خواص شگفت انگیز بهار نارنج+ تاثیر آن در لاغری

در این مقاله خواص فوق العاده بهار نارنج و تاثیر آن بر لاغری را بررسی می کنیم. با ما همراه شوید و راهکار هایی برای رسیدن به وزن ایده آل خود کشف کنید
17 اسفند 1402 توسط
خواص شگفت انگیز بهار نارنج+ تاثیر آن در لاغری
عذری رستم زاد
| هنوز نظری وجود ندارد

بهار نارنج شکوفه درخت نارنج است. شکوفه، برگ و میوه این درخت فواید و کاربرد‌های فراوانی دارد. زمان شکوفه دادن درخت بهار نارنج در فصل بهار بوده و در فصول پاییز و زمستان میوه می‌دهد. شکوفه بهار نارنج عطر فوق العاده‌ای دارد که در صنعت عطر سازی و ساختن اسانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر موارد مصرف بهار نارنج می‌توان برای تهیه دمنوش، عرق‌های گیاهی، انواع نوشیدنی، مربا، گز، سوهان و... اشاره کرد.

دمنوش بهارنارنج

دمنوش بهارنارنج دمنوشی است که از گل‌های درخت نارنج تهیه می‌شود. دمنوش بهارنارنج دارای خواص مختلفی از جمله کاهش استرس، بهبود خواب و کاهش فشار خون است. شما می توانید دمنوش بهار نارنج با کیفیت عالی و قیمت مناسب را از بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


گل آرام‌بخش بهار نارنج  به عنوان دمنوش لاغری، سلامت پوست، درمان زخم و... کاربرد دارد. از عصاره این گیاه در طب سنتی و پزشکی برای تهیه انواع دارو‌ها استفاده می‌شود. وب سایت بانک طعم قصد دارد در مورد خواص بهار نارنج مطالبی را به اشتراک بگذارد. خواهشمندیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

جدول ارزش غذایی بهار نارنج

برای دریافت اطلاعات در مورد مواد مغذی موجود در بهار نارنج، جدول زیر را مطالعه نمایید:

مواد مغذی

در 100 گرم

کالری

99 کالری

چربی

1 گرم

سدیم

2 میلی‌گرم

کربوهیدرات

10 گرم

فیبر رژیمی

2 گرم

قند

9.7 گرم

پروتئین

50 گرم

ویتامین D

3 میکروگرم

کلسیم

42 میلی‌گرم

آهن

11 میلی‌گرم

پتاسیم

132 میلی‌گرم

ویتامین A

1 میکروگرم

بتا کاروتن

6 میکروگرم

لوتئین و زیگزانتین

20 میکروگرم

ویتامین B1 (تیامین)

35 میلی‌گرم

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

30 میلی‌گرم

ویتامین B3 (نیاسین)

210 میلی‌گرم

ویتامین B6

56 میلی‌گرم

ویتامین B9 (فولات)

14 میکروگرم

ویتامین C

8.24 میلی‌گرم

ویتامین E

15 میلی‌گرم

خواص بهار نارنج

بهار نارنج به دلیل داشتن خواص معجزه‌آسا توسط پزشکان و طبیبان زیادی مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است. در این مقاله 20 مورد از خواص این گیاه را معرفی خواهیم کرد:

خواص بهار نارنج برای اعصاب

یکی از مهم‌ترین خواص بهار نارنج آرامش دهنده اعصاب و روان است. با نوشیدن دمنوش این گیاه سردرد‌های عصبی و میگرنی درمان خواهد شد. عرق این گیاه نیز عطر بسیار خوبی دارد که استفاده چند قطره از آن به عنوان تسکین‌دهنده درد در بخش سیستم عصبی مرکزی بدن اثر مثبتی دارد.

خواص بهار نارنج برای رحم

استفاده از بهار نارنج به عنوان داروی گیاهی در تسکین و درمان درد‌های دوران پریودی بسیار موثر است. مصرف این دمنوش واکنش‌های هیجانی چون استرس، اضطراب، کلافگی، بی حوصلگی، پرخاشگری، گریه و افت عملکرد روزانه را کاهش می‌دهد.

خواص بهار نارنج برای کبد

بهار نارنج محافظ صفرا بوده و سلول‌های کبدی را وادار به فعالیت می‌کند. مصرف این گیاه به خارج شدن سموم از بدن کمک کرده و ضعف و نارسایی کبد را درمان می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد عرق این گیاه ممکن است برای کبد مضر باشد.

بهار نارنج

خواص بهار نارنج در طب سنتی

طبع بهار نارنج گرم و خشک است و استفاده از آن برای افراد سرد مزاج پیشنهاد می‌شود. گلاب مصلح این گیاه بوده و استفاده این دو کنار هم به عنوان دمنوش یا شربت توصیه می‌شود.

خواص بهار نارنج برای مو

یکی از خواص بهار نارنج تقویت فولیکول مو است. عرق این گیاه در محصولات مراقبت پوستی و زیبایی کاربرد دارد. استفاده از عصاره بهار نارنج برای تمیز کردن مو‌ها و درخشان شدن آن‌ها بسیار مفید است.

خواص بهار نارنج در چای

با استفاده از چند گلبرگ بهار نارنج در زمان دم کردن چای، می‌توانید از عطر بی‌نظیر و خواص فوق العاده آن بهره‌مند شوید. نوشیدن این دمنوش به تسکین سردرد‌های عصبی و میگرنی، تقویت معده و رفع استرس و اضطراب کمک می‌کند.

خواص عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج خواص فراوانی دارد. از عرق این گیاه به عنوان تونر برای پاکسازی پوست، تسکین زخم، کاهش التهاب و درمان آفتاب سوختگی استفاده می‌شود. عصاره بهارنارنج برای تهیه عطر، ادکلن و خوشبو کننده کاربرد دارد. بوییدن عرق یا گل شکوفه این گیاه آرامش‌بخش بودن و به کنترل هیجانات عصبی و افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند.

خواص بهار نارنج برای فشارخون

این گیاه با افزایش گردش خون در بدن به تنظیم فشارخون کمک می‌کند. عصاره بهار نارنج تلخ دارای سونفریین بوده که اثرات سمپاتومیمتیک سینافین این گیاه سبب کاهش فشارخون می‌شود.

خواص شگفت انگیز آرد نخودچی+ فایده آن برای پوست و مو

آرد نخودچی، رازهایی طبیعی برای زیبایی پوست و مو دارد که حتماً باید بدانید. همراه ما باشید تا این خواص شگفت‌انگیز را کشف کنید.

همین الان بخون!!


خواص بهار نارنج برای لاغری

استفاده از گل بهار نارنج در کاهش و افزایش وزن بسیار مفید است. مصرف عرق بهار نارنج به عنوان یکی از روش‌های طبیعی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. ترکیبات موجود در این گیاه در افزایش متابولیسم و سوخت و سوز بدن موثر بوده و سبب کاهش اشتها می‌شود.

درمان بزرگی طحال

یکی دیگر از خواص بهار نارنج رفع بزرگی طحال است. مصرف مرتب و منظم عصاره بهار نارنج در درمان این عارضه موثر است.

درمان آکنه و لکه‌های پوست

بهار نارنج به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی سبب از بین رفتن لکه‌های پوست می‌شود. تهیه بخور این گیاه به رفع التهاب و آکنه کمک می‌کند. به این صورت که روغن بهار نارنج و اسطوخودوس را به مقدار مساوی مخلوط کرده و سه قطره از آن را در آب جوش بریزید. سپس سرتان را با حوله بپوشانید تا بخار این ترکیب مشکلات پوستی شما را درمان کند.

خواص بهار نارنج

آبرسان و روشن کننده پوست

استفاده از عصاره بهار نارنج رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. تهیه تونر این گیاه به نرمی، درخشندگی و روشن شدن رنگ پوست کمک می‌کند. همچنین مصرف بهار نارنج در درمان سوختگی و قرمزی پوست بسیار موثر است. مصرف عصاره بهار نارنج مانع از ایجاد چین و چروک شده و برای سفت کردن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تسکین درد‌های موضعی

از عصاره این گیاه می‌توانید برای از بین بردن درد در نواحی آسیب دیده بدن استفاده کنید. برای این کار کافی است چند قطره روغن بهار نارنج را با روغن حامل ترکیب کرده و با مالیدن و ماساژ دادن، درد قسمت‌های آسیب دیده را تسکین دهید.

دارای خواص ضد میکروبی

یکی از مهم‌ترین خواص بهار نارنج داشتن ویژگی ضد میکروبی است. اسانس شکوفه این گیاه با 2 نوع مخمر، 3 نوع قارچ و 6 نوع باکتری مبارزه می‌کند.

تنظیم سطح کورتیزل

کورتیزول یکی از هورمون‌هایی است که در زمان اضطراب و استرس میزان ترشحاتش افزایش می‌یابد. با بالا رفتن ترشحات این هورمون، احتمال افزایش فشارخون، تپش قلب، به هم ریختن تعادل هورمونی بدن و بروز مشکلاتی در نفس کشیدن وجود دارد. بوییدن شکوفه بهار نارنج نیز در تنظیم سطح کورتیزول تاثیر مثبتی دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص بهار نارنج کاهش ابتلا به بیماری‌های جدی و مزمن و تقویت سیستم ایمنی بدن است. این گیاه غنی از آنتی اکسیدان بوده و از بدن در مقابل حملات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

هضم بهتر غذا

در زمان نوشیدن چای چند قطره عرق بهار نارنج به آن اضافه کنید. انجام این کار مانع از ناراحتی معده شده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

درمان مشکلات مثانه و کلیه

استفاده از عصاره این گیاه راهکاری طبیعی و بدون عوارض جانبی برای مشکلات ادراری محسوب می‌شود. استفاده از ترکیب بهار نارنج و آب کرفس در خرد کردن سنگ کلیه و خارج کردن آن از مثانه تاثیر زیادی دارد.

کاهش اضطراب و استرس

شکوفه بهار نارنج سرشار ویتامین C ،B و آنتی اکسیدان‌های قوی بوده و در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

افزایش کیفیت خواب

یکی از خواص بهار نارنج کمک به خواب راحت شبانه است. با مصرف مقدار کمی عرق بهار نارنج دو ساعت قبل خواب، شاهد تاثیر شگفت‌انگیز آن خواهید بود. اما نباید در مصرف عرق یا دمنوش این گیاه زیاده‌رویی کنید.

عوارض بهار نارنج

  • مصرف زیاد بهار نارنج ممکن است به بالا رفتن فشارخون و بروز مشکلات قلبی منجر شود.
  • استفاده زیاد از این گیاه احتمال آسیب دیدن کبد را افزایش می‌دهد.
  • افرادی که از داروی ضد افسردگی استفاده می‌کنند، برای جلوگیری از تداخل دارویی ناشی از مصرف بهار نارنج، باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

عوارض بهار نارنج

کاربرد بهار نارنج در طب سنتی

مصرف بهار نارنج برای افزایش میل جنسی افرادی که مزاج سردی دارند پیشنهاد می‌شود. استفاده از این گیاه برای تنظیم قند خون و جلوگیری از اضافه وزن خانم‌ها بعد از بارداری کمک می‌کند. در فصل بهار احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرخک، سرخچه و آبله زیاد است. نوشیدن مقداری از عرق بهار نارنج به تقویت سیستم ایمنی کودکان در برابر جلوگیری از بروز این بیماری‌ها کمک می‌کند. این نوشیدنی با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری عرق این گیاه به یک لیوان آب تهیه می‌شود. عرق بهار نارنج یک اشتها آور قوی نیز محسوب می‌شود.

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج

برای تهیه دمنوش بهار نارنج کافی است یک قاشق از شکوفه‌های این گیاه در داخل یک قوری کوچک حاوی آب جوش بریزید و به مدت 15 دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد. در زمان سرو می‌توانید این دمنوش را از صافی رد کرده و به درون فنجان بریزید.

طرز تهیه شربت بهارنارنج

برای درست کردن یک شربت خوشمزه در تابستان، می‌توانید از ترکیب عرق بهار نارنج، گلاب و یک قاشق عسل استفاده کنید. در زمان تهیه نوشیدنی خنک با عصاره این گیاه می‌توانید طبق دستور قبل بیدمشک را جایگزین گلاب کنید.

از چای سفید و خواص فوق‌العاده آن چیزی می‌دانید؟

چای سفید، با رشد در شرایط خاص و جمع‌آوری دستی از برگ‌های جوان گیاه Camellia Sinensis، یک تجربه خوشمزه و ملایم با خصوصیات طعم منحصر به فرد است. این چای نه تنها در حفظ سلامتی بلکه در بهبود وضعیت ذهنی و فیزیکی نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند برای آشنایی با این خواص حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


طرز تهیه مربای بار نارنج

بهار نارنج به دلیل داشتن مزه تلخ، باید 24 ساعت قبل از استفاده تلخی آن گرفته شود. برای این منظور ابتدا چند بار شکوفه‌های بهار نارنج را با آب سرد بشویید تا آلودگی و گرد و خاک آن از بین برود. سپس این گل‌ها را در آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. بعد از جوشیدن بلافاصله این شکوفه‌ها را آبکش کرده و در ظرف آب سرد بریزید. این کار از چروکیده شدن گلبرگ‌های بهار نارنج جلوگیری می‌کند. جوشاندن و شوک دادن به شکوفه‌ها را سه بار تکرار کنید تا مطمئن شوید تلخی آن گرفته شده است. در صورت تلخ بودن دوباره این مراحل را تکرار کنید.

برای تهیه مربای بهار نارنج به 250 گرم گل بهار نارنج، 1.4 قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش، 500 گرم شکر و 2 پیمانه آب احتیاج دارید. پس از انجام مراحل بالا، شکوفه‌ها را آبکش کرده و کنار بگذارید تا سرد شود. سپس یک قابلمه فلزی یا لعابی انتخاب کنید و شکر و آب را روی شعله گاز قرار دهید تا شکر حل شود. بعد از جوشیدن و غلیظ شدن شهد، قابلمه را از روی حرار ت بردارید تا کاملا سرد شود. سپس گل‌های بهار نارنج را به شیره اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. یک ساعت و نیم زمان بدهید تا مربا به آرامی بجوشد و آماده شود. در آخر آب لیمو را به مربا اضافه کنید و بعد از گذشت 15 دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید.

نحوه نگهداری بهار نارنج

  • برای استفاده شکوفه بهار نارنج در تهیه چای و دمنوش باید آن را به صورت خشک نگهداری کنید.
  • گرفتن عصاره، روغن، اسانس و عرق این گیاه به صورت تر و پس از چیدن گل‌ها انجام می‌شود.
  • برای استفاده از بهار نارنج در کیک، شیرینی و مربا می‌توانید گلبرگ‌های این گیاه را خشک و پودر کنید.

دمنوش بهارنارنج

دمنوش بهارنارنج دمنوشی است که از گل‌های درخت نارنج تهیه می‌شود. دمنوش بهارنارنج دارای خواص مختلفی از جمله کاهش استرس، بهبود خواب و کاهش فشار خون است. شما می توانید دمنوش بهار نارنج با کیفیت عالی و قیمت مناسب را از بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


کدام دارو‌ها با مصرف بهار نارنج تداخل دارند؟

دارو‌های ضد افسردگی مثل فنلزین، ترانیل سیپرومین، کتوکونازول، ایتراکونازول، فکسوفنادین، میدازولام، آمیودارون با بهار نارنج تداخل دارویی ایجاد می‌کنند. همچنین از مصرف دارو‌های دیزوپرامید، کینیدین، تیوریدازین، دکسترومتورفان، ایندیناویر و پروکائین همراه با این گیاه خودداری کنید. اگر در زمان مصرف دارو‌های نامبرده می‌خواهید از دمنوش یا عرق بهار نارنج استفاده کنید، با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بهار نارنج یکی از گیاهان مفید بوده که در این صفحه با خواص، مضرات، موارد مصرف و نحوه نگهداری آن آشنا شدید. قبل از مصرف این گیاه بهتر است اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌هایش داشته باشید تا مقدار معینی از آن را استفاده کنید. اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما این مطلب معرفی مواد غذایی برای سلامت روان هم کاربردی خواهد بود.


خواص شگفت انگیز بهار نارنج+ تاثیر آن در لاغری
عذری رستم زاد 17 اسفند 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید