید و خوب هم بزنید. سپس درون یخچال بگذارید تا کمی خودش را بگیرد. پس از آن ژله را به چنگال خرد کنید و روی آن شربت تخم شربتی بریزید.
  • مقداری رنگ خوراکی آبی به شربت اضافه کنید.

دستور تهیه تخم شربتی با ژله

این روش تهیه تخم شربتی، روشی جذاب است که به وسیله آن می‌توانید شربت‌های رنگی داشته باشید. همان طور که گفتیم برای تهیه آن لازم است پودر ژله را در آب جوش حل کنید و بگذارید درون یخچال تا کمی خودش را بگیرد. سپس آن را با چنگال خورد کنید و درون لیوان سرو بریزید. در انتها نیز تخم شربتی و آب سرد را به آن اضافه کنید.

یک ترفند برای ته نشین نشدن تخم شربتی

برای ته نشین نشدن تخم شربتی باید ابتدا شهد را با آب، گلاب و آبلیمو مخلوط کنید و بعد از آن تخم شربتی را اضافه کنید. سپس شربت را هم بزنید. با این روش دیگر تخم شربتی‌ها ته نشین نمی‌شوند. می‌توانید برای خنک شدن شربت آن را چند ساعت درون یخچال بگذارید.

نکات مربوط به شیرینی شربت تخمه شربتی

  • میزان شیرینی شربت کاملا ذائقه‌ای است و می‌توانید مطابق با ذائقه خود آن را کم یا زیاد کنید.
  • به جای تهیه شهد می‌توانید از شربت سکنجبین برای شیرین کردن شربت تخم شربتی استفاده کنید.
  • در صورتی که عجله دارید می‌توانید بعد از آماده شدن تخم‌های شربتی، آن را مستقیما درون آب سرد بریزید و به آن مقداری شکر و آب لیمو اضافه کنید و شربت را سرو کنید.
  • برای داشتن یک شربت بدون قند و طبیعی می‌توانید به جای شکر از عسل طبیعی استفاده کنید.
  • می‌توانید از آب گاز دار به جای شهد استفاده کنید تا نوشیدنی شما طبیعی و رژیمی باشد.

نکات مربوط به آماده‌سازی تخم شربتی

  • باید تخم شربتی را به صورتی بشویید که هیچ خاکی درون آن وجود نداشته باشد. بهتر است برای تمیز کردن تخم شربتی آن را ده دقیقه درون آب خیس کنید. سپس آب آن را جدا کنید و دوباره روی تخم شربتی ها آب بریزید. این کار را سه بار انجام دهید تا مطمئن شوید هیچ خاکی درون تخم شربتی ها وجود ندارد.
  • اضافه کردن چند تکه لیموی تازه به شربت تخم شربتی باعث خوش طعم شدن و خوش عطر شدن شربت می‌شود.
  • اگر می‌خواهید یک شربت مجلسی داشته باشید، تخم شربتی را درون قالب یخ بریزید و بگذارید دورن فریزر تا یخ ببندد. بعد از آن زمان سرو می‌توانید از این قطعات یخ برای تهیه شربت استفاده کنید.

شربت خنک تخم شربتی

خواص تخم شربتی

تخم شربتی طبعی گرم و خشک دارد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین و بتاسیسترول و پلی فنولی است. تخم شربتی همچنین غنی از کلسیم، آهن، ویتامین C و اسیدهای چرب غیر اشباع است. البته مصرف تخم شربتی همراه با شکر چندان جالب نیست و قند خون را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است برای استفاده از خواص آن، تخم شربتی را بدون شکر استفاده کنید.

تخم شربتی سرشار از فیبر است به همین دلیل در مدت زمان طولانی‌تری می‌تواند شما را سیر نگه دارد. بنابراین اگر از تخم شربتی به عنوان یک میان وعده قبل از غذای اصلی استفاده کنید، سبب کاهش اشتها و لاغر شدن شما می‌شود. می‌توانید روی سالاد میوه یا ماست از تخم شربتی استفاده کنید. اگر ناراحتی‌هایی مانند نفخ، یبوست، درد معده و یا سایر مشکلات گوارشی را دارد، می‌توانید از تخم شربتی برای رفع آن استفاده کنید. مصرف تخم شربتی با آب ولرم مانند یک پاک کننده معده عمل می‌کند. زیرا این گیاه می‌تواند نفخ و گاز دستگاه گوارش را نابود کند و به هضم غذا کمک کند.

خواص تخم شربتی


مصرف تخم شربتی همراه با غذا باعث می‌شود مواد نشاسته‌ای غذا به آرامی شکر خود را آزاد کنند. این موضوع سبب تأمین انرژی شما در طی روز می‌شود و فشار خون را نیز تنظیم می‌کند. مصرف تخم شربتی به میزان ۱۰ گرم روزانه برای تقویت قلب و زیبایی جنین در زمان بارداری توصیه می‌شود. البته بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه شربت تخم شربتی ساده

تخم شربتی ۴ قاشق غذاخوری

آب خنک ۴ لیوان

شکر ۴ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

لیمو ترش ۱ عدد

درون یک کاسه تخم شربتی‌ها را بریزید و روی آن آب بریزید و ده دقیقه به آن زمان بدهید تا لعاب دار شود. سپس تخم شربتی‌ها را درون یک صافی بریزید و بگذارید آب آن خارج شود و روی تخم شربتی‌ها آب بریزید تا تمیز شوند. درون یک پارچ تخم شربتی‌ها را بریزید و روی آن آب سرد بریزید. آب لیمو ترش را بگیرید و آن را درون پارچ بریزید. به مقدار دلخواه شکر درون پارچ بریزید. سپس زعفران را در صورت تمایل به شربت اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر درون شربت حل شود. برای سرو کافیست شربت را درون لیوان مورد نظرتان بریزید و با چند تکه یخ آن را میل کنید. برای خرید ادویه و خرید عمده ادویه می‌توانید از فروشگاه بانک طعم دیدن کنید.

بریم به بانک طعم

تهیه شربت تخم شربتی

بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید