طرز تهیه انواع بستنی

بستنی یکی از انواع خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار است که تهیه آن در منزل بسیار ساده می‌باشد. این خوراکی جذاب به عنوان نوعی دسر پرکالری معرفی می‌شود؛ البته که نوع رژیمی و کم‌کالری آن نیز وجود دارد.
02 آذر 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

بستنی یکی از انواع خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار است که تهیه آن در منزل بسیار ساده می‌باشد. این خوراکی جذاب به عنوان نوعی دسر پرکالری معرفی می‌شود؛ البته که نوع رژیمی و کم‌کالری آن نیز وجود دارد. تهیه بستنی برخلاف آنچه که اغلب افراد فکر می‌کنند، بسیار ساده است و نیازی به مواد اولیه پرهزینه ندارد. 

ما قصد داریم تا در این مقاله به طرز تهیه بستنی در نمونه‌های مختلف بپردازیم و بیابیم که شما برای آماده‌سازی بستنی خوش‌طعم ‌و لذیذ، دقیقا نیاز به چه موادی دارید.

طرز تهیه بستنی خانگی با شیر

پیش از اینکه طرز تهیه بستنی فقط با شیر و شکر را ارائه کنیم. باید بدانید که جهت خوش‌مزه‌تر شدن بستنی، لازم است تا مواد افزودنی دیگری نیز به آن اضافه نمایید. شما قادر خواهید بود تا مواد مورد نیاز خود را از مجموعه بانک طعم با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. 

در ادامه طرز تهیه بستنی وانیلی بدون ثعلب و همچنین مواد لازم جهت تهیه آن را ارائه می‌کنیم.

مواد لازم:

  • ۱/۲ پیمانه شیر
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر
  • ۱/۲ قاشق چایخوری عصاره وانیل
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک
  • ۴ تا ۶ قاشق غذاخوری یخ قالبی یا خورد شده
  • یک کیسه

طرز تهیه بستنی خانگی با شیر

طرز تهیه بستنی وانیلی بدون ثعلب از روش کیسه یخ

چنانچه قصد داشته باشید تا از روش کیسه یخ استفاده کنید، باید گام‌های زیر را طی کنید:

  1. شیر، شکر، و عصاره وانیل را در یک کیسه پلاستیک با زیپ محکم، به عنوان مثال "زیپ کیپ"، بریزید و کیسه را ببندید.
  2. یک کیسه پلاستیک با زیپ "بزرگتر" را با نیمی از یخ خورد شده و نمک پر کنید.
  3. کیسه شیر را داخل کیسه یخ قرار دهید.
  4. مطمئن شوید که مواد درون کیسه شیر با مواد کیسه یخ مخلوط نمی‌شوند. اگر از محکم بودن کیسه شیر مطمئن نیستید، می‌توانید هر دو کیسه را با دست محکم بگیرید تا کیسه واژگون نشود و مواد به داخلش نفوذ نکند.
  5. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، هر دو کیسه را با ملایمت تکان دهید و با دست یخ خورد شده را با کیسه شیر برخورد یا ماساژ دهید. برای جلوگیری از اذیت شدن دستان، از یک دستکش، حوله یا تکه پارچه استفاده کنید.
  6. در این بازه زمانی، مواد داخل کیسه شیر متمایل به بستنی شدن و نزدیک به حالت بستنی می‌آید. حتماً در حین این فرآیند، مواد را به طور ملایم با انگشتان خود مخلوط کنید. برای جلوگیری از پاره شدن کیسه، می‌توانید کیسه شیر را ابتدا داخل یک کیسه دیگر قرار دهید تا دو لایه شود.
  7. بستنی آماده است؛ سرو کنید و از آن لذت ببرید.

طرز تهیه بستنی از روش کاسه یخ

در کنار روش کیسه یخ، می‌توانید از روش کاسه یخ برای تهیه بستنی بهره ببرید. این روش به شرح زیر است:

  1. شیر، شکر، و عصاره وانیل را در یک کاسه فلزی بریزید.
  2. یک کاسه بزرگتر را تا نیمی از یخ خورد شده پر کنید و نمک را در لابه لای آن بپاشید.
  3. کاسه حاوی مواد بستنی را درون کاسه یخ قرار دهید.
  4. محتوای کاسه شیر را با قدرت و سرعت به هم بزنید.
  5. ظرف یخ و نمک به تدریج دمای ظرف شیر را کم می‌کند و به زیر نقطه انجماد می‌رساند. در حین این فرآیند، از دست دادن دما و به نقطه انجماد رسیدن مواد را به طور مرتب به هم بزنید تا از شکل‌گیری دانه‌های کریستالی یخ جلوگیری کنید. برای این کار، استفاده از دستگاه همزن برقی توصیه می‌شود.
  6. هنگامی که بستنی شما فرم مناسب بستنی را به خود گرفت، سرو کنید و لذت ببرید.

طرز تهیه بستنی فقط با شیر و شکر

طرز تهیه حرفه‌ای بستنی

مهم‌ترین نکاتی که باید در جهت تهیه حرفه‌ای بستنی در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

  1. برای تهیه بستنی به سبک حرفه‌ای، خود را آماده کنید. این روش، با صرف وقت و انرژی بیشتر، به شما یک محصول بافت یکدست و طعم بسیار خوشمزه را ارائه می‌دهد. اگر تمایل دارید، به مواد اصلی اضافه به شیر، شکر، و عصاره وانیل، دو زرده تخم مرغ نیز بپیوندید.
  2. اگر از تخم مرغ استفاده می‌کنید، مراحل ۳ تا ۶ را طی کنید؛ در غیر این صورت، مواد را کاملاً با هم مخلوط کنید و به مرحله ۷ بروید.
  3. شیر را روی حرارت ملایم گاز قرار داده و به محض ایجاد حباب روی سطح شیر، از روی حرارت بردارید. توجه: حتماً نباید شیر بجوشد!
  4. تخم مرغ و شکر را چند دقیقه خوب باهم مخلوط کنید.
  5. مخلوط تخم مرغ و شکر را به شیر اضافه کنید. وقتی شیر سرد شد (می‌توانید انگشت خود را برای ۱۰ ثانیه درون آن قرار دهید)، مخلوط را به شیر اضافه کرده و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. همزن کنید تا غلیظ شود، و از حرارت بردارید به محض شروع به جوشیدن.
  6. عصاره وانیل را اضافه کنید.
  7. مواد را درون یک ظرف کاسه‌ای مانند گود بریزید و آن را برای ۳۰ دقیقه درون فریزر قرار دهید.
  8. ظرف را چک کنید.
  9. اگر مخلوط بستنی از لبه‌ها شروع به یخ‌زدن کرده بود، ظرف را خارج کنید و آن را به‌طور کامل هم بزنید تا یکدست شود. برای نتیجه بهتر، از همزن برقی استفاده کنید. ظرف را هر ۳۰ دقیقه چک کنید و مرحله بالا را تکرار کنید تا مخلوط به حالت بستنی برسد. این فرآیند ممکن است ۲ تا ۳ ساعت طول بکشد.

طرز تهیه بستنی خانگی با ثعلب

برای تهیه بستنی با ثعلب مقادیر زیر را به ازای هر نفر اضافه کنید:

  • ۱ قاشق چای‌خوری ثعلب
  • نصف قاشق غذاخوری گلاب
  • محلول زعفران در صورت تمایل (جهت تهیه بستنی سنتی) 

توجه داشته باشید، جهت تهیه بستنی با عطر و طعمی دلنشین می‌توانید مواد افزودنی جهت تهیه بستنی سنتی را از مجموعه معتبر و باتجربه بانک طعم خریداری نمایید. برای تهیه خامه، مقداری خامه را روی یک ظرف مسطح مثل یک سینی کوچک با ضخامت حدود ۲ تا ۴ میلیمتر پهن می‌کنیم. سپس ظرف را در فریزر قرار داده و منتظر می‌شویم تا سفت شود. سپس ظرف را خارج کرده، با کمک کارد آن را تکه‌تکه کرده و روی بستنی یا در لابه لای آن قرار می‌دهیم.

طرز تهیه بستنی کاکائویی

نکات مهم تهیه بستنی

برای تهیه بستنی با طعم بی‌نظیرتر و گیراتر، باید نکات زیر را رعایت نمایید:

  • از نمک دانه‌های درشت استفاده نمایید. هرچه دانه‌های کریستالی نمک بزرگتر باشند، تاخیر در حل شدن آن‌ها در یخ اتفاق می‌افتد و بستنی به صورت یکنواخت‌تری به دمای انجماد می‌رساند.
  • روش کاسه یخ، همان روشی است که قبل از اختراع ماشین بستنی‌ساز برای تهیه بستنی از آن استفاده می‌شده.
  • انتخاب طعم دهنده به عهده‌ شماست. می‌توانید از شکلات یا تکه‌های مختلف میوه، شربت‌های گوناگون، و هر طعم دهنده دلخواه دیگری استفاده کنید.
  • برای تهیه میزان بیشتر بستنی، می‌توانید مقدار مواد ذکر شده در طرز تهیه را به نسبت افزایش دهید. به عنوان مثال، برای ۲ نفر مقدار مواد را دو برابر، برای ۳ نفر مقدار مواد را ۳ برابر افزایش دهید.
  • اگر از مخلوط‌کن برای درست کردن بستنی استفاده می‌کنید، ظرف مخلوط‌کن را در صورت جدا شدن از بدنه، برای تمام شب در فریزر قرار دهید و روز بعد با قرار دادن ظرف در مخلوط‌کن و روشن کردن دستگاه، دانه‌های کریستالی یخ به سرعت می‌شکنند و به بستنی بافت یکدستی می‌دهند. (برای دستگاه‌های مخلوط‌کن ضعیف توصیه نمی‌شود.)
  • برای طعم و شکل بهتر، می‌توانید از پودر قند به جای شکر استفاده کنید و همچنین به ازای هر نفر ۱ قاشق غذاخوری خامه را به مواد اضافه نمایید.

طرز تهیه بستنی وانیلی بدون ثعلب

جمع بندی

در متن بالا، به انواع روش‌های تهیه بستنی پرداختیم. می‌توان گفت که در تمامی روش‌ها مواد لازم، یکسان هستند و صرفاً راه‌های درست کردن این خوراکی می‌تواند متفاوت باشد. طرز تهیه بستنی کاکائویی نیز دقیقا مانند نمونه وانیلی این خوراکی است و شما صرفاً نیاز دارید تا پودر کاکائو را به مواد اضافه کنید. توجه داشته باشید که بستنی سنتی یکی از انواع بستنی‌های ایرانی بوده که شما جهت تهیه آن نیازمند مواد افزودنی هستید که بانک طعم در این زمینه، در خدمت شماست. این مجموعه مواد افزودنی مانند ادویه‌ها و چاشنی‌ها را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌کند.

بریم به فروشگاه بانک طعم

علیرضا خدادادی 02 آذر 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟