همه چیز درباره ترخون

خواص ترخون بسیار ناشناخته و فوق‌العاده زیاد است. در این مقاله علاوه بر این به "ترخون برای چی خوبه" خواهیم پرداخت به مضرات ترخون نیز خواهیم پرداخت.
21 تیر 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

ترخون با نام Estragon، گیاهی بوته مانند و درختچه‌ای چند شاخه بوده که دارای سیستم ریشه مرکزی است. این گیاه به‌صورت افقی در خاک گسترش پیدا می‌کند. هر ساقه باریک آن نیز حاوی تعداد فراوانی جفت برگ نیزه‌ای شکل و دراز است. برگ‌های سبز گیاه مذکور نازک، انعطاف پذیر و نیمه براق بوده و قطر آنها حدود ​​2 تا 8 سانتی متر است. عطر ترخون تازه به بوی بادیان شباهت داشته و حاوی طعمی تلخ با طعم شیرین بیان، وانیل شیرین، رازیانه و نعناع ​​ است. همان طور که متوجه شدید، در این مطلب از وب سایت بانک طعم قصد داریم به معرفی ترخون بپردازیم. 

ترخون خشک

  ترخون خشک یکی از محصولات ادویه‌ای بسیار معروف و با ارزش در دنیای آشپزی است. ترخون خشک دارای طعمی مطبوع، لطیف و معطر است که به غذاها عمق و مزه ممتازی می‌بخشد می توانید ترخون خشک با کیفیت و قیمت مناسب را از سایت بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


معرفی گیاه ترخون (Estragon)

در تکمیل موارد اشاره شده در بخش قبلی، باید بیان کنیم که ترخون گیاهی معطر و برگزار از خانواده Asteraceae بوده این گیاه بوته مانند چند ساله، قادر است تا یک متر رشد کند؛ گیاه مذکور به‌عنوان یک سبزی خنک نیز شناخته می‌شود و کاربرد فراوانی برای مصارف خوراکی دارد؛ چرا که طعم و عطر بی‌نظیری به انواع غذا، سالاد، نوشیدنی و سس می‌بخشد. پودر ترخون نیز کاربردهای فراوانی در مصارف غذایی داشته و به‌عنوان یک ماده شفابخش شناخته می‌شود. 

ارزش غذایی 

ترخون عموماً در مقادیر کم به کار می‌رود؛ ولی همین منبع کم خواص بسیار و ارزش غذایی مناسبی دارد. برگ‌های این گیاه حاوی پتاسیم برای متعادل کردن سطح مایعات، ویتامین‌های C و  A برای تقویت سیستم ایمنی بدن  و مقادیر دیگری از آهن، ریبوفلاوین، منگنز، منیزیم، فولات، مس و کلسیم هستند. از لحاظ تاریخی، یونانیان باستان برگ‌های ترخون را می‌جویدند تا دهانشان را بی حس کنند و درد دندان آنها تسکین یابد. این برگ‌ها حاوی ترکیبی به اسم اوژنول هستند که نوعی بی‌حس‌کننده طبیعی با خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده است. همچنین فرانسوی‌ها برای درمان بی‌خوابی و القای خواب، برگ‌ها را در چای دم می‌کنند.

طرز تهیه پودر پاپریکا و سس پاپریکا

طرز تهیه پودر پاپریکا خیلی آسان است فقط باید مدل های خشک کردن فلفل را بدانید تا بتوانید آن را خشک کنید و در غذا و سس پاپریکا خود استفاده کنید. برای یادگیری این طرز تهیه حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


فواید و خواص ترخون

در این بخش از مطلب، به سؤال ترخون برای چی خوبه؟ پاسخ داده‌ایم و فواید آن را برایتان بیان کرده‌ایم. از جمله خواص گیاه مذکور عبارت‌اند از: افزایش اشتها، مدر، رفع تب و درجه حرارت بالای بدن، خاصیت آنتی باکتریال و خواب آوری.

گیاه ترخون 0.3% اسانس داراست که حدود 70% آن را متیل کاویکول تشکیل می‌دهد. ماده متیل کاویکول منجر به دورشدن حشرات می‌شود؛ لذا می‌توان به‌عنوان یک دافع حشره هم از آن استفاده کرد.

از دیگر خواص بی‌نظیر این گیاه می‌توان به حفظ آب بدن، ایجاد قاعدگی منظم در بانوان، درمان مشکلات گوارشی و درمان بی‌خوابی اشاره کرد؛ همچنین این گیاه منبع بسیار غنی از ویتامین‌های A, C, D ، پتاسیم، منیزیم، روی، آهن، مس و کلسیم است.


در پاسخ به سؤال ترخون خشک برای چی خوبه؟ باید بیان کنیم که ترخون خشک نیز خواص و کاربردهای فراوانی دارد. برای مثال در درمان سوءهاضمه، استفراغ و سکسکه، نفخ، مشکلات بی‌خوابی و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد؛ علاوه بر این موارد، به‌عنوان چاشنی خوش‌عطر و طعم برای بسیاری از سالادها، سس‌ها و غذاها به کار می‌رود.

شما می‌توانید از این گیاه به شکل‌های زیر برای بهبود انواع بیماری استفاده کنید.

  • برگ‌های ترخون در صورتی که به‌عنوان ضماد استفاده گردد و یا همراه غذا میل شود، بسیار مناسب برای بهبود درد مفاصل است.
  • اگر این سبزی را با زرده تخم‌مرغ مخلوط کنید و به کمر خود بمالید (البته بهتر است ریشه ترخون باشد) منجر به سفتی کمر و کاهش زودانزالی می‌شود.
  • افرادی که مبتلا به بیماری روماتیسم هستند، بهتر است مقدار ۱۰ گرم از ترخون را به همراه یک فنجان آب بجوشانند و سپس میل کنند.
  • جویدن ترخون موجب کاهش خونریزی لثه می‌شود.

عوارض جانبی ترخون

در این بخش از مقاله به بررسی مضرات ترخون پرداخته‌ایم. این گیاه در صورت استفاده به میزان مجاز خوراکی و در کوتاه‌مدت تقریباً هیچ ضرری ندارد. استفاده طولانی‌مدت از گیاه مذکور به‌عنوان یک دارو ممکن است عوارض جانبی را با خود به همراه داشته باشد؛ چرا که در ترکیبات ترخون ماده‌ای  شیمیایی به نام استراگول وجود دارد که ترکیبی غیر ایمن محسوب می‌شود. استفاده از این ماده در طولانی‌مدت ممکن است منجر به بروز سرطان شود.

علاوه بر موارد اشاره شده، این گیاه برای افراد گرم‌مزاج مضر بوده و ممکن است در صورت استفاده‌های طولانی‌مدت مشکلاتی برای آنها ایجاد گردد؛ همچنین در صورت استفاده بیشتر از حد مجاز، سبب گرفتگی صدا و افزایش خلط می‌گردد و بهتر است به همراه عسل میل شود. زیاده‌روی در مصرف این سبزی ممکن است سبب کاهش میل جنسی در فرد شود.

طرز تهیه سوپ لذیذ ترخون + طرز تهیه آش ترخون

سبزی ترخون بسیار خواص فراوانی دارد که در این مقاله به طرز تهیه آش ترخون و سوپ ترخون به طور کامل خواهیم پرداخت پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!



سخن پایانی

همان گونه که مستحضرید، در این مطلب نکاتی درباره گیاه ترخون را خدمت شما عزیزان مطرح کردیم تا شما سروران گرامی نسبت به خواص و مضرات این ماده اطلاع داشته باشید. همچنین در نظر بگیرید که این ماده به شیوه‌های متفاوتی قابلیت استفاده دارد که یکی از این شیوه‌ها، استفاده از آن به‌صورت خشک است. بانک طعم، ترخون خشک باکیفیت که دارای عطر طعم و خواص بسیار خوبی می‌باشد را ارائه می‌کند؛ پیشنهاد می‌کنیم برای برخورداری از خواص ترخون، آن را خریداری و از خواص آن بهره ببرید. پیش از خریداری ترخون خشک از وب سایت بانک طعم، در نظر بگیرید که قیمت این ماده در این سایت نسبت به دیگر فروشگاه‌های اینترنتی بسیار با کیفیت‌تر و در عین حال مقرون به صرفه‌تر است. 

ترخون خشک

  ترخون خشک یکی از محصولات ادویه‌ای بسیار معروف و با ارزش در دنیای آشپزی است. ترخون خشک دارای طعمی مطبوع، لطیف و معطر است که به غذاها عمق و مزه ممتازی می‌بخشد می توانید ترخون خشک با کیفیت و قیمت مناسب را از سایت بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


علیرضا خدادادی 21 تیر 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟