14 راه درمان گرمی بدن و معده

بهترین درمان گرمی بدن و معده چیست؟ در این مقاله به علائم گرمی معده و بدن و راه درمان خانگی آن، خواهیم پرداخت.
22 مرداد 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

یکی از اختلال‌های سیستم گوارشی، گرمی معده است که در برخی افراد دیده می‌شود. عده‌ای این اختلال را نشانة سوءهاضمه می‌دانند، بااین‌حال گرمی معده درواقع به دلیل ترشح اسید معده ایجاد می‌شود. این اختلال در افراد متفاوت به شکل‌های گوناگون و با شدت متغیر دیده می‌شود، اما راه‌های مشترکی برای درمان گرمی بدن و معده وجود دارد که در خانه هم امکان‌پذیر است. فقط کافی است این راه‌ها را بدانید و به کار بگیرید. 

در ادامه این مطلب به 14 روش درمان خانگی گرمی بدن می پردازیم؛ پس اگر شما یا نزدیکانتان از این اختلال رنج می‌برید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

دلایل گرم و خشک شدن معده

پیداکردن دلیل گرمی معده می‌تواند به گرمی بدن و معده کمک کند. همان‌طور که گفتیم دلیل اصلی این اتفاق، ترشح اسید معده است که می‌تواند در نتیجه سوءهاضمه به وجود آمده باشد. گرمی معده در برخی افراد بعد از خوردن غذا و در برخی دیگر هنگام استرس تشدید می‌شود. در برخی موارد نیز گرمی بدن و معده در اثر واکنش به خوردن غذایی خاص به وجود می‌آید. 

به جز این‌ها، سندروم روده تحریک‌پذیر هم یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث بروز گرمی معده شود. از دیگر دلایل گرمی معده نیز می‌توان به زخم معده، سرطان معده، ورم معده و مصرف برخی داروها مثل آسپرین و ناپروکسن اشاره کرد.

علائم گرمی معده چیست؟

از علائم معده گرم و خشک می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • کاهش اشتها
  • خشک و تلخ شدن دهان
  • قرمزی زبان
  • زبان
  • حالت تهوع
  • عطش 
  • آروغ تند و بدبو
  • بار زرد روی زبان

درمان گرمی بدن و معده

چه چیزهایی برای گرمی معده مضر است؟

اولین قدم برای درمان گرمی بدن این است که بدانید چه موادی برای این عارضه ضرر دارند و نباید استفاده شوند. درواقع اکثر مواد غذایی که باعث افزایش ترشح اسید معده می‌شوند از موارد منع مصرف برای افراد درگیر گرمی معده هستند. موادی مثل نوشابه، قهوه، انواع نوشیدنی‌های کافئین دار، غذای مانده، سرکه، ترشی و... . بهتر است این مواد را مصرف نکنید و یا مصرف آن‌ها را کنترل و محدود کنید.

به این نکته هم توجه کنید که همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، استرس می‌تواند باعث تشدید ترشح اسید معده شود؛ بنابراین می‌توانید با مدیتیشن به بهبود اوضاع کمک کنید.

درمان خانگی گرمی بدن و معده

گفتیم که درمان گرمی بدن و معده به روش‌های خانگی هم امکان‌پذیر است. در ادامه می‌خواهیم بهترین درمان‌ گرمی بدن را معرفی کنیم. پس برای اینکه بدانید درمان گرمی بدن چیست در ادامه با ما همراه باشید.

درمان گرمی معده و بدن با زنجبیل

زنجبیل یکی از مواد غذایی است که خاصیت ضدالتهابی داشته و می‌تواند به درمان گرمی معده کمک کند. شما می‌توانید مقداری ریشه زنجبیل را بجوید و یا  دم‌نوش زنجبیل تهیه کرده و بنوشید. برای تهیه این دم‌نوش ابتدا باید مقداری ریشه زنجبیل را خرد کرده و با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید. سپس آب آن را جدا کنید و به آن کمی عسل اضافه کرده و دو یا سه بار در روز از این دم‌نوش میل کنید.

البته توجه کنید که استفاده از زنجبیل به افرادی که فشارخون بالا دارند توصیه نمی‌شود. 

درمان گرمی بدن و معده با ماست

یکی دیگر از مواد غذایی که می‌تواند در درمان گرمی بدن مؤثر باشد، ماست است. روزانه نصف فنجان ماست بخورید و تأثیر آن را حس کنید. علاوه بر این می‌توانید ترکیبی از ماست با موز و عسل تهیه کنید و دو یا سه بار در روز میل کنید.

درمان خانگی گرمی معده با بابونه

بابونه یکی از گیاهان دارویی است که استرس را کاهش می‌دهد؛ بنابراین می‌تواند در گرمی بدن و معده مؤثر باشد. مقداری بابونه را بجوشانید و قبل از خواب بنوشید. این کار برای آرامش و کاهش استرس بسیار مفید است.

درمان گرمی بدن و معده

درمان گرمی بدن و معده با رازیانه

رازیانه هم مثل زنجبیل خاصیت ضد التهابی داشته و در درمان بدن مؤثر است. می‌توانید بعد از هر وعده غذایی چند دانه رازیانه بجوید و یا دم‌نوش آن را با عسل ترکیب کرده و بنوشید.

درمان گرمی بدن و معده با روغن زیتون

برای درمان گرمی زیاد معده می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک لیوان شیر داغ مخلوط کرده و ناشتا بنوشید. این کار را هر روز تکرار کنید و بعد از مدتی اثر آن را ببینید.

درمان خانگی گرمی معده و بدن با میخک

میخک به هضم غذا کمک می‌کند و به‌این‌ترتیب خرید عرقیات به‌ویژه عصاره میخک می‌تواند در درمان این اختلال گوارشی هم تأثیرگذار باشد. بیست قطره عصاره میخک را با نصف لیوان آب مخلوط کرده و هر روز ناشتا بنوشید. 

درمان گرمی بدن با کاهو

کاهو در درمان ورم معده مؤثر است و همان‌طور که گفتیم ورم معده نیز می‌تواند یکی از دلایل گرمی معده باشد. توجه کنید که مصرف بیش از حد کاهو می‌تواند باعث ترشح اسید معده شود؛ پس به‌اندازه مصرف کنید.

درمان گرمی بدن با آلوئه‌ورا 

آلوئه‌ورا خاصیت داشته و می‌تواند در درمان گرمی بدن تأثیرگذار باشد. دو قاشق چایخوری آلوئه‌ورا را با یک لیوان آب مخلوط کرده و روزانه بخورید.

درمان گرمی بدن و معده با دارچین

دارچین هم یکی از موادی است که به هضم غذا کمک می‌کند. این ماده را در رژیم غذایی خود قرار دهید و هرازگاهی چای دارچین بنوشید تا تأثیر آن را ببینید. 

بریم برای خرید دارچین

درمان گرمی بدن با آب نارگیل

سعی کنید روزی سه تا چهار لیوان آب نارگیل بنوشید. البته توجه کنید آب نارگیلی که مصرف می‌کنید تند نباشد؛ چون در این صورت گرمی معده را افزایش می‌دهد.

درمان گرمی بدن و معده

درمان گرمی بدن و معده با روغن نارگیل

روغن نارگیل هم باعث کاهش استرس و اضطراب شده و هم خاصیت ضدالتهابی دارد؛ بنابراین می‌تواند در درمان بدن و معده مؤثر باشد. برای این کار سعی کنید دو تا سه قاشق چایخوری روغن نارگیل را در برنامه غذایی روزانه‌تان قرار دهید.

درمان گرمی بدن و معده با چای سبز

یک قاشق چایخوری چای سبز را با یک فنجان آب گرم دم کرده و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. روزی دو فنجان از این دم‌نوش مصرف کنید و تأثیر آن را در درمان گرمی معده مشاهده کنید. 

بریم برای خرید چای سبز

درمان گرمی بدن و معده با شیر بادام

یک فنجان بادام را به مدت 8 تا 12 ساعت در آب بگذارید و سپس پوسته قهوه‌ای آن را جدا کنید. بادام‌های بدون پوست را با 4 فنجان آب در مخلوط‌کن بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس به کمک یک پارچه تمیز پودر بادام را از شیره آن جدا کرده و روزی یک لیوان از این شیر بنوشید.

درمان گرمی بدن و معده با آناناس

آناناس از میوه‌هایی است که به فرایند هضم غذا کمک می‌کند. برای درمان گرمی بدن می‌توانید روزانه یک فنجان آب آناناس رسیده بخورید. 

جمع‌بندی

در این مطلب بهترین راه‌های درمان خانگی گرمی بدن و معده را در اختیارتان گذاشتیم. همان‌طور که دیدید درمان خانگی گرمی معده کار چندان سختی است. فقط کافی است بعضی مواد را در خانه داشته باشید. شما می‌توانید با خرید ادویه و یا خرید عرق کاسنی و دیگر عرقیات و مصرف مداوم و صحیح آن‌ها به‌راحتی مشکل گرمی معده خود را برطرف کنید.

بریم برای خرید عرق کاسنی

علیرضا خدادادی 22 مرداد 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟