خواص شگفت انگیز آرد نخودچی+ فایده آن برای پوست و مو

آرد نخودچی، رازهایی طبیعی برای زیبایی پوست و مو دارد که حتماً باید بدانید. همراه ما باشید تا این خواص شگفت‌انگیز را کشف کنید.
15 اسفند 1402 توسط
خواص شگفت انگیز آرد نخودچی+ فایده آن برای پوست و مو
عذری رستم زاد
| هنوز نظری وجود ندارد

آرد نخودچی از آسیاب کردن نخود خشک به دست می‌آید. این آرد در منطقه خاورمیانه و هند بسیار محبوب بوده و در بیشتر شیرینی‌ها و غذا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آرد نخود جزء مواد اصلی غذا‌هایی چون فلافل و حمص محسوب می‌شود. افراد گیاه‌خوار نیز این آرد را برای تهیه غذا‌های زیادی به کار می‌برند. از دیگر فواید این آرد می‌توان تقویت مو و سلامت پوست اشاره کرد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خواص آرد نخودچی در وب سایت بانک طعم همراه ما باشید.

ارزش غذایی آرد نخودچی

طبق مطالعات انجام شده مصرف آرد نخود فواید زیادی برای بدن دارد. برای دریافت اطلاعات دقیق جدول ارزش غذایی زیر را مطالعه کنید. اعداد و ارقام بر اساس مقدار 92 گرم (معادل یک فنجان آرد نخود) در جدول درج شده است:

مواد مغذی

مقدار در 92 گرم

درصد مورد نیاز روزانه بدن

کالری

356 کیلوکالری

18 درصد

ویتامین A

37.7 واحد بین المللی

1 درصد

ویتامین E

0.8 میلی‌گرم

4 درصد

ویتامین K

8.4 میکروگرم

10 درصد

ویتامین B1 (تیامین)

0.4 میلی‌گرم

30 درصد

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

0.1 میلی‌گرم

6 درصد

ویتامین B3 (نیاسین)

1.6 میلی‌گرم

8 درصد

ویتامین B6

0.5 میلی‌گرم

23 درصد

ویتامین B9 (فولات)

402 میکروگرم

101 درصد

ویتامین B5 (پانتونیک اسید)

0.6 میلی‌گرم

 6 درصد

کلسیم

41.4 میلی‌گرم

4 درصد

آهن

4.5 میلی‌گرم

25 درصد

منیزیم

153 میلی‌گرم

38 درصد

فسفر

293 میلی‌گرم

29 درصد

پتاسیم

778 میلی‌گرم

22 درصد

سدیم

58.9 میلی‌گرم

2 درصد

زینک (روی)

2.6 میلی‌گرم

17 درصد

مس

0.8 میلی‌گرم

42 درصد

سلنیوم

7.6 میکروگرم

11 درصد

خواص آرد نخودچی

این آرد به دلیل داشتن خواص فوق العاده، علاوه بر مصرف خوراکی برای پوست و مو نیز کاربرد دارد. یکی از مزایای نخودچی این است که در صورت آسیاب کردن، مواد مغذی آن از بین نمی‌رود. در این صفحه به 30 مورد از فواید آرد نخود خواهیم پرداخت:

فاقد گلوتن

کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، بدنشان نسبت به تحمل گلوتن حساسیت دارد. آرد نخود فاقد گلوتن بوده و می‌تواند جایگزین آرد گندم باشد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

عدم انجام ورزش و نداشتن تغذیه مناسب منجر به افزایش قندخون افراد می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، کشور‌های آسیایی به دلیل مصرف آرد نخود بالایی که دارند، تعداد افراد مبتلا به دیابت کم‌تر است. میزان فیبر موجود در این آرد به تنظیم قندخون کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات دانشمندان در هر فنجان نخود پخته شده 12.5 گرم فیبر وجود دارد.

حفظ سلامتی قلب

ترکیبات موجود در آرد نخود برای افزایش سلامتی قلب بسیار موثر است. مصرف این آرد به کاهش کلسترول خون کمک کرده و از انسداد رگ‌های قلب جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از کم خونی

آرد نخود سرشار از پروتئین، پتاسیم، منیزیم و روی است که مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. آرد به دلیل داشتن میزان ویتامین B بالا در در سطح انرژی بدن ما تاثیر مثبتی دارد. میزان آهن موجود در نخود با گوشت قرمز برابری دارد و برای گیاه‌خواران بهترین منبع دریافت آهن است. با مصرف حدود 90 گرم از این آرد 25 درصد از آهن بدن دریافت شده و از خطر فقر آهن پیشگیری می‌کند.

رفع یبوست

نخود مانند سایر حبوبات از فیبر بالایی برخوردار است. اضافه کردن آرد نخود به رژیم غذایی به عملکرد بهتر روده‌ها کمک کرده و برای درمان یبوست موثر است.

کمک به سلامت استخوان ها

آرد نخود حاوی مقدار زیادی کلسیم و منزیم است که استفاده از آن در تقویت استخوان‌ها نقش مهمی دارد.

آرد نخود

تنظیم فشارخون

پتاسیم موجود در آرد نخودچی در کاهش فشارخون اثر مثبتی دارد. این آرد دارای مقدار قابل توجهی فیبر، ویتامین C و ویتامین B6 بوده که به تنظیم فشارخون و کاهش کلسترول کمک می‌کند.

مبارزه با آلرژی

 نخود سرشار از ویتامین A و B6 است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با آلرژی مبارزه می‌کند.

پیشگیری از سرطان

فلاونوئید‌ها، استرول و اینوزیتول جزء انواع آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند. این ترکیبات از ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

خواص آرد نخودچی در دوران بارداری

با مصرف آرد نخود در دوران بارداری ویتامین B4 مورد نیاز بدن تامین می‌شود. این آرد منبع عالی پروتئین بوده که نباید از برنامه غذایی مادران باردار حذف شود. استفاده از آرد نخود به توسعه نخاع و مغز جنین کمک می‌کند. کاهش سطح کلسترول، کاهش قندخون و کمک به هضم بهتر غذا از فواید آرد نخودچی برای مادران باردار محسوب می‌شود.

خواص آرد نخودچی در طب سنتی

آرد نخودچی طبع گرم و خشکی دارد و برای پیشگیری و درمان امراض مختلف مفید است. زیره سبز، نمک، خشخاش، پودر خردل، شوید، سکنجبین و گلنگبین مصلح‌های نخود محسوب می‌شوند. مصرف این آرد برای بانوان در دوران قائدگی، بارداری و شیردهی توصیه می‌شود.

تقویت عملکرد مغز

در نخود ماده‌ای به نام کولین وجود دارد. این ماده برای تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص حیاتی بوده که نقش پیام‌رسان‌های شیمیایی را برای سلول‌های عصبی ایفا می‌کند. مصرف کولین برای نوزادان ضروری است و استفاده از آن برای عملکرد بهتر اعصاب توصیه می‌شود.

پیشگیری از اضطراب و افسردگی

سلنیوم، روی و منیزیم موجود در آرد نخودچی برای درمان افسردگی بسیار مفید است.

خواص آرد نخودچی در دوران یائسگی

استفاده از نخود در دوران یائسگی فواید زیادی دارد. نخود در کاهش احساس گر‌گرفتگی، بهبود خلق و خو و کاهش تعریق بدن اثر مثبتی دارد.

خواص آرد نخودچی برای مردان

در طب سنتی یکی از روش‌های افزایش اسپرم و درمان ناباروری مردان استفاده از آرد نخودچی است.

خواص آرد نخودچی

از بین برنده کرک های صورت

استفاده از آرد نخود سبب از بین رفتن مو‌های ظریف صورت می‌شود. برای تهیه این ماسک مقدار مساوی از آرد نخود و پودر شمبلیله را با هم ترکیب کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری شکل بگیرد. سپس این مخلوط را به قسمت‌هایی از صورت که مو‌های کرکی دارد پخش کرده و پس از خشک شدن، صورتتان را با آب بشویید.

پاکسازی پوست

افرادی که پوست چربی دارند، می‌توانند با استفاده از آرد نخودچی میزان چربی پوستشان را کنترل کنند. برای این کار مقدار مساوی از آرد نخود را با ماست یا شیر خام مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه روی پوستتان بماند. پس از شستن صورت تاثیر آن را روی پوست خود مشاهده خواهید.

تقویت موی سر

نخود به دلیل داشتن پروتئین بالا برای رشد مو بسیار موثر است. در صورتی که مو‌های بلندی دارید، آرد نخود را با پودر بادام، کشک و یک قاشق چای خوری روغن زیتون ترکیب کرده و به عنوان ماسک به ریشه مو‌هایتان بزنید. چنانچه مو‌هایتان خشک شده یا آسیب دیده، به محتویات بالا دو عدد کپسول ویتامین E اضافه کنید. این ماسک را به قدری روی مو‌های خود نگهدارید تا خشک شود و بعد آن‌ها را با آب خنک شسشتشو دهید. دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید تا ریشه مو‌ها مواد مغذی لازم را به خوبی جذب کند.

درمان جوش های صورت

ماسک آرد نخودچی و زردچوبه برای از بین بردن جوش‌های صورت بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک به مقداری آرد نخودچی، زردچوبه، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه احتیاج دارید. مواد نامبرده را با هم مخلوط کرده و روی صورت و گردن خود بمالید. پس از گذشت 10 دقیقه با آب گرم صورت و گردنتان را بشویید.

روشن کننده پوست

برای روشن شدن پوست صورت 4 قاشق چای‌خوری آرد نخودچی را با یک قاشق چای‌خوری پودر پوست پرتقال و نصف قاشق چای‌خوری شیر تازه ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. از این ماسک 3 بار در هفته استفاده کنید تا تیرگی‌های ایجاد شده روی پوست از بین برود.

خواص آرد نخودچی برای مدیریت وزن

آرد نخودچی به دلیل داشتن میزان فیبر و پروتئین بالا سبب کاهش اشتها شده و از پر‌خوری جلوگیری می‌کند. پروتئین موجود در این آرد به مدیریت وزن کمک کرده و مانع از کمبود وزن یا اضافه وزن می‌شود.

شگفت انگیزترین خواص بارهنگ: از معده تا لاغری + مضرات آن

عصاره‌های برگ و دانه بارهنگ، با خاصیت ضدباکتریایی، منبع درمانی برتر برای زخم‌ها و التهاب‌ها، همچنین درمان سرفه، یبوست و اگزما است.برای آشنایی با خواص بیش تر حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


دارای خواص پروبیوتیک

پروبیوتیک به موادی گفته می‌شود که برای رشد و نگهداری باکتری‌های مورد نیاز در روده انسان، ضروری است. این باکتری‌های مفید از بروز سوء هاضمه، سرطان روده بزرگ و یبوست جلوگیری می‌کند. اضافه کردن آرد نخود به لبنیایی مثل ماست، کشک و انواع غذا‌ها اثرات پروبیوتیکی مواد غذایی را افزایش می‌دهد. 

جلوگیری از خستگی

آرد نخودچی سرشار از فیبر است و این ماده تاثیر زیادی در کاهش خستگی دارد. فیبر مدت زمان هضم غذا را طولانی کرده و قند را آهسته به جریان خون وارد می‌کند. در نتیجه به دلیل عدم افت قند، احساس خستگی نخواهید داشت.

لایه برداری پوست بدن

آرد نخودچی را به عنوان اسکراب برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده کنید. سه قاشق چای‌خوری آرد نخودچی، دو قاشق چای‌خوردی پودر جو دوسر و دو قاشق چای‌خوری آرد ذرت را با مقداری آب مخلوط کنید. این ماسک لایه بردار را بر روی پوست بدن پخش کنید تا چربی‌های اضافی و کثیفی‌ها از بین بروند.

درمان پوست خشک

یک قاشق غذاخوری آرد نخود را با سه قطره آب لیمو ترش تازه، نصف قاشق چای‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری خامه یا روغن زیتون ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را روی تمام صورت بمالید و پس از خشک شدن با آب سرد بشویید. استفاده از این ماسک به نرمی و لطافت پوست شما کمک خواهد کرد.

کوچک کردن منافذ پوست

ترکیب آرد نخودچی با آب خیار و استفاده آن به عنوان ماسک فواید زیادی برای پوست دارد. استفاده از این ماسک در کوچک شدن منافذ پوست تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

درمان ریزش مو

برای درمان ریزش مو از ترکیب آرد نخودچی و پنیر کورد استفاده کنید. درست کردن این ماسک و قرار دادن آن روی کف سر مواد مغذی مورد نیاز مو‌ها را تامین می‌کند.

کالری آرد نخودچی

میزان کالری کمتر در مقایسه با آرد گندم

آرد نخودچی نسبت به آرد گندم حدود 25 درصد کالری کم‌تری دارد. این آرد می‌تواند جایگزین آرد گندم در پخت انواع نان باشد.

کاهش گرسنگی

از خواص آرد نخودچی می‌توان به تنظیم هورمون گرسنگی (ghrelin) اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده مصرف نخود و سایر حبوبات 31 درصد احساس سیری بعد از غذا را افزایش می‌دهند.

جلوگیری از شل شدن پوست

ترکیب آرد نخودچی با تخم‌مرغ برای لیفت کردن پوست بسیار موثر است. سفیده تخم‌مرغ را به خوبی هم زده و 2 تا 3 قاشق چای‌خوری آرد نخود به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. این ماسک را به مدت نیم ساعت روی پوست خود قرار داده و بعد بشویید. استفاده از این ماسک به سفت و درخشان شدن پوست کمک می‌کند.

عوارض آرد نخودچی

  • استفاده بیش از حد از این آرد به رحم و مثانه آسیب می‌رساند.
  • مصرف زیاد آرد نخودچی باعث اسهال می‌شود.
  • در صورت داشتن حساسیت به مصرف حبوبات، از مصرف آن خودداری کرده و با پزشک مشورت کنید.
  • در زمان استفاده از آرد نخودچی و مواد غذایی فیبر‌دار، آب فراوان بنوشید تا از تولید میزان نفخ و گاز معده پیشگیری شود.
  • آرد نخودچی را به تدریج به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید.

ویژگی های آرد نخودچی مرغوب

قبل از خرید آرد نخودچی به نکات زیر توجه کنید تا با توجه به مشصات ظاهری بتوانید محصولی با‌کیفیت تهیه کنید:

  • آرد نخودچی باید به رنگ سفید بوده و طعم خوب و بوی خوشایندی داشته باشد.
  • بافت این آرد باید نرم و خمیری باشد.
  • آرد نخودچی برای پخت و پز انواع نان، غذا و شیرینی استفاده می‌شود پس باید به خوبی آسیاب شده باشد.
  • این آرد باید فاقد هر گونه افزودنی و مواد نگهدارنده باشد.
  • آرد نخودچی مرغوب باید دارای تاریخ انقضای مناسب و بسته‌بندی اصولی باشد.

20 خواص شگفت انگیز آرد برنج

آیا می دانستید که آرد برنج علاوه بر استفاده در آشپزی دارای خواص بسیاری برای سلامتی است؟ در این مقاله 20 خاصیت شگفت انگیز آرد برنج را برای شما معرفی می کنیم و نشان می دهیم چگونه می توانید از این ماده غذایی مفید بهره ببرید. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


نحوه مصرف آرد نخودچی

  • این آرد به دلیل داشتن میزان پروتئین بالا در تهیه نان می‌تواند جایگزین آرد گندم شود.
  •  از آرد نخودچی برای تهیه انواع شیرینی‌های وگان استفاده می‌شود.
  • در برنامه غذایی افراد گیاه‌خوار از آرد نخود به جای تخم‌مرغ استفاده می‌شود.
  • نان ایتالیایی با آرد نخود و کوکی با آرد نخود و چیپس شکلات جزء جدید‌ترین خوراکی‌هایی است که می‌توان با این آرد درست کرد.
  • نان سوکا غذای محبوب فرانسوی است که می‌توان با آرد نخودچی آن را درست کرد.

تفاوت آرد نخود با آرد نخودچی

نخود و نخودچی هر دو از یک خانواده هستند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. فرایند تولید آرد و آسیاب کردن نخودچی طولانی و پر‌زحمت بوده و طبعا قیمت بالایی دارد. در مقابل تهیه آرد نخود راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است. تفاوت دیگر این است که از آرد نخودچی برای تهیه کوکی، شیرینی و انواع دسر استفاده می‌شود. در صورتی که آرد نخود برای پخت بعضی غذا‌هایی چون فلافل و شامی رشتی کاربرد دارد.

طرز تهیه ماسک آرد نخودچی برای تقویت موی سر

آرد نخود را با مقداری ژل آلوئه‌ورا و کمی آب لیمو مخلوط کرده و به کف سر بزنید. با استفاده از این ماسک، مو‌های ضخیم، سالم و براق‌تری خواهید داشت.

طرز تهیه ماسک آرد نخودچی برای رفع کدری صورت

با استفاده از دو قاشق غذاخوری آرد نخود، یک عدد چای سبز کیسه‌ای و یک فنجان آب داغ ماسک صورت درست کنید. چای کیسه‌ای را داخل آب جوش قرار دهید تا رنگ دهد. سپس چای کیسه‌ای را خارج کرده به محتویات درون فنجان آرد نخودچی را اضافه کرده و مخلوط کنید. این ماسک را به صورت خود بمالید و پس از گذشت 15 دقیقه بشویید. اگر این مطلب برایتان جذاب بود حتما این مطلب خواص فوق‌العا‌ده فلفل سفید که باید بدانید! + تفاوت فلفل سفید با فلفل سیاه هم کاربردی خواهد بود.

با توجه به مطالب ذکر شده در این صفحه می‌توانید به خرید آرد نخودچی با‌کیفیت اقدام کنید. فروشگاه اینترنتی بانک طعم محصولات مرغوب از برند‌های معتبر را به فروش می‌رساند. برای اطلاع از قیمت آرد نخودچی می‌توانید در این وب سایت به جستجو پرداخته و ثبت سفارش کنید

خواص شگفت انگیز آرد نخودچی+ فایده آن برای پوست و مو
عذری رستم زاد 15 اسفند 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید