خواص عجیب عناب+ طرز تهیه دمنوش

آیا می دانستید که عناب به عنوان یک میوه معجزه آسا خواص فراوانی برای سلامتی ارائه می دهد؟ در این مقاله علاوه بر طرز تهیه دمنوش دلپذیر عناب به کشف و بررسی خواص شگفت انگیز این میوه می پردازیم.
04 اسفند 1402 توسط
خواص عجیب عناب+ طرز تهیه دمنوش
عذری رستم زاد
| هنوز نظری وجود ندارد

عناب یکی از میوه‌های بومی آسیای جنوبی بوده و از زمان کاشت آن چهار هزار سال می‌گذرد. این میوه کوچک و خوشمزه در حالت تر به رنگ سبز بوده و در حالت کاملا رسیده به رنگ قرمز در‌آمده و خواص بیشتری دارد. عناب خشک خواص فراوانی برای سلامتی دارد و از آن برای تهیه دسر‌ها و آبنبات‌ها استفاده می‌شود.

عناب در زبان انگلیسی با نام jujube  شناخته می‌شود. این میوه مناطق خشک و گرمسیری نام‌های دیگری چون خرمای قرمز، خرمای چینی، خرمای کره‌ای و خرمای هندی دارد. عناب به دلیل داشتن قند طبیعی به عنوان میان وعده سالم و مقوی مصرف می‌شود. برای آشنایی با خواص عناب و نحوه استفاده آن در این صفحه از سایت بانک طعم ما را همراهی کنید.

جدول ارزش غذایی عناب

این میوه مانند توت و خرما سرشار از مواد معدنی ضروری است. در جدول زیر مواد مغذی موجود در 50 گرم عناب نوشته شده است:

مواد مغذی

مقدار در 50 گرم

انرژی

140 کیلوکالری

کربوهیدرات

36 گرم

پروتئین

2 گرم

فیبر

3 گرم

منگنز

15 میلی‌گرم

ویتامین C

109 میلی‌گرم

آهن

5 میلی‌گرم

مس

1 میلی‌گرم

فسفر

34 میلی‌گرم

پتاسیم

108 میلی‌گرم

خواص عناب

عناب میوه‌ای شیرین و مقوی است و فواید زیادی دارد که در ادامه به شرح 25 مورد از آن خواهیم پرداخت:

خواص عناب برای کبد

ترکیبات موجود در عناب سموم کبد را دفع کرده و به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است که سبب درمان آسیب‌های کبدی می‌شود. تهیه دمنوش عناب با زرشک برای درمان کبد چرب و بهبود کیفیت خواب موثر است.

خواص عناب در بارداری

مصرف عناب در بارداری از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. کاهش اضطراب و استرس، کاهش حالت تهوع، تقویت سیستم ایمنی، تعدیل فشارخون و کاهش انقباضات بدن مادر از خواص مصرف عناب به شمار می‌آید. از دیگر فواید عناب می‌توان به تقویت رشد جنین، تولید سلول‌های خونی در جنین، زیبایی بیشتر پوست و مو و کمک به توسعه سیستم عصبی جنین اشاره کرد.

خواص عناب برای لاغری

مصرف عناب به دلیل داشتن کالری پایین و فیبر و پروتئین بالا، به کاهش وزن کمک می‌کند. استفاده متعادل از این میوه علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، احساس سیری نیز ایجاد کرده و از افزایش اضافه وزن جلوگیری می‌کند. البته کاهش وزن در زمانی اتفاق می‌افتد که افراد میزان کالری دریافتی خود را کنترل کرده و تحرک کافی داشته باشند.

خواص عناب

حفظ سلامت قلب

پتاسیم موجود در عناب مانع از گرفتگی رگ‌ها می‌شود. این میوه به دلیل داشتن میزان سدیم پایین، به تنظیم فشارخون کمک می‌کند.

خواص عناب در دوران قاعدگی

عناب دارای خاصیت ضد التهابی بوده و مصرف آن به کاهش درد‌های دوران پریودی کمک می‌کند. استفاده از این میوه از بروز بیماری‌های زنانه چون سرطان، نازایی، قاعدگی نامنظم و کیست تخمدان پیشگیری می‌کند.

خواص عناب در طب سنتی

در طب سنتی از عناب به عنوان داروی ضد سرفه، ملین و کاهنده فشارخون استفاده می‌کنند. ترکیب این میوه با گیاهان دیگر به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.

از خواص فوق‌العا‌ده اسپند چیزی می‌دانید؟ + تمام خواص درمانی اسپند

اسپند یک گیاه دارویی با خواص چندگانه مثل خواص ضد التهابی، ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی است که در طب سنتی به عنوان یک داروی موثر شناخته می شود.

همین الان بخون!!


خواص عناب برای کلیه

 ترکیبات موجود در عناب به افزایش ادرار و دفع سنگ‌های کلیه کمک می‌کند. خانم‌هایی که از مشکل سوزش یا عفونت واژن رنج می‌برند، با مصرف عناب خشک می‌توانند برای رفع عفونت اقدام کنند.

کاهش اضطراب و استرس

یکی از خواص عناب درمان استرس، اضطراب و افسردگی است. خوردن یک مشت از این میوه اثر آرام‌بخشی بر ذهن و بدن دارد.

بهبود گردش خون

این میوه به دلیل داشتن میزان آهن و فسفر زیاد در تولید افزایش گلبول‌های قرمز خون و گردش خون موثر است.

تسکین سرفه

عناب به دلیل داشت خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریالی سبب کاهش سرفه و کاهش تولید مخاط می‌شود.

دمنوش عناب

بهبود سلامت تخمدان

مصرف منظم عناب در تنظیم هورمون‌های مرتبط با رحم و تخمدان موثر است. این میوه مشکلات ناباروری، سندرم پلی کیستیک را کاهش داده و سبب تنظیم سیکل قاعدگی می‌شود.

افزایش انرژی

عناب به دلیل داشتن قند‌های طبیعی مثل گلوکز و فروکتوز به افزایش انرژی در طول روز کمک می‌کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

ترکیبات موجود در آب میوه عناب در هضم بهتر غذا و سلامت روده‌ها موثر است.

خواص عناب برای مردان

عناب به دلیل داشتن میزان روی بالا، سبب افزایش ترشح هورمون تستوسترون می‌شود. عملکرد این هورمون تاثیر زیادی در تعداد و تحرک اسپرم دارد. در نتیجه مصرف این میوه مشکلات جنسی مردان را درمان می‌کند. 

تنظیم فشارخون

اسید نیتریک مولکول تسهیل کننده گردش خون در بدن است. مصرف عناب با بالا رفتن سطح اکسید نیتریک از بالا رفتن فشارخون جلوگیری کرده و به جریان خون در مغز کمک می‌کند. این میوه غنی از پتاسیم است که موجب گشاد شدن عروق بدن و تعادل فشار خون طبیعی می‌شود.

بهبود کیفیت خواب

ترکیبات موجود در عناب دارای اثرات آرام‌بخش و خواب‌آور است. مصرف دمنوش عناب قبل از خواب حس آرامش افراد را افزایش داده و از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند.

درمان انواع سرطان

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن به از بین بردن سلول‌های تومور و سرطانی کمک می‌کند. نوشیدن آب میوه عناب از بروز سرطان خون، کبد، رحم، سینه، روده بزرگ و پوست پیشگیری می‌کند.

بهبود عملکرد مغز

طبق آزمایشات انجام شده عصاره عناب به درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر کمک می‌کند.

عناب

دارای خاصیت ضد پیری

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عناب از سلول‌های پوستی در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

خواص عناب برای سرماخوردگی

آنتی اکسیدان موجود در این میوه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. عناب سرشار از ویتامین C و پتاسیم بوده و با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می‌کند.

درمان مشکلات پوستی

عناب به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در درمان زخم، لکه و آکنه تاثیر مثبتی دارد.

جلوگیری از چروک شدن پوست

این میوه غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان بوده و از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می‌کند.

خواص عناب برای مو

طبق تحقیقات انجام شده استفاده مداوم از عصاره عناب به مدت 21 روز سبب تقویت و رشد سریع مو‌ها می‌شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

عناب سرشار از مواد معدنی چون مس، منگنز، پتاسیم و منیزیم بوده که برای سلامتی استخوان‌ها مفید است. مصرف این میوه برای افراد در سنین بالا به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.

درمان یبوست

این میوه به دلیل داشتن فیبر بالا به خارج شدن مواد دفعی از روده‌ها کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید تعدادی عناب را در آب جوش خیسانده و هسته آن را خارج کنید. سپس عصاره عناب خیسانده شده در آب جوش را یک روز در میان به صورت ناشتا مصرف کنید.

روش مصرف عناب

مصرف عناب برای چه کسانی مضر است؟

در حالت کلی عناب میوه مفیدی بوده و در صورت مصرف مقدار کمی از آن، ضرری برای سلامتی نخواهد داشت. این میوه به دلیل داشتن میزان فیبر و سلولز بالا هضم غذا را برای برخی افراد سخت می‌کند.

  • افرادی که نفخ معده یا مشکلات روده دارند، قبل استفاده از این میوه با پزشک مشورت کنند.
  • کسانی که دچار بیماری و عفونت دندان هستند، از مصرف عناب بپرهیزند.
  • استفاده از این میوه به افراد سرد مزاج و بلغمی توصیه نمی‌شود.
  • خانم‌های باردار و شیرده و افراد مبتلا به دیابت باید قبل از مصرف دمنوش عناب با پزشک خود مشورت نمایند.
  • مصرف بیش از حد این میوه ممکن است مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند بنابراین باید به اندازه استفاده شود.
  • افرادی که به عناب حساسیت دارند، باید از خوردن آن خودداری کنند.
  • افردی که داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند یا به بیماری خاصی مبتلا هستند باید قبل از مصرف عناب با پزشک معالج خود مشورت کنند.

روش مصرف عناب

علاوه بر مصرف عناب به صورت تازه و خشک شده، می‌توانید آن را به تنهایی یا همراه با گیاهانی مثل به، زرشک، آویشن و عسل دم کرده و میل کنید. امکان مصرف این میوه به صورت کنسروی نیز وجود دارد. همچنین می‌توانید سرکه، شربت، آبمیوه مارمالاد و عسل عناب را درست کرده و مصرف کنید.

نحوه نگهداری عناب

عناب تازه در فصل پاییز می‌رسد که در زمان خرید باید نمونه‌هایی را انتخاب کنید که سبز و سفت باشند. خشک شده این میوه نیز در فروشگاه‌ها به صورت بسته‌بندی به فروش می‌رسد. در صورتی که می‌خواهید عناب را ظرف 3 تا 4 روز صرف کنید، می‌توانید آن را در ظرفی ریخته و در فضای اتاق قرار دهید. در غیر این صورت بهتر است این میوه را در یخچال نگهداری کنید تا سالم بماند.

طرز تهیه دمنوش عناب

چند عدد از این میوه را به همراه یک تکه کوچک زنجبیل به قوری آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد. مصرف این دمنوش به درمان یبوست کمک می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که در زمان نوشیدن این دمنوش به صورت ناشتا، از زنجبیل استفاده نکنید.

خواص برگ بو: از لاغری تا سفیدی دندان + سوزاندن و دمنوش برگ بو

با قدرت لاغری و سفیدکننده دندان، برگ بو با ترکیبات فعال گیاهی، به ویژه فلوریدا، در بهداشت تأثیرگذار است. مقاله ما جذابانه مصرف دمنوش برگ بو را به عنوان راهی علمی برای بهره‌مندی از خواص این گیاه زیبا معرفی می‌کند

همین الان بخون!!


طرز تهیه جوشانده عناب

جوشانده عناب دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال بوده و برای بهبود علائم سرماخوردگی موثر است. برای تهیه این جوشانده چند عدد عناب تازه یا خشک را به آب در حال جوش کتری اضافه کنید و 10 دقیقه زمان بدهید تا آماده شود. در هنگام سرو این دمنوش می‌توانید مقداری عسل برای خوش طعم شدن آن اضافه کنید. اگر این مطلب برایتان جذاب بود حتما این مطلب شگفت انگیزترین خاصیت‌های خاکشیر برای لاغری + همه چیز در مورد آن هم کابردی خواهد بود.

با توجه به خواص عناب در درمان امراض و بیماری‌های مختلف، حتما آن را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید این میوه را به عنوان میان وعده مصرف کنید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره مند شوید. برای خرید عناب می‌توانید در وب سایت طعم بانک اقدام به سفارش محصول نمایید. جهت اطلاع از قیمت عناب و سایر خشکبار به قسمت معرفی محصول مراجعه کنید.

خواص عجیب عناب+ طرز تهیه دمنوش
عذری رستم زاد 04 اسفند 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید